Beantwoord

Info op site klopt niet, bedrog van klanten?

  • 13 October 2017
  • 17 reacties
  • 434 Bekeken

Waarom staat (zie link) op jullie site maar blijkt dit n de praktijk niet mogelijk te zijn.

Mijn dochter heeft een Mobilus+ Phone 20 abonnement met GSM (zoals hieronder bij de opties staat) maar na contactname met klantendienst blijkt het niet mogelijk te zijn daar een full control van te maken !


Hoe rijmen jullie dit ??

Alleszins een ontevreden klant erbij !

icon

Beste antwoord door LorentzV 19 October 2017, 16:54

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Beste,

Is de betrokken "Px weigering" niet het gevolg van een koppeling van het Mobilus+Phone20 abo aan een contract van 24 m. om een smartphone aan "een goedkoop tarief" te bekomen (zie links hieronder)
Indien niet zou een betrokken omschakeling mijns inziens zonder meer mogelijk moeten zijn (en indien Px niet op korte termijn zou reageren, eventueel een privé bericht met klantnr en tf aan Px bezorgen)

Link privé bericht
https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679

Link prijslijst/mogelijkheden Px
https://www.proximus.be/dam/jcr:751518a4-3a25-4a75-b9ed-ad61c278ca85/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/Meer-data-and-aanpassing-van-de-prijzen-van-de-mobiele-abonnementen_nl~2017-07-03-16-07-50~cache.pdf

Link Mobilus+Phone20
https://www.adsl-telecoms.be/nl/page/een-smartphone-vanaf-9-bij-proximus.html
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Geert,

Kan je mij via onderstaand link het gsmnummer doorsturen waarover het gaat. Dan kijk ik even na.

Een privébericht sturen doe je door te klikken op volgende : https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679, je tekst invullen in het voorziene tekstveld en vervolgens klikken op 'Verstuur' = verzenden.

Groetjes,

Aziz
Reputatie 6
Badge +3
Dag Forumleden,

Mobilus + Phone abonnementen zijn abonnementen van een bepaalde duratie en zijn niet compatibel met andere formules. Voor Full Control formules zijn er geen contracten van bepaalde duratie en dus kan jij je bepaalde duratie abonnement hier niet naar aanpassen zonder contractbreuk te plegen.

Groetjes!
Lorentz.
Reputatie 7
Badge +4
@ Lorentz : thanks, dus concreet mag een dergelijk contract zonder schadevergoeding/contractbreuk opgezegd/veranderd worden na een periode van 6 maand, correct?

http://economie.fgov.be/nl/consument/Internet/telecommunicatie/FAQ/
deze 6 maand past proximus zelf niet eens toe
Reputatie 7
Badge +4
Martin ik lees hierboven
"je kan een abo van bepaalde duur niet vervangen door een andere formule zonder contractbreuk"
en de wetgeving
" je kan een contract van bepaalde duur zonder contractbreuk/schadevergoeding" opzeggen (of dus vervangen) na 6 maand...
Vandaar mijn vraag/bemerking (voor verduidelijking aan de betrokken partij); is er iets dat mij ontsnapt?
nee ik bedoelde dat proximus de 6 maand vooropzeg zelf niet toegepast wordt voor contracten van onbepaalde duur zoals in de telecomwet normaal voorzien werd.
sorry dat ik niet volledig duidelijk was.
Reputatie 6
Badge +3
als er een goedkopere telefoon aan het abonnement verbonden is, dan moet je wel het resterend bedrag van de telefoon ophoesten als je eerder dan 24 maanden het contract wenst te veranderen of te verbreken.
Inderdaad en verder in dit verband dan nog wat bijkomende info:
Hier -> https://www.proximus.be/afschrijving kan u de afschrijvingstabel raadplegen.
OF de afschrijving zelf berekenen indien je toestel niet in de lijst voorkomt
Neem een fictief Voorbeeld
Toestel van €349 Joint offer 24 maanden
Toestel aankoop €39 (staat op het kasticket)
Restwaarde op moment van aankoop -> €349 - €39 = €310
Abonnement loopt 24 maanden -> €310 / 24 = €12,92
Bijvoorbeeld na 8 maanden wil je weten hoeveel er mij nog rest
€12,92 *8 = €103,36 werd er reeds betaald.
Nieuwe restwaarde na 8 maand -> €310 - €103,36= €206,64 nog te betalen
Reputatie 6
Badge +3
Deze regel houdt in dat we geen schade vergoeding vragen na de eerste 6 maanden voor de volgende 18 maanden abonnementskosten. De contractbreukskost blijft echter nog van toepassing. Wat jij hier plaatst gaat enkel over de schadevergoedering, berekend op de resterende maandelijkse kosten.

Concreet houdt dit in:

Indien je binnen de eerste zes maanden je contract verbreekt, is het gewettigd dat de operator je tot de 6e maand het volledige bedrag van je abonnement aanrekent als vergoeding. Contractbreuk kost komt daar dan nog bovenop.

Groetjes,

Lorentz.
Maar ik heb hier toch al zo dikwijls gelezen dat je op elk moment kunt opzeggen zonder opzegvergoeding en alleen de restwaarde van een toestel, dat met het abonnement geleverd wordt en normaal over 2 jaar loopt, nog moet betaald worden ?
Reputatie 7
Badge +4
Martin
indien je een contract hebt van bepaalde duur bv. 24 maand met een (goedkopere) GSM en je zegt het contract bv.op na 8 maand dien je enkel de restwaarde van de GSM te betalen (geen kost contractbreuk)
indien je een dergelijk contract bv opzegt na 3 maand, dien je naast je GSM restwaarde ook 3 maand abo te betalen (maar je kan/mag onmiddellijk weg)
Hetzelfde principe is trouwens ook van toepassing voor contracten van onbepaalde duur (zie wetgeving hierboven)
Deze wetgeving is wel (iets) verschillend van deze van toepassing voor levering van electriciteit/gas (slechts 1 maand opzegtermijn)
Dat is hier nochtans al reeds van vroeger al van als de nieuwe telecomwet er uitgekomen is, anders gezegd geweest door proximus medewerkers.
En zeker voor onbepaalde duur, heeft proximus altijd gezegd (niet alleen op 't forum hier trouwens) dat je onmiddellijk kunt opzeggen zonder opzegvergoeding of andere kosten en dan werd er soms nog bij vermeld als het echter over een contract gaat waar een (""""goedkope""") GSM inzit dat er dan enkel nog de afschrijfwaarde moest betaald worden,.
Reputatie 7
Badge +4
Martin, wat Px en contracten van onbepaalde duur betreft heb je gelijk (ik heb een aantal productfiches gecheckt)
Px is dus voor deze contracten "gebruiksvriendelijker" dan "de wetgeving" (wat uiteraard mag)
Een mogelijke reden hiervoor is dat contracten van bepaalde duur "stilzwijgend" kunnen/mogen omgezet worden in contracten van onbepaalde duur op vervaldatum (de opzegtermijn bedraagt dan slechts 2 i.p.v. 6)
Reputatie 6
Badge +3
Je kan inderdaad op elk moment het contract beëindigen en wij laten je niet verder betalen in geval van die eerste 6 maanden. Wet zegt enkel dat de provider dat mag vragen en ook enkel voor contracten van bepaalde duratie. Het abonnement wordt bij Proximus altijd prorata aangerekend (tenzij het bv een aangekochte bundel is).

M_016, de omschakeling naar een abonnement van onbepaalde duratie is logisch en wordt erbij vermeld. Anders zouden de klanten hun abonnement en nummer kwijt zijn van de ene dag op de andere indien ze het vergeten zelf aan te vragen.

Groetjes alvast aan iedereen en geniet van jullie weekend!
Lorentz.
Reputatie 7
Badge +4
@ Lorentz een prettig (en zonnig?) weekend en... als je even tijd hebt (bij regen bv.) kijk de wet hierboven - m.b.t. contracten van bepaalde duur - eens na

@ Martin ook een prettig (en zonnig?) weekend, ik hou het voor bekeken vandaag (en wie weet misschien ook de ganse weekend)
Lorentz & M_016,
ook een zeer prettig weekend toegewenst.

Reageer