Beantwoord

Wifi verbinding Smart TV valt steeds weg

  • 20 December 2019
  • 13 reacties
  • 11676 Bekeken

Reputatie 2
Badge

De wifi verbinding van mijn Smart tv valt steeds weg, en je krijgt dan geregeld de boodschap “wifi niet verbonden”.

Ik heb een bbox 3,  TV philips pus 8503 met decoder V5 (kabelaansluiting); tablet en gsm (wifi).

Verder een bridge (draadloos) met daaraan verbonden via kabels  PC  en 2de decoder en TV.

Het gaat hem om de eerste tv, de philips, waarvan de wifi verbinding steeds uitvalt.

Is er een beperking op het aantal wifi toestellen dat er op de modem hangen ???

Wat zou ik kunnen doen ?

Mvg

Bert

 

icon

Beste antwoord door Martin 20 December 2019, 11:28

Bekijk origineel

13 reacties

“Is er een beperking op het aantal wifi toestellen dat er op de modem hangen”

niet echt maar hoe meer toestellen er op wifi actief bezig zijn bv in de 2.4 wifi band hoe meer ze moeten deze bandbreedte delen.

Het is een probleem dat af en toe wel voorvalt met “smart wifi” wat staat voor “One SSID”, dus de wifi netwerknaam is de zelfde voor wifi-2.0 en wifi-5.0 ⨠ wifi-2.4-xxxx

Waardoor er zogezegd automatisch overgeschakeld wordt van de ene wifi band naar de andere zodat er altijd de beste wifi verbinding aangeboden wordt,  maar alle toestellen kunnen daar niet allemaal even goed mee overweg.

Maar je kunt altijd “One SSID” uitzetten door naar de user interface van de modem te surfen 

> http://192.168.1.1 inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat.

Note: Je moet je toestellen die verbonden waren op de 5.0,
opnieuw verbinden met de 2.4 welke dan de ‘OneSSID’ is.

Reputatie 6
Badge +3

Heb je het probleem ook wanneer je met je tablet en smartphone op dezelfde plaats bent als uw smart tv? Indien je daar ook een zwak draadloos signaal hebt. Dan kan een Wi-Fi repeater soelaas brengen voor een stabiel draadloos signaal te hebben.

Aangezien hij vroeger voor de overschakeling naar smart wifi geen probleem had (wat ik  natuurlijk maar veronderstel omdat er meer en meer problemen ondervinden met de overschakeling naar smart wifi) dan lijkt het mij toch het simpelste en goedkoopste van gewoon smart wifi (=OneSSID) uit te zetten, heb ik tenslotte ook gedaan om uit de problemen te geraken.

Als het niet zo is dan is je voorstel natuurlijk een eventuele oplossing of een PLC homeplug als alternatief.

enfin als we meer feedback krijgen van Bert zullen we meer weten wat de eventuele oorzaak is.

Reputatie 2
Badge

Martin,

Ik heb het  geprobeerd, en ik denk dat ik oneSSID heb uitgezet. In elk geval is het zo dat ik geen problemen meer heb gehad met uitvallende wifi.  Ter info, er staan nu 2 verbindingen in de modem : een eerste reeks toestellen is verbonden met 2.4 Mhz, en een tweede reeks met 5.x ?  Daarom denk ik dat er nu 2 ssid zijn.  En ik heb een aantal toestellen moeten heropstarten na de ingreep op de modem.

 

Dus, tot nu toe, alles opgelost ! 

Ik heb er ook problemen mee gehad daarmee dat ik direct hieraan gedacht heb.

Nu heb je inderdaad terug twee SSID’s één voor de 2.4 Wifi band en één voor 5.0 wifi band.

De wifi 5.0 band  kan je de snelste wifi snelheden geven op voorwaarde dat je niet te ver van de bbox staat met je toestel en er niet teveel verzwakkende hindernissen tussen de bbox en je toestel tussen staan zoals muren enz. de 2.4 wifi band heeft daar minder last van maar daar zijn de wifi kanalen ook weer meer bezet door naburige wifi signalen in je buurt, maar als je geen problemen meer ondervindt dan moet je u daar nu weinig van aantrekken en geef je het alleen maar als info mee.

Reputatie 2
Badge

Heb ook een Smart-TV van Philips.

Heb de 2.4 GHz band van mijn BBox3 zelf helemaal uitgeschakeld via http://192.168.1.1/

De 5.0 GHz is in mijn geval 3 keer sneller.

Wat normaal gezien heel logisch is maar dat zal weer niet voor iedereen het geval zijn, afhankelijk van hoe ver de bbox van je TV afstaat of van de hindernissen die tussen beide staan ( aard van de muren,  isolatiematerialen enz...) , dus om die reden bv kan ik mijn 2.4 niet uitzetten, maar hen ik wel One SSID moeten uitzetten omdat er af en toe onderbrekingen waren en nee aan de update van mijn TV software is het niet gelegen want die is up toe date, ook om reden van een huawei smartphone di we hier hebben ik de 2.4 band nodig!

Reputatie 6
Badge +3

Oudere Philips smart tv’s of van andere merken hebben enkel maar een Wi-Fi 2,4 Ghz draadloze netwerk chip en zoals Martin zei hebben goedkopere/oudere smartphones/laptops ook enkel maar ondersteuning voor 2,4 band. Door de 2,4 band uitschakelen heb je op die apparaten geen draadloos internet meer. 

@T_Scheen had je dan een specifieke reden dat je de 2.4 uitgezet hebt ?

Reputatie 2
Badge

Ja, omdat mijn Philips TV altijd automatisch op het slechtere 2.4 band verbindt. En in de WiFi setttings van deze Philips TV bestaat er geen setting zoals “Forget this network”.

en kun je niet op of een of andere manier 5.0 instellen op automatisch verbinden en dit uitzetten bij 2.4, 

of instellingen resetten of zoiets enfin als je de handleiding van de TV hebt zul je dit wel al opgezocht hebben waarschijnlijk of reeds gegoogeld hebben :slight_smile:

Reputatie 2
Badge

Inderdaad, voor alles wat op Android draait heb ik geen handleiding nodig.:wink:

Dat dacht ik al :slight_smile: 

Miet zeker maar zou het kunnen dat je dan ook problemen had als “one SSID” opstond op je bbox3 of bleef de TV 2.4 kiezen in dit geval?

Reageer