Beantwoord

Problemen met verbinding 4G-modem + B-Box3 om aan iets meer dan ADSL te kunnen surfen..

  • 31 January 2017
  • 96 reacties
  • 3039 Bekeken

Reputatie 1
Beste Proximusmedewerker,

na een maandenlang betoog op dit forum, dat overigens met de verfrissing van huidig forum ook niet meer terug te vinden valt,
(Vanwaar het plotse 'GAT' in de berichten tussen 2017 en 2013???:


)
heb ik ingestemd met het uittesten van de 4G-modem die verbonden wordt met je B-Box3 modem.
Dit omdat er in de streek waar ik woon, nooit één investering is gemaakt in het veranderen van de huidige koperen bekabeling waardoor ik en de duizenden mensen hierrond nog steeds verplicht via de ADSL-technologie van voorgaande eeuw moeten surfen. Gezien hier ook geen bi directionele kabel beschikbaar is, hebben wij dus ook geen keuze om bij een ander mainstream operator zoals Telenet te gaan en betekent internetten voor ons = surfen aan maximale snelheden van 6mbps/0,5mbps zoals dat voor de meesten al meer dan 10 jaar geleden onaanvaardbaar zou geweest zijn.
In mijn gemeente kan zo’n 30% van de inwoners aan een snelheid van minstens 30Mbps surfen. De overige 70% haalt die snelheid niet. Verschillende ‘deelgemeentes’ hebben zelfs nog een dekkingsgraad van 0,0% voor snelheden van minstens 30Mbps of niemand surft er dus aan deze snelheid. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je dan via ADSL verbonden bent.
Uiteindelijk kwamen jullie via Dhr. Van Caelenberghe William dus met een voorstel tot het plaatsen van een 3/4G-modem naast de bestaande B-box modem. Een van de 4 LAN-poorten van de 4G-modem wordt doorverbonden met de WAN-poort van de B-box3. Gezien deze WAN-poort bij anderen niet wordt gebruikt (bij mijn weten) blijft de rest van de bekabeling/configuratie dus dezelfde. Met deze opstelling is het praktisch mogelijk om snelheden van 20-25Mbps/4-5MBps te halen. Begin september vorig jaar werd de extra 4G-modem geïnstalleerd, en de eerste resultaten zagen er voor ons toch veelbelovend uit, het betreft uiteindelijk een verviervoudiging van de bandbreedte.

Echter, volgende serieuze bemerking na het testen gedurende enkele maanden:
Dagelijks (!) valt de snelheid van deze verbinding terug tot ‘ADSL’ snelheid. Dat valt op tijdens het surfen en valt onmiddellijk te controleren via de speedtest (Ookla of Telenet). Het eigenaardige aan dit probleem is dat NA HEROPSTARTEN VAN DE B-BOX3 (stekker uit- 5sec wachten – stekker in) de snelheid onmiddellijk na het opstarten opnieuw verhoogt maar na enkele uren valt de snelheid opnieuw terug tot ADSL.
Steeds verbetert dus de snelheid bij het opnieuw opstarten van de B-box3 modem. Of ik de 3G/4G modem al dan niet opnieuw opstart, maakt niets uit.
1. Hoe is dit mogelijk en vooral, wat valt hieraan te doen? Ben ik de enige met dit probleem? Het is onwerkbaar en eigenlijk te onnozel om enkele keren per dag de modem in en uit te trekken om de snelheid terug boven ADSL-niveau (5,8Mbps) te krijgen.
2. Begin december van vorig jaar kreeg ik van jullie een brief waarin werd vermeld dat wij een nieuw model 4G modem ter beschikking zouden krijgen en dat er binnenkort met ons contact zou worden opgenomen hieromtrent. Is het normaal dat wij hier verder niets meer van gehoord hebben?

Steven Vanhaesebrouck
Klantennummer 9577493 – Telefoonnummer 069/212607
icon

Beste antwoord door Jean-PaulS 26 October 2017, 10:55

Bekijk origineel

96 reacties

Sabine

Dank je wel - Je hebt mijn coördinaten dus ik hoor het HEEEEL graag :)

Groeten
Sabine,

Met dank, ik kijk er naar uit !

Mvg
Ook ik zou graag willen weten of er een planning is om mijn huidige download snelheid van 2.7mbps in
de nabije toekomst te verbeteren en of er in de dorpen buisson, hubermont, ortho, hives en lavaux ooit
een binnenshuis bruikbare 2g, 3g of 4g verbinding komt. Al het geld voor infrastructuur lijkt naar glasvezel te gaan om mensen met snel internet van een nog sneller internet te voorzien, terwijl de aansluitingen in de genoemde dorpen qua techniek inmiddels 5 generaties achterloopt.
Zou proximus een gas netwerk beheerder zijn, dan zou het zich een dergelijk beleid nooit kunnen permiteren, het nieuwste vernieuwen en het oudste zo ver laten verouderen tot het begint te lekken of nergens meer mee compatibel is. Mijn kinderen zouden ook wel eens naar netflix, youtube of proximus
tv willen kijken.

mvg hans
In ieder geval als er al voldoende 4G ontvangst moest zijn, dan komt niet iedereen in aanmerking voor de 4G gateway (DSL+4G modem) oplossing, aangezien deze nog altijd in testfase verkeert!
Toch net even met mijn gsm 20 Mb gehaald, met de iPad echter slechts 11 Mb?

Dat is in het slechtste geval toch al een factor 3 , echter denk dat met een goed geplaatste ontvanger en antenne dat wel beter moet kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Hans13 ik heb de betrokken diensten op de hoogte gebracht. We wachten op antwoord.Groeten Els
Beste Els,

Wat ik graag zou willen weten is, of er een plan bestaat en zo ja hoe dit er uit ziet.
Als je wel glasvezel kunt plannen dan lijkt me een plannetje voor die laatste paar adsl aansluitingen niet
zo'n groot probleem. Er hoeven hier geen voetpaden of wegen opgebroken te worden of toestemming
gevraagd te worden om via gevels te werken. De hele handel kan zo via aarden wegen en bermen de grond in.

groeten hans
Reputatie 7
Badge +3
Dag Hans13 vandaar dat ik navraag heb gredaan bij de betrokken diensten, wij wachten mee op antwoord. Groeten Els
Beste Els.

Dan kan je de betrokken dienst ook mededelen, dat het mobiele probleem voor de genoemde dorpen,
opgelost kan worden door even een antenne In de BIPT site 3731 "Compagnie Des Eaux" Nagimont te
hangen.

groeten hans
Reputatie 6
Badge +3
Dag Hans,

We zullen het mee doorgeven.
Nog een fijne dag gewenst.
Mvg. Wilfried
Wilfried en Els,

Jullie volgen dit forum dit wel echt razendsnel op.. knap, nu enkel nog al jullie collega’s overtuigen even snel te antwoorden ?.

Toch bedankt, het geeft een gevoel dat er toch iets beweegt.

Groetjes
Wilfried en Els,

En wat zeggen de betrokken diensten?

hans
Goede namiddag,

We zijn nu ettelijke maanden verder. Is er nog een update ???

Mvg
ja er is een update zoek in google naar " proximus investit à la roche" en via de site van de gemeente la roche kun je de "confidential " plannen van proximus inzien.
Val niet van je stoel van het lachen, tot 2020 plant men voor de dorpen nisramont, hubermont,hives, buisson en la vaux niks. geen 2, 3 of 4g dekking binnenshuis wel gaat men de het adsl netwerk upgraden,
alleen helaas niet verder als tot waar de bebouwing begint. De konijnen en wilde zwijnen kunnen dus binnenkort hd tv kijken en surfen aan een hogere snelheid als 2,7 mbps.
Tja

Blijkbaar is de oplossing daar niet via 4g en thuisnetwerk maar een upgrade van de infrastructuur met echte 'draadjes'.

Helpt mijn probleem niet echt op te lossen

Mvg
direct een glasvezeltje 😉
Goed nieuws binnenkort hopelijk, ze komen volgende week testen ....

Ik ben zeer benieuwd nu ?

Alvast bedankt op voorhand @ proximus
Ondertussen staat de 4g router netjes naast de bbox.

Snelheden gemiddelden (met uitschieters) download nu tussen 10 en 11 en up ongeveer 6 (top 21). Hetgeen verbetering is in met factor 2,5 down en factor 12 up. Nog niet supersnel maar toch een plus, vooral voor uploads . Als je wat bestanden wil delen of een iets groter mail wil sturen best leuk..

Heb me ook laten vertellen dat ivm 4g gedeelte deze oplossing a. Een lage prioriteit op het netwerk heeft en b. Dat de snelheid “geknepen” is.

Vandaag echter gaat het minder snel, terug naar de 4 down en < 1 up.

Binnenkort eerste grote download test, kaarten download van Garmin van een 4 GB. Duurde vroeger bijna vier uur.. zal dan ook de stabiliteit eens testen

Conclusie . sneller : ja ! Van mijn sokken geblazen : nee.
Verbazing alom, na daarnet vijf maal de trage testresultaten te hebben gekregen nu 24 down en 8 up ?.. tot twee maal toe zelfs..
Hangt af een beetje af van de bezetting op hun 4G netwerk, wat ook logisch is natuurlijk.
Kleine update.

Snelheden zijn echt variabel, maar in het algemeen veel veel beter dan voorheen.

Concreet : goede upgrade, vooral UP - dat is echt veel sneller en dat is heel aangenaam. Down is echt afhankelijk van het moment, maar uiteraard een verbetering met minimaal 7 a 8 Mb tot nu en dan (dus niet altijd hoor) 24 , hetgeen factor 2 tot 6 is.

Laatste meting 9,18 down en 4,75 up. En raar maar waar, binnen vijf minuten kan het evengoed 20 down zijn..

Samengevat ben ik dankbaarvoor de upgrade, echt een goede oplossing die heel veel helpt en je waar voor je geld doet krijgen, maar eerlijk gezegd het is nog niet compatibel met de aanbiedingen qua snelheid die momenteel gelden. Het is nog geen Vdsl laat staan Fiber snelheid.

Trouwens ik heb nog altijd een satelliet voor TV ontvangst voor dezelfde reden .

Ben nu benieuwd naar de toekomst : het is nu wachten op een 5g modem om up to speed te blijven !

Prettige feestdagen aan allen, en een snel 2019.

Reageer