Vraag

CI+ module en kaart.

  • 14 February 2020
  • 7 reacties
  • 9616 Bekeken

Alle tv-toestellen zijn ondertussen compatibel voor een ci+ module.

Dat systeem werkt beter dan met een decoder. Eenvoudig en handiger: Gewoon de afstandsbediening van de tv gebruiken. Geen gedoe. Pauzeren of opnemen gaat prima middels een externe harde schijf met usb-aansluiting.

Waarom kan het ''moderne'' proximus dit niet aan zijn klanten aanbieden (vóór ze vertrekken) ?


7 reacties

 DVB zoals bv bij kabeltelevisie werkt op een gans ander principe dan IPTV over VDSL zoals bij proximus tv

Proximus is wel al jaren terug bezig geweest in een onderzoek waar de  decoder zou eigenlijk komen te vervallen en zou geïntegreerd worden in TV toestellen, maar daar is nog weinig over te horen!

Bij TN werken ze ook niet enkel en alleen met zo’n module maar daar heb je wel keuze via zo’n module of via decoder.

Het (tv) signaal kan dus niet binnenkomen via het stopcontact voor de vaste telefoon en dan met een coax aan de tv verbonden ? Die modem en decoder zijn voor ci+ overbodig. Die heb ik van telenet ook niet...

één van de vroeger antwoorden hier door PX gegeven:

Een smartcard decodeert het digitaal versleutelde signaal dat via de antenne-ingang van de TV binnenkomt.
Dus via kabel (DVB-C) of satelliet (DVB-S) kan je dat effectief gebruiken.
Bij TV Vlaanderen kan je effectief je eigen decoder kopen, maar dat is dus omdat er voor hen een standaard-technologie bestaat.
Voor IPTV is dat niet het geval.
Er bestaan wel standaarden voor bepaalde onderdelen (bv MPEG om beelden te compresseren), maar geen end-to-end oplossing.

Nieuwe TVs hebben dan wel een Wifi en/of ethernetaansluiting, maar die wordt door de TVs anders gebruikt, met name om de smart-layer van de tv met internet te verbinden.
Die internet-aansluiting wordt niet gebruikt om TV-streams binnen te trekken.

Bovendien levert onze decoder een aantal diensten die niet alle TVs kunnen leveren: TV Replay, Video-on-demand, pauzeren van live TV, opnames, ...

Als ik het goed begrijp, houdt Proximus zich dus vast aan de bestaande formule, niet omdat het beter werkt, maar omdat het meer opbrengt, wegens allerhande overbodige ''diensten'', die helemaal niet zo exclusief zijn als u dat voorstelt…

Of begrijp ik dat verkeerd ?

Reputatie 6
Badge +3

Proximus gebruikt een andere techniek dan de gebruikelijke coax kabel die Telenet gebruikt. Voor Proximus zou er een speciale CI kaart gemaakt moeten worden met een ethernet aansluiting, om de CI kaart te kunnen verbinden met het netwerk van Proximus. Dat zijn extra kosten voor Proximus voor maar voor in hun ogen maar een beperkt publiek.

Dat is wat ik ook inderdaad heb proberen duidelijk te maken, maar dat ze bezig waren, jaren terug, met de decoder functionaliteit in de TV te voorzien, daar is toch nog niet veel nieuws over gekomen, nu de laatste nieuwe decoder op android gebaseerd is zou het wel kunnen dat deze één van de laatste zal zijn aangezien de tv’s meer en meer dit ook hebben, maar dat zal de tijd dan ook weer moeten uitwijzen….

Niet dus...

Reageer