Vraag

Bbox3 verbinden met vitoconnect 100


Ik heb serieuze problemen om de vitoconnect 100 te verbinden met het internet. Ik dacht geholpen te zijn door de topic https://nl.forum.proximus.be/internet-10/viessmann-vitoconnect-100-verbinden-via-b-box-3v-modem-43076/index1.html#post599606 maar helaas.

De vitoconnect verbindt succesvol met de router, maar raakt er precies niet voorbij naar de Viessman-server. Hij raakt dus niet op het internet.
Nu staat in de handleiding uitdrukkelijk dat de poorten 80 en 443 open moeten staan. Ik heb dat geprobeerd zoals uitgelegd in bovenstaande link (via MyProximus en "mijn producten") maar dat werkt niet. In tegendeel het loopt nog sneller mis.

Wat mij wel opvalt is dat ik daar nog een BBox 2 zie staan, terwijl ik nu al een maand een Bbox3 heb. Kan dat invloed hebben?

Dynamic IP moet ik ook instellen blijkbaar, hoe werkt dat?
Er wordt een paswoord en gebruikersnaam gevraagd...ik ken er niks van :-(
Mogelijk als dat eenmaal Ok is ben ik geholpen?

Iemand ervaring hiermee, of in het algemaan met het installeren van de vitoconnect op de Bbox 3?

52 reacties

Ik heb net ook ergens gelezen dat het paswoord WPA2 moet zijn, is dat standaard zo?
Ik heb net ook ergens gelezen dat het paswoord WPA2 moet zijn, is dat standaard zo?
Om op m' eigen vraag te antwoorden, WPA2 staat geselecteerd bij wachtwoord.
Reputatie 7
Badge +4
p.16
lokaal ter plaatse - bij de vitoconnect met smartphone of laptop vanop het betrokken WiFi netwerk op het internet proberen te geraken

op basis van de info boven wordt de verbinding met de warmtegenerator, Wifi-netwerk en Viessmann server opgebouwd, maar komt de internetverbinding niet tot stand:
dus inderdaad ofwel is uw module "niet (correct) geregistreerd" ofwel is er een lokaal WiFi/internet probleem
Ik heb zonet ook eens getest met een verkeerd paswoord in te geven en dan blijft hij met onderste lamp geel pinken.
Na het ingeven van het correcte paswoord gaat hij wel verder in de eerder genoemde routine: groen/groen naar groen/geelpinken naar groen/geelvast.

Het ligt volgens mij dus niet aan het paswoord en ik vermoed dat er wel een succesvolle verbinding is met de bbox.
LAMP 1 vast groen = succesvolle verbinding vitoconnect met ketel
LAMP 2 vast geel = succesvolle verbinding vitoconnect met WLAN-router
volgende stap is connectie met de Viessman server en dat komt dus niet.
p.16
lokaal ter plaatse - bij de vitoconnect met smartphone of laptop vanop het betrokken WiFi netwerk op het internet proberen te geraken

op basis van de info boven wordt de verbinding met de warmtegenerator, Wifi-netwerk en Viessmann server opgebouwd, maar komt de internetverbinding niet tot stand:
dus inderdaad ofwel is uw module "niet (correct) geregistreerd" ofwel is er een lokaal WiFi/internet probleem


Data op GSM uitgezet en op m'n wifi gegaan terwijl ik aan de vitoconnect sta. Ik kan perfect surfen.
module "niet (correct) geregistreerd --> ik vond nergens terug wat ik daar kan aan doen...
Reputatie 7
Badge +4
De poorten op de Bbox3 staan nog open?

Zelf zou ik ofwel onderstaande proberen
https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html
Controleer of de 2 bovenste LED's op de Vitoconnect nog steeds branden. Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen
ofwel uw installateur contacteren voor controle of vervanging van de module (poorten open, WiFi beschikbaar maar geen contact met de Viesmann server dus rest er alleen de module of de registratie die niet ok zijn mijns inziens)
Ik ga hier morgen op verder testen. Moet nu weg.
Nogmaals m'n dank.
Hey persuader,
vlug nog eens tussenspringen, omdat ik zie dat het nog niet opgelost is, mss kun je best eens proberen om contact op te nemen met Raf , waarbij het blijkbaar uiteindelijk bij hem opgelost is geraakt.
> https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/vitoconnect-100-verbinden-b-box-3v-modem daar kun je op bericht sturen klikken of klik hier
of je kunt het ook proberen door hem een PB te sturen >
pb naar Raf sturen
NB: https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html
google search connecting probleem
Hey persuader,
vlug nog eens tussenspringen, omdat ik zie dat het nog niet opgelost is, mss kun je best eens proberen om contact op te nemen met Raf , waarbij het blijkbaar uiteindelijk bij hem opgelost is geraakt.
> https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/vitoconnect-100-verbinden-b-box-3v-modem daar kun je op bericht sturen klikken of klik hier
of je kunt het ook proberen door hem een PB te sturen >
pb naar Raf sturen
NB: https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html
google search connecting probleem


Link had ik inderdaad al eerder gevonden.
Hij is er uitgekomen door enkel bij myproximus de beveiliging op laag te zetten. Naar mijn gevoel zou dat ook moeten volstaan, maar ja het wil maar niet lukken.
Ik die seffens nog een aantal finale testen, denk dat ik daarna aan het einde zit.
Ik heb iets geplaatst onder de man z'n post, je weet nooit dat hij de magische oplossing heeft.
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/viessmann-vitoconnect-100-verbinden-via-b-box-3v-modem-43076/index1.html#post608069
mss best ook een privébericht sturen naar Raf 't zou kunnen dat dit eerder opvalt bij hem, enfin je ziet maar..
Privébericht sturen naar Raf: klik hier
mss best ook een privébericht sturen naar Raf 't zou kunnen dat dit eerder opvalt bij hem, enfin je ziet maar..
Privébericht sturen naar Raf: klik hier

PB gestuurd
Ik heb ondertussen zowat alle mogelijke configuraties ven poorten gewoon, poorten lage beveiligen, poortmapping geprobeerd. Niks werkt.

Het rare is dat het gewoon 3 dagen goed gewerk heeft.
En dat bij de huidge configuratie (poorten open enkel via Myproximus beveiliging laag) eerst alles goed lijkt (lamp 1 en 2 groen vast), maar na 30 seconde de vitoconnect zichzelf heropstart waarna het fout gaat (lamp 1 groen vast, lamp 2 geel vast) .

Ik sta stilaan op het punt om eens goed met m'n wagen over het toestel te rijden, dan heb ik er nog iets van plezier aan... :-(

Ik wacht nog even af of ik nog iets hoor van Raf of m'n installateur. Anders bel ik gewoon zelf naar Viessman. Het kan toch ook gewoon dat het toestel stuk is, of niet?

tenzij hier iemand nog iets anders weet?

Alleszins allebei een dikke mersi voor alle geboden hulp!
En als ik de oplossing vind post ik ze zeker hier.
Dat kun je inderdaad nooit uitsluiten alles kan defect gaan, maar het grootste probleem is om dit te kunnen uitvissen 🤔
Reputatie 1
Hallo Persuader.
Ik heb ook al wat gesukkeld met de Vitoconnect 100. Vorige week wilde deze na een stroomonderbreking van ca. 1 uur ook niet meer verbinden met de Viessmann server. Bovenste LED groen (= verbinding met ketel OK), onderste LED geel (= verbinding met WLAN-router OK). Mijn router is een b-box 3V+. De Vicare app op m'n smartphone (iphone 5) geeft aan dat er geen verbinding is met de Viessmann server.
Ik heb dan de vraag gesteld op het Viessmann forum (https://www.viessmann-community.com/t5/Experten-fragen/keine-Verbindung-Viessmann-Server-und-Vitoconnect-100/qaq-p/78217/comment-id/70561#M70561) en zoals aangeraden doo Benjamin Reuter ('community manager')eerst de Vitoconnect uitgeschakeld en daarna de router (b-box) uitgeschakeld. Vervolgens eerst de b-box weer opgestart en daarna de Vitoconnect. De twee LEDs lichten nu wel groen. De Vicare app gaf nu echter aan dat er geen verbinding was van de Vitoconnect met de ketel!!! Na een tweetal dagen was ook deze verbinding weer OK zonder dat ik daar iets moest voor doen.
Mijn conclusie is dat het Vitoconnect gebeuren nog niet goed uitgerijpt is en er nog bugs moeten opgelost worden.
Als je met het IP adres naar jouw b-box gaat is de Vitoconnect dan in de lijst "Ethernet"?
Het forum https://www.viessmann-community.com/ is wel een goede hulp, jammer genoeg in 't Duits.
Reputatie 7
Badge +4
Vooalleer met uw wagen over de module te rijden misschien toch nog
a) het advies van rafolen/community viessmann hierboven opvolgen (module uit, bbox uit bbox aan module aan)
b) https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html onderstaande proberen
Controleer of de 2 bovenste LED's op de Vitoconnect nog steeds branden. Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen
c) de betrokken viessmann community raadplegen (registreren)
https://www.viessmann-community.com/t5//user/userregistrationpage
in eerste v. laten nakijken of uw registratie al dan niet ok is (2*groen -> herstart/wit en dan groen/geel)
misschien kan men u in het engels helpen (eventueel kan google translate - https://translate.google.be/ - soelaas nederlands-duits brengen voor eenvoudige zinsconstructies)
d) eventueel de app deleten op uw smartphone en herinstalleren
e) uw installateur of indien nodig beroep doen op viessmann belgie https://www.viessmann.be/nl/contact.html

Succes (en laat ons later iets weten over de finale oplossing)
Reputatie 1
Hallo .
Even aangeven hoe het bij mij verliep om de Vitoconnect te activeren.
Ik heb eerst in 'My Proximus' de poorten 80 en 443 vrijgegeven. Daarna gezien of DHCP op 'on' stond (inloggen op de b-box met IP adres en user-wachtwoord en kijken onder 'My Modem'). WPA2 wachtwoord was standaard in de WIFI instellingen, daar moest ik niets veranderen.
Voor de Vitoconnect heb ik op zolder (ketel hangt op de zolder) een extra access point geïnstalleerd (met UTP-kabel naar de b-box).
Ik heb dan de Vicare app gedownload op mijn iPhone, een account aangemaakt, QR-code gescand enz... en de Vitoconnect volgens de handleiding geactiveerd. Alles werkte dan goed voor ongeveer een half uur. Daarna gaf de Vicare app aan dat de verbinding met de ketel verbroken was maar de bovenste LED was wel nog groen!
Ik heb dan op het Viessmann forum het probleem voorgelegd: https://www.viessmann-community.com/t5/Experten-fragen/Vitoconnect-keine-Verbindung/qaq-p/72600/comment-id/65229#M65229 en uiteindelijk functioneerde alles.
Mijn ervaring (en ik ben niet de enige) met de Vitoconnect is dat de software gebrekkig is, ik heb er wat over gesakkerd.
Blijkbaar duurt het steeds enkele dagen voor alles correct communiceert: ketel met Vitoconnect, Vitoconnect met router, router met Viessmann server. Na een stroomonderbreking komt het niet van zelf in orde.
Portmapping heb ik niet nodig gehad.
WPA2 wachtwoord was standaard ingesteld op mijn modem (inloggen op modem, onder WIFI kijken naar security).
Ik heb wel de Duitse handleiding van het internet gedownload: "Montage und Serviceanleitung für die Fachkraft, Vitoconnect 100, typ OPTO1". Die is veel vollediger.
Met de b-box zelf heb ik ook de nodige problemen om bv. na een stroomonderbreking weer alles (2 TV-decoders, computer, printer, WIFI-extender, omvormer van de zonnepanelen, enz...) te doen functioneren. Vooral een van de twee decoders en de Vitoconnect geven dan problemen.
Groeten.
Raf
Raf
Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.
in 'My Proximus' de poorten 80 en 443 vrijgegeven --> check,was reeds het geval
DHCP op 'on' --> check, was reeds het geval
WPA2 wachtwoord --> check, was reeds het geval

a) het advies van rafolen/community viessmann hierboven opvolgen (module uit, bbox uit bbox aan module aan)
Helaas pindakaas. LED 1= Groen vast ; LED 2 = rood pinken

b) Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen
Hierna LED 1 = Groen vast ; LED 2 = rood pinken ; LED 3 geel pinken

Als kerstboom kan de Vitoconnect alleszins wel dienen...

De rest van de pogingen zal waarschinlijk voor maandag zijn.

Bedankt iedereen!
Reputatie 1
De handleiding maakt een onderscheid tussen twee soorten 'pinken':
Als de LED 2 'flitst' (0,5 sec aan en 0,5 sec uit) en LED 3 'pulseert' (0,1 sec aan en 0,9 sec uit) dan betekent dat:
Volgens de (Engelse) 'Installation and Service Instructions': LED 2 (wifi) flashes red en LED 3 (!) pulsates yellow = No connection to the internet, WLAN password off the home network is incorrect: Re-enter.
Het verschil tussen 'Flashes' en 'Pulsates' is: Flashing: 0,5 sec aan en 0,5 sec uit; Pulsating: 0,1 sec aan en 0,9 sec uit.
In de Duitse 'Montage- und Serviceanleitung'' is sprake van Led (wifi) blinkt rot und Led (!) blitzt gelb = "Keine Verbindung zum Internet. WLAN-Passwort de Heimnetzwerks stimmt nicht. Eingabe wiederholen."
Het verschil tussen 'Blinken' en 'Blitzen': Blinken is 0,5 sec aan en 0,5 sec uit; Blitzen: 0,1 sec aan en 0,9 sec uit.
Heb je de uigebreide Duitse of Engesle handleiding bij de hand?

Succes.
Raf
Heren,

Paswoord ben ik zeker van want ik heb al eens bewust een verkeerd ingegeven en dan geeft de app een fout.

Maar...mocht u daarjuist een krak gehoord hebben...dat was mijn klomp die gebroken is.
Omstreeks 13u30 heb ik mijn pogingen gestaakt en speelde de vitoconnect vrolijk voor kerstboom.
Om 17u53 is alles OKgekomen (groen + groen) en dit zonder verder ingrijpen van mij... Dus zoals Raf al aangaf, het heeft blijlbaar wat tijd nodig?!

Ik vrees de eerstkomende stormmpanne of eender wat dat bbox enof vitocnnect zal doe, herstarten, maar nu werkt het, OEF!

Die anderstalige handleidingen ga ik toch eens moeten opzoeken en downloaden.

Aan jullie alle drie mijn welgemeende grote dank voor alle bijstand!
Maar de grote vraag blijft (bij mij toch althans) of het nu een probleem is met de bbox of bij de Vitoconnect, spijtig dat er niemand eens de test kan doen door een router achter de bbox aan te sluiten via een ppoe pass trough, om zo via deze router de vitoconnect uit te testen !
Ik denk persoonlijk dat het bij de vitoconnect te zoeken is, gezien er nog zijn die erover klagen althans volgens een installateur van verwarmingsketels, al is het wel één van de concurrentie 😉
Reputatie 1
Heb ik gehoord, ik dacht eerst dat er een F16 door de geluidsmuur ging 😉.
Raf
Maar de grote vraag blijft (bij mij toch althans) of het nu een probleem is met de bbox of bij de Vitoconnect, spijtig dat er niemand eens de test kan doen door een router achter de bbox aan te sluiten via een ppoe pass trough, om zo via deze router de vitoconnect uit te testen !
Ik denk persoonlijk dat het bij de vitoconnect te zoeken is, gezien er nog zijn die erover klagen althans volgens een installateur van verwarmingsketels, al is het wel één van de concurrentie 😉


Geen idee, ik durf er niet meer aan komen hoor!

Reageer