Vraag

Bellen via Wifi


Beste

Zoals een aantal hier op het forum heb ik last van slechte (lees geen) gsm ontvangst binnenshuis. Vroeger was dit wel beter, maar sinds een jaar is dit echt heel wat slechter geworden.

Wanneer ik proximus contacteer, krijg ik telkens verschillende antwoorden:
- Uw woning is te geisoleerd
- Er zijn zaken gewijzigd aan de gsm mast bij u in de buurt
- Wanneer je overstapt naar een BizzMobile abonnement kan je "bellen via wifi - VoWIFI" gebruiken
- Je moet een MCE huren

Kan iemand duidelijkheid brengen in dit kluwen?
Ikzelf ben klant bij Proximus via het werk, dus kan mijn abonnement niet zomaar wijzigen. Daarnaast heb ik internet en TV van Telenet, welke ik ook niet wil wijzigen, daar ik om over te stappen naar Proximus een deel van de oprit moet openbreken.

Bestaat de kans dat de gsm-ontvangst ooit weer zo goed zou worden als vroeger?

Groeten
Tim

14 reacties

Ter info: Als je juist buiten gaat staan en je ontvangst is dan wel goed dan is het te wijten aan de bouwmaterialen die gebruikt werden (isolatie, ruiten met metaalfilm in verwerkt enz…) anders moet het iets te maken hebben met het ontvangst van het Signaal van de Proximus antenne en zou het aan de installatie van Proximus kunnen liggen (of hoge gebouwen die er bijgekomen zijn …) als je buiten ook slechte ontvangst hebt of best ook eens met een ander toestel (gsm...) controleren of je ontvangst ook niet goed is dan.
NB: een MCE gaat niet werken als je geen internet bij Proximus hebt.
Beste

Buiten heb ik inderdaad betere ontvangst. Echter woon ik al 8 jaar in deze woning en had ik tot ongeveer 1,5 tot 2 jaar terug geen probleem. Dus dit wijten aan de bouwmaterialen is wat kort door de bocht. Het is niet dat mijn woning plots sinds een paar jaar uit andere materialen bestaat dan ervoor.

Mijn vrouw, welke niet proximus klant is, heeft wel prima ontvangst binnenshuis.

groeten
kun je uw simkaart niet eens in de gsm van je vrouw steken om te zien of het dan beter is.
Anders gaat iemand van Proximus mss je weten te zeggen of er problemen zijn in je buurt met gsm ontvangst, dus best afwachten tot ze hier je post lezen.
Zijn er geen hoge bebouwingen bijgekomen want de antenne van Proximus kan in een andere richting staan dan deze van de operator van je vrouw.
Mijn vrouw haar gsm is minder recent dan de mijne.
Wat vooral jammer is, is dat bellen via wifi voor proximus medewerkers wel beschikbaar is.

De medewerker die ik gisteren aan de lijn had, stelde me voor dat ik dit inschakelde, en volgde op zijn toestel mee waar ik dat moest doen in de instellingen. Tot bleek dat dat voor mij niet mogelijk was (ook al heb ik een gsm die hiervoor geschikt is). Dus proximus laat dit selectief toe...
Reputatie 7
Badge +4
Tim, Proximus kan selectief niets toestaan voor 'medewerkers' dat voor klanten niet mogelijk zou zijn. Wij hebben geen inspraak op toestellen.
Beste Charlotte
Het zou wel leuk zijn mocht ik nu van Proximus uit eens een antwoord krijgen op de vragen uit mijn oorspronkelijke post hierboven!
- Klopt het dat bij een BizzMobile Abonnement je wel kan bellen via wifi?
- Bestaat de kans dat de gsm ontvangst weer goed wou worden zoals 1,5 - 2 jaar terug?
- Waarom kon de medewerker die ook een abonnement heeft bij Proximus (logisch als werknemer) me dan perfect zeggen/aangeven als oplossing dat bellen via wifi mogelijk is, en waarom kan ik dat dan niet?
mvg
Ter bijkomende info: verleden jaar was er in ieder geval nog geen sprake van VoWifi, en heb tot nu toe er nog niks van gelezen of gehoord dat dit nu wel al het geval zou zijn?
Hopelijk kan iemand van Proximus hier inderdaad meer duidelijkheid brengen want velen zijn hier in geinteresseerd.
Reputatie 7
Badge +4
Tim, momenteel is VoWifi nog niet mogelijk op het Proximus netwerk. Dus dit is niet voor medewerkers en niet voor klanten mogelijk. (hangt ook niet af van een abonnement).
Zijn er verbouwingswerken in je woning gebeurd? Zaken gewijzigd in je woning rond de periode dat het probleem zich ging voordoen?
Dag Charlotte, er zijn geen zaken gewijzigd in de periode.
Reputatie 7
Badge +4
Dan vrees ik Tim, dat een MCE de enige oplossing zal bieden voor je probleem.
Maar ik ben geen klant bij proximus voor internet en tv.
Als ik dat wil doen betaal ik nog eens 91 euro aansluiting, 59 euro activatie en 5 euro per maand voor de MCE.
Daarnaast moet ik dan ook werken uitvoeren aan mijn oprit. Komt Proximus hier dan ook in tussen?
Ter info: al zal dit wel geen oplossing geven voor je probleem geef ik deze link mee naar de dekkingskaart van mobiel netwerken
>
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
https://www.bipt-data.be/nl
Reputatie 7
Badge +4
Intern geen 4G maar ook geen 3G of 2G mogelijk? (instellingen op uw GSM eventueel tijdelijk beperken)
Zoals door Martin voorgesteld uw sim-kaart toch eens proberen in de GSM van uw vrouw (zelfs als deze ouder is)
De kwaliteit van de ontvangst/(type/merk) GSM kan enigszins varieren (op het internet zijn bv. posts terug te vinden m.b.t. IPhone X waar de kwaliteit van de ontvangst functie is/was van de gebruikte interne modem)
https://www.lne.be/kaart-zendantennes
inzoomen, op een blauwe bol in uw nabijheid klikken en de link geeft u het attest met de voorhanden "frequentiebanden" bv. G9/U9/L8
G9 = 2G 900 MHz band ; U9 = 3G 900 MHz band; L8 = 4G LTE 800 MHz band
in principe geven deze lagere frequentiebanden "de beste/betere mogelijkheden" tot "interne" dekking
TS bedoelde waarschijnlijk met "ouder" dat er een groter formaat simkaart insteekt bij zijn vrouw en als hij een kleiner formaat simkaart heeft en de mallen niet meer heeft om deze tot een groter kaart te omvormen dan gaat dit niet zomaar direct.
TBI: Vlaanderen
https://www.lne.be/kaart-zendantennes
https://www.lne.be/conformiteitsattest
Walonie
http://geoapps.wallonie.be/antennes/#BBOX=126098.68741595371,299930.28507914906,73929.1740957249,165607.48245234165
cf_
spijtig dat je op de LNE kaarten bij de blauwe bollen of op ander manier niet direct kunt zien van welke provider de zendmast is! maar ja langs de andere kant is het ook maar informatie en is de enige oplossing bij slechte ontvangst dat je ofwel zelf moet uitvissen of het aan je apparatuur/huis kan liggen of dat het bij Proximus ligt, die in dit geval de enige is die het eventueel moet/kan oplossen.

Reageer