Beantwoord

Bestaande PLC setup uitbreiden met PLC-adapter Wi-Fi Extender

  • 3 December 2019
  • 6 reacties
  • 2518 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb een bestaande setup met 1 ‘oude’ Belgacom PLC (BGC TV PassThrough INT6400) aan de bbox en eentje aan de TV decoder, omdat een ethernet kabel van Bbox naar decoder trekken niet mogelijk was. Dit werkt prima om TV te kijken.

Is het mogelijk om deze bestaande setup uit te breiden met 1 nieuwe ‘PLC-adapter Wi-Fi Extender’ (2 of 4 lampjes) om het wifi bereik in een uithoek te verbeteren zonder de bestaande 2 PLCs te moeten vervangen ? Deze Wifi Extender zou dus z’n ethernet signaal moeten halen uit het elektriciteitsnet.

 

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Martin 3 December 2019, 18:45

Bekijk origineel

6 reacties

die oude (als ik het goed voor heb) en de recentere plc’s van proximus ondersteunen  homeplug AV norm. maar met PLC’s kun je nooit 100% zeker zijn op voorhand dus zoiets is cut-and-try , zelf al zijn er heel veel die daar totaal geen problemen/klachten mee hebben, de recentere (AV2) hebben ook betere eigenschappen. 

Reputatie 6
Badge +3

Hier wat info dat terug te vinden is op de Devolo website ( de Proximus PLC’s  adapters worden in feite gemaakt door Devolo maar dragen gewoon het Proximus label) :

Zijn dLAN-adapters in verschillende snelheidsklassen (200, 500, 650,1200) compatibel?

Ja, dLAN-producten van verschillende snelheidsklassen zijn onderling volledig compatibel.

De enige uitzondering hierop vormen alle adapters met 14 Mbps- en 85 Mbps-snelheid. Deze zijn helaas niet compatibel met de actuele producten.

Om technische redenen zijn apparaten uit de devolo Magic-serie niet compatibel met dLAN-apparaten.

 

In een gemengd netwerk maakt elke adapter verbinding met de andere adapter in de hoogst mogelijke snelheid. Onafhankelijk van andere adapters in het netwerk.In een netwerk van bijvoorbeeld een 500 Mbps-adapter en twee 1200 Mbps-adapters maakt de 500 Mbps-adapter verbinding met de 1200 Mbps-adapters met een snelheid tot 500 Mbps. Tegelijkertijd maken de 1200 Mbps-adapters onderling verbinding, maar dan met de volle 1200 Mbps-snelheid.

inderdaad daarom dat ik denk dat het kan werken

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Je zou ook verschillende merken van PLC adapters kunnen mixen mits ze zoals je zelf correct aanhaalde de HomePlug standaard ondersteunen. Zie dit antwoord ook op de Devolo website: 

Functioneren devolo-adapters samen met Homeplug-adapters van andere producenten?

Alle adapters die volgens de HomePlug-standaard gecertificeerd zijn, kunnen samenwerken. Om devolo-adapters met Homeplug-adapters van andere fabrikanten in één gemeenschappelijk netwerk te combineren,kent u aan alle adapters hetzelfde wachtwoord toe.

De devolo-adapters worden zoals gebruikelijk geconfiguree

  • Starten van de dLAN® Cockpit
  • Invoer van de Security-ID‘s van alle dLAN®-adapters
  • Toekenning van het gemeenschappelijke netwerkwachtwoord

Ken nu aan de andere Homeplug-apparaten conform de handleiding van de fabrikanten hetzelfde wachtwoord toe als de dLAN®-apparaten.

Dus kan het toch werken zoals ik het al van in het begin aangehaald heb of begrijp ik er niks meer van ?

Ik zeg wel ‘kan’ omdat het niet altijd met ander merken die de homeplug standaard ondersteunen goed werkt, heb ik persoonlijk toch al meegemaakt.

Daarom dat ik altijd er voorzichtigheidshalve er bij vermeld dat je het pas 100 % zeker bent als je het zelf praktisch uitprobeert

Reputatie 6
Badge +3

@Martin: Mijn bedoeling was gewoon jouw correct antwoord te staven met uitleg van de fabrikant van de Proximus PLC adapters (Devolo).Verschillende merken mixen zou ik niet aanbevelen, omdat je ook over de mogelijk moet beschikken om een netwerkwachtwoord te kunnen instellen met software. Dat is niet altijd beschikbaar. Tussen verschillende modellen bij dezelfde fabrikant zijn er geen problemen, maar kijk altijd wel eerst op de ondersteuningspagina’s van de fabrikant.

Reageer