Beantwoord

Aangekochte decoders worden gesaboteerd door Proximus van 31 januari 2017


Reputatie 6
Badge +3
Vandaag een brief gekregen met toch wel merkwaardige informatie:
"vanaf 31 januari 2017 zal je niet langer Proximus TV kunnen kijken via je oude decoder".
Een defect, dat proximus 8 maand vooraf kan voorspellen.
Een sabotage dus van de verkoper van het toestel !

Daarnaast staat er : 1 jaar gratis huur als je binnen de maand na datum brief (25/5) de decoder omruilt. In werkelijkheid slechts 12-7= 5 maanden "gratis" huur want als ik tot 31/01/2017 op de gekochte decoder kijk, dan kost het me ook niets.

Nu iets over de prijs: 8€/maand dus voor minstens 96€/jaar, (prijsstijgingen mogelijk!) kan ik mijn investering weggooien.
Een toestel dat voor proximus nog geen 100€ aankoopprijs bedraagt, wordt verhuurd aan 100€ per jaar. Je moet maar durven !
Moest er nu nog vrije hardware keuze zijn, dan kon ik als gebruiker nog een andere decoder kopen en goed gediend zijn. Maar ProximusTV komt nu toch wel erg grof als duopolist uit de hoek. Met vrije hardwarekeuze zou Proximus dergelijke wanpraktijken niet kunnen toepassen uiteraard.

Ik heb daar bovenop nog een pertinente vraag: wanneer worden de volgende nieuwere types decoders gesaboteerd door de verkoper Proximus?
Met 2 decoders is dat dan 192€ extra per jaar te betalen (indien niet in pack)


icon

Beste antwoord door Elsa 30 May 2016, 19:48

Bekijk origineel

34 reacties

Heb ik dat niet op Facebook al gelezen ? en heb je daar al antwoord gekregen.

Verder nog ter info:
In verband met het eventueel omruilen van je V3 decoder geef ik je nog twee linken mee waar je wat uitleg kunt vinden:
▬►voor gehuurde V3/v3b decoder
▬►voor gekochte V3/v3b decoder

In verband met het eventueel omruilen van je V3 decoder :
▬►voor gehuurde V3/v3b decoder
▬►voor gekochte V3/v3b decoder
Ook voor de aangekochte decoders gaan brieven verstuurd worden.
Via de website http://www.proximus.be/huurdecoder kan de aanvraag gebeuren van zodra de brief ontvangen is


▬ impact op je factuur: Je hebt ingetekend om je decoder te vervangen via bpost en geniet zo van 1 jaar gratis huur.
Na deze termijn zal € 8/maand aangerekend worden indien het je eerste decoder is.
Als je een Pack Comfort of Maxi hebt kost de 2de of 3de decoder € 5/maand.
▬ Voor aangekochte v3 v3b decoder wordt via de procedure uitgelegd in de brief zal de decoder omgewisseld worden naar ons nieuwste model.
Aangezien we de oude modellen niet meer verkopen stellen we je een jaar gratis huur van het nieuwste model voor, aangezien die ook niet meer kunnen aangekocht worden.
Je oude decoder blijft werken tot 31/1/2017, zie ook ->
De V3 zal geen cloudpvr software versie krijgen aangezien die in phaseout zit.
▬ Opgelet:
Wanneer je je decoder vervangt, gaan je opnames helaas verloren.
De programma's die zijn opgenomen met de optie 'Beschikbaar gedurende 60 dagen' blijven echter toegankelijk op je nieuwe decoder.
Maak het dus gezellig en profiteer ervan om de programma's op je harde schijf nog te bekijken vóór je je nieuwe decoder ontvangt.
Reputatie 6
Badge +3
Neen dat heb ik niet op facebook gezet. En al die info die je geeft, doet niet ter zake. Het blijft een opzettelijke sabotagedaad vanwege Proximus.
Hierdoor kan Proximus jaarlijks 100€ extra verdienen door verhuur van een decoder die slechts 100€ waard is.

https://nl.forum.proximus.be/proximus-tv-7/aangekochte-v3-wordt-deze-vervangen-ja-nee-32882/index1.html#post175510

Bovendien ook nog dit:

https://twitter.com/proximus/status/720175436672671745
@mielcharles Er komen geen nieuwe software updates meer uit voor deze decoder. Je kan deze echter nog wel blijven gebruiken. Mvg TP— Proximus (@proximus) 13 april 2016
Ik heb daar dan van iemand anders ongeveer net het zelfde gelezen dan, maar soit dat doet er niet toe ,
ik heb alleen maar alle info meegegeven voor anderen die dit topic ook zullen lezen net zoals ze uw menig zullen lezen hieromtrent
en waarom ook niet het is ten slotte een forum waar gelukkig ieder zijn menig mag zeggen 🙂
Neen dat heb ik niet op facebook gezet. En al die info die je geeft, doet niet ter zake. Het blijft een opzettelijke sabotagedaad vanwege Proximus.
Hierdoor kan Proximus jaarlijks 100€ extra verdienen door verhuur van een decoder die slechts 100€ waard is.

...


Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !!

Microsoft stelt dat ze geen oude versies van Internet explorer(pre versie 11) meer zullen ondersteunen cq updaten om veiligheidsredenen !! sabotage op wereldschaal !

Veel web sites zullen hun web inhoud mogelijk aanpassen aan deze nieuwe beveiligingen en dus waarschijnlijk geen toegang verlenen via oude web browsers !! .. planetaire sabotage !! ge zult moeten een recente browser gebruiken !

niet dat ik de prijzenpolitiek van PX toejuich maar wake up jong ! ge betaalt u blauw aan een hoop andere zaken, met de glimlach, en daar hoor ik nooit iets van ... en zoals gezegd in een andere discussie .. uw redenering ivm de huurcompensatie is fout, einde verhaal ! maar ik ga het niet andermaal uitleggen .. tough luck !
Regulus geeft in mijn ogen toch ook een punt betreffende de huur is kassa voor PX brengt veel meer op jaarbasis.

Al eens uitgerekend wat dit op jaarbasis opbrengt voor PX :-)
Ook het aantal tv-klanten steeg flink: met 128.000 naar 1,6 miljoen, een stijging van 8,7 procent. Het aantal vaste-internetklanten steeg iets minder hard, met 63.000 naar 1,7 miljoen. Dat is een stijging van 3,8 procent. (Bron http://tweakers.net/nieuws/101615/proximus-krijgt-er-vaste-en-mobiele-klanten-bij.html )

Is een bedrag om zot van te komen. Zal het even uitrekenen
1,6 * 8 euro = 14.400.000 euro winst voor PX op jaarbasis en zoals Regulus zegt voor een decoder die 100 euro kost.
Of dat PX het nu als huur incasseren of in het direct in de abonnementsprijs omrekenen, dat zal allemaal niet veel uitmaken het geld moet toch van ergens komen, het is net zoals bij de regering, het geld die ze tekort komen zal van ergens moeten komen, en je mag nog zoveel gelijk hebben of uitrekenen zoals je wilt, winst zullen ze en moeten ze maken enz.....enz....
Zijn een kleine zandkorrel op het strand Elsa en PX weet dat wij machteloos staan als kleine garnaal in de zee.
Reputatie 3
Badge +1
Sommige mensen vergeten wel dat de prijs van een TV abbonement incl. huur eerste decoder is. Dus de prijs die je online vind, is al incl. €8. Een 2de of 3de decoder is dan €5 per maand.
Bij de concurentie is de huur van de decoder niet inbegrepen in de prijs die ze tonen op hun website. Er staat in de kleine lettertjes vermeld dat er nog €8 bijkomt voor de huur van de decoder. Dit is pas schandalig.

Ik kan natuurlijk begrijpen dat voor sommige mensen een decoder aankopen intressanter is dan huren. Maar je moest eens weten hoe vaak ik een discussie moet voeren met mensen die een gekochte decoder hebben.
Het ding is 1 jaar oud en dus nog in garantie. Als ik vraag om het garantiebewijs te tonen, dan hebben ze dit "ineens" niet meer. Dus tja, toestel is dan niet meer in garantie.

Daarom dat ik voorstander ben van gehuurde decoders. Geen gezeik als er iets aan is. Ik vervangen ze gratis en dan is de kous af. Geen discussies en geen verrassingen!

Maar ja, dit is mijn mening maar he. Je moet er niet met akkoord gaan 😃
Dat ziet ge van hier dat iedereen gaat akkoord gaan 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Over de decoders of digiboxen van TN was toch een tijdje geleden een enorme heisa, of vergis ik mij?
In elk geval vind ik dat Proximus zijn klanten daarin op tijd heeft verwittigd en toch de nodige inspanningen heeft gedaan. Mijn PC werkt nog goed, maar is verouderd en zal weldra geen updates meer krijgen. Ik denk niet dat ik van Microsoft een financiële tussenkomst moet verwachten om hem te vervangen. ;-)))
Inderdaad bij TN was het zeker niet beter !
Reputatie 7
Badge +1
't is met Google Android niet anders. Er zijn al een hoop apps die maar werken vanaf Android 4.4. O.a. Yelo TV van Telenet....mijn Medion tablet van 3 jaar geleden kan dat dus niet meer.
Reputatie 7
Badge +6
Daarom dat ik voorstander ben van gehuurde decoders. Geen gezeik als er iets aan is. Ik vervangen ze gratis en dan is de kous af. Geen discussies en geen verrassingen!
Dit is ook de officiële politiek van Proximus de laatste jaren. De term "sabotage" gebruikt door de topicstarter is dus volkomen misplaatst.
Groeten,
Wim
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad bij TN was het zeker niet beter !
Telenet heeft ooit ook digiboxen verkocht, maar dat was om hun "refurbishte" rommel kwijt te geraken. Ze verkopen wél nog altijd CI+-modules met smartcard (verleden jaar 79€). Daar heb ik meer dan een jaar mee gesukkeld met blokjesvorming op de gecodeerde zenders (90%), Daar is een paar maanden geleden nog een Telenet technicus voor langs geweest, en die kon het ook niet oplossen, want het lag aan de Samsung software volgens hem. Die beweerden toen, dat ik de laatste nieuwe interface had (wat ik al wist). Maar eerst sedert verleden week is het in orde gekomen; Een technische medewerker van Telenet heeft mij op Telenet forum dan een oplossing aangereikt waarbij ik in het register van mijn Smart TV een paar codes kon verzetten, en toen werkte het wél. Enfin het werkt nu dus wél, en het lag dus niet aan Telenet. Voor mensen met een Smart TV (waarmee je kan opnemen via de ingebouwde tuner) een een CI+-slot, is dat voldoende om live TV te kijken (kan ook met een gewone TV met CI+-slot) of om één programma tegelijk op te nemen (je kunt op dat moment dan wél niet naar een andere programma live kijken). De kwaliteit is dan ook optimaal en je kunt 5 favorietenlijsten instellen waarin je dan zenders kunt plaatsen. Bv. nederlandstalige, franstalige, sport, duitse-, engelstalige. Ik gebruik ze nu vooral om naar HD-zenders te kijken die Proximus niet aanbiedt en waarvoor ik noch mijn decoder noch mijn digicorder dan moet opzetten. Opnemen van die zenders op een USB-stick doe ik dan ook wel soms. Mijn digicorder zweeft nl. al een tijd rond de 20% capaciteit.
Ik heb hier een tijd geleden Telenet dus ten onrechte beschuldigd van rommel te verkopen....vandaar deze rechtzetting.
Reputatie 6
Badge +3
Sommige mensen vergeten wel dat de prijs van een TV abbonement incl. huur eerste decoder is. Dus de prijs die je online vind, is al incl. €8. Een 2de of 3de decoder is dan €5 per maand.
Sommige mensen weten blijkbaar niet dat wie géén decoder huurt, 8€ korting krijgt op zijn abonnement.
De online informatie is niet volledig,
Ik betaal die 8€ huur niet omdat al mijn decoders gekocht zijn.
Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht.
je zegt : "Als ik nu mijn 2e decoder moet huren dan betaal ik 8€ want mijn 1e decoder is gekocht".
Ben je daar zeker van ? is de eerst keer dat ik dit hoor, het is wel zo dat je 8€ voor je tweede decoder betaalt als je een Start abo hebt.
Ben je zeker dat het de decoder is die geregistreerd staat als "eerste" decoder bij PX (deze die bij je eerste in gebruik name van prox TV had) die je aangekocht hebt.
@Sinjoor, ben je niet op het verkeerde forum bezig om zoveel lof omtrent TN te uiten, als iedereen nu overstapt naar TN zal dit je niet in dank afgenomen worden ;-))))))
Reputatie 7
Badge +1
@Sinjoor, ben je niet op het verkeerde forum bezig om zoveel lof omtrent TN te uiten, als iedereen nu overstapt naar TN zal dit je niet in dank afgenomen worden ;-)))))) Even een kleine test om te zien hoe ze daar hier op reageren...Ik ga er trouwens niet op door, en ga er ook niet voor weg bij Px, ik ga het nu wél meer voor live kijken gebruiken, en ik kan er ook herinneringen op plannen, de decoder meer voor uitgesteld kijken met TVR en opnames. Trouwens, moet je voor een 2e decoder niet altijd maar 5€ betalen, of nu de eerste gekocht is of niet? (behalve bij een Start, maar bestaat dat nog in een pack met TV?)
Reputatie 6
Badge +3
Daarom dat ik voorstander ben van gehuurde decoders. Geen gezeik als er iets aan is. Ik vervangen ze gratis en dan is de kous af. Geen discussies en geen verrassingen!
Dit is ook de officiële politiek van Proximus de laatste jaren. De term "sabotage" gebruikt door de topicstarter is dus volkomen misplaatst.
Groeten,
Wim

Het is misschien sterk gesproken maar zeker niet misplaatst. Proximus kiest ervoor om de gekochte decoders buiten dienst te zetten, hoewel voor eenvoudige streaming dat absoluut niet nodig is.
Heden gaat het over de V3, de volgende keer de V4 enzovoort.
Hoe gelukkig zou je zijn als je gekochte fiets na 5 jaar door de fietsverkoper ingehouden wordt en je verplicht wordt een jaarlijkse huurprijs te betalen om nog verder te fietsen? "Uw fiets is buiten garantie, u mag deze daarom niet meer gebruiken en u moet nu jaarlijks de aankoopprijs als huur betalen"

En het is niet omdat dit een politiek is die proximus al enkele jaren toepast dat dit ineens correct is tegenover zijn klanten. De klant heeft bij aankoop nooit te horen gekregen of op papier te zien gekregen dat de decoder een maximum levensduur heeft en dat proximus volgens eigen willekeurig keuze de aankoop waardeloos kan maken.
Reputatie 6
Badge +3
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen
Reputatie 7
Badge +1
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen

't is bij Telenet niet anders hoor. Ik weet niet of je daar via de Yelo TV app. kunt casten als je geen digicorder huurt. Je moet alvast wél ook internet bij hen hebben. Ik heb bij hen enkel dig. TV en kan met de Yelo TV-app; niet streamen en zelfs niet programmeren. Je kunt wél een CI+-module met smartcard kopen, maar geen digicorder.
Je zegt het is het is bij TN niet anders, dat is inderdaad hun sterkte en de reden dat ze allebei (ongeveer)hun zelfde aantal klanten behouden, want moest er ene torenhoog uitstenen dan zouden de klanten wel op den duur allemaal nar deze overlopen, hoe noemen ze dat ook weer, dat in het toneel het grootste toneel zich pas achter de schermen afspeelt, of zoiets 😉
Ja en ? ..

Er komen geen nieuwe updates meer uit voor Windows-XP .. so what ? en als de trend zich nu doorzet binnekort ook geen meer voor Winodws 7 alhoewel MS zegt .. geldig tot 2020 .. dat zullen we nog wel eens zien !

Microsoft stelt dat nieuwe windows versies geen oude cpu's meer zullen ondersteunen .. algehele sabotage !! ge zult moeten een nieuwe computer kopen voor het gebruik van een recente windows versie !! (.....................)

Er is wel een verschil:-
- gekochte computers XP werken nog altijd, zelfs deze op windows 98/95 en ik wordt niet verplicht om een maandelijks abonnement te betalen. Ik kan zelfs nog met win98 op internet met een ouderwetse modem ...!! Alle functies die de oude computers en software hadden, die werken nog altijd.
- de klant heeft vrije hardware keuze én vrije softwarekeuze . Bij Proximus is de hardware en software verplicht, wat technisch gezien absoluut niet nodig is. Dat is enkel nodig om de winst te maximaliseren.
De applicatie tvoveral bewijst dat de hardware volledig vrij kan zijn.

Het is enkel door het gebrek aan concurrentie (duopolie) dat proximus hiermee kan wegkomen


ja natuurlijk .. en theoretisch gezien rijdt een Fort-T ook nog wel eens, ik lig in een deuk ... en met een oude modem het internet op ? wel als 't ie ouder is dan ADSL dan wil ik daar nog wel eens naar komen kijken als ge dat doet want ik denk dat geen enkel provider dat nog ondersteunt .. 'k heb er hier trouwens nog eentje liggen van US Robotics 115200 bps max ... ge moogt 'm hebben ...
.. en alle functies die de oude computers hadden die werken nog steeds ? .. nog nooit een recente windows geinstalleerd op zo een oud bakske zeker ? kuis uw tenen maar uit om eea nog werkend te krijgen doe mij dus niet lachen ...
De klant heeft vrije software keuze .. yep Windows of Linux op een PC platform, voor W10 moogt ge binnenkort 100+ Euro ophoesten, simpele versie ... op MAC? .. nougabollen Apple OS en einde verhaal.
enfin argumentatie die rammelt aan alle kanten !

BTW .. al eens uitgerekend hoeveel huur ge betaald hebt voor uw energietellers over de jaren ZONDER een nieuwe te krijgen ... ? inclusief de regelmatige stiekeme opslag ?

te zot voor woorden .. ge riskeert met een dikke bonk eens wakker te worden als uw XP-ke over de kop gaat ! .. als het al niet stijf staat van de malware/virussen/etc

.. en bij TN kunt ge ook een dozijn programmas tegelijk opnemen .. allez tenminste als ge een decoder of 5 huurt ...

och laat maar zitten ...
is het niet kort gezegd, dat meningen heel erg kunnen verschillen 😉
Reputatie 6
Badge +3
met free.edpnet kon ik enkele maanden geleden nog met win98 en een robotics modem op internet.
Daarmee kon is kleine bestandjes nog net doormailen (ipv op CD te branden)
Slakkengang maar het werkte nog.
Ik zou het nog eens proberen om te zien of het nu nog werkt.

Moest proximus nog een normale huurprijs vragen voor de V5-mini dan zou ik er al minder een probleem van maken.
Een toestel verhuren aan 96€/jaar zodat je per jaar 3 keer de kostpijs van het toestel betaalt?......

Een normale prijs is 3 euro per maand..
Maar ja voor simpele nummerweergave betaal je nu al 3€ per maand en vanaf 01/07 zelfs 4€ per maand .
Dus ieder jaar een halve decoder voor simpele nummerweergave

dan moet je niet verwachten de decoder goedkoper te krijgen...

Alleen monopolisten geraken met zoiets weg...

Reageer