Dolby Digital 5.1

  • 28 November 2010
  • 4 reacties
  • 2440 Bekeken

Beste mensen,

Als nieuwe Belgacom TV klant heb ik me het hele weekend door al zitten rot zoeken achter uitleg over DTS 5.1 of surround genoemd in de volksmond. De helpdesk kon me niet helpen en daarom wend ik me tot de community van dit forum.

In de publiciteit van Belgacom word gesproken over digitaal beeld EN geluild maar ik krijg het maar niet in orde om in DTS geluid te krijgen.

Setup is de volgende :

1 x decoder Belgacom (laatste nieuwe versie) en 1 x DVD-lezer Panasonic -> Gaan naar een Yamaha 5.1 DTS Surround systeem -> Gaan naar mijn Toshiba 52" Plasma tv. (Dit allemaal met HDMI kabels)

Als ik een DVD afspeel doet hij dat perfect in 5.1. Als ik muziek afspeel met de FM functie dan zet hij dat om naar 5.1 met ingebouwde software als ik het correct aflees uit de handleiding. Als ik met mijn Toshiba laptop via HDMI een Divx of MPG afspeel die DTS in z'n encodage zitten heeft speelt die ook in DTS af.

Als ik Belgacom TV opzet krijg ik gewoon 2-weg stereo zoals klassieke analoge kabel. Ik heb hier reeds wat opzoekingswerk rond gedaan maar het enige dat ik kon vinden is dat 5.1 DTS enkel word meegegeven aan de HD films die je op aanvraag kan bekijken en dus betalend.

Waarom kan ik geen DTS krijgen in die opstelling op de gewone HD kanalen, bvb één HD ?

Heeft iemand hier wat meer uitleg over wat er kan en niet kan en er nog zal aangepast worden naar de toekomst ?

Ikzelf vindt het een beetje stom dat je digitaal kan kijken maar wel geen digitaal geluid hebt...

Alvast bedankt voor jullie reacties !

4 reacties

Beste,

Ik dacht dat DTS 5.1 enkel via optical out gaat op de decoder.

Hiervoor heb je een speciale kabel nodig en een optical aansluiting op je decoder.

Groetjes
Wel blijkbaar klopt het niet DTS 5.1 zou enkel werken op de HD films en niet op de rest.

Kan iemand anders dit nog bevestigen ?
Dag, ik krijg dvd multichannel op mijn versterker, is wel geen echte 5.1 maar alle luidsprekers worden gestuurd.

Decoder moet geluid wel op digitaal staan. ok via HDMI
Reputatie 2
Badge +1
Klopt idd dat het niet werkt op gewone zenders. Deze zenden namelijk geen surround mee. Enkel de films die worden aangeboden kunnen surround meegestuurd krijgen. Kan dus enkel aangepast worden in de toekomst als de zenders ook hun audio in die formaten gaat aanbieden.

Reageer