Vraag

Bizar decoderprobleem

  • 23 March 2018
  • 6 reacties
  • 203 Bekeken

Ik merkte gisteren dat van één van mijn decoders nagenoeg alle opnames verdwenen waren. Ondertussen is het probleem bekend maar heb ik geen duidelijke uitleg. Mijn zoon die in hetzelfde dorp, doch op een ander adres woont heeft 'zonder het te weten' alle opnames gewist. Reden : hij heeft 'te laat' bij instellingen opgemerkt dat zijn decoder gekoppeld was aan mijn telefoonlijn !!!
Geen enkele operator die hier een verklaring voor heeft, ze zeggen allemaal dat dit de eerste keer is dat zoiets voorkomt ! Toch wel heel bizar dat iemand anders jouw decoder kan programmeren, ik zou daar heel graag een afdoend antwoord op hebben ...

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Wel je geeft zelf het antwoord:

" Reden : hij heeft 'te laat' bij instellingen opgemerkt dat zijn decoder gekoppeld was aan mijn telefoonlijn !!!"

Ik zie twee mogelijkheden:

of de decoder bij je zoon komt oorspronkelijk van bij jullie en het is dus logisch dat het nummer er nog in zit als je niets actief veranderd.

of bij de eerste installatie bij je zoon heeft die jullie telefoonnummer ingegeven omdat dat het nummer is dat ie op dat moment nog van buiten kent en er niet bij na dacht.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad, zoals Wilin al aangeeft, zal de oorzaak bij een van die twee mogelijkheden te vinden zijn.
met "te laat" bedoel ik nadat alle opnamen gewist waren.
1) de decoder komt niet van bij ons, hij was onlangs vervangen vanwege problemen met zijn decoder
2) hij is zeker dat hij zijn telefoonnummer heeft ingevoegd maar ...
stel dat hij toch ons telefoonnummer zou ingevoegd hebben, is het dan zo gemakkelijk om iemands anders decoder te "kraken" ?
Ik kan dus van alle mensen die ik ken met een proximuslijn de decoder gaan manipuleren, enkel en alleen met hun telefoonlijn in mijn instellingen te zetten? Als het telefoonnumer de enige beveiliging is vind ik dit wel heel bizar ...
Inderdaad dit is iets wat volgens mij niet kan op een lijn met een ander nummer dan deze die in de decoder staat dat zou normaal niet mogen lukken want dit trouwens het probleem dat er velen melden als ze een tweedehands decoder kopen !!!!
Dan zou je een decoder ook kunnen meenemen naar een tweede verblijf bv....
de decoder werd geleverd door Proximus, nieuw denk ik
als het zo gemakkelijk is, dan is dit een item voor "de inspecteur" denk ik ...
ik kreeg als opmerking van de techische dienst dat dit kan omdat iedereen zijn decoder laat staan met pincode 1234 ? Ik dacht dat die pincode alleen betrekking heeft op het kinderslot ?
Maar dan nog, dit is toch bizar dat dit zomaar kan ?
Andere mogelijkheid : is de fout gebeurd bij proximus zelf ? Zou kunnen, ik kreeg deze namiddag een telefoontje van de klachtendienst over een klacht (mail) die helemaal niet van mij kwam, ook bizar ...
Inderdaad er zal wel ergens een fout zitten bij Prox, want normaal is er ergens een koppeling tussen MAC adres decoder en lijnnummer van de lijn waarop die aangesloten is daarom dat iemand die een tweedehands koopt ook in de problemen kan komen bij het aansluiten van deze decoder als deze met zijn MAC nummer nog verbonden staat aan het lijnnummer van deze die de decoder 2d hands verkoopt.

Reageer