Vraag

Mobiele data verbruik niet correct

  • 6 December 2018
  • 3 reacties
  • 273 Bekeken

Beste,
Vorige dinsdag ben ik op enkele uren tijd van nagenoeg geen data verbruik naar 600Mb verbruik boven mijn bundel gegaan, dat betekent 60€ extra boven mijn abonnement. In mijn abonnement zit 2Gb mobiele data inbegrepen, en mijn gemiddelde maandelijkse verbruik van de voorbije 2 jaar bedraagt tussen de 400 en de 600Mb.
Ik ga heel bewust om met 4G, en dinsdag was 4G niet geactiveerd, terwijl er toch berichten bleven komen dat ik extra data aan het consumeren was aan een ongezien tempo. Aangezien ik op cursus was, heb ik die berichten pas gelezen nadat mijn mobiele data al geblokkeerd was.
Mijn mobiele data verbruik voor deze maand, zoals aangegeven op mijn smartphone, is nog geen 100Mb.
Berichten van Proximus:
7:04: er rest nog 321Mb in mijn bundel
9:14: mobiele data van 2Gb is opgebruikt
9:32: gesurft voor 10€ extra
10:00: gesurft voor 25€ extra
10:13: gesurft voor 48€ extra
10:20: gesurft voor 60€ extra; mobiele data geblokkeerd

Aangezien ik geen 4G gebruikte op dat moment, en aan de snelheid waarmee de data opgebruikt werd, moet er hier een fout zijn waarvoor ik graag een verklaring krijg.

3 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dag Ann,
Kan je ons via deze link nog even het betrokken gsm nummer doorgeven dan kijken we dit voor je na.
Mvg, Wilfried
Reputatie 7
Badge +6
AnnDF, wat me opvalt is dat er zelfs zeer veel data verbruikt werd in de nacht van 3/12 op 4/12. Als ik ga kijken naar de tijdstippen is het begonnen rond 18:10 en heeft het geduurd tot de volgende dag 07:53. Hiertussen is er 1,9GB doorgegaan.
De 2de grote databrok zat tussen 09:10 - 10:12. Hier is er dan 600MB door gegaan.

Hopelijk helpt dit je verder om na te gaan waar de data naartoe is gegaan. Hierbij nog enkele tips:
  • Controleer of je toestel gebruik maakt van 'WiFi assistentie', soms kan je zelfs zien hoeveel dit verbruikt heeft afgelopen periode
  • Op sommige toestellen kan je ook op het toestel zelf nakijken welke services en apps data hebben gebruikt en hoeveel.
In dit verband mss interessant om weten > https://www.iculture.nl/gids/wi-fi-assistentie/

Reageer