Internet sinds deze nacht trager geworden...

  • 10 September 2017
  • 38 reacties
  • 1452 Bekeken

Reputatie 2
Badge
hoi,

sinds deze nacht is mijn internet snelheid kwasi gehalveerd.

de dag ervoor haalde ik snelheden van max ± 90 Mbps download en ± 15 Mbps upload, deze snelheden waren al meer dan een jaar hetzelfde sinds deze nacht...

nu haal ik zo'n 45 Mbps download en met moeite 10 Mbps upload.

ik heb ook gemerkt dat myproximus niet beschikbaar is wegen werken,
kan het daar aan liggen ?

hopelijk komt mijn normale snelheid terug.
kan dit even nagekeken worden aub ?

Mvg.

38 reacties

welke snelheden geeft proximus op die je minimaal zou moeten halen hier :> http://proximus.be/internetsnelheid
Je zit mss in zone 2 met vectoring basis profiel 50 Mbps waarbij de DLM je kan optrekken naar 85 tot max 100 Mbps.
Het kan zijn dat de DLM om één of andere reden de lijnsnelheid heeft moeten naar beneden brengen wegens onstabiliteit van de lijn.
Je zou kunnen een automatische lijntest uitvoeren om de TBF te starten die zal je lijn analyseren en proberen je terug op hoger profiel te brengen.

Je kan een automatische lijntest aanvragen via het nummer 0800 22 424 ,
om terug op het hoogst mogelijke profiel terecht te komen:
   ( je kan ook aan een Proximus medewerker vragen 080022800 om 
                                         een 'Apply Best Speed profile' uit te voeren )
Reputatie 2
Badge
bij de link die je me geeft krijg ik de melding "Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen."

dit is misschien omdat er onderhoudswerken bezig zijn tot 22u vanavond ?

nu, ik zou het zeer jammer vinden dat ik m'n 100 Mbps niet meer terug krijg, ik heb dit al meer dan een jaar gehad zonder enig probleem, nooit iets van instabiliteit gemerkt in ieder geval, ik zit hier met 3 computers en 2 HD decoders.
zelfs nu als ik nog eens een speedtest uitvoer gaat die zelfs lager dan vanmorgen, zo'n 35 Mbps.
dit is zeer weinig voor al mijn toestellen, en dat voor een dure maandelijkse rekening van bij jullie.

hoop echt dat dit terug gefixt kan worden.

bellen zal ik vanavond of morgen doen voor het zekerste nu er onderhoudswerken bezig zijn.
Ik zou morgen eens bellen op 0800 22 800
Badge +4
Het kan ook eventueel een update vd modem geweest zijn (zoals in een ander topic) waardoor van velen hun internet terug gevallen is naar het basis profiel (zone 2) terug naar 50 Mbps start profiel, als DLM actief is zal het de komende maand weer proberen uw snelheid te verhogen in stapjes.
Dit is bij sommigen niet bij iedereen het geval als ze de nieuwe software (firmware 8C.82A ) op hun modem binnen gekregen hebben, dat ze terugvallen, de exacte reden dat kan alleen iemand van proximus zelf weten als ze het bij de bevoegde dienst willen opvragen, maar tot nu toe hebben ze van proximus uit nog niet de reden ervan gegeven.
Zo kan iemand in bv. zone 1 teruggevallen van 100 naar 70 Mbps, te wijten aan de uitrol van 1.1 MHz vectoring.
Het zit namelijk zo dat tot op heden vectoring niet toegepast werd op de frequenties onder 2.2 MHz (ADSL2+).
Op ROPS waar géén enkele ADSL2+ modem meer op aangesloten is, zal Proximus "1.1 MHz vectoring" activeren.
dan kunnen ze ook vectoring aanbieden op langere lijnen, zoals vectoring zone 4.
Reputatie 2
Badge
kan er geen medewerker vanop dit forum een 'Apply Best Speed profile' uitvoeren op mijn lijn als ik mijn gegevens prive geef ?

Mvg.
vandaag op zondag zal voor zo'n probleem hier niemand van proximus reageren maar je kan het gemakkelijk zelf door te bellen naar 0800 22 424 en je telefoonnummer doorgeven, meer moet je niet doen.
Reputatie 2
Badge
die lijntest heb ik al gedaan, maar er veranderd niets, dat nummer is enkel om te testen en niet voor een aanbrengen van het beste profiel, of heb ik dit verkeerd ?

zou gewoon makkelijker zijn moest er iemand van hieruit het doen voor mij :-)
anders wacht ik gewoon even en kom ik later wel eens terug met m'n vraag.

alvast bedankt,
Mvg
neen niet alleen om te testen ook de TBF (doet lijnmetingen) wordt gestart die op zijn beurt de DLM triggert en deze moet eerst zijn analyse van de lijn doen dit kan soms vlug gaan , som enkele dagen, maar reken maar voor de zekerheid op minimum een week vooraleer hij zijn conclusie kan trekken om de lijn een stap te verhogen en dan kan het weer een week duren om eventueel een volgend stap te zetten...

maar als de reden te wijten is aan de software update (zoals ik hierboven beschreven heb) kan het zijn dat proximus nog het één ander moet in orde brengen vooraleer dit gaat lukken.
Zelfde verhaal hier sinds de update van de firmware van de bbox3 van 85/20 naar 50/10 gedonderd.
Intussen verhoogd naar 70/10.
Volgens Proximus zit een verdere verhoging er niet meer in.
Wel erg dat bij een update je profiel zakt terwijl men wel een verbetering zou verwachten.
Het is een beetje gissen naar de juiste exacte reden, maar als ze vdsl moeten mogelijk maken voor zone 4 wil dit ook zeggen dat de lijn ook vlugger onstabiel kan worden en daarmee dat de DLM soms wat gas moet terugnemen?
Reputatie 7
Badge +4
Je lijn staat standaart op 50Mbps. Er is een test geweest die een storing bemerkte en hier door de DLM heeft verwijderd. Ik heb het lijn evaluatie process terug opgestart maar nu gaan er 2 weken testen worden gedaan en indien deze goed zijn zal de lijn terug op 100 worden geplaatst.
@RobrechtB,

Is het mogelijk ook op mijn lijn het evaluatie proces te starten?
Mijn klantnummer is 611606539
Alvast bedankt,

Jan Strubbe
Reputatie 7
Badge +4
Jan, ik heb dit voor jou ook herstart maar hierdoor zal je lijn wel weer op 50 staan. Nu gaat het systeem voor de volgende 2 weken testen uitvoeren.
Ok zal deze uiteindelijk terug stijgen naar 85/20 na deze periode?
Of zit er eventueel ook 100/20 in aangezien er een update is geweest van de firmware?
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan ik je niet zeggen. Het is een automatisch computer systeem dat de snelheid bepaalt. Voor dat het is doorgelopen kan ik je niet zeggen wat het gaat instellen.
en zelf al kan de DLM je positief evalueren om op 100/20 over te schakelen dan nog kan je tijd nadien weer door de DLM naar lagere DLM snelheden terug gefloten worden, dat is nu waarvoor Dynamisch staat
in DLM = Dynamisch Line Managemant
Badge +4
Het zou misschien handiger zijn moesten het stapjes van 5 of 10 Mbps zijn, indien bvb 100 teveel is dat die zakt naar 95 of 90, maar het is van 100 meteen terug naar 85.... of omgekeerd.
Te kleine stappen zal voor de DLM niet doenbaar zijn, dit onderscheid in verbetering zal hij niet kunnen maken want uit zijn eigen fluctueren de metingen al even veel , dan een verschil van bijna 10 mbps bijvoorbeeld.
Badge +4
Ja denk ook dat het dan te weinig invloed heeft als het maar 10 is, om de waarden iets stabiel te krijgen.
Reputatie 2
Badge
die evaluatie process gebeurt dat ook al je belt naar 0800 22 424 ?

anders mag dit voor mij ook eens gedaan worden als het mogelijk is
klantnummer: 614895910

danku.
Reputatie 7
Badge +4
Voor jou heb ik dit al gedaan maar nee dit is iets anders als wat er gebeurt als je naar de 0800 22424 belt. Hier heb ik een reset gedaan van je DLM profiel zodat deze alle testen en metingen terug gaat uitvoeren.
0800 22 424 triggert de DLM maar begint niet van nul met zijn analyse en daarom kan dan ook een stijging er vlugger komen, dat is toch wat er iemand vroeger eens aan mijn vader uitgelegd heeft
Reputatie 2
Badge
de snelheid is er terug, inderdaad na ongeveer 10 dagen had ik de snelheidsverhoging, weliswaar niet op 100Mbps, maar op
85Mbps dacht ik, op een speedtest was dit ongeveer 77Mbps.

nu vandaag heb ik op het nummer 0800 22 424 nog eens een test laten doen en het resultaat was van 85 naar 100, of ongeveer 91Mbps op een speedtest



dankjewel Proximus
dat ziet er inderdaad weer heel goed uit en hopelijk kan de DLM het zo laten nu.

Reageer