Vraag

VDSL2 Vectoring whitelist


Na enkele keren naar de bizz helpdesk te bellen (0800 22 500) en op de technische dienst uit te komen voor particulieren klanten, hoop ik hier meer geluk te hebben om mijn vraag beantwoord te vinden.
Als bedrijf hebben wij een nieuw bizz all in abonnement genomen, omdat wij met minder dan 10 medewerkers zijn konden we geen internet pro nemen. Omdat wij een IT bedrijf zijn dat toch wel wat extra beveiliging wil is een proximus router zonder firewall voor ons geen optie. Mijn keuze zou gaan naar een Cisco 887v router (http://www.cisco.com/c/en/us/support/routers/887v-integrated-services-router-isr/model.html) die ondersteuning heeft voor VDSL2 en vectoring (met firmware update 38H). Na wat onderzoek te doen kwam ik te weten dat niet elke VDSL2 vectoring compatibele router effectief werkt op het proximus netwerk, maar dat elke firmware eerst goedgekeurd moet worden door proximus. Is het mogelijk om deze router aan te sluiten en gebruikt te maken van de maximale snelheid? Staat de lijst met compatibele modems/firmware ergens gepubliceerd?

45 reacties

Reputatie 3
Badge +1
De PLCv2 was maar 1 van de mogelijke redenen maar zolang ze weten dat er een overrule opstaat weten ze wel wat ze moeten nakijken ?
mag ik je vernoemen in mijn bericht?
Reputatie 3
Badge +1
Je mag me vernoemen, maar de collega's van het forum kunnen een ticket naar de juiste dienst aanmaken hoor ? Heb de juiste info gegeven, ze weten normaal wel wat een overrule is, dus dan kijken ze dat even na, verwacht wel een paar uitvallen als de overrule afgezet word om de lijn af te regelen. Want DLM gaat terug opnieuw beginnen lopen dan.
ik woon wel in een appartementsgebouw
Reputatie 3
Badge +1
Heb snel je lijn eens gecheckt hoor ? je hebt een attainable van 59Mbit down, wel wat foute transmissie maar DLM zet je normaal op de juiste snelheid zodat deze binnen de perken blijft... Het kan zijn dat je een over te nemen technische situatie hebt gehad van iemand met een oude BBOX2 die dit niet haalde...
een ouder koppel in de blok gebruikt een bbox 2 voor hun tv denk ik
ik neem toch niet te veel van je tijd ? 😉
Reputatie 3
Badge +1
Nee hoor, ben wat op de pc bezig dus... ?
Nee de vorige verbinding dat dezelfde poort gebruikte kan die overrule hebben staan gehad en dan neem je die mee over...
We wachten af. Wel jammer dat ik geen hogere snelheid dan 50 kan verwachten

Bedank voor je hulp alvast
Reputatie 6
Badge +2
Tegenwoordig heb je dyndyn profielen die eigenlijk de max van up en down bekijken en afzonderlijk regelen, dus de tabel is niet echt meer van toepassing in veel gevallen bij vectoring, word enkel nog gebruikt om lijnen te limiteren in geval van problemen meestal.
Zo kan je 75/20Mbit profielen tegen komen etc...

Waarom zou de tabel niet meer van toepassing zijn?
Misschien wordt de tabel verkeerd begrepen? Deze geeft gewoon:
a) het basisprofiel (provisioning) met of zonder vectoring
b) het maximum profiel dat je kan verwachten in iedere zone (met of zonder vectoring)

Dat je hierbij theoretisch ook een 75/20 profiel kan tegenkomen (gezien upload max en download max afzonderlijk ingesteld worden), wordt door de tabel niet tegengesproken.
We zullen de moed er in houden en hopen op snel internet
Reputatie 3
Badge +1

Waarom zou de tabel niet meer van toepassing zijn?
Misschien wordt de tabel verkeerd begrepen? Deze geeft gewoon:
a) het basisprofiel (provisioning) met of zonder vectoring
b) het maximum profiel dat je kan verwachten in iedere zone (met of zonder vectoring)

Dat je hierbij theoretisch ook een 75/20 profiel kan tegenkomen (gezien upload max en download max afzonderlijk ingesteld worden), wordt door de tabel niet tegengesproken.


De startprofielen in die tabel zijn eerder de theoretische snelheden, een indicator voor max aantal TV, je netflix etc gaat heus wel even vlot of je nu 30 of 70Mbit hebt, het is soms lastig mensen uit te leggen dat forum's en site van testaankoop etc niet de site van Proximus is, daar staat duidelijk overal "Maximale snelheid" vermeld, in werkelijkheid komt het erop neer dat zelfs om deze reden je niet meer per plek kan opzoeken wat de echte snelheid is op de Proximus site...
Dus ja, een tabel voor techniekers is soms niet bedoelt voor de klant.? Ik zit op 70/10Mbit, mijn verbinding naar boven toe gaat via wifi bridge waar een switch naar mijn Playstation, TV, Smart TV, Hue Bridge, Wifi acces point etc gaat, die verbinding is niet optimaal en haalt maar 40Mbit. Gaat mijn internet op een van die toestellen te traag?... Nooit iets van gemerkt... Alles werkt vlot, heb geen problemen.
Je hebt van die mensen die een Bugatti willen terwijl ze maar max 120 mogen rijden, illegaal downloaden mag ook niet, dus ja, wat vragen ze van een provider, geef mij de mogelijkheid om te snel te rijden/lekker illegaal te downloaden, ik lees zelden op de forum's dat de tablets van de kinderen etc te traag gaan, dat een professional zijn backup niet snel genoeg naar server verstuurd etc, wat er op zou wijzen dat de snelheid echt niet voldoet... Enkel die fixatie op die snelheid.... Nergens ook beloofd als je de site ven Proximus bekijkt...
Conclusie: die tabel is bedoeld voor techniekers als indicatie om mogelijke problemen op de lijn te traceren, om uit te maken hoeveel TV's klant kan hebben met HD etc, niet voor de klant... Voor hun bestaat er een check hoeveel TV ze zouden kunnen hebben op de Proximus site...
Badge +4
Niet alleen een check voor hoeveel TV's ook wel nog deze voor snelheid op uw huis adres :

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html#/input

Ps: Die tabel staat op UB en is voor redelijk wat mensen klaar een duidelijk wat ongeveer haalbaar is, voor de leken /onwetenden wordt er wel nog een woordje uitleg aan gegeven.
Alle klanten zijn ook geen leken 😃
Reputatie 3
Badge +1
Zeg niet dat klanten leken zijn... Alleen kunnen sommige klanten beter hun geld spenderen door een betere pc, tablet, laptop, gsm aan te schaffen dan te denken dat hun toestel beter gaat werken met een hogere snelheid...
Ja dat moet je dan aan deze die dat denken proberen duidelijk te maken hĂ© 😉
Reputatie 3
Badge +1
Ik zou dat graag doen als ik ze niet 85euro moet aanrekenen omdat er gewoon iets met de pc scheelt ofzo en niet aan hun lijn, omdat ze een testje gaan doen volgens een tabelletje dan denken dat het daar aan ligt ?
maar een happy house technieker werkt toch goedkoper hoor 😄
Reputatie 7
Badge +6
dimitri26, ik zie dat er inderdaad iets niet volledig correct was met je toegekend profiel. Ik heb een reset uitgevoerd en je snelheid terug op zijn originele, gegarandeerde snelheid gezet van 20Mbps. Dit is de eerste stap.
DLM is hiermee ook gereset en zal de lijn opnieuw volledig nakijken en opvolgen. Indien alles checks goed blijven zal de lijn verhoogd worden. Ik kan helaas wel niet op voorhand zeggen naar hoeveel. Dit kan naar 50Mbps zijn maar indien het blijkt dat dit niet mogelijk is en de lijn instabiel wordt, kan deze op 40 of terug op 30 belanden. Normaal gezien duurt het zo'n 14 dagen vooraleer DLM de lijn verhoogt.
Reputatie 3
Badge +1
maar een happy house technieker werkt toch goedkoper hoor 😄
Als het aan mij lag was Happy House de standaard (Elke tech doet Happy House bezoeken hoor ?), ik kies de prijzen ook niet hoor ?...
Logisch weet ik dat dat budgetair wsh niet kan...

Reageer