Belgacom TV via PLC


sedert verleden week zaterdag probeer ik tevergeefs digitale TV via PLC te installeren ter vervanging van mijn ruckussen : is gedoemd om te mislukken. Heeft welgeteld één avond gewerkt (1 TV toch) maar de 2de TV kreeg ik niet actief. Verandering van adapter (volgens de helpdesk lag daar de fout) heeft ook niets uitgehaald.
ondertussen al 3 keer herinstallatie gedaan, alles uitgezet, terug aangezet, gereset,... en nog geen resultaat. al 4 keer de helpdesk ingeschakeld (op een bepaald moment waande ik mij in candid camera) - ben nu andermaal wachtende op hun reactie ;o((
wie heeft hier ervaring mee en hoe krijg ik dit actief ? kostte wel al € 125 + huur bijkomende decoder....

25 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Waarom moest je je Ruckussen vervangen ?

Hier vind je meer info:

http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/14017/kw/PLC
waren volgens de helpdesk out-of-date en waren de oorzaak van de storingen op mijn TV. De handleiding om te isntaaleren kan ik ondertussen al van buiten
Reputatie 7
Badge +1
Kon ik niet weten. Ik gebruik mijn Ruckussen al 2 jaar zonder problemen, wel maar met één decoder/TV. Ben je zeker dat de stopcontacten die je gebruik op dezelfde fase of stroomkring zitten ? dat kan soms problemen geven.
ik gebruik zelf 3 plc's, eigenlijk zonder problemen. hoe ik dat werkende gekregen heb? gewoon door de handleiding te volgen. beginnen met 2 plc's en dan de derde erbij steken en op die knopjes drukken

zelfde stroomkring moet volgens mij niet hoor, wel op dezelfde fase.

mvg
Reputatie 6
Badge +3
Zorg dat al de plc adaptors in stopcontacten van dezelfde ruimte zitten. Wanneer je een connectie wil opzetten. Soms moet je een ander stopcontact proberen.
Reputatie 7
Badge +1
Ik riskeer geen PLC's want ik zit op driefasige stroom. Daarom verkies ik Ruckus adapters. Maar je zou moeten weten hoe je electriciteitsnetwerk in mekaar zit. Je kunt alleszins al weten wat op dezelfde stroomkring zit (dus op dezelfde zekeringgroep). Xenne beweert wel dat dat geen belang heeft, maar daar ben ik toch niet zo zeker van.
Beste Moniek,

Als u erin geslaagd bent om 1 TV via PLC te activeren zou het moeten lukken om deze ook voor de tweede te activeren.

Handleiding om de tweede te installeren: http://support.en.belgacom.be/euf/assets/images/belgacomtv/manuals/cpl1tv_nl.pdf

Let erop dat u de PLC niet op een domino of vertakking aansluit maar rechtstreeks in het stopcontact. Eventueel kan u de installatie doen in een stopcontact vlakbij de eerste PLC zodat het signaal snel opgepikt kan worden. Zodra het huisje vast (groen) brandt kan u de PLC in de kamer plaatsen waar u de PLC wilt gebruiken.

MVG,

Eva van Belgacom

het huisje op de PLC naast de eerste TV brandt constant rood (flikkerend) - heeft nog geen enkele keer groen gebrand sedert de installatie. We hebben beeld, maar spectaculaire verbetering tov de ruckussen is er momenteel niet : af en toe zien we nog steeds "in blokjes" en freezt het beeld. Ik durf momenteel echt niet de 2de TV (= 3de PLC) te installeren. begrijp de frustratie van vele klanten....
bedankt voor de reacties!
rood lampje. ai, da's slecht nieuws..... is logisch dat het dan niet goed werkt. je moet een groen lampje hebben voor hd video streaming

voor bijkomende info over de plc's jan je altijd eens op de site van devolo kijken, en evt de firmware updaten
http://www.devolo.be/consumer/5_dlan-200-avplus_starter-kit_productinformatie_1.html?l=nl

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Toch ligt het niet echt aan Belgacom dat de PLC's niet goed werken. Er moet dan iets fout zijn met uw leidingen. Soms zijn daar storingen of foutstromen op. Ik heb dat ook gehad en heb een Monsterfilter moeten tussenschakelen om mijn TV, video- en audioapparatuur te laten werken. Daarom heb ik Ruckussen genomen om niet weer diezelde problemen te hebben.
ik heb eens contact genomen met devolo met de vraag waarvan storingen of slechte werking evt. zou kunnen voortkomen. zie hieronder.

Als de adapters op verschillende zekeringen zitten is dit geen probleem.
Sinds dat de dLAN verbinding via het stroomnet gaat en u ook nog andere elektrische apparaten op het stroomnet heeft aangesloten, kan de dLAN verbinding van elektromagnetische storingen worden beïnvloed. Deze storingen worden door de andere elektrische apparaten veroorzaakt.
De langer de weg over het stroomnet, de meer andere elektrische apparaten zijn aangesloten of verbonden, de meer storingen zijn te verwachten en de lager wordt de verbindingssnelheid.
Sinds dat TV heel veel snelheid nodig heeft, kan het zijn, dat de snelheid te laag is. U kunt de verbindingssnelheid tussen de dLAN adapters over het stroomnet met de Cockpit software meten.
Daarvoor moet u aan de plek van de TV een computer op de dLAN adapter aansluiten en de Cockpit software opstarten.

Beneden vind u informatie over mogelijke storingen:

Vermijd bij het aansluiten van de adapter op het elektriciteitsnet de volgende, potentiële interferentiebronnen om een hogere transmissiesnelheid te verkrijgen:

dLAN/dLAN USB:
- Stekkerdozen met schakelaar en/of overspanningsbeveiliging/

master-slave-schakeling
- Transmissie over meerdere fasen
- veel apparaten vlakbij de dLAN (pc, monitor, notebookvoeding, lampen met dimmer)
- ingeschakelde netwerkbrug
- ingeschakelde firewall

dLAN:
- oude/verkeerde stuurprogramma's van de netwerkkaart

dLAN USB:
- oude/ontbrekende chipsetstuurprogramma's, USB patches


Met vriendelijke groet,
Uw devolo Support-Team





mvg
Reputatie 7
Badge +1
Tja Xenne, buiten de gebrekkige computervertaling uit het engels, klink dit toch behoorlijk verontrustend....vooral die master-slave uitleg. Verschillende fasen, dat wisten we al, maar "veel apparaten vlakbij de dLAN (pc, monitor, notebookvoeding, lampen met dimmer)" is wél dikwijls problematisch. Immers, aan de modemkant staat meestal wel een PC, monitor, luidsprekerset, printer, en aan de decoderkant al zeker een TV, decoder, video- en audioapparatuur...

En uiteindelijk gebruik je het systeem toch maar om een zekere afstand te overbruggen om een langere kabel eventueel door muren en plafonds te vermijden.....


Ze dekken zich wel héél erg in vind ik ! en je kunt het ook niet uitproberen voor je het koopt....

't lijken mij toch interessante tips om bij problemen rekening mee te houden. beetje afstand bewaren tussen Dlan en de apparaten kan misschien wonderen doen? eventueel eens alle apparaten loskoppelen en kijken welke invloed het heeft op de snelheid

dat het systeem niet feilloos is wisten we reeds. desondanks werkt het hier perfect

mvg

ps: 't zal eerder een vertaling uit het duits zijn denk ik
Reputatie 7
Badge +1
Het is alleszins interessant om weten xenne. Je kunt dan vaststellen wat er mis, maar het toch niet altijd oplossen...

Met mijn 3 fasige stroom ga ik het toch niet proberen. Ik weet niet écht wat op welke fase staat, en ik weet ook niet hoe ik dat moet uitzoeken.
één ding is zeker sinjoor71, toen ik mij die plc's aangeschaft heb was ik me niet bewust van de mogelijke problemen. heb dus beetje geluk gehad.

wat drie fasen-net betreft, normaal moet je op het installatieschema kunnen zien welke stopcontacten op welke fase zitten. laat ons maar hopen dat uw Ruckussen nog wat mee gaan

mvg
ondertussen nieuwe evolutie : beide TV's zijn aangesloten, halelulja!
basis-opstelling werkt, maar : geen HD mogelijk, en rode flikkerlichtjes blijven branden. zelfs wanneer alle andere toestellen afgekoppeld zijn, geen resultaat
decoder boven piept zo hinderlijk dat hij 's nachts uit de stekker moet, wat betekent dat de herinstallatie elke keer opnieuw moet gebeuren. als dat maar goed blijft gaan....
beste

rood lampje wil zeggen dat de snelheid te laag is... dus geen HD is logisch

probeer evt. de dLans uit de nabijheid te hangen van apparaten, trek evt. alle elektrische apparaten die op die kring zitten eens uit

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Moniek, ik hoop dat het in orde komt. Kan niet iemand die je kent de leidingen eens testen ? Eventueel andere stopcontactzn gebruiken en gedeeltelijk met kabel werken van de PLC naar de decoder.

Xenne, je moet met alles wat geluk hebben hé. Met je lijnprofiel, met je decoder, met je adapters (Ruckus of PLC), met je smartphone enz.;)
geluk moet je soms afdwingen, of is dat alleen zo in het voetbal?

kabel trekken is natuurlijk beter, maar zeker niet overal mogelijk

tamelijk lastig probleem om op te lossen dit, ga maar eens op zoek naar magnetische velden

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Met een wichelroede.....;) maar alle gekheid op een stokje, dit is het probleem van de grenzen van de technologie. Ook de Belgacomverkopers kunnen niet voorzien hoe zoiets bij jou thuis reageert.....ze zouden een aantal sets als test moeten kunnen meegeven. Of minstens zouden de techniekers bij het installeren een testset van PLC en Ruckus moeten mee hebben. Kabels werken altijd natuurlijk, maar in dat geval had ik voor Telenet moeten kiezen, want mijn kabelaansluiting is achter mijn TV....en mijn telefoon/internetaansluiting in mijn bureau, en ik heb geen zin om kabels te gaan leggen om absoluut Belgacom TV te kunnen nemen. Die Ruckus oplossing heeft mij toen over de streep getrokken. VDSL2 had ik al 4 maanden vroeger binnengekregen, dus TV was maar een decoder aansluiten via die Ruckusadapters. Simpel en het werkte direct d.w.z. na nog een telefoontje met de technische dienst. Ze hadden de decoder blijkbaar op het systeem gezet, maar hem er per vergissing onmiddellijk terug uitgehaald....met de Ruckussen nooit een probleem gehad.
heb eens lang gezocht naar een storingsbron in mijn huis: bleken uiteindelijk spaarlampen de boosdoensers te zijn. Hoewel onwaarschijnlijk in jou situatie , indien je spaarlampen hebt (vooral oudere , goedkope types) , zorg dan dat die uitgeschakeld zijn en zie of dat verbetering oplevert. Heb dat opgelost door nieuwe duurdere spaarlampen te kopen.

Koelkasten en diepvriezen zijn ook storingsbronnen.

Dingen die op dezelfde zekering hangen zitten al zeker op dezelfde fase.

Normaal heb je ook een hoofdzekering per fase..als je 2 fasen uitzet en alles blijft werken zit je op dezelfde fase.

gewoon voor de test: kan je eens met een lange verlengkabel de 3de plc aansluiten op een stopcontact vlakbij de andere 2 en dan alles aansluiten , zo weet je in ieder geval dat alle plc's goed werken..


succes
dank voor de info ivm de spaarlampen https://../people/2040c94c6d, ik neem er nota van

mvg

Reputatie 7
Badge +1
Mijn kot staat vol spaarlampen. Ecologie weet je wel. Lachen
@ Belgske, Je uitleg klopt volledig maar het is niet zo evident om uit die testen altijd de goede conclusies te trekken,want ik heb in de tijd dezelfde testen gedaan met al mijn problemen die ik had met mijn devolo's. Ik had ook een test gedaan met een verlengsnoer op dezelfde fase dus de tweede devolo aangesloten op het zelde (tweede stopcontact) waar de eerste devolo stak en dan werkte het bij blijkbaar ook!. Dus was ik blij en dacht ook van dan gewoon de twee devolo's op dezelfde fase te zetten als de eerste devolo want dan zat ik in dezelfde situatie als met de verlengkabel, dat dacht ik toch, maar tarrar dat werkte niet.
Dus daaruit kan je concluderen dat je verlengkabel een andere weg aflegt en dus niet dezelfde stoorsignalen opvangt (verglijkt het met een antenne die je in een andere richting draait die vangt meer of minder signaal op).

Dit wil ik maar meegeven om er op te wijzen dat je soms zeer moeilijk kunt uitvissen waar juist de elektromagnetische stralingen vandaan komen.

Ik werk nu met vaste netwerkkabel en ben definitief van mijn probleem af (toch van dat probleem Knipogen)

mvg


Reputatie 5
Badge +3
Inderdaad, een vaste verbinding tussen de modem en decorders is technisch de beste oplossing, bovendien is het altijd mogelijk om een kabel (UTP) langs binnen of buiten te trekken naar de decorders, er bestaan tegenwoordig allerhande mini-kabelgootjes die overal discreet geplaatst kunnen worden...enz, in de industrie en kantoorgebouwen worden er achteraf zoveel kabels enz. bijgelegd...kan er beroepshalve van meespreken.

Dus Moniek, in U situatie zou ik overwegen om kabels te leggen!

Mvg

Reageer