Dit verhaal moet mij toch even van het hart: het loont echt de moeite elke PX-factuur gedetailleerd uit te pluizen. Op mijn laatste factuur stond in totaal 8,20 € belkosten extra verbruik op de vaste lijn op weekdagen tussen 8 - 17u aangerekend. We hebben echter ook de optie Free Calls National. Dit begreep ik niet helemaal. Misschien toch weer een reden in kleine lettertjes dat die optie niet hier geldig was? Bomen en bos, weet een mens veel op de duur...
1) Ik kijk dus via MyProximus de opties van onze vaste lijn eens na. Daar lees ik: "niet langer te configureren via MyProximus, bel 1987”. Wanneer ik daar door het vreselijke telefoonmenu ben geworsteld vind ik nergens een geschikte optie.
2) Dan maar naar de klantendienst (chat): ik leg het probleem uit. Samengevat, ik ben tevreden met mijn Tuttimus-pack, wil enkel die belkosten buiten bundel elimineren. Antwoord: "dat gaat niet meer, mijnheer, wij raden u daarom aan om op Flex over te stappen" (ja ja).
3) Ik ben niet gek, dus neem eerst even de rekenmachine er bij: volgens mijn meest recente factuur betaal ik 79,19 voor het Tuttimus-pack. Daarin zit Affinity-korting van 10 % verrekend. Een Flex pack met, - zoals ik vraag - onbeperkt bellen is de all-in. Deze komt op 95, 99 €. Dat is maandelijks 16,80 € meer dan nu. Mijn extra verbruik was 8, 20 €. De "voordelige" optie zou dus per maand 8, 60 € duurder kosten. Bovendien bevestigt de dame me dat Affinity-korting niet meer mogelijk is op Flex. En het is allemaal al zo duur! De korting was n voor mij een sterk argument mij terug over de streep te trekken om naar Proximus terug te keren in de hoop een perfecte service na verkoop te krijgen.
4) Wanneer ik de vriendelijke dame de bovenstaande rekening presenteer zegt ze aarzelend: "wacht, ik haal uw factuur er ook even bij." En dan komt de aap uit de mouw: "die belkosten hadden helemaal niet mogen worden aangerekend, sorry daarvoor, ik ga dit rechtzetten”. Dat doet ze, waarvoor dank.
5) Ik heb echter een dubbel gevoel: in plaats van de verwachtte 8,20 € krijg ik vandaag maar liefst 18,04 € terug. De onterecht aangerekende belkosten werden namelijk drie maanden aan een stuk aangerekend. Iemand die druk, druk, druk leeft en braafjes zijn facturen via domiciliëring betaalt zou dit gewoon over het hoofd kunnen zien en maanden (jaren?) te veel betalen. Niet fraai. En dan komt PX er gewoon met een "sorry" van af…?
Tot slot wat betreft de packs: ik krijg de indruk dat iedereen kost wat kost naar een Flex moet worden gepusht. De reden dat de Affinity-korting hier niet meer geldt is natuurlijk een forse verdoken prijsstijging. Zolang het kan blijf ik daarom graag bij Tuttimus. Ik maak me echter geen illusies, eerder vroeg dan laat gaan ze me verplichten te switchen, “de commerce he, nietwaar mijnheer?” Maar als ik dan geen betere deal kan krijgen ben ik genoodzaakt opnieuw van provider te verhuizen. En da’s toch jammer, want in tegenstelling tot de administratieve service na verkoop heb ik op gebied van technische ondersteuning weinig te klagen gehad tot nu toe.