Vraag

Hoe test ik mijn HDMI-kabel?

  • 10 December 2017
  • 6 reacties
  • 1745 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een Samsung Smart TV en een V5 compact decoder.
Vandaag zegt de TV dat hij geen signaal krijgt.
Ik heb de helpdesk gebeld en samen met de medewerker een andere HDMI-poort geprobeerd - tevergeefs.
De medewerker besloot dat mijn HDMI-kabel defect is. Dat kan, natuurlijk, maar ik zou eerst zeker willen weten vóór ik die HDMI-kabel uit mijn installatie haal (het is nogal bewerkelijk - het zou ook omslachtig zijn om die HDMI-kabel om te keren).

Kan ik een HDMI-kabel testen?
Kan ik bijvoorbeeld mijn laptop als bron gebruiken (in plaats van de decoder) en zien of de TV dat oppikt?
Omgekeerd, kan ik de laptop in de plaats van de TV zetten en zien of hij "iets" ontvangt van de decoder?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
http://winampnederlands.nl/muziek-en-video/pc-op-tv/

De kans dat een HDMI kabel defect raakt is mijns inziens miniem (connector misschien)?
Beschikt u niet over een dvd/Blu-ray speler eventueel?
Kan ik een HDMI-kabel testen?
1) Kan ik bijvoorbeeld mijn laptop als bron gebruiken (in plaats van de decoder) en zien of de TV dat oppikt?
2) Omgekeerd, kan ik de laptop in de plaats van de TV zetten en zien of hij "iets" ontvangt van de decoder?

1) wel
2) dat gaat niet
HDMI stekker langs beid kanten eens uit trekken en terug steken als je kan.
kijken of je de goeie HDMI ingang gekozen staat op de TV
Heb je de HDMI kabel al eens in een andere HDMI poort van je tv gestoken en dan op je tv deze HDMI ingang kiezen
De decoder al eens 5 seconden stroomloos gezet via schakelaar achteraan.
Reputatie 1

...
HDMI stekker langs beid kanten eens uit trekken en terug steken als je kan.
kijken of je de goeie HDMI ingang gekozen staat op de TV
Heb je de HDMI kabel al eens in een andere HDMI poort van je tv gestoken en dan op je tv deze HDMI ingang kiezen
De decoder al eens 5 seconden stroomloos gezet via schakelaar achteraan.

Bedankt. Dat heb ik al geprobeerd, op suggestie van die helpdeskmedewerker.
heb je een andere HDMI kabel in huis want als het ook niet werkt als je de pc/laptop aansluit op de HDMI van je TV dan moet het iets met de HDMI kabel of iets met je tv (instellingen) zelf te maken hebben aangezien het dan op verschillende HDMI ingangen ook niet werkt

Je TV staat toch niet op analoge TV ingang hé (zoals het was met kabel TV bv)
Reputatie 7
Badge +4
Kan ik bijvoorbeeld mijn laptop als bron gebruiken (in plaats van de decoder) en zien of de TV dat oppikt? ja

Indien nodig, "factory reset" TV
Ter info:
https://www.cnet.com/forums/discussions/samsung-tv-hdmi-ports-stopped-working-589922/
http://support-us.samsung.com/cyber/popup/iframe/pop_troubleshooting_fr.jsp?idx=339841&modelname=PN63C550G1F&modelcode=&session_id=FlY7htyLcy8Q2vQPVkY228GWjbX4GNB6PLp3Np6mXL2L8xZZV8Sw%211080642265%21-1990487915%211512944168377&from_osc=&homeid=506
#Kan ik bijvoorbeeld mijn laptop als bron gebruiken (in plaats van de decoder) en zien of de TV dat oppikt?#
Dat is inderdaad wat ik ook voorgesteld heb en ook de mensen van proximus helpdesk uit zijn antwoord af te leiden, en heeft de medewerker dit ook al met hem doorlopen en blijkbaar helpt het niet en vooraleer de tv te factory resetten mss is het gewoon de tv die op analoge tv gesprongen is want mijn buur heeft dit ook af en toe voor (hoe het komt weet ik niet ) en dan moet ik bij hem gewoon weer met de TV afstandsbediening de HDMI bron kiezen en 't is terug in orde voor heel lange tijd.

Reageer