Vraag

wi fi

  • 16 November 2019
  • 24 reacties
  • 420 Bekeken

hallo,

volgens my proximus is mijn internetsnelheid van 92 Mbps naar 85 Mbps gedaald,waardoor ik met wifi nog max 30 Mbps haal vroeger 50 Mbps en meer!! hoe komt dit


24 reacties

hoe meet je de snelheid met https://pxs.speedtestcustom.com/ is dit wifi of via pc/laptop verbonden met een utp netwerkkabel verbonden aan je bbox.

Via wifi is dit zeker niet betrouwbaar als je op de wifi-2.4-xxxx zit en meer betrouwbaar bv als je op de wifi-5.0-xxxx op voorwaarde dat je dicht bij de bbox3 staat en je toestel wifi 802.11 ac ondersteunt.

Als je een bbox van sagem hebt dan zou je door het dowloaden van het sagemtool > klik hier 

zelfs je lijnsnelheid kunnen aflezen 

Ter info: pas maandag komt er hier op het forum terug iemand van proximus zelf langs.

Reputatie 6
Badge +2

Ik vind dat zulke cijfers nog best hoog zijn. Ik zie bij mij:

Theoretisch :max 100 Mbps

Volgens mijn My Proximus : 72.5

Volgens proximustest in  correcte omstandiheden : 65

Wifi op 1m van de bbox3:  45

In de living (op zo'n 6m van bbox3 met deuren en een muur) :6

Met repeater in de living : 15

Factuur voor vaste lijn, oproepnummer herkennen,  internet maxi , tv met belgisch voetbal (en helaas binnenkort ook buitenlands voetbal verplicht : + 5 euro) : +- 85 euro. Na lange duscussie met mijn vrouw over het feit dat ze na 17 uur moet bellen. En door met de gespaarde punten nu een dan een uur telefoon te kopen omdat mijn vrouw het uur vergeet. Binnenkort weer wat meer dan 85 euro.

Kan ik de huur van de decoder niet opzeggen, en dan tv kijken via pickx op pc die dan verbonden wordt met tv met een kabeltje. Ik ga dat toch eens testen. Ik weet wel dat het kan, maar ik weet nog niet of het beeld goed genoeg zal zijn. En zappen wordt wat moeilijker.

Maar ik wil absoluut onder 100 euro blijven!

Een decoder kun je altijd opzeggen dan kun je nog via Pickx verder tv kijken en dit kun je bv ook via een smartphone of laptop en een google Chromecast HDMI dongle die je op je TV aansluit om zo via je TV scherm te kijken Chromecast wordt in Pickx ondersteund 

https://www.google.com/search?q=chromecast

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon 

Volgens mijn My Proximus : 72.5

Volgens proximustest in  correcte omstandigheden : 65

Wifi op 1m van de bbox3:  45

In de living (op zo'n 6m van bbox3 met deuren en een muur) :6

Met repeater in de living : 15

Op basis van bovenvermelde MyPx info lijken de WiFi resultaten mij eerder aan de magere kant (en zeker in de living tenzij het bv. over WiFi 2.4 b/g zou gaan)

Indien mogelijk (= als uw toestellen het toelaten en de constructie van het gebouw niet al teveel hindernissen creëert) kiezen voor WiFi 5.0 band

Met bv. gratis Inssider kunt u op PC/laptop de in uw buurt voorhanden/gebruikte WiFi kanalen detecteren

https://www.metageek.com/products/inssider/   mits een e-mail adres na te laten

of een oudere versie (zonder een e-mail adres te moeten geven)

https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Indien uw PC/laptop geen WiFi 5.0 zou ondersteunen kunt u eventueel opteren voor het gebruik van een Wifi usb stick bv.

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_linksys-ac1200-usb-dual-band-wifi-adapter-wusb6300-ej-1341150.html

Desgevallend kan een PLC oplossing ook soelaas brengen

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_devolo-powerline-dlan-1200-wifi-starter-kit-9393-1422078.html

En ja, het is het overwegen waard de vaste lijn te schrappen en te vervangen door bestaand/nieuw mobiel abo (mob M bv.)

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Dat is juist, aan de magere kant. Het is wel 2.4, maar mijn signaalsterkte op de 5.0 frquentie is nog slechter,  maar de snelheid is misschien beter. Valt te proberen. Met mijn resultaten kan ik wel surfen en mailen, zelfs mijn dagblad downloaden. Dat is wel het voornaamste.  Maar met pickx op een tablet in de living wordt de tv-...stream wel regelmatig onderbroken  en hapt hij naar adem. En meestal sterft hij. Zelfs al zegt de proximus app om de snelheid te meten dat het OK is, alles is groen. Maar ik heb al lang het onderscheid leren maken tussen wat de reklame zegt dn wat de realiteit doet.

Bedankt voor alle links, ik ga die zeker bekijken, maar eerst wel voetbal he.

Eigenlijk is mijn beste wifi verbinding nog deze afkomstig van mijn buurvrouw. Via publiic smart of zo iets. Dat signaal komt minder hindernissen tegen. Alleen een muur. 

Ik heb eens gekeken voor een verbinding in de living met 5.0 maar dat lukt zelfs niet.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb nog eens een oud dossiertje ingekeken, ik vermoed van jan - feb 2018. Ik had toen regelmatig problemen met waarschijnlijk de modem. Een technicus van Proximus is toen twee keer langs geweest en heeft ik dacht de modem veranderd en misschien ook wel de decoder. In die periode had ik wel een internetsnelheid van iets meer dan 88 Mbps, nu 20 Mbps minder. Ik verklaar dat ook niet hoor.

als je een bbox3 hebt van sagemcom,  download dan eens dit tool > klik hier

inloggen als User met Userwachtwoord dat op een sticker van je bbox3 te vinden is.

daar kun je dan al je lijnsnelheid zien.

wifi 5.0 werkt goed als je niet te ver van de bbox3 verwijderd bent en best geen muren tussen komen zeker beton muren want 5.0 verzwakt heen vlug in functie van de afstand en hindernissen, langs de andere kant is wifi-2.4 dan weer dikwijls verstoort door naburige 2.4 wifi signalen en kan je snelheid ook als pudding ineen zakken! Dan kun je proberen met het uitvissen waar je snelheid het best is door op je bbox interface http://192.168.1.1
(inloggen als User met Userwachtwoord dat op een sticker van je bbox3 te vinden is) het wifi 2.4 kanaal eens vast te zetten op kanaal 1 (nogal dikwijls het slechtste = te veel naburige overlappende wifi signalen)

dan proberen op kanaal 6 en tenslotte op kanaal 11 om uit te vissen op welk van de drie het best marcheert. 

Daar op de interface eens kijken of “Wave” of als “One SSID” actief staat en als dit het geval is dan toch eens uitzetten.

 

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt hé.

Met de eerste link komt mijn Linux PC uit ergens in de cloud waar hij dan een zip vindt, maar Linux kan daar precies niet veel mee doen. Wat doet die zip eigenlijk? Dan ga ik op zoek naar een gelijkwaardig iets in Linux.

Wat de tweede link betreft die is OK. Maar op mijn Android tablet zag ik al dat de kanalen 1, 6 en 11 zo vol zitten als de brusselse ring rond 8 uur ‘s morgens. En de keuze van het kanaal gebeurt blijkbaar automatisch, ik ga daar niets aan doen. 

Proximus zal wel zeggen waarom mijn snelheid en deze van de vraagsteller zo laag zijn. Anders ga ik maar terug naar de buurvrouw, ze heeft zelfs al gevraagd of ik haar wachtwoord wilde! Brave madame.

Reputatie 7
Badge +4

Proximus zal wel zeggen waarom mijn snelheid en deze van de vraagsteller zo laag zijn. Anders ga ik maar terug naar de buurvrouw, ze heeft zelfs al gevraagd of ik haar wachtwoord wilde! Brave madame.

Ter info:

Via MyProximus - mijn producten - internet - proximus public wifi kunt u met een eigen door u gecreëerd ...@proximuswifi.be account/paswoord op het internet bij uw buurvrouw en elders (uiteraard enkel via Proximus “hotspots”/”public wifi”) en zonder dat u het volume van uw buurvrouw gebruikt….

Met de eerste link komt mijn Linux PC uit ergens in de cloud waar hij dan een zip vindt, maar Linux kan daar precies niet veel mee doen

Misschien onderstaande info/versie 0.13.0 gebruiken:

https://www.dsl-cable.net/site/html/internet/dsl/dsl-net.php

Maar op mijn Android tablet zag ik al dat de kanalen 1, 6 en 11 zo vol zitten als de brusselse ring rond 8 uur ‘s morgens. En de keuze van het kanaal gebeurt blijkbaar automatisch, ik ga daar niets aan doen. 

Tja dit is spijtig genoeg frequent het geval voor WiFi 2.4 (en zeker in een dichtgebouwde omgeving), maar misschien in het achterhoofd houden dat het gedetecteerd niveau/vermogen ook een belangrijke rol speelt bv. op dit ogenblik gebruik ik WiFi 5.0 kanaal 112 en mijn overbuur ook maar er is een belangrijk verschil qua vermogen tussen beide gedetecteerde niveaus op mijn locatie nl +/- 20 dB (en een vermindering van 3 dB = 2*minder vermogen)

Concreet vermoed ik dat op uw locatie naar onderstaande oplossingen zouden moeten gegrepen worden

of één of meerdere utp/ethernet-kabels en één of meerdere AP (“access point) voor WiFi ondersteuning

https://www.coolblue.be/nl/product/771324/netgear-wac104.html

of 2 of meer PLCs met ondersteuning WiFi 2.4 (en 5.0 bij voorkeur); zie hiervoor

of een mesh oplossing

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_tp-link-multiroom-mesh-wifi-systeem-deco-m4-ac1200-1808137.html

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_linksys-multiroom-wi-fi-mesh-systeem-tri-band-velop-ac6600-whw0303-eu-1635741.html

Toegegeven om een krant te lezen is  voorlopig 6 Mbps waarschijnlijk nog steeds voldoende en met een proximus public wifi toegang kunt u eventueel zonder bijkomende kost ook een eind verder …

Succes

 

Reputatie 6
Badge +2

Dat van het paswoord van mijn buurvrouw was maar om te lachen hé. Haar man en zijzelf zijn informatici, dus kennen ze wel het belang van een sterk wachtwoord.

Toch bedankt voor al de goede raad. 

Ik geraak wel op een hotspot van Proximus, in ons gebouw zijn er een paar, en dat van mijn buurvrouw is wel het sterkste signaal. Sterker dan dat van mijn eigen bbox3. Mijn bbox3 moet door twee muren en twee deuren en staat op zo’n 6 m van mijn zetel in de living; de bbox3 van de buren staat op zo’n 3 meter van dezelfde zetel en moet maar door 1 muur. 

Proximus geeft een aantal raadgevingen wat betreft plaatsing van de modem. Aan één van de voorwaarden voldoe ik niet : hij staat niet in het midden van de ruimte waar er wifi zou moeten zijn. Maar hij staat wel in functie van een goede werking van internet op PC en van de tv. Dus niet in functie van wifi in mijn luie zetel. Ik kan nu internetten en tv zien zonder wifi te moeten gebruiken, het is allemaal met een kabeltje en eigenlijk heb ik meer vertrouwen in een kabeltje dan in een draadloze verbinding.  En dat staat nu eenmaal zo toen wifi nog bijna niet geboren was.  Ik gebruik wel een repeater (eigenlijk als AP want ik denk dat de ontvanger van mijn repeater een beetje kapot is, morgen gaat hij op retraite bij een een technische groep, er is nog waarborg op) en die doet een beetje zijn werk. Wat er uitkomt hangt ook af van wat er in gaat van mijn bbox. En dat is dus niet zo fameus, maar zoals gezegd eerder mager. En als er niets inkomt van mijn bbox dan komt er uit die repeater ook niets uit hé. En dan valt de wifi in mijn luie zetel al eens weg. Maar het is allemaal niet zo erg, er zijn ergere dingen in de wereld hé.

Ik zou eens aan mijn bovenburen moeten vragen wat hun wachtwoord is, want dat is het sterkste signaal, maar van de concurrent. 

Het is inderdaad allemaal op 2.4 en niet op 5.0. Het signaal van 5.0 is echt heel zwak en dat zal wel door de muren komen. 

Wat mij wel zou interesseren is dat ze bij Proximus eens zien waarom ik maar 72.5 Mbps in MyProximus heb, daar waar ik vroeger toch 88 Mbps heb gemeten. Zo blijkt toch uit een dossiertje dat ik terug vind, maar met welke software ik dat gemeten heb weet ik niet meer. 

De bbox3 staat eigenlijk best rechtop, volgens de opstelling van zijn wifi antennes, maar dat zal ook geen wonderen verrichten.

“Proximus Public Wifi” van je buur boven zou ook kunnen goed binnenkomen maar dan ga je maar zo’n 20Mbps halen op de https://pxs.speedtestcustom.com

Reputatie 6
Badge +2

20 Mbps haal ik in mijn luie zetel nooit, maar mijn bovenbuur werkt wel met de concurrent. Mag ik dat zeggen? Maar dat signaal is beter.

De bbox3 staat wel horizontaal met de lichtjes naar de plaats waar ik graag wifi heb.  Ik zal hem morgen eens vertikaal zetten en zien of dat veel uitmaakt.

Ja dan heb je inderdaad een login nodig van je bovenbuur.
Weet het eens te zeggen of je het effect merkt als ie verticaal opgesteld staat.

Reputatie 6
Badge +2

Vertikaal opstellen geeft zo goed als geen verschil, het ligt eigenlkjk binnen de gevoeligheiddmarge  van de test.

Ok bedankt dan weten dat ook weer dat het niet veel uitmaakt, zoals er door sommigen beweerd wordt!

Reputatie 6
Badge +2

Ondertussen denk ik dat de snelheid toch wel verbeterd is, een aantal voorbeelde: 

- gisterenavond gemeten op PC verbonden met kabel haalde ik 75 Mbps, daar waar myproximus nov altijd 72.5 zei

- gisterenmorgen haalde ik met een repeater als AP variabele snelheden met een gemiddelde rond 5 Mbps, deze morgen lag dat rond 15 Mbps

Proximus, doe zo voort!  Heeft iemand vzn Proximus een initiatief genomen?

Reputatie 7
Badge +4

Wij hebben zelf niets aan de snelheid gewijzigd, maar onthoud goed dat een herstart van de modem af en toe wonderen kan verrichten :wink:

Reputatie 6
Badge +2

Die herstart heb ik inderdaad gedaan. Toch bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

Ref:

https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html

​cfr. Bitstream xDSL Reference Offer - document main body & document annex 2C

Px werkt (nog altijd) met “Line Profiles (LP)” bv. 70, 85 en 100 Mbps downstream; dus indien u vroeger +/- 88 en nu +/-75 Mbps haalt vermoed ik dat u vroeger (een tijd) via DLM een profiel  85 Mbps haalde en nu misschien teruggevallen bent op uw “startprofiel (Provisioning Profile)” van 70 Mbps (om diverse mogelijke redenen maar de meest waarschijnlijke gekoppeld aan de bezetting van de Proximus (distibutie)kabels in uw omgeving om te voorkomen dat gebruikers elkaar storen/hinderen (dit profiel kan uiteraard nog altijd vroeg of laat in functie van de DLM meetresultaten terug naar een beter/hoger evolueren)

Dus zoals hoger aangestipt kan voor een Sagem type BBox u hieromtrent uitsluitsel geven

Een snelheid van 72 of 75 valt vermoedelijk immers nog altijd onder een netto data profiel van 70 

Wat uw AP betreft vermoed ik dat deze van het type WiFi b/g 2.4 is en de gedetecteerde snelheidsverandering eerder aan de wijziging en/of bezetting van de WiFi-kanalen in uw buurt moet toegewezen worden, tenzij de “retraite ervan soelaas gebracht heeft” (maar ik kan mij uiteraard altijd vergissen)

Reputatie 6
Badge +2

De AP zou eigenlijk terug repeater moeten worden maar hij is nu inderdaad zopas op retraite vertrokken. 

Zoals ik al zei zit de 2.4 band zo vol als een ei, maar volgens de reklame zou de repeater ook de 5.0 frequentie aankunnen. Maar ik ga wel geen muren afbreken.  We zien wel wanneer er een nieuwe repeater arriveert. 

Reputatie 7
Badge +4

Indien uw AP aangesloten is/was met utp-kabel om uw Bbox  en zich in dezelfde (open) ruimte bevindt als bv.uw tablet en beide toestellen de WiFi band 5.0 ondersteunen is het misschien eerder aangewezen het betrokken toestel toch niet als  (2.4/5.0) WiFi repeater tussen Bbox en bv. tablet te gebruiken, nee? 

 

Dat heeft inderdaad geen zin van een bbox + AP of repeater in een zelfde ruimte te zetten aangezien ze beide 2.4 en 5.0 uitzenden zeker de 2.4 band waarvan je zelf zegt dat die zo vol zit als een ei dat ei wordt er alleen maar voller door 😉

Reputatie 6
Badge +2

De AP was aangesloten met kabeltje van ongeveer 1 meter. Er komt dus een goed signaal in en geraakt er versterkt uit. De 5.0 band heb ik tot nu toe weinig gebruikt omdat mijn signaal heel zwak is door de muren. Ik weet dat de snelheid dan beter kaan, ik ga dat zeker eens proberen als mijn repeater terug is.

Reputatie 6
Badge +2

Zopas eens geprobeerd op de 5.0 band zonder AP gewoon vanaf de BBOX

Dicht bij de BBOX : 75 Mbps, schitterend gewoon. Op 2.4 geeft dat 45, gewoon heel goed

In mijn luie zetel : 2Mbps, en een paar seconden later was de verbinding verbroken. Op 2.4 geeft dat 6, maar de verbinding is stabiel.

Het is en blijft een compromis zoals in de politiek

Reageer