Inbranden beeld


Hoi,


'k Snap niet waarom er na een opgenomen programma het menu moet blijven opstaan.

Mijn slaapkamer TV, die al eens blijft opstaan is volledig naar de vaantjes, door ingebrande bolletjes van het vorige menu, nu zal het inbranden van het nieuwe menu beginnen.

Het kan toch niet zijn dat ik de enige ben met een TV die al eens blijft opstaan en inbranden van LCD.

Als dit op mijn nieuwe Plasma in de huiskamer gebeurd (die minder kans loopt op aan te blijven staan na afspelen) krijgen jullie de rekening opgestuurd.

Het is totaal niet nodig om na 5 minuten het menu nog steeds ophet beeld te hebben staan, time het uit, zodat na 5 minuten gewoon het laatste kanaal weergegeven word, zonder menu.


Dank u.

21 reacties

u mag tijdens en na een opname uw decoder en TV toch in standbay zetten, ik begrijp uw vraag niet goed!

Elsa
Reputatie 5
Badge +3
Snap de link niet goed tussen u opnames, het menu die blijft aanstaan en het inbranden van uw lcd panel, wanneer er langdurig een statisch (stilstaand) beeld op het LCD-scherm wordt weergegeven, kan het beeld inbranden! De meeste moderne flatscreen TV's zijn daartegen beveiligd doordat ze na een door u ingestelde tijd op een stistaand beeld zichzelf uitschakelen. (schermbeveiliging)

Dit gezegd zijnde heeft uw probleem totaal niets te maken met uw BGC installatie, zoals de decorder of modem,enz....wat betreft het menu, dit moet niet na een opname blijven opstaan, het menu wordt door de gebruiker opgevraagd, en verdwijnt na een korte tijd automatisch waardoor het scherm onmogelijk kan inbranden.

Dus conclussie: laat nooit een lcd-TV opstaan op een statisch beeld! en zekers niet met een plasma, is daar nog gevoeliger voor, lees de handleiding goed van uw toestel.

mvg
Waarom brand het LCD sherm van mijn laptop dan niet in op een stilstaand beeld en een tv wel !?

groetjes,

Elsa
Reputatie 5
Badge +3
Beste Elsa, uwen laptop en de mijne is voorzien van een schermbeveiliging, schakelt na een bepaalde tijd niet te gebruiken zichzelf uit, niet enkel en alleen om energie te besparen maar ook omwille van het risico van inbranding.

mvg
Reputatie 2
Badge +1
Ik vermoed dat de topicstarter bedoelt dat als een opname gedaan is, de menubalk blijft staan.
Dit kan idd inbranden veroorzaken.... maar dan dient je TV wel erg lang op te staan zonder activiteit!

Meeste TV's hebben idd een functie na x tijd inactiviteit dat deze in standby gaat. Best je handleiding checken dus :)
Niet dat ik u niet geloof zenne maar mijn laptop blijft een ganse dag opstaan en som een vast beeld dat zeker gedurende een halve dag blijft staan en tot nu toe heb ik daar nog niks van gemerkt hoor van inbranden,

vroeger, lang geleden met mijn PC en monitor (beeldbuis) wel.

PS:Shermbeveiliging staat uit en uitschakelen na zekere tijd staat ook uit , enkel op batterij staat die op maar ik werk zelden op batterij)

Ofwel heb ik dan een heel goed laptoptje van HP hé.
Mannekes mannekes.

Zo moeilijk is het toch niet te snappen hé,

In de slaapkamer ... TV ... in slaap vallen ? Langdurig menu balk (vroeger bolletjes) op scherm...inbranden


Trouwens het vergelijken met TV LCD en laptop LCD gaat niet op, dit is van een andere kwaliteit.
En dat is dan nog LCD, dat is er nog wat tegen bestand, een plasma heeft dit nog véél sneller !

Allez blijkbaar ben ik dan toch de enige ...
Maar zo is het nu eenmaal tegenwooordig, als ik er geen last van heb moet niemand anders zagen dat zij er wel last van hebben.
Nou mijn TV is volledig kapot ingebrand door de Belgacom box, door iets nutteloos en onnodig en door iets dat simpel kan opgelost worden. 5min. menu is toch veruit lang genoeg om op te staren, neen ?

En om sleep timer in te schakelen heb ik geen handleiding nodig, daar gaat het niet over, waarom staat dat menu er uren en uren na het afspelen gestopt is, wat is het nut ... ?!?

Heb al verschillende media spelers gehad, maar een langdurig stilstaand beeld is nefast en was telkens niet mogelijk, was het wel, werd er op support over geklaagt en werd het upgedate ..


Wist je BTW dat VT4 VTM KA2 etc. hun logo om de zoveel tijd van plaats veranderen na klachten omdat het inbranden veroorzaakt ....
@JDM Heb je wel een decoder van Belgacom?

Als je een opname afspeelt, na het afspelen komt het menu te voorschijn, dat ik niet heb opgevraagd maar dat er automatisch opkomt.
Het verdwijnt ook niet !
Heb je al een factory reset gedaan van je decoder , 't kan zijn dat je er dan van af bent en 't kan nooit kwaad dit eens te doen:


Factory Reset van BGC-decoder:
⚠ (Knoppen op frontpaneel van decoder gebruiken niet van afstandsbediening !)


Voor een Belgacom V3-decoder
Trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !

Voor een Belgacom V4-decoder
1) trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
2) Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)
⚠ Lukt ook door direct bij stap 2 te beginnen
(duurt wel lang voor je 'Launch Dir' en 'Start Dra' ziet verschijnen op het display)

(Bron: ricy's blog http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec )
dat het menu "mijn opnames" komt na een opname is normaal zenne

ik heb geen last van inbranding want ik val niet in slaap voor mijn tv

dat tv automatisch gaat uitschakelen wegens geen inactiviteit is onwaarschijnlijk gezien het bovenste deel gewoon blijft afspelen, 't is enkel het onderste deel dat 'vast' staat

misschien eerder iets voor de ideeenbus

mvg
Ha zou hij dat bedoelen ik dacht dat hij het menu niet weg te krijgen was, da's ne goeie hé :-))
Xenne dat jij niet in slaap valt voor de TV is goed voor jouw, dat wil niet zeggen dat de rest van de gebruikers er geen last van kunnen hebben en dat het probleem voor een 'ander' dan wel bestaat.

Als jij een aanemer neemt die je huis volledig afbreekt terwijl hij bij mij een lampje in de gang is komen vervangen en dat het doet, staat jouw huis nog niet in elkaar hé.
Kan ik ook zeggen, man waar zaag jij over.....

Ik heb er wel last van, een tv van 1000€ naar de knoppen, ik vind dat redelijk degoutant.
Plus ik snap echt niet dat ik de enige ben ! Telenet heeft dit probleem ook, familie van ons heeft ook net nieuwe TV, 2 keer op laten staan en pats ingebrand beeld.
Het is normaal dat LCD/plasma in brand, dat is gekent, daarom dat ik het niet snap dat ik de enige zou kunnen zijn !?

Het is een probleem dat op 5 minuten kon opgelost zijn samen met de nieuwe update, time ELK menu uit na 5 minuten ongebruikt, wat staat een menu nu 5 minuten lang op een beeldscherm te doen, gewoon 5 minuten, laatste kanaal (wat trouwens op achtergrond aan het afspelen is) op voorgrond. Probleem en klachten opgelost, niemand heeft er last van en enkelingen die TV op kamer hebben zonder automatische sleep timer zijn gerust dat hun TV niet naar de knoppen gaat bij het indommelen. Trouwens elke media speler doet dit zo ... WMC, Popcorn, ... en nog enkele die ik ooit in huis heb gehad!


Zal is naar Bcom bellen zie, eens zien wat ze zeggen (alhoewel ik de uitkomst al denk te raden hoor), het is hun toestel dat mijn toestel rechtstreeks naar de vaantjes heeft geholpen, bewijzen genoeg, je kunt gewoon hun menu nog perfect zien.
Reputatie 5
Badge +3
@Tekker, nu na uw verhaal nog eens goed te hebben ingelezen begrijp ik volledig jouw probleem, inderdaad na een opname inclusief de marge verschijnt voor onbepaalde tijd de PVR menu en dit terwijl op de achtergrond de zender blijft doorspelen, waardoor de schermbeveiliging niet zal werken. (geen volledig stilstaand beeld).....en ja ik heb een V-4 BGC decorder, maar ben gelukkig nog niet tijdens of na een opname ingedompeld. Daar zouden de ingenieurs van BGC dringend iets moeten aan doen, bv. dat de decorder inderdaad na een korte tijd inactiviteit het PVR menu uitschakelt. Het enige wat je kan doen is op voorhand de optie slaapstand (timer) van de TV programeren, zodat de TV na een bepaalde tijd uitschakelt in de stand-by stand!

Ik zou dit toch melden aan eva via een persoonlijke mail.

mvg
@JDM, dank u vriendelijk, alvast 1 begrijpend antwoord, waar ik iets mee ben.

Mijn huiskamer scherm slaat na 2uur zowiezo af, als men niet actief iets met afstandsbediening doet, dus voor plasma is die goed beveiligd.
Let wel, een plasma een uur met een witte statische tekening laten staan kan al lang nefast zijn.

In de slaapkamer mijn vorige TV gehangen en zodoende iets ouder maar daarom niet voor de vuilbak, die heeft enkele een instelbare sleep timer telkens TV af/op moet je die opnieuw instellen.
Nu eerlijk gezegd is dat geen uitkomst omdat er dan een kastje extra in de slaapkamer moet komen.
Nu staat TV op Bcom (HDMI-video-kanaal) en doe ik alles met Bcom afstandsbediening, om mijn slaapkamer nu vol afstandbedieningen te gaan leggen ... neen dank u.
Luider/stiller doet het Bcom kastje ook.

Nogmaal: ik snap niet dat ik de eerste ben dat hierover klaagt ...
Ik heb het in ieder geval nog nooit voorgehad dit is alles wat ik kan zeggen.

Maar je hebt toch al iemand die je begrijpt dus dat is ook al veel hé, nu nog er voor zorgen dat de ing's van belgacom je begrijpe.

😉 en niet boos worden hé trekker, we mogen toch eens lachen ook veronderstel ik toch


groetjes,

Elsa

PS: Met dat inbranden van dat scherm, dat wist ik eigenlijk niet dat het kon met een LCD scherm
en met een led tv zou ik het nog veel minder verwachten en zelf raar vinden dat het kan met een led tv.
Tekker, ik begrijp niet waarom jij me aanvalt. ik begrijp uw probleem wel degelijk, maar ik heb het zelf nog niet voorgehad

ik verwees u dan ook gewoon door naar de ideeënbus, dat is de correcte plaats om uw suggesties over te maken aan de ingenieurs

mvg
Reputatie 1
Badge
LCD's kunnen niet inbranden (dat gaat enkel op voor plasma's).

Wat wel klopt is dat LCD-schermen lijden aan een soort van geheugeneffect. Dat lijkt sterk op inbranden, maar heeft het voordeel dat het een tijdelijk effect is !!!

Meestal krijg je het weg door een tijdje bv. een wit beeld weer te geven. Nadeel is wel dat je dat ongeveer even lang moet doen als het "inbranden" geduurd heeft. En helaas is de beperking in levensduur van een LCD-scherm de levensduur van de backlight (gelukkig is die bij LED-verlichting wel behoorlijk lang, bij CCFL helaas wat minder...).

LCD's van een computerscherm zijn geen andere "kwaliteit" van scherm die daar beter zou tegen kunnen. Je hebt verschillende sooften panels (TN, IPS, ...). Maar dat geheugeneffect is bij alle types ongeveer even erg, of even weinig aanwezig.

Ik moet ook zeggen dat ik er zelf nog geen last van heb gehad...

Voor de rest : niet in slaap vallen voor je TV is evengoed een goeie start 😉.
Die uitleg van je zal inderdaad beter kloppen want anders zou ik het al lang moeten vastgesteld hebben.

Groetjes,

Elsa
@Patrick het is waar wat je zegt, het woord inbranden is ingeburgerd van CRT's

Het geheugen effect daarentegen is daarentegen "geen" fenomeen maar een feit.
Dit gaat weg na een paar keer, maar na veelvuldig is het bijna onmogelijk nog weg te krijgen. (mijn ervaring)

En om nog technischer te worden er is een verschil tuusen Led backlights die in principe net hetzelfde zijn als LCD en oled tv's die een totale andere technology zijn.

Dit gezegd zijnde, mijn TV heeft technisch correct een enorm probleem met geheugen effect, door het menu.

Dat van niet in slaap vallen is dat de opplossing? Kun je evengoed zeggen, zet je TV niet op dan loop je geen gevaar....
Als we telkens zo een oplossing aanbieden ... Zou kunnen gaan vergelijken met verkeer en niet in wagen stappen of zelfs als voetganger lekker gezellig thuis blijven, geen gevaar meer, maar ja wat doe je dan? Je mag je TV niet op zetten .... hallokes

Wat staat het menu er na 5 minuten nog te doen, allez laten we eens gek doen, van mij mag het er zelfs een half uur of zelfs een uur staan, als het dan maar weg gaat door een simpele time out, dat perfect in de firmware kan gestoken worden.
In slaap vallen is voor mij minstens 6u, als je dat een paar nachten voor hebt, word het wel een hele dure hobby TV kijken ... Allemaal omdat er een menuutje nodeloos staat te blinken.

Iedereen die dan zin heeft om uurke naar het menu te staren kan zich volledig laten gaan, iemand die dan toch in slaap valt zal weinig of geen probleem meer hebben,
'k Snap eigenlijk de tegenwerking hier niet hoor van een menu te laten verdwijnen na x-aantal minuten ...
Is dat nu gewoon om moeilijk te doen of hoe zit dat hier ...
Trekker ik denk dat je te veel denkt dat we met je voeten aan het spelen zijn maar dat is zeker niet het geval alleen kunnen we er zelf niet veel aan doen daar we zelf geen medewerkers van Belgacom zijn en alleen op dit Forum zoveel mogelijk proberen van mensen inlichtingen te geven hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen.

Maar in dit specifiek geval kan alleen iemand van BGC zelf daar iets aan veranderen en dat kan je best door het probleem te posten bvb onder sugesties of door een privé boodschap te sturen naar Eva van Belgacom.

En dat sommige forumleden soms ludiek reageren op het in slaap vallen dat is wel niet als uitlachen bedoelt en daarom sluit ik ook zo af met

Trekker, laat er zeker uw slaap niet voor hé ;-))

Groetjes,

Elsa

(doodgewone Belgacom Klant)

Na dit alles te hebben gelezen , zou het toch voor de belgacom mensen heel eenvoudig moeten zijn om de menu te laten verwijnen , dit gebeurt toch ook bij de gewone menu na een paar minuten .

Natuurlijk zij hebben wel andere prioriteiten en vinden dat nog niet dringend , voorlopig zou ik mocht ik in uw plaats zijn gewoon mijn tv aansluiten op een timer stopcontact die vb op een zeker uur uitschakeld , zodat de tv toch niet de hele nacht blijft aanliggen .

Of de decoder als je dit liever zou hebben , die dingen kosten bijna niks en gewoon tussen je stopcontact en decoder plaatsen .

Niet ideaal maar toch goedkoper dan een tv van 1000 euro , ik zou mij ook ergeren hieraan .

Ik zeg wel voorlopig want aan zoiets moet belgacom dringend iets doen .

Reageer