Extra PLC werkt niet (geen signaal)

  • 19 March 2015
  • 7 reacties
  • 234 Bekeken

Hallo iedereen,


Ik heb een vraag betreffende de werking van de PLC adapters. Even de situatie schetsen: ik ben een extra decoder gaan halen om ook in de keuken digitale tv te hebben. In de salon had ik reeds een decoder staan die met een PLC adapter verbonden is. De werking hiervan verloopt prima.


De decoder in de keuken wil ik nu ook via een PLC adapter aansluiten, echter is dit geen PLC van Proximus zelf, maar van een setje dat ik al had (Devolo 200 av duo). Wanneer ik deze aansluit ontvang ik in eerste instantie beeld voor ca. 1 minuut en dan valt het beeld weg en krijg ik 'geen signaal'. Ik heb dan de optie om op OK te drukken om de verbinding te testen en deze geeft aan dat er wel degelijk verbinding is.


Een opmerking, wanneer ik de PLC (van Proximus) in de salon uittrek, ontvangt de andere PLC in de keuken plots wel signaal en is het beeld perfect in orde. Dus in die richting werkt het wel. Echter wanneer ik met 2 PLC's van Proximus werk en hierbij een extra PLC (niet van Proximus) toevoeg, dan werkt deze niet, maar blijven de andere 2 wel werken.


Ik heb hiervoor al naar de klantendienst gebeld en deze zeggen dan dat ze de werking niet garanderen. Een antwoord dat ik al wel verwachtte, want dan spreken ze tegen hun eigen winkel natuurlijk. Ik zou toch denken dat het zou moeten werken aangezien het ook van hetzelfde merk is. Via de software van Devolo 'Cockpit' heb ik ook al geprobeerd maar ook dit haalt niets uit.


Tips en/of bemerkingen hierover zijn van harte welkom!

7 reacties

als je kan of mogelijk is zet de 2 ontvangst PL's (decoder kant) eens in dezelfde plaats op het zelfde stopcontact en als dan de twee decoders werken zal het een kwestie zijn van de elektrische installatie.


Je kan ook proberen van de decoder in de salon eens de ethernetkabel uit te trekken en als de decoder in de keueken dan goed werkt is het de reden dat de datadoorvoer via twee plc's te laag wordt.


NB: als je de tweede in dienst gezet hebt heb je dan gedurende een seconde op hezt knopje gedrukt om ze ok de bestaande te laten afstemmen


zie ook : installatie plc 2tv


ook : plc stoorbronnen
Ik heb de eerste mogelijkheid uitgetest en de 2 PLC's en aangesloten op dezelfde stekker. Het probleem doet zich nog steeds voor, geen signaal voor de decoder maar wel verbinding tussen de PLC's. Wanneer ik de ethernetkabel eruit trek krijgt de andere decoder nog steeds geen signaal. Alle PLC's zijn inderdaad op die manier via het knopje op elkaar afgestemd en vinden elkaar perfect.


Kan het dan toch aan het feit liggen dat het geen PLC's van Proximus zijn en dus moeite hebben met het televisiesignaal? Wanneer ik mijn pc op die andere PLC's aansluit heb ik wel internetverbinding.
Het zou kunnen maar eigenlijk maakt dit niet uit of ze van al dan niet van Proximus zijn,

ik ken ook al de PLC types niet deze van devolo maken gebruik van de 'Homeplug AV' techniek


Verschillende merken dooreen gebruiken is wel om problemen vragen


Misschien eens op de site van devolo gaan kijken naar de karakteristieken als ze bandbreedte genoeg hebben (xx Mbps) daar kan je ook ergens vinden dewelke van hun types samen werken enz....


Als je met een bbox3 werkt komt er inderdaad zowel een TV als ethernetsignaal uit omdat iedere poort van de bbox3 zowel het tv als het internetsignaal bevat.


nochtans met de devolo 200AV zou dit toch moeten lukken of ander moet je in plaats van met 3 devolo's te werken die op elkaar gepaard zijn eens met


2 PLC koppels werken waarbij je ierder koppel apart paart.(op elkaar afstemt)
De PLC's die ik heb maken inderdaad ook gebruik van de 'Homeplug AV', net zoals die van Proximus. Ik vind niet meteen terug met welke andere types ze samenwerken, maar op basis van de gegevens van beide PLC's komen deze overeen. Dus zou het in principe wel moeten werken.


Het idee om met 2 PLC koppels (4 PLC's in totaal) te werken heb ik ook al uitgetest, maar ik kreeg het niet juist geconfigureerd. Via de Cockpit software zie ik geen enkele manier om het volledige netwerk in 2 te aparte netwerken te delen. Ik heb het dan via het knopje gedaan, maar dan zegt de software nog steeds dat alle PLC's met elkaar in verbinding staan.


Misschien ligt het dan toch aan het elektriciteitsnet, waardoor de PLC's beginnen te interfereren en er overbelasting ontstaat.


Zou een wifi-bridge dan eventueel een oplossing zijn om de bijkomende decoder aan te sluiten? Ik heb nu toch een Bbox3 waarin dit al ingebouwd is.
dit wordt inderdaad door Proximus ook aangeraden van met de wifi-bridge te werken aangezien er al één in de bbox3 ingebouwd zit heb je maar één bijkomende bridge nodig.


ter info: PLC's met een aarding werken ook beter , de laatste modellen kunnen zelf van de bijkomende aardgeleider gebruik maken bvb als je bij een driefasig net op een andere fasegroep zit.
info ▬►http://bgctv.skynetblogs.be/#wifibridgespecificaties" rel="nofollow


info ▬►http://bgctv.skynetblogs.be/#installatiegidswifibridge" rel="nofollow
Ter info: ook best nooit de pLc's in een verdeelstekkerdoos steken maar best direct in het stopcontact

Reageer