Vraag

Internetproblemen sinds januari...


Goeiemiddag,

Wij hebben thuis een Tuttimus pack.
Volgens deze Tuttimus pack zouden wij dus max 100Mbps downloadsnelheid kunnen bereiken en max 15 Mbps uploadsnelheid.
Nu hebben wij hier nooit echt problemen mee gehad, tot een moment in januari dat er een straat naast ons helemaal opgebroken werd en vernieuwd. Sindsdien hebben wij frequente problemen met internet, het valt makkelijk 5 tot 10 keer uit per dag voor enkele minuten.
Ook is onze gemiddelde downloadsnelheid verlaagt naar om en bij de 15 Mbps en uploadsnelheid ligt rond de 3 Mbps (aan de kabel).
Nu, ik ben een fervent gamer en stream ook wel redelijk wat en deze snelheden halen soms het bloed van onder mijn nagels...
Ik heb dit zelf al verschillende keren gebeld naar de klantendienst en zij claimen dat er een "ergens een kabel beschadigd moet zijn". Ze hebben zelf (lijkt mij) ook geen idee wanneer dit gecontroleerd en gemaakt zal worden, dit is nu al bijna 6 maand zo...
Heb dit ook al een bij de gemeente gaan melden omdat ik dacht dat dit dan misschien het proces zou versnellen, maar zij vertellen me daar dat Proximus aanvragen opstuurt voor werken en zij deze altijd meteen aanvaarden, dus dat zij niet verantwoordelijk kunnen zijn voor eventuele vertraging van het uitvoeren van werken. Ook vertelde ze me dat als dit nog lang aansleept, dat ik dan best overstap naar een andere provider...

Ik vraag me dus af wat mijn opties zijn op betere internetsnelheden? En of dit eindelijk eens opgelost kan worden?

Dank bij voorbaat!

55 reacties

Louter ter info tot iemand van Proximus je verder te woord staat:
Je schrijft: Volgens deze Tuttimus pack zouden wij dus max 100Mbps downloadsnelheid kunnen bereiken en max 15 Mbps uploadsnelheid.
In de werkelijke is de snelheid die je minimum moet halen op te vragen via onderstaande link, en deze hangt af van de kwaliteit (verzwakking/lengte enz...) van de lijn in de distributiekabel waarop je aangesloten bent.
http://proximus.be/internetsnelheid (controleer best beide op bestaande en nieuwe klant )
Het soort abonnement dat je neemt geeft aan wat er in dit abonnement max aan snelheid wordt toegelaten (deze wordt aangegeven als "Geadverteerde snelheid") in geval je lijn die snelheid aankan (of hoger zou liggen dan aangegeven in je abonnement)
Als Proximus je op de lange duur het probleem met lijn niet kan oplossen kun je ook altijd een klacht indienen bij de ombudsman van telecom, maar wacht mss best toch nog even de reactie af van de Proximus medewerker die hier zal langskomen om je dossier verder te onderzoeken en om je in te lichten welke volgende stappen tot de oplossing al ondernomen werden, nog bezig zijn of nog moeten gebeuren...
Reputatie 7
Badge +4
Goeiemiddag,

Wij hebben thuis een Tuttimus pack.
Volgens deze Tuttimus pack zouden wij dus max 100Mbps downloadsnelheid kunnen bereiken en max 15 Mbps uploadsnelheid.
Nu hebben wij hier nooit echt problemen mee gehad, tot een moment in januari dat er een straat naast ons helemaal opgebroken werd en vernieuwd. Sindsdien hebben wij frequente problemen met internet, het valt makkelijk 5 tot 10 keer uit per dag voor enkele minuten.
Ook is onze gemiddelde downloadsnelheid verlaagt naar om en bij de 15 Mbps en uploadsnelheid ligt rond de 3 Mbps (aan de kabel).
Nu, ik ben een fervent gamer en stream ook wel redelijk wat en deze snelheden halen soms het bloed van onder mijn nagels...
Ik heb dit zelf al verschillende keren gebeld naar de klantendienst en zij claimen dat er een "ergens een kabel beschadigd moet zijn". Ze hebben zelf (lijkt mij) ook geen idee wanneer dit gecontroleerd en gemaakt zal worden, dit is nu al bijna 6 maand zo...
Heb dit ook al een bij de gemeente gaan melden omdat ik dacht dat dit dan misschien het proces zou versnellen, maar zij vertellen me daar dat Proximus aanvragen opstuurt voor werken en zij deze altijd meteen aanvaarden, dus dat zij niet verantwoordelijk kunnen zijn voor eventuele vertraging van het uitvoeren van werken. Ook vertelde ze me dat als dit nog lang aansleept, dat ik dan best overstap naar een andere provider...

Ik vraag me dus af wat mijn opties zijn op betere internetsnelheden? En of dit eindelijk eens opgelost kan worden?

Dank bij voorbaat!

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg


Heb m'n vastelijnnummer toegevoegd! Kon je geen privébericht sturen, 'stuur bericht' staat niet naast je naam.
Reputatie 7
Badge +4

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg

Heb m'n vastelijnnummer toegevoegd!


ruben, ik vind hier inderdaad melding terug van de werken begin dit jaar
ik zie ook dat je huidige profile er een is van 16.5 mb, al haal je wel iets meer snelheid (ongeveer 20mb)
ik neem even contact op met een andere dienst om nu na te gaan waarom je profile veranderd is en wat de volgende stap is
Ik kan dit zelf jammer genoeg niet zomaar verhogen aangezien je lijn dit momenteel niet zou aankunnen en je dan helemaal geen verbinding meer zou hebben
van zodra ik meer info voor je heb contacteer ik je terug

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg

Heb m'n vastelijnnummer toegevoegd!


ruben, ik vind hier inderdaad melding terug van de werken begin dit jaar
ik zie ook dat je huidige profile er een is van 16.5 mb, al haal je wel iets meer snelheid (ongeveer 20mb)
ik neem even contact op met een andere dienst om nu na te gaan waarom je profile veranderd is en wat de volgende stap is
Ik kan dit zelf jammer genoeg niet zomaar verhogen aangezien je lijn dit momenteel niet zou aankunnen en je dan helemaal geen verbinding meer zou hebben
van zodra ik meer info voor je heb contacteer ik je terug


Sinds ongeveer 2010 zijn wij niet alleen voor telefonie maar voor alles naar Proximus gegaan, maar nu blijft dus eigenlijk dat al jaren aan stuk Proximus ons niet de kwaliteit levert die geadverteerd in het pakket zit, andere pakketten die goedkoper zijn, bieden dan uiteindelijk toch een internetsnelheid aan die meer aansluit bij de snelheid die onze lijn aankan. Wij betalen dus al jaren te veel? Waarom heeft niemand ons dat gezegd?
Reputatie 7
Badge +4

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg

Heb m'n vastelijnnummer toegevoegd!


ruben, ik vind hier inderdaad melding terug van de werken begin dit jaar
ik zie ook dat je huidige profile er een is van 16.5 mb, al haal je wel iets meer snelheid (ongeveer 20mb)
ik neem even contact op met een andere dienst om nu na te gaan waarom je profile veranderd is en wat de volgende stap is
Ik kan dit zelf jammer genoeg niet zomaar verhogen aangezien je lijn dit momenteel niet zou aankunnen en je dan helemaal geen verbinding meer zou hebben
van zodra ik meer info voor je heb contacteer ik je terug


Sinds ongeveer 2010 zijn wij niet alleen voor telefonie maar voor alles naar Proximus gegaan, maar nu blijft dus eigenlijk dat al jaren aan stuk Proximus ons niet de kwaliteit levert die geadverteerd in het pakket zit, andere pakketten die goedkoper zijn, bieden dan uiteindelijk toch een internetsnelheid aan die meer aansluit bij de snelheid die onze lijn aankan. Wij betalen dus al jaren te veel? Waarom heeft niemand ons dat gezegd?

je packet bepaald vooral over hoeveel volume je beschikt en dus hoeveel je kan downloaden, en heeft ook invloed op je maximale snelheid
de cruciale factor voor je snelheid is echter je afstand van de centrale
Aangezien je meld dat je begin dit jaar, voor de werken, over een hogere snelheid beschikte laat ik dus ook nagaan wat er veranderd is en wat er mogelijk is voor je verbinding om deze zo optimal mogelijk te krijgen
mijn excuses voor het ongemak, vanzodra ik echter meer info heb contacteren we je hiervoor terug

Hi ruben, kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile of ons dit doorgeven via prive ?
Dan kijken we even je verbinding na en gaan we na wat er nog moet gebeuren
mvg

Heb m'n vastelijnnummer toegevoegd!


ruben, ik vind hier inderdaad melding terug van de werken begin dit jaar
ik zie ook dat je huidige profile er een is van 16.5 mb, al haal je wel iets meer snelheid (ongeveer 20mb)
ik neem even contact op met een andere dienst om nu na te gaan waarom je profile veranderd is en wat de volgende stap is
Ik kan dit zelf jammer genoeg niet zomaar verhogen aangezien je lijn dit momenteel niet zou aankunnen en je dan helemaal geen verbinding meer zou hebben
van zodra ik meer info voor je heb contacteer ik je terug


Sinds ongeveer 2010 zijn wij niet alleen voor telefonie maar voor alles naar Proximus gegaan, maar nu blijft dus eigenlijk dat al jaren aan stuk Proximus ons niet de kwaliteit levert die geadverteerd in het pakket zit, andere pakketten die goedkoper zijn, bieden dan uiteindelijk toch een internetsnelheid aan die meer aansluit bij de snelheid die onze lijn aankan. Wij betalen dus al jaren te veel? Waarom heeft niemand ons dat gezegd?

je packet bepaald vooral over hoeveel volume je beschikt en dus hoeveel je kan downloaden, en heeft ook invloed op je maximale snelheid
de cruciale factor voor je snelheid is echter je afstand van de centrale
Aangezien je meld dat je begin dit jaar, voor de werken, over een hogere snelheid beschikte laat ik dus ook nagaan wat er veranderd is en wat er mogelijk is voor je verbinding om deze zo optimal mogelijk te krijgen
mijn excuses voor het ongemak, vanzodra ik echter meer info heb contacteren we je hiervoor terug


Oké, ik hoor graag meer en wacht op je reactie.
Hey Ruben, heb je al eens gekeken wat er beloofd wordt al minimum snelheid die je zou moeten halen volgens hun site >
http://proximus.be/internetsnelheid
Hey Ruben, heb je al eens gekeken wat er beloofd wordt al minimum snelheid die je zou moeten halen volgens hun site >
http://proximus.be/internetsnelheid


Ja, al gedaan hoor!
dit geeft een maximale snelheid volgens lijnen met mijn configuratie van 22.7 Mbps... :(
Minimale snelheid: 15.2 Mbps, hoewel ik nu zelf al een paar dagen de snelheid int oog houd via de app Speedtest en die gaf op 19/6 een downloadsnelheid van 7,29 Mbps aan...
In je eerste bericht sprak je over 15Mbps met de kabel, haal je deze snelheid dan via WiFi oid? Normaal zou de snelheid van 15-16Mbps correct moeten zijn voor jouw lijn.
In je eerste bericht sprak je over 15Mbps met de kabel, haal je deze snelheid dan via WiFi oid? Normaal zou de snelheid van 15-16Mbps correct moeten zijn voor jouw lijn.

Neen, niet via WiFi maar via verbinden met een ethernetkabel, zoals ik zei...
Wat bedoel je dan met 'correct'? Bedoel je hiermee 'voldoende'? Want dat is het duidelijk niet...
mss kan de DLM je nog op een hoger snelheid krijgen in de toekomst dan je huidig profiel van 20Mbps!
Reputatie 7
Badge +4
WenzelR schreef:
In je eerste bericht sprak je over 15Mbps met de kabel, haal je deze snelheid dan via WiFi oid? Normaal zou de snelheid van 15-16Mbps correct moeten zijn voor jouw lijn

Wat bedoel je dan met 'correct'? Bedoel je hiermee 'voldoende'? Want dat is het duidelijk niet

= de downloadspeed van +/- 15/16 Mbps is blijkbaar de normale snelheid voor uw lijn (= in functie van de lengte ervan, van de bezetting van de kabelparen en de kwaliteit van de distributiekabels) cfr. eerste bericht van Martin hierboven

indien de speedtest van Px fluctuerende/lagere waardes (7 Mbps op 19/6 jl.) geeft indien u meet als uw PC direct via UTP-kabel aangesloten is op de Bbox-modem/router is er "een probleem" dat moet opgelost worden

eventueel kunt u bv. ook via onderstaande Bbox3 sagem-tool uw profiel controleren (password user op Bbox gebruiken)
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066
Ref.:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43902
Bijkomende info: als je een bbox3 hebt van Sagemcom bv de bbox3V+ dan kun je de lijnsnelheid waarop je bbox synchroniseert uitlezen door dit tool te downloaden
> download Sagem tool
inloggen als User en Userwachtwoord vind je op de sticker van de bbox3 zelf, is trouwens ook de zelfde methode om in te loggen en zo de interface van je bbox3 te openen > http://192.168.1.1

van een bbox3v+ of bbox3 van sagemcom staan de gele ethernetpoorten twee per twee met een scheiding tussen van technicolor staan ze alle vier naast elkaar

PS: de sticker onderaan de bbox3 is soms moeilijk te lezen en is het gemakkelijker als je de voet een kwartslag naar rechts draait waardoor je de voet kunt afnemen en de sticker beter zichtbaar wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Ruben, Ik heb ook even je snelheid in het verleden bekeken. Eind vorig jaar stond je lijn op 25 Mbps. Dit na verhoging van je snelheid via DLM. Een hogere snelheid is er niet gehaald. Zo stond je lijn ondertussen na de werken al terug op 20. Ik heb nu nog eens een nieuwe evaluatie opgestart om te zien of ze terug verhoogd kan worden naar 25Mbps. Dit hangt af van de kwaliteit van je eigen lijn, maar ook de lijnen in je buurt.
Uit deze antwoorden leid ik dus af dat jullie voor korte termijn geen oplossingen voor hogere snelheden (hiermee bedoel ik dus de geadverteerde 100Mbps) bieden, verhogen naar 25 Mbps is nog altijd peanuts. Wij vinden dit een spijtige wending aangezien wij al jaren een trouwe klant zijn... Maar goed, als dit is wat jullie kunnen bieden, zullen wij noodgedwongen opzoek moeten naar een andere provider die ons hogere snelheden kan bezorgen. De mensen hier in mijn straat klagen ook over de trage snelheden van Proximus, ik zal hen hierover inlichten...
Ter info: als je ergens woont waar de distributiekabel vanuit de KVD/ROP straatkast, een te grote lengte/verzwakking heeft dan zal je inderdaad nooit een hoge snelheid kunnen halen en zeker 100Mbps .
Als je bv op een kabel zit van ±1,5 km lang dan zou je gegarandeerd 20Mbps moet halen en dan is het indien mogelijk dat je een verhoging krijgt als de stabiliteit van de lijnen in deze distributie kabel niet in het gedrang komt, dus deze verhogingen kunnen niet gegarandeerd worden.
Proximus is wel stilletjes aan bezig met aanleggen van glaswezel maar tegen dat er overal in ieder straat glasvezel ligt, vraagt dit natuurlijk tijd.
NB: of glasvezel naar je toe komt kun je trouwens checken hier
>
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning/komt-glasvezel-naar-je-toe.html
Reputatie 7
Badge +4
Tja de vraag hier is eerder, zoals ook voor andere locaties trouwens: wat gaat proximus doen om:
- een 30 Mbps 100% dekking
- en 100 Mbps 50% dekking
te realiseren tegen/in 2020 …?

P.S. andere dsl-operatoren zullen u niet meer kunnen bieden vermits zij gebruik maken van het Px-netwerk, dus blijft er enkel de teledistributie coax over om over hun aanbod op uw adres inlichtingen in te winnen
Ter info: als je ergens woont waar de distributiekabel vanuit de KVD/ROP straatkast, een te grote lengte/verzwakking heeft dan zal je inderdaad nooit een hoge snelheid kunnen halen en zeker 100Mbps .
Als je bv op een kabel zit van ±1,5 km lang dan zou je gegarandeerd 20Mbps moet halen en dan is het indien mogelijk dat je een verhoging krijgt als de stabiliteit van de lijnen in deze distributie kabel niet in het gedrang komt, dus deze verhogingen kunnen niet gegarandeerd worden.
Proximus is wel stilletjes aan bezig met aanleggen van glaswezel maar tegen dat er overal in ieder straat glasvezel ligt, vraagt dit natuurlijk tijd.
NB: of glasvezel naar je toe komt kun je trouwens checken hier
>
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning/komt-glasvezel-naar-je-toe.html



Even gecheckt en kreeg het resultaat dat wij momenteel nog niet kunnen aansluiten op glasvezel, maar de vraag is eerder: WANNEER zou dit dan wel kunnen? Het is vanzelfsprekend dat wij met een gezin van 5 waaronder 3 studenten en iemand de regelmatig thuis moet werken, niet voldaan zijn met de snelheden die momenteel via het Px-netwerk realiseerbaar zijn...
Ik vrees er voor dat zelf iemand van Proximus daar nog geen exacte datum kan op plakken tenzij er al iets in de planning zit in de nabije toekomst voor waar je woont, de mensen van het Proximus team kunnen dit altijd eens navragen aan de bevoegde dienst die zich daar mee bezig houdt.

Anders zal het uitkijken zijn naar bv Telenet vrees ik!
de snelheid die zij kunnen bieden kun je hier terugvinden >
https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
>
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-bepaalt-de-snelheid-van-je-internetverbinding
Ik vrees er voor dat zelf iemand van Proximus daar nog geen exacte datum kan op plakken tenzij er al iets in de planning zit in de nabije toekomst voor waar je woont, de mensen van het Proximus team kunnen dit altijd eens navragen aan de bevoegde dienst die zich daar mee bezig houdt.

Anders zal het uitkijken zijn naar bv Telenet vrees ik!
de snelheid die zij kunnen bieden kun je hier terugvinden >
https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
>
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-bepaalt-de-snelheid-van-je-internetverbinding


Bedankt, ik heb net even getest en met hun Fiber 200 zouden we hier thuis 180Mbps halen, met de optie 'Boost 400' zelfs meer dan 350 Mbps. Toch wel echt een groot verschil hoor...
Ja dat is nu inderdaad eenmaal een ander medium dien gebruikt wordt en manier van transporteren (modulatie techniek) van de signalen, bij Proximus over koperdraad die bestemd was voor telefonie en bij Telenet gaat hert over coax en met het medium glasvezel kun je nog veel hogere resultaten bereiken....
Hoe het zit met de prijzen van fiber 200 en met optie boost 400 moet je natuurlijk ook eens bekijken, maar het hangt natuurlijk volledig af van wat je als prioriteit stelt ….
En ook eens kijken bij bv. https://www.orange.be/nl ….
Even dit terug boven water halen, ondertussen zijn wij nog niet veranderd van provider, hoewel onze internetconnectie nog steeds te wensen overlaat. Na enkele keren terug gebeld te hebben, ben ik gisterenavond terug uit vakantie en merk ik dat ik een brief in de bus heb gehad waarin staat dat er een glasvezelkabel zal worden aangelegd in mijn straat. En jawel, deze morgen zijn ze begonnen met de werken, ik vraag me nu wel af of dit in opdracht is van Proximus en of ik dus kan aansluiten op die glasvezel, aangezien dit allemaal niet in de brief vermeld staat.
Reputatie 7
Badge +4
Ruben, als dit het geval is zal je hierover worden gecontacteerd. Maar momenteel zie ik hier nog geen wijziging staan op de lijn.
Heb het nu wel echt gehad met jullie... ipv gemiddeld 20 Mbps downloadsnelheid, moet ik de afgelopen dagen al tevreden zijn als ik überhaupt 1Mbps downloadsnelheid haal.

Reageer