Beantwoord

Problemen met verbinding 4G-modem + B-Box3 om aan iets meer dan ADSL te kunnen surfen..

  • 31 January 2017
  • 96 reacties
  • 3039 Bekeken

Reputatie 1
Beste Proximusmedewerker,

na een maandenlang betoog op dit forum, dat overigens met de verfrissing van huidig forum ook niet meer terug te vinden valt,
(Vanwaar het plotse 'GAT' in de berichten tussen 2017 en 2013???:


)
heb ik ingestemd met het uittesten van de 4G-modem die verbonden wordt met je B-Box3 modem.
Dit omdat er in de streek waar ik woon, nooit één investering is gemaakt in het veranderen van de huidige koperen bekabeling waardoor ik en de duizenden mensen hierrond nog steeds verplicht via de ADSL-technologie van voorgaande eeuw moeten surfen. Gezien hier ook geen bi directionele kabel beschikbaar is, hebben wij dus ook geen keuze om bij een ander mainstream operator zoals Telenet te gaan en betekent internetten voor ons = surfen aan maximale snelheden van 6mbps/0,5mbps zoals dat voor de meesten al meer dan 10 jaar geleden onaanvaardbaar zou geweest zijn.
In mijn gemeente kan zo’n 30% van de inwoners aan een snelheid van minstens 30Mbps surfen. De overige 70% haalt die snelheid niet. Verschillende ‘deelgemeentes’ hebben zelfs nog een dekkingsgraad van 0,0% voor snelheden van minstens 30Mbps of niemand surft er dus aan deze snelheid. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je dan via ADSL verbonden bent.
Uiteindelijk kwamen jullie via Dhr. Van Caelenberghe William dus met een voorstel tot het plaatsen van een 3/4G-modem naast de bestaande B-box modem. Een van de 4 LAN-poorten van de 4G-modem wordt doorverbonden met de WAN-poort van de B-box3. Gezien deze WAN-poort bij anderen niet wordt gebruikt (bij mijn weten) blijft de rest van de bekabeling/configuratie dus dezelfde. Met deze opstelling is het praktisch mogelijk om snelheden van 20-25Mbps/4-5MBps te halen. Begin september vorig jaar werd de extra 4G-modem geïnstalleerd, en de eerste resultaten zagen er voor ons toch veelbelovend uit, het betreft uiteindelijk een verviervoudiging van de bandbreedte.

Echter, volgende serieuze bemerking na het testen gedurende enkele maanden:
Dagelijks (!) valt de snelheid van deze verbinding terug tot ‘ADSL’ snelheid. Dat valt op tijdens het surfen en valt onmiddellijk te controleren via de speedtest (Ookla of Telenet). Het eigenaardige aan dit probleem is dat NA HEROPSTARTEN VAN DE B-BOX3 (stekker uit- 5sec wachten – stekker in) de snelheid onmiddellijk na het opstarten opnieuw verhoogt maar na enkele uren valt de snelheid opnieuw terug tot ADSL.
Steeds verbetert dus de snelheid bij het opnieuw opstarten van de B-box3 modem. Of ik de 3G/4G modem al dan niet opnieuw opstart, maakt niets uit.
1. Hoe is dit mogelijk en vooral, wat valt hieraan te doen? Ben ik de enige met dit probleem? Het is onwerkbaar en eigenlijk te onnozel om enkele keren per dag de modem in en uit te trekken om de snelheid terug boven ADSL-niveau (5,8Mbps) te krijgen.
2. Begin december van vorig jaar kreeg ik van jullie een brief waarin werd vermeld dat wij een nieuw model 4G modem ter beschikking zouden krijgen en dat er binnenkort met ons contact zou worden opgenomen hieromtrent. Is het normaal dat wij hier verder niets meer van gehoord hebben?

Steven Vanhaesebrouck
Klantennummer 9577493 – Telefoonnummer 069/212607
icon

Beste antwoord door Jean-PaulS 26 October 2017, 10:55

Bekijk origineel

96 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Steven,

Ik ga je vraag doorsturen naar de verantwoordelijke dienst.

Mvg, Robrecht
Reputatie 1
Robrecht, bedankt.
Ik hoop vooral te weten te komen hoe het komt dat de snelheid steeds terugvalt 'alsof' ik weer enkel met ADSL verbonden zit.
Reputatie 7
Badge +4
steven

Er is momenteel een gekende bug op dit systeem, dit probleem zou verholpen zijn met de nieuwe LTE gateway die je binnenkort zal verkrijgen

jammer genoeg is er een beetje vertraging op deze uitrol
we vragen je dan ook om nog even geduld te hebben

mvg
jonathan
Reputatie 1
Beste,

we zijn ondertussen meer dan 4 maanden verder en eigenlijk zit ik nu continu weer op de 6Mbps ADSL-snelheid te surfen, zelfs het herstarten van de 4G-LTE-gateway lijkt niet meer te werken. U sprak van een nieuwe LTE-gateway maar daar heb ik tot nog toe niets van mogen vernemen.
Wanneer mag ik iets verwachten??

MVG,

Steven Vanhaesebrouck
Reputatie 7
Badge +4
steven

ik vraag dit nogmaals na bij de betrokken dienst aangezien het inderdaad al even geleden is
Reputatie 1
Beste Jonathan,

eerlijk is eerlijk: niet veel nadat u uw bericht geschreven had, werd ik gecontacteerd door een technieker van Proximus.
Deze is de dag daarop langsgekomen met de nieuwe LTE-gateway voor bij de modem. Nu hebben we een veel stabielere verbinding, ik hoef niet meer te resetten en haal gemiddeld toch 25Mbps / 15Mbps dus hiermee ben ik uiteindelijk zeker tevreden! Ik blijf mijn vingers kruisen opdat er hier toch ooit een ROP mag verschijnen naast onze koperkast, er wordt hier voortdurend nog bijgebouwd en het is hier eigenlijk al een gehucht, maar in tussentijd kan ik hiermee leven. Bedankt voor de ondernomen actie.
Reputatie 7
Badge +4
Graag gedaan.
Reputatie 1
Beste,

Ikzelf heb een comfort internet pakket genomen omdat ik voor mijn werk dikwijls met grote bestanden werk en daar van thuis ook aan moet kunnen. Toen de installateur kwam vond hij de aansluiting niet (ook al was er een volgens zijn schema), een week later is men gekomen om een nieuwe kabel te trekken naar de straat. Steeds verzekerde men mij dat ik snel internet ging hebben. Na de nieuwe kabel kwam de installateur, opnieuw hetzelfde verhaal, ik ging snel internet hebben.

Wat blijkt, ik heb geen snel internet, na heel wat contact pogingen krijg ik eindelijk antwoord terug, ik zit blijkbaar op ADSL. Ik heb er dus een probleem mee dat Proximus mij wel laat betalen voor "comfort" internet voor snelheden dat ik onmogelijk kan halen. Ik probeer hier ook al een tijdje (tevergeefs iemand voor te contacteren om mijn abo te wijzigen).

Maar ik ben wel geïnteresseerd in die 4G modem waarover u het hebt om uw snelheid te boosten? Is dit iets dat proximus u heeft aangeboden?
Reputatie 4
Badge +2
Beste,

als u uw verbinding controleert via deze link --> proximus.be/internetsnelheid
Wat geeft deze aan op uw adres?
Reputatie 1
Niets, als ik daar m'n nummer ingeef krijg ik gewoon te zien dat ik maxi internet heb heb, dat m'n download volume 150gb is en een knop om een nieuwe opzoeking te doen.
De technische dienst van proximus heeft me (na enkele weken hen proberen te bereiken) opgebeld om te zeggen dat het nog ADSL op mijn locatie is. Maar hij vond het zelf ook wel straf dat ze mij dan een maxi comfort pakket aanbieden...

Nu ben ik eens op die forum aan het kijken en zo'n 4G modem lijkt wel te helpen voor internet snelheid (dit doet niets voor TV maar dit is niet echt belangrijk voor mij). Moet je bij Proximus zelf navragen hiervoor?
Veel mensen krijgen geen resultaat meer als ze de proximus internetsnelheidstest doen er zijn ook verandering voor VDSL waar in eerste fase de ADSL2+ band zal ingenomen worden voor VDSL en later ook de ADSL band.
die 4G modem wordt maar in bepaalde en beperkte test regio's uitgevoerd maar je kan het altijd vragen via een privébericht aan Het Proximus Team via >     https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)
om te zien of je eventueel zou in aanmerking kunnen komen.
Reputatie 1
Bedankt voor de tip, ik heb ze eerder vandaag al een bericht gestuurd via die weg, in de hoop van een antwoord te ontvangen.

Ik wil vooral niet verder betalen voor een maxi comfort pakket aan €55/maand terwijl ik maar 4% van de beloofde snelheid haal.
je zou inderdaad kunnen kiezen voor een goedkoper pack
hier kan je meer vinden hierover: http://proximus.be/packs
bv uit de goedkoper packs
> https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/producten/packs/packs/andere-pack-combinaties.html
Reputatie 7
Badge +4
@ Timon2

Misschien eens nakijken of onderstaande op jouw locatie mogelijk is en je al dan niet tijdelijk verder kan helpen

https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/easy-internet-home
als proximus zo'n 4G oplossing kan verzorgen samen met de bbox, zou het waarschijnlijk toch goedkoper uitvallen in combinatie met een eventueel goedkoper pack en in feite en zou de snelheid dan ook iets hoger kunnen zijn als die samenwerkt met de bbox.

Reputatie 1
Beste,
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad al gezien dat zo'n 4G modem een goeie oplossing zou kunnen zijn, sneller internet in combinatie met een goedkoper pack. Mijn probleem is dat ik gewoon door Proximus niet verder geholpen wordt.... Ondertussen sturen ze me wel iedere maand een factuur van €55 voor iets dat ik niet kan krijgen.
Ik zou nogmaals in een privé bericht vragen of je in aanmerking komt voor zo'n oplossing ofwel dat er op korte termijn een vdsl oplossing in vooruitzicht is.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Timon2, ik heb je dossier doorgestuurd naar de desbetreffende dienst om in eerste instantie na te kijken wat de vooruitzichten zijn op vlak van infrastructuur (Vb VDSL2). Ze kunnen ook nakijken of je in aanmerking komt voor een 4G router maar dit project is in proef en het is dus niet zeker of we je hierop kunnen aansluiten. Zodra ik feedback ontvangen heb, laat ik je iets weten.
Reputatie 1
Thomas,
Bedankt voor de feedback. Ik versta de gevolgen van ADSL, ik begrijp ook dat jullie moeilijk exact kunnen zeggen wanneer VDSL2 in orde gebracht zal worden (al zou ik een schatting zeker appreciëren, want de dag van vandaag heeft dit toch wel effect op de waarde van de woning ook). Idem voor dat proefproject, zou super zijn mocht ik in aanmerking komen, maar indien niet ik versta dit dat in proef is en dat jullie dit niet bij iedereen kunnen installeren.

.... Waar m'n probleem ligt is dat ik €55/maand betaal voor m'n "comfort" internet, het enorm lang geduurd heeft vooraleer ik geholpen ben geweest in de zoektocht naar de oorzaak voor de trage snelheid en dat wanneer blijkt ik op ADSL zit, en ik vraag om mij op een goedkoper pakket te steken (ik denk dat u zelf ook niet zou willen betalen voor iets dat u niet kan krijgen, niemand smijt graag geld in de vuilbak), ik geen antwoord meer ontvang.

Hopelijk hoor ik snel de feedback! Prettige dag nog, en nogmaals bedankt voor de reactie, ook voor Martin voor de hulp.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Timon2,

Het kan enkele dagen duren vooraleer we antwoord krijgen van NEO op de vraag wanneer vdsl2 upgrade mogelijk is of indien je in aanmerking komt voor proefproject 4g router. Van zodra dit gebeurd sturen we je feedback.

Omtrent je vraag vermindering abonnementsgeld. Ik begrijp je ongenoegen, maar zoals je leest in de contractvoorwaarden is de snelheid afhankelijk van de infrastructuur

https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/catr-internet/internetabonnementen.html

Dus de snelheden aangeboden volgens abonnement zijn de maximum snelheden haalbaar maar

Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid.

Nu beschik je over een comfort abonnement.

mvg sabine
Reputatie 1
Beste Sabine,

Bedankt voor u berichtje, ik kijk alvast uit naar het antwoord.

In verband met mijn abonnementsgeld, denk ik dat u mij verkeerd begrijpt. Ik begrijp heel goed dat de snelheid die daar getoond wordt theoretisch is en dat dit afhankelijk is van enkele factoren, mijn ongenoegen ligt daar niet aan.

- Ik heb mijn pakket besteld via jullie site, daar moest ik eerst een test doen om te zien op basis van m'n adres om te zien of alles oké was. Ik heb dit gedaan en was mogelijk om een comfort te kiezen? Dit vind ik niet correct. Jullie bieden mij iets aan waarvan jullie weten dat het niet kan gebruiken? De medewerker van jullie technische dienst die ik aan de lijn heb gehad vond dit ook absoluut niet correct en ging hiervan een nota maken in mijn dossier zodat de klantendienst contact met mij kon opnemen, die heb ik natuurlijk nooit meer gehoord.

- Wanneer ik nu probeer mijn pack te veranderen naar een basispack (want waarom betalen voor iets dat ik niet kan krijgen) krijg ik van niemand geen antwoord meer.

Met vriendelijke groeten,
Timon
Reputatie 6
Badge +4
Hi Timon,

Ik stuur je klacht omtrent abonnement door naar mijn collega's van de klantendienst ;Het comfort abonnement is in feite het standaard abonnement..meest voorkomende familie abonnement en wordt dus meestal aangeboden ..

Het abonnementstype wordt niet enkel bepaald door welke technologie, lijnsnelheid maar ook de opties als wat je ermee wil doen.. volumepack, aantal mailboxen, proximus tv app, cloud, fon, etc..

Start abonnement is goedkoopste abonnement maar dan vallen er opties weg en ook volume zeer beperkt wat problemen kan leveren bij gebruik van Netflix, etc op je account.. vlug over je volume limiet zit dan..

mvg sabine
Reputatie 1
Dag Sabine,

Het start pakket heeft een max volume van 100gb, bvb voor September zit ik nu aan 37gb (met Netflix te bekijken) dus ik denk dat ik wel genoeg heb. De andere diensten gebruik ik niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Timon2,

De combinatie Internet + TV zoals je nu hebt, is enkel mogelijk met internet comfort.

Internet Start is mogelijk als je kiest voor enkel een internet abonnement (stand alone) of voor een pack internet+tv+vaste telefoon.

Groetjes,

Antonella
Packs:

Reageer