Vraag

5.0 Ghz verbinding valt weg

  • 27 November 2018
  • 52 reacties
  • 2183 Bekeken

Ik heb voorheen niet veel problemen met de 5.0 verbinding gehad.

Sinds eergisteren (25-11-2018) valt de 5.0 Ghz verbinding vaak weg. Als deze dan uiteindelijk wegvalt duurt het minuten voordat hij terug zichtbaar is in de lijst met WIFI-netwerken. Eenmaal hij terug zichtbaar is, kan ik me wel verbinden met het netwerk, en wordt er wel gezegd dat er internet is, maar ik kan geen enkele site openen. Dus ik ben wel verbonden met het netwerk, maar er lijkt geen internet door te komen. Na uren dit probleem te hebben, werkt het weer terug voor een uurtje. Daarna begint de cyclus opnieuw!

Iemand die dit probleem al eens heeft voorgehad en die weet wat iki eraan kan doen?

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari hebt u de modem al eens herstart? Groeten Els
Beste Els,

Dat heb ik gedaan. Leek niets te helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari kan je via privebericht via onderstaande link je telefoonnummer even doorgeven? Dan kijk ik dit even na. Groeten Els

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari nee inderdaad ik heb de nummer nodig van de proximuslijn. Groeten ELs
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari stuur het even door dan kijk ik het na. Groeten Els
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari en het adres?
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari dit is nochtans wel een klantennummer hoor. Groeten Els
Reputatie 7
Badge +3
Lemmensjari nee dan klopt deze nummer inderdaad niet
bbox ook al gereset ?
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
Martin, bedoel je de hard reset?
inderdaad zoals uitgelegd als je deze link volgt> https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Jari,

Ik heb 2 nrs gevonden op dat adres. Ik zie van hieruit op geen van beiden een reden waarom je wifi plots niet meer (goed) zou werken. De reset die Martin voorstelt zou inderdaad kunnen helpen. Je kan op volgende link ook meer info vinden over wifi en hoe je die kan verbeteren.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/9-tips-om-uw-wifi-te-verbeteren.html
Je hebt soms een betere stabielere wifi met 2.4 ghz dan met 5 hgz. Tussen beide is een groot verschil qua afstand. Je kan er niet te ver vanaf zitten want anders heb je geen goede wifi zoals je hierboven beschrijft. 5ghz is wel sneller als je dichtbij zit. Qua bereik is 3/3 streepjes = ideaal, 2/3 streepjes = geeft soms al problemen, 1/3 streepjes = tever af. Vanaf 2/3 streepjes schakel je best al over naar 2.4 ghz want uw snelheidswinst zal je al kwijt zijn.
ja dat wel maar zoals in mijn geval heb ik geen keus want de 2.4 hier zit volledig vol dus als ik op wifi zonder problemen wil werken moet ik op 5Ghz, ik zit op ongeveer 10 meter van de bbox waarbij het wifi-5.0 signaal twee muren moet doorkruisen maar ik haal nog 60Mps, dus valt zeker mee.
Nu dit probleem hier dat TS aanhaalt wordt nog af en toe gemeld en heeft daar in feite niks mee te maken, ik had het met mijn vorige bbox van technicolor ook af en toe voor dat het 5Ghz volledig wegviel (dus ook als je er naast stond) na vervanging van de bbox heb ik het nooit meer voorgehad.
De apparaten die op 5 ghz kunnen werken en dichtbij zijn kan je daarop zetten. De rest die bewegen en verderaf zitten zet ik sowieso op 2.4ghz
Ja maar dan heb ik hier wel problemen want in het appartementsgebouw zit het vol op 2.4 en op dat gebied is het een gelukt dat 5.0 zo ver niet draagt.
de plaats waar je modem in huis staat is ook van belang: centraal en hoog (niet op de grond), verwijderd van spiegels, glazen (om reflexie te vermijden) en andere electronische apparatuur die kan interfereren
Gewoon wat experimenteren zou ik zeggen....😉
kort gezegd alles waar enigszins iets van metaal in verwerkt is kan partner spelen zoals isolatie, ruiten en ga zo maar verder....
Reputatie 1
Badge
Beste

gewoon keer kijken in de router instellingen
ga naar je browser klik op het adres vakje
typ 192.168.1.1 dan klik je op user en dan op de router staat er een wachtwoord
typ deze in dan log je in en dan ga je naar 5 ghz en dan kan je kiezen op welke frequentie band
het is omdat jullie geburen op de zelfde frequentie band zitten
maar ge kunt dat eigenlijk controleren op de app van jullie smartphone
ik heb het ook zo gedaan en zit nu constant op 5 ghz
want bij mij valt het soms weg 5 ghz en moest constant op 2.4 ghz blijven
en heb ondervonden dat 2.4 ghz sneller gaat dan voordien
Zelf eens vast zetten op een vast kanaal is wel bij problemen zeker de moeite om te uit proberen om te zien of het probleem dan opgelost is, automatische kanaalkeuze is default instelling, wat eigenlijk wel zou moeten ideaal zijn aangezien het beste kanaal dan automatisch gekozen wordt, maar tussen theorie en praktijk kan het soms wel eens anders uitvallen 😉
Maar de kans dat je door een buur gestoord word op 5 GHz is veel kleiner uiteraard dan op wifi-2.4 en dan nog zou de bbox in stand automatisch het kanaal moeten zelf veranderen!
Als je een vast kanaal ingesteld heb kan het ook gebeuren dat het na een tijd weer automatisch komt te staan bv bij pushen van software of een reset...
Zoals ik reeds aangehaald heb kan het ook een probleem met de bbox zelf zijn zoals ik voorgehad heb met de technicolor want eens ik een sagemcom had met de zelfde wifi kanaal keuze voor de 5 en 2.4 GHz heb ik het nooit meer voorgehad, dus het kan wat zoekwerk zijn om te weten waar de fout zich juist voordoet!
Reputatie 1
Badge
Beste

Als ik op deze weg gedaan zoals ik daarstraks uitgelegd had was het de beste manier
De wifi netwerk 5 ghz valt niet meer weg
Het is een kleine moeite om een kanaal vast te zetten hoor dan moet je waarschijnlijk een nieuwe router hebben maar goed hopelijk is het probleem snel opgelost
Dat klopt inderdaad want bij problemen met wifi is 't eerste wat je moet doen is checken of je een beter werkend kanaal vastkrijgt (staat trouwens ook beschreven op hun site, onder tips bij wifi problemen) en uiteraard ook het ontvangstniveau dat niet te laag mag zijn op de plaats waar je test.
Reputatie 1
Badge
Beste

Ik denk dat we op de dezelfde golflengte zitten
Maar overal in huis heb ik bijna alle staafjes
Maar ik heb ondervonden als ik in de slaapkamer ben dat me smartphone overschakelt naar 2.4 GHz dat eigenlijk normaal is
Daarvoor zou je eigenlijk juist moeten weten op welke criteria die schakelt
Reputatie 1
Badge
Beste

Hoe bedoel je?

Reageer