Vraag

Herhalingen van programma's overschrijven de originele opname


Sinds kort gebeurt het regelmatig dat een herhaling van een opname de originele opname overschrijft. Je leest het inderdaad goed: het is niet dat we de opname 2 keer hebben, de originele opname verdwijnt gewoon. Dit heeft al de nodige frustratie opgeleverd, bijvoorbeeld:
- een opname Het Uur van de Wolf waarin in twee delen een documentaire over Eric Clapton wordt gegeven. Ik kijk zoiets graag achter elkaar en had de eerste opname (er zat een week tussen) nog niet gekeken. Ik heb 2x gecheckt of het tweede deel opgenomen ging worden en wat is er gebeurd? De eerste opname is overschreven door de tweede waardoor ik dus momenteel enkel het tweede (!) deel heb.

- een opname van Belpop die in twee delen de jaren '80 beschrijft. Hier was de programmagids al iets slimmer ingevuld aangezien de delen werden aangeduid met een deel 1 en deel 2 maar wanneer ik net het tweede deel probeer te starten (normaal gezien een opname van maandagavond) blijk ik enkel over een herhaling van dinsdag te beschikken. Op zich nog geen probleem, maar dan blijkt Proximus een stuk van een tennismatch te hebben opgenomen. Weg correcte opname, weg correcte tweede deel, hallo einde van een wedstrijd van Djokovic.

Om het dan nog erger te maken is het vaak ook nog zo dat je dit soort opnames niet kunt starten wanneer het systeem bezig is met deze op te nemen. Een opname van De Mol uitgesteld kijken door de opname te starten na 15 minuten is dus niet mogelijk aangezien ik de opname pas kan starten wanneer deze effectief gedaan is. Dat dit gebeurt bij opnames met reclame tussen kan ik ergens (als ik erg hard mijn best doe) nog begrijpen maar dat dit ook gebeurt bij opnames van Canvas en één?! Het is dus al voorgekomen dat ik een opname van iets anders start en met een beetje vertraging aan een rechtstreeks programma wil beginnen. Het programma is al bezig? Geen probleem, ik start de opname. Dat gaat dus niet, want deze wilt niet starten..

Dit is opnieuw de zoveelste wijziging die niet uitvoerig getest is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het een leuk idee vind als een goed werkende opname zomaar vervangen wordt door een opname waar je niets mee bent (het programma is überhaupt niet opgenomen) of waar je dan opeens een deel van kwijt bent geraakt.. De herhaling uit de televisiegids verwijderen haalt trouwens ook niets uit, want het systeem snapt blijkbaar niet dat je zelf een opname zou willen annuleren en binnen de kortste tijd staat de opname opnieuw gepland.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Noosrep, je zou eens de instellingen op je decoder kunnen nakijken, onder het menu, instellingen, voorkeuren, opnames, hier kan je instellen hoeveel afleveringen hij dient bij te houden bij een serie opname.

Verder kan ik je ook aanraden om eens deze link te bekijken om de verschillende manieren van opname te bekijken:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_rec_global/particulieren/welkom-bij-support/televisie/tv-instellingen-en-functies/opnemen/hoe-een-tv-programma-opnemen.html

Onze software van tv wordt wel degelijk uitvoerig getest voordat deze voor bet publiek beschikbaar komt.

Indien je iets niet duidelijk is mag je het hier gerust laten weten zodat ik het even verder kan onderzoeken.
Dag Samuel,

het probleem is dat een opname wordt OVERSCHREVEN en het is geen kwestie van hoeveel afleveringen er worden bijgehouden. Met alle respect, maar dit antwoord is compleet naast de kwestie. Ik heb al wat verder op dit forum gezocht en blijkbaar geven jullie dezelfde code aan herhalingen, kan dat misschien het probleem zijn? We hebben reeds een tiental jaar digitale televisie bij jullie, ik denk dat ik ondertussen wel weet hoe ik een opname moet programmeren.
Volgens mij kan dit niet het probleem zijn dat een herhaling van een serie de zelfde code draagt, ze zal wel ook opgenomen worden maar overschrijft daarom een andere niet, aangezien de herhaling op een ander tijdstip komt, en moest dit waar zijn zou iedereen dit probleem voorhebben dit heb ik in ieder geval nog niet voorgehad, enfin ik je dit maar mee ter info en hopelijk kunnen de mensen van proximus je probleem verder oplossen.
Ik zit voor de eerste maal op dit forum en stel vast dat mijn probleem hierboven al zeer correct en uitvoerig beschreven werd, zonder oplossing jammer genoeg.

Het probleem bestaat uit:
* Opname van de herhaling staat niet in de planning en is dus ook niet preventief te verwijderen
* De herhaling start steeds laattijdig op en dus onbruikbaar
* Als de herhaling (op dat moment de enige zichtbare opname -waar is het origineel ineens naartoe?-) gewist wordt, verschijnt gedurende enkele seconde de originele opname terug, alvorens deze definitief verdwijnt.

Dit is een zeer frustrerend, volledig nieuw probleem en het feit dat dit al zo lang aansleept, zonder passende antwoorden op dit forum, stemt me weinig hoopvol.

Dank voor een reactie
Ben
En stel je ook het zelfde vast via Proximus pickx

Maar hopelijk kunnen de Proximus je hiermee verder helpen
Resetten van je toestellen zal je natuurlijk ook al wel geprobeerd hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Ben,

Alvorens ik dit doorgeef aan ons IT team, kan jij even kijken bij je opname opties, hoeveel afleveringen bewaard worden? Want als deze bvb op 10 staat ingesteld en opname nummer 11 start (originele aflevering of herhaling maakt niet uit aangezien de opnamecode dezelfde is, daarom ook dat dit niet individueel kan worden opgenomen/verwijderd) gaat de oudste aflevering 'overschreven' worden.

Als ik dit weet heb ik meer info om door te geven.

Alvast bedankt
Charlotte,

dat is niet het probleem.
Van tal van series heb ik meer dan 10 afleveringen.

In mijn geval (Belga sport, De rechtbank) gaat het telkens over 1 enkele opname, die daags nadien overschreven wordt zoals beschreven.
Reputatie 7
Badge +4
Ben,
Kan je mij voorbeelden van afleveringen doorgeven die problemen geven aub?

Programma:
Zender:
Tijdstip:

Dan stuur ik dit alvast nog even naar ons IT team
Dit doet zich al enkele weken voor oa met (info deze week)

  • Belga sport, Canvas, ma 21u15, herhaling di 19u
  • De rechtbank, Vier, ma 20u35, herhaling wo 23u
Bedankt
Reputatie 7
Badge +4
Ben

Ik heb dit doorgegeven.
Als ik hier meer info over krijg, dan laat ik je dit weten.

Reageer