Facturen, Flex en flaters

  • 4 May 2021
  • 8 reacties
  • 208 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Dit verhaal moet mij toch even van het hart: het loont echt de moeite elke PX-factuur gedetailleerd uit te pluizen. Op mijn laatste factuur stond in totaal 8,20 € belkosten extra verbruik op de vaste lijn op weekdagen tussen 8 - 17u aangerekend. We hebben echter ook de optie Free Calls National. Dit begreep ik niet helemaal. Misschien toch weer een reden in kleine lettertjes dat die optie niet hier geldig was? Bomen en bos, weet een mens veel op de duur...

1) Ik kijk dus via MyProximus de opties van onze vaste lijn eens na. Daar lees ik: "niet langer te configureren via MyProximus, bel 1987”. Wanneer ik daar door het vreselijke telefoonmenu ben geworsteld vind ik nergens een geschikte optie. 

2) Dan maar naar de klantendienst (chat): ik leg het probleem uit. Samengevat, ik ben tevreden met mijn Tuttimus-pack, wil enkel die belkosten buiten bundel elimineren. Antwoord: "dat gaat niet meer, mijnheer, wij raden u daarom aan om op Flex over te stappen" (ja ja). 

3) Ik ben niet gek, dus neem eerst even de rekenmachine er bij: volgens mijn meest recente factuur betaal ik 79,19 voor het Tuttimus-pack. Daarin zit Affinity-korting van 10 % verrekend. Een Flex pack met, - zoals ik vraag - onbeperkt bellen is de all-in. Deze komt op 95, 99 €. Dat is maandelijks 16,80 € meer dan nu. Mijn extra verbruik was 8, 20 €. De "voordelige" optie zou dus per maand 8, 60 € duurder kosten. Bovendien bevestigt de dame me dat Affinity-korting niet meer mogelijk is op Flex. En het is allemaal al zo duur! De korting was n voor mij een sterk argument mij terug over de streep te trekken om naar Proximus terug te keren in de hoop een perfecte service na verkoop te krijgen. 

4) Wanneer ik de vriendelijke dame de bovenstaande rekening presenteer zegt ze aarzelend: "wacht, ik haal uw factuur er ook even bij." En dan komt de aap uit de mouw: "die belkosten hadden helemaal niet mogen worden aangerekend, sorry daarvoor, ik ga dit rechtzetten”. Dat doet ze, waarvoor dank.

5) Ik heb echter een dubbel gevoel: in plaats van de verwachtte 8,20 € krijg ik vandaag maar liefst 18,04 € terug. De onterecht aangerekende belkosten werden namelijk drie maanden aan een stuk aangerekend. Iemand die druk, druk, druk leeft en braafjes zijn facturen via domiciliëring betaalt zou dit gewoon over het hoofd kunnen zien en maanden (jaren?) te veel betalen. Niet fraai. En dan komt PX er gewoon met een "sorry" van af…? 

Tot slot wat betreft de packs: ik krijg de indruk dat iedereen kost wat kost naar een Flex moet worden gepusht. De reden dat de Affinity-korting hier niet meer geldt is natuurlijk een forse verdoken prijsstijging. Zolang het kan blijf ik daarom graag bij Tuttimus. Ik maak me echter geen illusies, eerder vroeg dan laat gaan ze me verplichten te switchen, “de commerce he, nietwaar mijnheer?”  Maar als ik dan geen betere deal kan krijgen ben ik genoodzaakt opnieuw van provider te verhuizen. En da’s toch jammer, want in tegenstelling tot de administratieve service na verkoop heb ik op gebied van technische ondersteuning weinig te klagen gehad tot nu toe. 


8 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Vervolg: vandaag op de voicemail telefoon gehad van een andere mevrouw van PX die ons kon melden dat de creditnota van 18,04 € volgens haar onterecht was toegekend aan ons want gesprekken tussen 8 en 17u op de vaste lijn tijdens weekdagen zouden ons wél worden aangerekend. Maar, zo zei ze “ze zou het zo laten”, blijkbaar een hele geste van PX!
Rest mij de pertinente vraag of er iemand van PX is, of er ergens info beschikbaar is waar duidelijk wordt uitgelegd waar de optie “Free Calls National” op de vaste lijn in een Tuttimus pack dan wel voor dient? Tenslotte betalen we hiervoor, niet?

Reputatie 3
Badge

@Sebastiaan_04 

Freecalls nationaal is enkel gratis van 17.00 uur tot 08.00 uur ,in de weekends en op feestdagen

Tussen 08.00 en 17.00 betaal je het gewone tarief dus is het logisch dat er bij u verbruik is aangerekend.Bij mij is dat ook het geval.

Info hierover kan je vinden op de start pagina in de zoekbalk tik je FREECALLS NATIONAL in,op die pagina zoek je naar gratis diensten vaste telefonie die open je en daar staat alles tot in detail uitgelegd.

Soms loont het enig opzoekingswerk te doen.:wink:

Reputatie 4
Badge +1

Ik besteed steeds tijd aan opzoekwerk en stel enkel vragen als ik het antwoord niet kan vinden. Zoiets is niet bepaald abnormaal als je vaststelt wat voor infozooitje veel websites tegenwoordig zijn. 
In elk geval bedankt voor je toelichting! :-)

Wat zouden we doen zonder google hé :relaxed:

Reputatie 7
Badge +3

@Sebastiaan_04

Vaste lijn abonnementen | Proximus

In Tuttimus worden de opties Free Calls National & International standaard gactiveerd op de vaste lijn. Deze kunnen niet worden verwijderd. Gratis diensten voor vaste telefonie van Proximus | Proximus
Free Calls National = Gratis bellen van vaste lijn naar alle vaste en mobiele lijnen in België, in de week ’s avonds van 17 uur tot 8 uur en 24/24 tijdens het weekend en op feestdagen. Bellen tijdens de week tussen 8 en 17 u kost € 0,82 per oproep.
Free Calls International = een optie op de vaste lijn waarmee men gratis (2000 belminuten per maand) kan bellen tijdens de daluren naar alle vaste en mobiele nummers in Europa, Canada en de Verenigde Staten en naar vaste nummers in Marokko en Turkije. Bellen tijdens de week tussen 8 en 17 u kost € 0,23 per minuut.
Indien je met behoud van het Tuttimus pack onbeperkt wenst te bellen, dan bestaan hiervoor de opties National calling en National and international calling (Unlimited Calls National/International): Goedkoop bellen met Unlimited Calls National | Proximus

Het verbruik op jouw factuur werd dus effectief terecht aangerekend. Een vergissing van de Proximus medewerker om dit te crediteren werkt gelukkigerwijs in jouw voordeel.

Dat je bij omschakeling naar Flex de Affinity korting kwijtspeelt, dat klopt inderdaad. Deze zijn namelijk niet met elkaar compatibel. Wij geven nu wel een vervangingskorting van € 5/maand gedurende 12 maanden in de plaats.
Je betaalt € 79,19/maand voor jouw Tuttimus pack met Affinity. Flex zou voor jou € 85,99/maand kosten. Met de vervangingskorting voor Affinity betaal je de eerste 12 maanden € 80,99/maand.
De optie Voordeelpack Slimme Diensten blijft apart aangerekend worden aan € 4,99/maand zoals ook nu het geval is.

Flex biedt ook heel wat voordelen ten opzichte van Tuttimus. Zo zal je niet meer moeten bijbetalen voor data verbruik buiten de bundel, maar schakel je over naar een lagere snelheid, je krijgt 5 GB data per mobiel nummer in het pack voor gebruik op de Pickx-app, onbeperkt bellen met de gsm kan al vanaf het kleinste gsm-abonnement van 5GB (Mobile Flex), met de vaste lijn hoef je geen rekening meer te houden met dal- en piekuren als je gratis wenst te bellen want dat is met Flex de klok rond,…
Je komt ook in aanmerking voor een omruiling naar een Adroid TV decoder (V7) en indien je het wifi bereik in huis wenst te vergroten is 1 Wifi-Booster inbegrepen in het Flex pack met vaste lijn.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 4
Badge +1

Hallo Antonella,

Bedankt voor je verduidelijkende reactie.

Ik weet nu dat ik de "free" in Free Calls National niet moet interpreteren als in "free beer". :-) Bellen tijdens piekuren kost dus nog steeds (veel) centjes. Dat is nu klaar en duidelijk. 

Jammer dat de Affinity korting op Flex is stopgezet. Zoals ik zei, sinds ik bij een federale overheidsdienst werk en daar een FED+ kaart kreeg, was dit voor mij de belangrijkste reden om naar PX over te stappen. Met dat huidige kortingsaanbod op Flex komt het inderdaad neer op hetzelfde maandelijkse bedrag als Tuttimus. Maar wat na die 12 maanden?

Verder komen wij in een gezin met twee gemiddelde gebruikers vrijwel steeds toe met het huidige dataverbruik. Hier geen voordeel dus.

De V7 decoder hoeft voor ons ook niet meteen: mijn motto is ‘don't fix it if it ain't broken’ en ik lees op dit forum genoeg problemen met de V7. 

Ook een Wifi-booster hebben wij niet nodig. Na lang gesukkeld te hebben met wifi heb ik enkele maanden geleden een router (goedkoop modelletje, amper 40 EUR) voor de bbox gehangen die over betere externe antennes beschikt. Sindsdien overal in huis stabiele en snelle wifi. Zegt mss ook iets over de kwaliteit van de bbox?

Zou dus enkel het voordeel van het onbeperkt bellen op GSM en vaste lijn overblijven Maar dat weegt niet op tegen de prijsstijging op het pack en die 'voordelen' waar ik niets mee ben. Thuis bellen kan tegenwoordig beter en gratis via diverse IP diensten (messenger, whatsapp enz...)

Op gevaar af in herhaling te vallen: geef mij met Flex - zoals heel veel mensen hier al jaren vragen - eindelijk BBC1 en BBC2 in HD in het Pickx basispakket i.p.v. de huidige schabouwelijk gecomprimeerde SD-kwaliteit en ik zou wellicht nog te overhalen zijn om voor Flex te kiezen. Maar deze vraag is al jaren roepen in de woestijn.

Zolang het kan, blijven wij daarom graag bij het Tuttimus pack. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sebastiaan_04 In verband met de tv-zenders had ik een tijdje geleden navraag gedaan bij de bevoegde dienst. Dit was de feedback dat ik hierover kreeg:

Het is voor Proximus van uiterst belang om een content- aanbod voor te stellen dat het best beantwoordt aan de verwachtingen van onze klanten.  Daarom hebben wij meer dan 85 kanalen in ons aanbod.  Er moeten echter keuzes worden gemaakt op basis van verschillende factoren zoals het potentiële publiek, de distributiekosten van het kanaal, enz... Ons aanbod evolueert voortdurend en het is niet onmogelijk dat wij het binnenkort zullen herzien. Zowel voor wat betreft de kanalen alsook nog de pakketten waar deze opgenomen worden.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 4
Badge +1

Tja, ik blijf er bij: zoals op dit forum te lezen is er veel discussie en zijn er zeer veel opmerkingen over het aanbod. Niet alleen over de disproportionele verhouding in het FR/NL zenderaanbod maar ook over de keuzes die PX (niet) maakt in de uitbreiding van HD kanalen. Zo blijft het voor mij onbegrijpelijk dat nichekanalen als pakweg Vlaamse Parlements-tv of Plattelands-tv in HD eerst in worden aangeboden terwijl kwaliteitsinhoud van publieke oproepen uit onze buurlanden Duitsland (ARD, ZDF) en het Verenigd Koninkrijk (BBC 1, BBC 2) in zulke slechte kwaliteit wordt doorgestuurd. En dat als enigste tv-provider in heel het land!
Een geluk bij een ongeluk dat ons bescheiden tv-toestel al van een wat ouder type is (wel HD, 1080, geen 4K). Ik vraag mij af of die SD zenders op een nieuw toestel überhaupt nog te bekijken zijn?
Hoewel positief dat het ‘aanbod regelmatig wordt herzien’ blijft het jammer dat er geen concrete plannen zijn aan deze jarenlange vraag tegemoet te komen.  

Reageer