Aanmaning per brief terwijl ik geen klant ben?


Hallo,
Gisteren heb ik via brief een aanmaning ontvangen vanwege Proximus waarin gesteld wordt dat ik ondanks eerdere aanmaning (waarvan ik geen weet heb) nog steed het openstaande saldo van 45,80 euro niet heb betaald. De brief is gericht aan SPONSORACCOUNT , met daaronder mijn correcte adres vermeld.
Pittig détail: Ik ben geen klant bij Proximus.
Via mijn werkgever (SSDGPI) heb ik ooit twee abonnementen gehad voor de gsm. Omdat deze toen van twee verschillende operatoren dienden te zijn had ik dus een Proximus nummer (voor mijn vrouw) en voor mij een Mobistar abonnement. Let wel , ik betaalde en betaal nog steeds via domiciliering aan mijn werkgever (ssdgpi), en dus nooit rechtstreeks aan de operatoren.
In 2015 werd me via mijn werkgever de mogelijkheid geboden om wél twee abonnementen te nemen van één zelfde operator en het werden dan twee Mobistar abonnementen. (nu orange).
Alle formaliteiten voor de overstap werden geregeld door mijn werkgever.
Nu , twee jaar later, ontvang ik een officieel lijkende brief per post met vraag om een openstaan saldo te betalen van 45,80 euro...
Nergens staat er verder enig détail waarvoor dit bedrag zou openstaan. Volgens mij gaat het wél om een echte proximus rekening waar moet op gestort worden.

Ik heb vandaag contact opgenomen in de Proximus winkel en de vriendelijke bediende kon me niet verder helpen maar heeft me dan doorverwezen om te bellen met de facturatiedienst.
Daar heb ik voorgaande uitleg gegeven alsook de mededeling 31528746 ik op de overschrijving moest noteren.
Dossier nummer 4209061 werd opgestart . Niets werd er teruggevonden bij de facturatie...
Ik hoop ten stelligste dat ik geen brieven meer zal krijgen en als er toch een fout zou gebeurd zijn twee jaar geleden dan is deze door mijn werkgever gebeurd.
Anderzijds kan dit ook een geval van poging oplichting zijn maar de brief ziet er wel degelijk officieel uit. (Ook al vinden ze er niks van terug)
Vandaag heb ik ook een mail verstuurd aan mijn werkgever met foto van de brief in kwestie. Desgevallend kan ik deze ook doormailen aan proximus als ik tenminste een adres heb waarop dit kan (voor bijvoeging aan het dossier)

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?

Mvg,
Walter.

15 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dag Walter,

Ik raad je aan om geen identificatie materiaal publiekelijk te posten op ons Forum. Hoewel ik er van uit ga dat iedereen hier is om te helpen en geholpen te worden, zou ik je gegevens enkel kenbaar maken via privé berichten naar ons via https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679. Na een beetje te onderzoeken kom ik terecht op een klantbestand dat niet niet geassociëerd zou zijn met jouw of met de SSDGPI. Echter beschik ik niet over jouw adres en kan dit dus niet met elkaar vergelijken.

Groetjes,
Lorentz.
Reputatie 6
Badge +3
Er worden wel degelijk phishing mails en brieven verstuurd die er redelijk officieel uitzien. Aangezien de werkgever alles regelt, moet je bij je werkgever zijn, die contacteert zijn contactpersoon bij Proximus.

Is deze brief eventueel van een incassobureau? Deze bureaus sturen ook brieven naar de werkgever of naar de private klant naargelang het hen uitkomt.
De werkgever heeft misschien een eindfactuur niet willen betalen en nu stuurt Proximus heel wat betwiste facturen gewoon naar incassobureaus
Bedankt alvast, ik heb een privé bericht verzonden aan jou LorentzV. Bedankt voor de info. Mvg, (Ook Frank)
Reputatie 6
Badge +3
Hey Frank,

Phishing per mail is inderdaad iets wat regelmatig voorkomt, maar wanneer het e-mail adres niet eindigt met @proximus.com of @proximus.net is het nooit van ons afkomstig. Phishing per brief wordt (alvast in naam van Proximus) niet gedaan, mede dat dit makkelijker te traceren is en geld kost voor zij die mensen erin willen luizen.

Groetjes,
Lorentz.
Info omtrent Phishingmail
Reputatie 6
Badge +3
Klopt Martin,

Om nog aan te vullen:

-Bij een herinnering delen wij zelf altijd het betrokken klantnummer/klantrekeningnummer mee wat ook terug te vinden is op je facturen.
-Wij sturen nooit herinneringen/aanmaningen per mail.
-Vaak wordt er een 'deurwaarderskost' vermeld. Deze kunnen wij de klant nooit meedelen aangezien de deurwaarder deze zelf bepaalt.
-Wanneer we een overschrijving aanbieden, wordt de betalingsinformatie onmiddellijk meegedeeld (zonder een link!) en een bijhorend nummer voor meer informatie over de betaling.

Maar uiteraard het belangrijkste, wat ook terug te vinden is in Martin's link: stuur ons de mail als bijlage naar abuse@proximus.com.

Groetjes,
Lorentz.
Bedankt LorentzV, voor de bijkomende info
LorentzV;Kan ik een foto van de brief in kwestie versturen aan abuse@proximus.com??
Reputatie 7
Badge +6
LorentzV;Kan ik een foto van de brief in kwestie versturen aan abuse@proximus.com??
Dag Lierwuw,
Dat mag je uiteraard altijd doen. Hoe meer info we binnen krijgen, hoe beter.
Groeten, Wim
Reputatie 7
Badge +3
ja, hoor : als je vermoeden hebt van misbruik kan je dat daar steeds melden.

groeten

Tina
Zou ik dan ook "feedback" krijgen vanwege die dienst? Zou wel leuk en geruststellend zijn als men me met zekerheid kan bevestigen dat het hier gaat om oplichting of een fout?

Groeten,
Walter.
Reputatie 7
Badge +3
dit is geen "no reply" mailadres, dus kunnen ze feedback geven. Stel je vraag zeker.

groeten, Tina
Hoi Tina,

De vraag is heel simpel : Heb ik een "echte" aanmaningsbrief ontvangen of niet? Zie helemaal boven eerste topic voor de détails... Ik wil gewoon uitsluitsel...
Groeten,

Walter.
Reputatie 7
Badge +3
ja, Walter, heb ik gelezen, maar ik kan die foto/brief hier niet zien: en ik bedoelde 🙂 : stel je vraag zeker aan abuse..enz

het opgegeven dossiernummer is ook te kort ... cijfertje te weinig ? Mijn collega van de betreffende dienst van abuse zal je feedback geven over de echtheid van de brief.
telefonisch heeft de facturatiedienst mij dat nummer verleden vrijdag doorgegeven. 4209061.
Verder heb ik ook nog 42154222.

Reageer