Beantwoord

Poort mapping b-box 3

  • 8 January 2017
  • 53 reacties
  • 4010 Bekeken

Reputatie 1
Na vervanging van b-box 2 door b-box 3 modem werkt de monitoring van onze zonnepaneleninstallatie via ethernetkabel tussen nieuwe modem en SMA omvormer niet meer. Er is weliswaar een actieve verbinding met het 'Speedwire'-netwerk van de omvormer zichtbaar op het PC scherm en het display van de omvormer, maar de gegevens van het apparaat worden niet opgeladen (apparaat niet zichtbaar op het PC-scherm). Ik weet niet of het aan de omvormer zelf of aan de ingevulde poort mapping gegevens ligt. Volgens SMA-instructies dienen in de modem UDP poorten 9523 en 3478 alleszins open te worden gezet. Zijn de poort mapping gegevens voor de rest juist ingevuld? (zie printscreen)



Michel G
icon

Beste antwoord door Francklin 16 April 2017, 21:21

Bekijk origineel

53 reacties

Inderdaad pc moet aan de router aangesloten worden aan een lan poort (hiervoor heb je geen crossconnect nodig)
dit omdat je met deze wilt verbinding maken met de sma die ook aan de router verbonden is. Dit omdat je twee aparte netwerken hebt die elkaar niet zien, het ene netwerk via router ziet het netwerk niet via B-Box.

je kan uw B-Box inderdaad nog gebruiken om decoders aan te sluiten.
alsook voor wifi voor iPad en windows phone maar dan zal je iPad en windows phone de pc niet meer zien en vice versa.
als je wel wilt dat ze elkaar zien zou je dan de iPad en de windows phone ook via wifi moeten verbinding laten maken met de wifi van je router ipv deze van de B-box.
Bij HD TV's heb je twee varianten, namelijk HD Ready en Full HD.
HD Ready bestaat uit 720 verticale beeldlijnen en Full HD bestaat uit 1080 beeldlijnen.
( HD Ready: 1280 x 720 = 921.600 pixels en Full HD: 1920 x 1080 = 2.063.600 pixels )

Dus is het best van je V6 die een UHD decoder is aan te sluiten op een full HD TV, HDMI1 of HDMI2 dit maakt niet uit.
Reputatie 1
Bedankt voor de tips, Martin! Ik vrees dat ik echter technisch onvoldoende onderlegd ben om dat zonder instructies tot een goed einde te brengen. Ik zou het wel willen proberen, maar zonder het risico te lopen, daarbij de goede werking van de B-box in het gedrang te brengen (decoder, WiFi, enz..).
Welke router zou overigens het best geschikt, en het meest gebruiksvriendelijk zijn om het eens uit te proberen?

Probleem is volgens mij in de eerste plaats dat de SMA-omvormer in de B-box 3 zelfs niet als apparaat meer wordt weergegeven, wat wel het geval was bij de B-box 2, hoewel na inloggen in het programma Sunny Explorer van SMA wel degelijk wordt aangegeven dat de verbinding met de SMA-omvormer (via speedwire) voor 100% ok is (anders zou de monitoring met de B-box 2 immers ook niet gewerkt hebben). Ik vraag me af waarom met de B-box 3 eigenlijk niet meer mogelijk is wat met de vorige modem B-box 3 wel kon?

Michel G
Op deze sticker staan 2 wachtwoorden:
- Wireless key: dit is het wachtwoord van je draadloos netwerk
- User password: dit is het paswoord om te kunnen inloggen op je B-Box3 interface http://192.168.1.1

Het paswoord om een pppoe internet sessie op te bouwen is nog iets anders, heb je van Proximus ontvangen (brief) met je "internet login" rond de tijd van de aansluiting.
Normaal zou dit even goed moeten werken met een 15m lange kabel zoals met deze van 2 meter, die 15 meter is zeker niet te lang. Ben je zeker dat je u niet vergist hebt bij het maken van deze crossconnect.
Uw pc moet ook verbonden zijn via de sitecomm router want je maakt een aparte pppoe verbinding met deze router. want anders zal je pc en de sma elkaar niet vinden.
Dus je netwerk opgebouwd met de sitecom loopt gescheiden van het netwerk opgebouwd met de B-box.
Reputatie 1
Beste Francklin,
Dank je wel voor deze supersnelle reacties! Ik ga met je tips zo snel mogelijk aan de slag, en hou je op de hoogte.
Michel G
Volgens mij ga je met dit koppelstuk geen probleem ondervinden.
Theoretisch gezien is get altijd beter van zo weinig mogelijk overgangen te gebruiken maar wil daarom nog niet zeggen dat het absoluut niet gaat werken of direct problemen geven.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor je snel en duidelijk advies!
Michel G
Hey Michel,

wat ik wel al op het forum van userbase.be gelezen heb is dat het soms helpt om na iedere regel die je invoert in de forwarding tabel, even de b-box3 moet laten herstartern, door enkele seconden de b-box3 zonder stroom te zetten, misschien best ook eens proberen of het helpt?
Reputatie 1
Hallo Martin
zal je raad opvolgen, maar liefst morgenvroeg, want mijn vrouw is nu Tv aan het kijken....:)
Michel
Inderdaad Michel, best niet doen 🙂 en ondertussen komen er wel nog eventueel andere en betere tips, wie weet ....
Mvg,
Toevallig lees ik nu ook nog iets van portforwarding op userbase hier, of het je veel verder zal helpen weet ik niet maar ik geef het toch maar mee.
Reputatie 1
heb je advies opgevolgd, Martin. Jammer genoeg zonder positief gevolg....
Reputatie 1
ik zit mij suf te piekeren over het feit dat bij login in Sunny Explorer (monitoring programma van SMA) de omvormer niet met groene vink verschijnt op het scherm, zodat er uiteraard geen gegevens kunnen worden ingeladen (kWh-productie per dag, maand, jaar, totaal,...wat voordien met de b-box 2 perfect verliep.
Er is een actieve verbinding met etherkabel tussen modem en omvormer (wordt overigens wel op het scherm weergegeven), maar het apparaat (installatienaam) verschijnt niet.
Heeft iemand daar ervaring mee? (zie ook printscreen)
Bij voorbaat dank!
Michel G
Hey Michel, het is maar een voorstel, maar misschien geen slecht idee van de vraag ook ondertussen eens te stellen op het ander bekend forum http://userbase.be/forum.
Reputatie 1
Bedankt, Martin. Je weet maar nooit... Ik heb me meteen geregistreerd;
Reputatie 1
Noodgedwongen kom ik terug op deze topic, met de vraag of iemand ervaring heeft met de monitoring van de productie van zonnepanelen via ethernetverbinding tussen een SMA-omvormer en computer, via b-box3, gebruik makend van de SMA-software Sunny Explorer.

Met mijn vorige modem b-box2 werkte alles perfect, maar na de vervanging van de b-box2 door een b-box3 wil het maar niet meer lukken...

Met een cross-over ethernetkabel tussen SMA-omvormer (in garage ondergronds) en computer (bij wijze van test eveneens ondergronds opgesteld, op zo'n 3 meter van de omvormer) kunnen de gegevens (o.a. opbrengstresultaten per dag, maand, jaar, enz..) wel op het PC-scherm worden afgelezen.

Met een straight kabel tussen SMA-omvormer en computer gelijkvloers= vaste standplaats, afstand ± 15 m = via b-box3 werkt het echter niet. Zou het aan de configuratie van de modem en/of de netwerkinstellingen van mijn computer liggen? Wie kan mij interessante uit te proberen tips bezorgen?

Zoals bekend geeft Proximus geen ondersteuning (omdat er poorten moeten worden opengezet), wat wel jammer is, omdat toch voor een afdoende beveiliging zou kunnen worden gezorgd?

Dank bij voorbaat voor alle hulp

Michel G
zoals je weet zetten de meesten een router achter de bbox3 (zonder iets aan de instellingen te veranderen op de bbox3)
Op deze router starten ze dan een pppoe sessie op en het voordeel is dat je daar dan veel minder problemen zult ondervinden en ook op gebied van instellingen heb je dan op deze router veel meer mogelijkheden, aangezien die niet zo afgeschermd is al op de bbox3.
Als je eventueel een router hebt of even mss van iemand kunt lenen, zou je het zo eens kunnen uittesten.

PS: surf ook eens naar > bbox3-pppoe-passtrough

en daar vind je nog twee linken die interessant kunnen zijn:
* #bbox-in-pppoe-passtrough-gebruiken
* #ppoe-login
waar je daar kunt op klikken voor meer uitleg.
Reputatie 1
Beste Martin,
Ik zal het eens uittesten met een router van mijn schoonzoon, en die router achter de bbox3 zetten.
Heb ik het goed begrepen:
- utp-kabel van LAN poort bbox3 naar WAN-poort van router (bbox3 pppoe passthrough)
- instellingen bbox3 ongewijzigd laten
- router een eigen pppoe-sessie laten opbouwen (met dezelfde login= gebruikersnaam en paswoorden als die van de bbox3) - andere instellingen vereist?
- vast IP-adres voor SMA- omvormer toewijzen (buiten DHCP-pool van de bbox3), dus vanaf 192.168.1.128

Zijn er nog andere dingen waarop gelet moet worden?

Dank bij,voorbaat!
Michel G
Klopt ,
maar Je router heeft een standaard Ip adres bvb voor een D-Link DIR-868L (http://setuprouter.com/router/dlink/dir-868l/login.htm)
is dit 192.168.0.1. . Dus uw SMA omvormer wil je nu via de router gebruiken en je kan al proberen in eerste instantie door de je router een ip adres te laten toekennen aan je SMA, of het zo al werkt die zal dan een ip krijgen in het subnet 192.168.0.X en dus niet meer in de 192.168.1.X subnet range van je bbox3 die je in feite niet meer gebruikt voor je SMA
Reputatie 1
Beste Martin,

Hartelijk dank voor de supersnelle reactie en hoopvolle tips! Ik probeer het uit zodra ik kan en laat je zeker weten hoe het afloopt.

Michel G
Reputatie 1
Beste Martin,
Beschik intussen over een Sitecom wireless router 300N, product code WL-614, om tot een oplossing trachten te komen.
In die router moet voor een pppoe connectie dezelfde gebruikersnaam en paswoord worden gebruikt als die/dat waarmee de bbox3 een pppoe connectie opbouwt.
Welk wachtwoord dient te worden ingegeven in de router: user password vermeld op de bbox op de sticker aan de achterkant, of het wachtwoord van de huidige internetverbinding, vermeld in MyProximus, onder Abonnement - Internet Comfort?
Bij voorbaat dank!
Michel G
In MyProximus zie je uw login staan in de vorm van 2 letters gevolgd door 6 cijfers
bv. fd123456 of pr654321, deze is je login voor je pppoe sessie.
Dit moet je vervolledigen door er @PROXIMUS achter te zetten bv.
fd123456@PROXIMUS of pr654321@PROXIMUS.
Indien je het wachtwoord niet meer weet kan je daar die ook wijzigen door op het plusje
voor "mijn wachtwoord wijzigen" te drukken.
Dit dan ook even ingeven in je eigen router om je pppoe sessie op te starten.
Reputatie 1
Is het dan zo, dat het paswoord op de sticker van de bbox3 gebruikt wordt voor draadloze internetverbindingen (WiFi - bbox draadloos verbonden met computer), en het paswoord in My Proximus voor vaste verbindingen (bbox modem verbonden met computer via ethernetkabel), of heb ik het compleet verkeerd voor?
Michel G
Reputatie 1
Snel en duidelijk antwoord! Moet mij dringend bijscholen...?
Bedankt!!
Ik hoop tegen eind volgende week een verbinding te kunnen opbouwen met mijn SMA-omvormer, zoals vroeger probleemloos verliep met de bbox2, maar nu dus via Sitecom router achter de bbox3-modem...
Michel G

Reageer