Upgrade ADSL naar VDL2 conform Mantra+ program Proximus

  • 17 January 2019
  • 11 reacties
  • 323 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Practitioner
  • 415 reacties
Eind 2018 bekwam een kennis een upgrade naar VDSl2 (2TV's SD of 1HD en 10,1 Mbps download - 1,4 Mbps upload ) op een afstand van 2200m van een bestaande ROP.
De klant is woonachtig in een van de +/-100 geplande Mantra+ regio's (100 tal netten gepland tegen 2023 volgens de Proximus publikatie van 09/01/2018) en was er zelf achtergekomen dat er alsnog Proximus HDTV mogelijk was.

Het betreft m.i. een heel klein percentage klanten die dergelijke upgrade alsnog kan bekomen waardoor er wellicht bewust niet rond gecommuniceerd wordt.
Het aantal TV's & speed zijn ook beperkt maar 't is alvast beter dan een aftandse ADSL.
Nog iemand zelfde ervaring?

11 reacties

Snor schreef "10,1 Mbps download - 1,4 Mbps upload "
is dit de lijnsynchronisatie snelheid van de modem want is een rare waarde voor een VDSL2/vectored lijn op deze afstand!
Reputatie 4
Badge +1
Het is de snelheid die Proximus volgens hun testsite minimum aanbiedt.
Bewuste klant is effectief overgeschakeld (geen Telenet beschikbaar) en bevestigt dat genoemde snelheid effectief gehaald wordt.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/internetabonnementen/speedtest-internet-connectie.html#/input

nb: zoals van oudsher steeds testen als !!Nieuwe klant, zelfs indien vaste lijn nog bij Proximus is, om beste resultaat te bekomen. Zoniet geeft de testsite soms nog de aftandse ADSL snelheid.
Ok dat legt alles uit, niks abnormaals dus, bedankt
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Jose, kan je mij via een privé bericht https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
het betrokken klantennummer of vaste lijnnummer doorsturen zodat ik dit voor jou kan nakijken. Groeten Thierry
Reputatie 7
Badge +4
Ervaring niet, maar inderdaad perfect technisch mogelijk (indien vdsl2 vectorised voorhanden)
Ref.:
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html
xdsl bitstream offer, concreet main body (bv. tabel p.38 LP229) & annex 2c (p.28 LP229 = 11 down/1.5 up)
uiteraard functie kwaliteit & bezetting kabelparen (LP = line provisioning profile aanpasbaar door dlm)

Voor zover mij bekend gaat adsl er "definitief" uit in 2020 (en wordt er reeds gedeeltelijk gebruik gemaakt "multifunctionele" vdsl-apparatuur/kaarten die adsl emulatie ondersteunen)
De Broadcom kaarten lijnkaarten ondersteunen zowel ADSL als VDSL.
PS: op userbase/forum vind je ook veel informatie interessante topics hieromtrent ….
NB: op 2200m heb je wel geluk met 10,1 M/1,4 Mbps ,want de kans was groot om in zone 7 te vallen en dit met een modem lijnsynchronisatie snelheid 8/1,5Mbps (eventueel met DLM tot 30/2Mbps) te vallen
i.p.v. 13/1,5Mbps (eventueel met tot DLM 30/2Mbps)
Het is natuurlijk nog altijd een mager beestje gezien de lage upload en hopelijk heb je in zo'n situatie geen grote uploads vandoen om iets in de cloud te zetten bv.
Reputatie 4
Badge +1
M_016, u schreef -Voor zover mij bekend gaat adsl er "definitief" uit in 2020-
Dit zou dan 3 jaar vroeger zijn dan Mantra+ planning 2023.

Werd 2020 reeds ergens officiëel gepubliceerd door Proximus?
Het zou een goeie zaak zijn voor de resterende ADSL TV kijkers die thans enkel SD TV hebben evenals géén "Plattelands TV".
't zal eerder 3 jaar later zijn ipv 3 jaar vroeger mijn gedacht !-)
Als je op 2200 m zit behoor je toch nog altijd bij de sukkelaars, spijtig dat hun fiberaanleg nog zo lang gaat duren vooraleer iedereen op fiber zal kunnen aangesloten worden.
Reputatie 4
Badge +1
Volledigheidshalve wens ik aan mijn initieel bericht nog toe te voegen dat de verlengde VDSL2 afstand enkel geldt voor KVD's die reeds over een ROP beschikken en ifv dito rollout.
Over "wat en wanneer" Proximus eventueel iets zal ondernemen voor de KVD's zónder ROP vind ik geen conkrete informatie.
Daar gaan ze mss dan in eerste instantie proberen van deze klanten met hun 4G Gateway te behelpen want ROP's bijplaatsen zie ik toch niet zo direct gebeuren enfin ja 't blijft voor ons bij gissen alleen bij Prox weten ze natuurlijk wat ze hiermee nog van plan zijn en de toekomst zal het ons wel duidelijk maken zeker!!
Ze kunnen zij in hun whole sale veel plannen kenbaar maken maar wanneer ze dan praktisch uitgevoerd zullen worden is nog een andere vraag, want streefdatums kunnen blijkbaar heel ver uitlopen...

Reageer