Vraag

Welke DNS server IP adres geeft de proximus modem op de LAN

  • 15 July 2019
  • 3 reacties
  • 17960 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Als een toestel een DHCP request doet, wat antwoord de Proximus modem dan als DNS server IP adres? Ik heb 192.168.1.13 is dit juist?

This topic has been closed for comments

3 reacties

Dat klopt DNS is 192.168.1.1 (= obtain DNS Server adres automatically) maar dat heeft niks te maken met het Ip adres (bij u 192.168.1.13 en bij mij 192.168.1.14) dat ieder toestel uitgedeeld krijgt van de Bbox zijn DHCP.
Op de bbox kun je geen DNS server IP adres opgeven enkel in elk toestel zelf als je dit echt wenst.
Reputatie 2
Badge
ik heb zelf niets opgegeven dus had ik ook 192.168.1.1 als DNS server IP adres verwacht. Ik zou inderdaad verwachten dat de modem de DNS proxy zou zijn naar de externe DNS servers. Ik zou niet eens weten of je die DNS server kan ingeven op de BBOX3. Vreemd...
Dat kan inderdaad dat de DHCP het ip adres 192.168.1.13 toekent aan dit toestel
Maar de modem geeft de Proximus DNS server adressen ook automatisch door aan het toestel,
(Bbox DNS server is gelijk aan 192.168.1.1),
tenzij je zelf in dit toestel een ander primair en secundair DNS ingeeft bv die van google om maar iets te zeggen..
In de bbox zelf kun je geen DNS server IP opgeven enkel in elk toestel zelf als je dit echt wenst.
Dus als je zelf niks opgeeft in je toestel zijn adapterkaart instellingen als DNS server dan gebruikt je toestel de DNS van Proximus.

Bv bij mij is dit voor mijn laptop:


NB: Proximus DNS Server:
Primary DNS-Server: 195.238.2.21
Secondary DNS-Server: 195.238.2.22
_____________________________
Google DNS Server:
IPv4: Primary DNS-Server: 8.8.8.8
Secondary DNS-Server: 8.8.4.4

op mijn laptop zijn adapterkaar staat alles automatisch :