Vraag

5.0 Ghz verbinding valt weg

  • 27 November 2018
  • 52 reacties
  • 2183 Bekeken

Ik heb voorheen niet veel problemen met de 5.0 verbinding gehad.

Sinds eergisteren (25-11-2018) valt de 5.0 Ghz verbinding vaak weg. Als deze dan uiteindelijk wegvalt duurt het minuten voordat hij terug zichtbaar is in de lijst met WIFI-netwerken. Eenmaal hij terug zichtbaar is, kan ik me wel verbinden met het netwerk, en wordt er wel gezegd dat er internet is, maar ik kan geen enkele site openen. Dus ik ben wel verbonden met het netwerk, maar er lijkt geen internet door te komen. Na uren dit probleem te hebben, werkt het weer terug voor een uurtje. Daarna begint de cyclus opnieuw!

Iemand die dit probleem al eens heeft voorgehad en die weet wat iki eraan kan doen?

52 reacties

Reputatie 1
Badge
Beste
Ik heb nog een vraagje
Weten jullie wat dit wil zeggen heb niks besteld het is van maandag al zo ben lastig hé maar het is me aller laatste vraag ?
Reputatie 1
Badge
Aah zo dus normaal zou het geen probleem moeten zijn? hartelijk bedankt voor je info
Reputatie 7
Badge +4
hi, mogelijk is er een vertraging tussen ontvangst en de mails
als je de bevestiging van bpost hebt mag dit geen probleem opleveren
Reputatie 1
Badge
Beste Wenzel R
Een van je collega's hebben het al gedaan omdat onze decoder niet meer goed werkt maar dat is al opgelost want de decoder was defect en wij hebben een nieuwe gekregen in de plaats en moest die oude terug sturen

Maar ik krijg mails dat ze die decoder nog niet gekregen heb maar ik heb wel een bevestiging gehad van bpost dat ze het ontvangen had
Dimitrie: Heb je al eens de modem hard gereset, zoals hier staat beschreven: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html ?
ik zelf gebruik er geen omdat ik hier in huis daar geen nood aan heb, maar in sommige gevallen kan dit echt vandoen zijn, al heb je ook andere oplossingen zoals PLC's die het internet signaal over elektriciteitsdraden verstuurt, en je kunt bv zo'n adapter zetten bij de bbox om dan het internet signaal te transporteren tot aan de volgende plc die dan bv in een stopcontact steekt in je slaapkamer (om maar een voorbeeld te noemen) waar er bv geen of slechte wifi ontvangst is want sommige plc adapters kun je kiezen met een wifi AP aan boord waardoor je boven op de slaapkamer en er rond ook weer wifi ontvangst hebt. Niet vergeten dat je voor een AP ook een ethernetkabel nodig hebt tot aan het acces point of anders als je geen ethernetkabel kunt trekken kun je dan bv van als AP in te stellen deze als repeater instellen, maar dan halveert je internetsnelheid of je moet er hebben met bv twee wifi radio's aan boord zodat hij tegelijk kan ontvangen en zenden en niet om beurt waardoor de snelheid ± halveert.
Reputatie 1
Badge
Amai dat is interessant en welk ene gebruik jij kan je een keer foto doorsturen ofzo aub?
AP is de afkorting voor een Access Point die worden ergens geplaatst waar het wifi signaal te zwak is, bv > https://www.coolblue.be/nl/access-points
Reputatie 1
Badge
Beste wat betekent Ap eigenlijk? Legt precies keer uit ik heb de nieuwste bbox omdat ik een jaar of 4 nog maar bij Proximus ben
Reputatie 1
Badge
Tja ik zal zien hoe het verder loopt hé voor het moment heb ik nog geen problemen mee gehad eigenlijk hebben wij niet zoveel apperaturen die op wifi verbinding draaien maar goed we zien wel
ik zet op mijn bbox3 de wifi kanalen ook manueel en als er problemen komen gewoon eens checken met een wifi analyzer om te zien of er anderen naburige wifi signalen overlappen en als dit zo is gewoon een ander kanaal kiezen en je bent weer vertrokken, al dat automatisch gedoe is in theorie allemaal goed als ieder link de keten mooi meewerkt, maar het loopt praktisch ook wel eens anders, net als met wifi roaming als je u verplaatst met je toestel en je verschillende wifi AP in huis staan hebt, normaal zou je toestel ook automatisch moeten overschakelen naar het beste AP volgen waar je u bevindt, maar dat kan ook soms dik tegenvallen!
NB: welke bbox3 heb je eigenlijk is het ene van sagemcom of een technicolor, want als ik mij nog goed herinner was er vroeger ook sprake van dat één type waarbij het omschakelen naar het beste kanaal niet werkte, maar ik weet niet meer om welke van beiden het ging!
Reputatie 1
Badge
Zie je wel dat ik niet lieg hé meneer 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ik geef het door aan de betrokken dienst, van zodra ik feedback heb laat ik je iets weten.
Reputatie 1
Badge
Ik heb screenshot kunnen maken hé en inderdaad als ik het zet op automatisch viel de wifi netwerk 5 ghz uit en volgens de grafiek zitten wij op de zelfde frequentie
Reputatie 1
Badge
Voor het momenteel ben ik op me werk als ik het niet vergeet zal het eens terug zetten op automatisch en zal eens een screenshot maken vanavond
Dat is inderdaad informatie die ik nog niet eerder wist of gelezen had :-)

Kan je dan effectief eens een screenshot maken hiervan vlak na een reboot van je eigen modem? Het kan handig zijn om dit verder te laten onderzoeken. Alvast bedankt!
Mogelijks: mss omdat hij zijn modem niet heropgestart heeft of omdat zijn modem niet op automatische channel keuze staat ?
Reputatie 1
Badge
En hoe komt het dan
Dat ik en me gebuur op de zelfde frequentie zitten? Heb een app gedownload op me smartphone de app zal ook niet liggen hé
Meneer? Ik wil gerust een screenshot maken hoor met de grafieken
Dat sluit niet uit dat routers horen enkel een nieuw kanaal te kiezen bij een reboot ;-)

Er kunnen defecten zijn aan router, zoals bij alle toestellen, of een andere stoorbron dan Wifi maar op dezelfde frequenties had een invloed op je verbinding.
Reputatie 1
Badge
Meneer

Ik heb het duizend keer herstart
En het viel nog steeds weg
Zoals Martin al deels aangaf, wordt de auto-channel pas toegepast bij een reboot, anders komen de routers inderdaad in een ruzie om de frequenties terecht.
Reputatie 1
Badge
Ik denk dat het zo is als de geburen op automatisch ingesteld is kan het lijken op storend heb het ook eens opgezocht en zij beweren ook dat je van andere kanaal moet veranderen ja ergens zit er een waarheid in hé want het is van vrijdag dat ik van kanaal veranderd heb en zit nu nog steeds op 5 ghz
Ik weet ook niet bvb hoe dit juist werkt op de bbox3 sommigen beweren dat het automatisch instellen op het beste kanaal alleen gebeurt bij het opstarten van de bbox3, of dit echt zo is weet ik ook niet, dan zijn er die beweren dat het automatisch zoeken zeker in de 2.4 band juist nadelig kan werken want als je buren ook op automatisch staan geraak je in een vicieuze cirkel aangezien die dan ook weer van kanaal kunnen veranderen enz....
In ieder geval ik weet hier in huis wat ik het best kan gebruiken van wifi band in functie waar ik zit met mijn apparaten en daarom kies ik manueel en werk niet meer automatisch, als is dit niet de meest soepele methode uiteraard maar ja ik hen anders regelmatig problemen en in huis zit ik toch meest altijd op de zelfde plaats
Reputatie 1
Badge
Ik woon in een rij huis en als me gebuur op de zelfde kanaal zit zoals op de mijne kan het zijn dat het zal storen en dat ik geen 5 GHz heb dat ik juist 2.4 GHz heb maar aangezien dat de wifi zwak is verspringt ie op 2.4 GHz maar er is iets dat ik niet begrijp is dat het normaal automatisch moet gaan maar het heeft toch niks mee te maken met zwakke signaal en door de frequentie toch? Eigenlijk zou hij op zijn eigen moeten veranderen van kanaal maar blijkbaar is het niet zo zal het verder eens onderzoeken
Dan is het wel raar dat je van kanaal hebt moeten wisselen op je 5.0 GHZ band aangezien je reeds lage ontvangst hebt in je eigen huis dan zal het storen van je wifi-5.0 hoogst waarschijnlijk ook niet van een naburig wifi signaal komen op het zelfde kanaal maar eerder door een andere stoorder, mss één of andere radar in je buurt ?

Reageer