Vraag

Proximus TV - "Onverwacht probleem" - maar bij zender zappen


tijdens zappen regelmatig geen beeld en klank meer en na enkele ogenblikken dan de melding "Onverwacht probleem wil je hulp?" na enkele seconden, van 5 tot +- 15 seconden gaat alles terug normaal verder. Sync op lijn blijft ok en internet en TF geen probleem op dat ogenblik.
Ik heb 2 v5 decoders en die zijn verbonden via UTP kabel aan BBOX3, heb decoders al gewisseld maar probleem blijft, Goede sync, want ik haal +- 50 mb/s down bij speedtest Proximus, en dit zelfs nog draadloos

This topic has been closed for comments

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hey Hervé, op je lijn zie ik geen problemen. Kan je eens je bbox3 modem herstarten.
De bbox3 heb ik al meerdere keren herstart, ik wil trouwens melden dat ik ex data technieker ben van BGC, met 40j dienst en dus wel al wat testen heb gedaan. Ik ben hier trouwens zowat de "helpdesk" van de wijk, andere probleempjes oplossen bij de buren maar mijn probleem oplossen lukt dus niet. Is wel iets dat ik nog niet heb gezien bij anderen en ook op dit forum maar 1 dergelijke melding en dat was toen met devolo verbindingen. Ook nog even melden dat het probleem zich al meerdere maanden voordoet, ik kan daar wel mee leven, maar het is toch niet ok, er is trouwens ook geen lijn in te trekken, soms dagen geen probleem
Als het zoals je zegt bij wissel van decoders, ook nog het probleem hebt zal het inderdaad richting BBOX . ROP enz.. moeten gezocht worden, aangezien het maar af en toe voorvalt zal waarschijnlijk monitoren nodig zijn, maar ik weet als buitenstaander natuurlijk ook niet wat en hoe ver er allemaal door Proximus kan gemonitord worden. Mss kunnen ze je al op een andere poort steken op de lijnkaart in de ROP , of andere Bbox proberen, enfin ik ben zelf maar aan het doordenken net indien het bij mij zou gebeuren en zal jij als ex data technieker wel nog meer details kennen dan ik natuurlijk.
Misschien even tijdje proberen met slechts één decoder op Bbox?
Wat ik hier ook niet duidelijk kan uit afleiden is, of het op beide decoders gebeurt, dus op beide plaatsen en al dan niet op het zelfde ogenblik.
het zou kunnen dat Bbox de signalen voor beide decoders niet goed meer afsplitst ondanks de goede sync...
Ik zal eens testen volgens de tips hierboven, beginnen met 1 decoder uit te schakelen en volgende test zien of beide op zelfde moment in de fout gaan. Zal een tijdje duren denk ik omdat het probleem zich soms meerdere dagen niet voordoet, maar alvast dank voor de tips, krijgt zeker een vervolg
Decoder boven uitgeschakeld en nog zelfde fout op decoder beneden, nu proberen te testen op zelfde moment bij voorkomen van de fout,
Reputatie 2
mogelijke oplossing: de decoder(s) eerst uitschakelen en dan de bbox ook10 sec stroomloos zetten ,dan terug aanzetten en wachten tot VDSL controle lampje continu brandt op bbox.dan pas decoder onder stroom zetten en volledig laten opstarten. Daarna 2de decoder onder stroom en ook volledig laten opstarten. eerst ook problemen had met uitvallen en dergelijke, maar na deze methode te doen werkt alles prima.
Dat is inderdaad de beste methode die hier al zo vaak aan de orde gekomen is, maar ik denk dat TS dit al wel zal geprobeerd hebben, indien niet heb je weeral een dikke pluim op je hoed verdiend 😉
Reputatie 2
Dat is inderdaad de beste methode die hier al zo vaak aan de orde gekomen is, maar ik denk dat TS dit al wel zal geprobeerd hebben, indien niet heb je weeral een pluim op je hoed verdient 😉

topic met lijst ivm installatie procedures zou wel eens handig kunnen zijn 😉
Ik zou het liever alle procedures bijeen zien staan op de support site van Proximus ipv van op een forum
(waar je dan kunt op het forum ieder keer kunt naar verwijzen= link) , de reden is eenvoudig, die procedures en andere…., heeft hier al in een post gestaan, maar het probleem is dat ik ze zelf niet meer terugvindt, je moet maar bv eens iets proberen terug te vinden op userbase.be, enfin geldt eigenlijk voor alle forums dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet.
Reputatie 7
Badge +4
De installatie procedures zijn reeds beschikbaar op de FAQ's , https://www.proximus.be/support/nl/id_scatr_tv_install_material/particulieren/support/televisie/proximus-tv-installeren/ Mist hier misschien iets ronny?
Het ging hier meer over de goed volgorde van heropstarten van de Prox toestellen
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_tvtrouble/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/tv-problemen/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html
deze morgen die reset procedure nog maar eens gedaan, slechts 1 decoder opgestart, en dan maar even testen, en bij de eerste zappoging was het al prijs, was blijkbaar nog veel erger dan voorheen dus zou het wel iets met de BBox3 kunnen te maken hebben. Maar...rond de middag en ook in de vooravond gezapt tot en met en nu alles prima!? Opvolgen dus maar eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat het daarmee NIET opgelost is, geef toe, dat zijn toch problemen die niet zouden mogen. Extreem uitgedrukt moet je dan bv in uw auto eerst de radio aanzetten, dan starten en dan zal de GPS normaal werken??!! Komt in ieder geval nog een vervolg aan, ondertussen iedereen bedankt voor tips en meedenken
Reputatie 7
Badge +4
deze morgen die reset procedure nog maar eens gedaan, slechts 1 decoder opgestart, en dan maar even testen, en bij de eerste zappoging was het al prijs, was blijkbaar nog veel erger dan voorheen dus zou het wel iets met de BBox3 kunnen te maken hebben. Maar...rond de middag en ook in de vooravond gezapt tot en met en nu alles prima!? Opvolgen dus maar eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat het daarmee NIET opgelost is, geef toe, dat zijn toch problemen die niet zouden mogen. Extreem uitgedrukt moet je dan bv in uw auto eerst de radio aanzetten, dan starten en dan zal de GPS normaal werken??!! Komt in ieder geval nog een vervolg aan, ondertussen iedereen bedankt voor tips en meedenken

Ik kan je decoders momenteel niet bereiken, kan je nog eens alle toestellen volledig herstarten en hierna de decoders en modem laten aanstaan zodat ik vanhier uit eens alles kan uitlezen.
Zo, reset bbox3 en decoders gedaan, wel 2x bbox3 moeten terug opstarten, eerste keer kreeg decoder 2 geen netwerk ?, wel via kabel verbonden en ook geen verbinding mogelijk met 2,4g draadloos, 5g wel ok, na 2e herstart bbox3 alles ok maar weer al de zelfde fout op decoder beneden, decoder 2 wel ok maar daar niet zo veel testen gedaan
Reputatie 7
Badge +4
Zo, reset bbox3 en decoders gedaan, wel 2x bbox3 moeten terug opstarten, eerste keer kreeg decoder 2 geen netwerk ?, wel via kabel verbonden en ook geen verbinding mogelijk met 2,4g draadloos, 5g wel ok, na 2e herstart bbox3 alles ok maar weer al de zelfde fout op decoder beneden, decoder 2 wel ok maar daar niet zo veel testen gedaan
Je decoders zijn voor mij nog steeds niet bereikbaar, zijn die rechtstreeks met de b-box 3 verbonden? Heb je nog een andere router achter je b-box3 aangesloten?
Je kan ook eventueel eens de test doen door enkel je decoder met de modem te verbinden en de andere toestellen los te koppelen om te zien of het probleem dan nog blijft bestaan.
Decoder 1 juist naast bbox3 met netwerkkabel, decoder 2 via hub en alles verbonden met utp kabel
Reputatie 7
Badge +4
Kan je bij wijze van test de hub eens los koppelen om na te gaan of het probleem nog voorkomt op decoder 1 ?
Hub los en nog steeds probleem, dus bij zappen eerst ong 5 sec zwart beeld dan soms klank en direct daarna ook beeld maar indien llngar dan 5 sec geen beeld dan de foutmelding maar daarne na enkele seconden to h beeld, dus zappen lukt steeds maar dus af en toe met dat probleem
Reputatie 7
Badge +4
Hub los en nog steeds probleem, dus bij zappen eerst ong 5 sec zwart beeld dan soms klank en direct daarna ook beeld maar indien llngar dan 5 sec geen beeld dan de foutmelding maar daarne na enkele seconden to h beeld, dus zappen lukt steeds maar dus af en toe met dat probleem
Ik heb een aanpassing gedaan ,kan je nog eens opnieuw testen?
Reputatie 2
Badge
0samuelD, ik weet niet of beide probleben bij één lagen, maar bij mij lijkt het opgelost. Ik had vanmorgen gemeld dat ik zwart beeld had op verschillende zenders. Had geen last met zappen. Dus weet ook niet of beide problemen samen horen. Lijkt dan eerder een probleem met de verbinding denk ik, en niet met de decoder.
dag Samuel, die verdere testen zullen voor morgen zijn denk ik, ik ben gelukkig gehuwd en zou dat graag zo houden 😉
Reputatie 7
Badge +4
dag Samuel, die verdere testen zullen voor morgen zijn denk ik, ik ben gelukkig gehuwd en zou dat graag zo houden 😉
Goed idee Hervé , hopelijk positief nieuws morgen! 🙂