Skip to main content
Ik heb serieuze problemen om de vitoconnect 100 te verbinden met het internet. Ik dacht geholpen te zijn door de topic https://nl.forum.proximus.be/internet-10/viessmann-vitoconnect-100-verbinden-via-b-box-3v-modem-43076/index1.html#post599606 maar helaas.



De vitoconnect verbindt succesvol met de router, maar raakt er precies niet voorbij naar de Viessman-server. Hij raakt dus niet op het internet.

Nu staat in de handleiding uitdrukkelijk dat de poorten 80 en 443 open moeten staan. Ik heb dat geprobeerd zoals uitgelegd in bovenstaande link (via MyProximus en "mijn producten") maar dat werkt niet. In tegendeel het loopt nog sneller mis.



Wat mij wel opvalt is dat ik daar nog een BBox 2 zie staan, terwijl ik nu al een maand een Bbox3 heb. Kan dat invloed hebben?



Dynamic IP moet ik ook instellen blijkbaar, hoe werkt dat?

Er wordt een paswoord en gebruikersnaam gevraagd...ik ken er niks van :-(

Mogelijk als dat eenmaal Ok is ben ik geholpen?



Iemand ervaring hiermee, of in het algemaan met het installeren van de vitoconnect op de Bbox 3?
Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.
in 'My Proximus' de poorten 80 en 443 vrijgegeven --> check,was reeds het geval

DHCP op 'on' --> check, was reeds het geval

WPA2 wachtwoord --> check, was reeds het geval



a) het advies van rafolen/community viessmann hierboven opvolgen (module uit, bbox uit bbox aan module aan)

Helaas pindakaas. LED 1= Groen vast ; LED 2 = rood pinken



b) Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen

Hierna LED 1 = Groen vast ; LED 2 = rood pinken ; LED 3 geel pinken



Als kerstboom kan de Vitoconnect alleszins wel dienen...



De rest van de pogingen zal waarschinlijk voor maandag zijn.



Bedankt iedereen!
Maar de grote vraag blijft (bij mij toch althans) of het nu een probleem is met de bbox of bij de Vitoconnect, spijtig dat er niemand eens de test kan doen door een router achter de bbox aan te sluiten via een ppoe pass trough, om zo via deze router de vitoconnect uit te testen !

Ik denk persoonlijk dat het bij de vitoconnect te zoeken is, gezien er nog zijn die erover klagen althans volgens een installateur van verwarmingsketels, al is het wel één van de concurrentie 😉
Maar de grote vraag blijft (bij mij toch althans) of het nu een probleem is met de bbox of bij de Vitoconnect, spijtig dat er niemand eens de test kan doen door een router achter de bbox aan te sluiten via een ppoe pass trough, om zo via deze router de vitoconnect uit te testen !

Ik denk persoonlijk dat het bij de vitoconnect te zoeken is, gezien er nog zijn die erover klagen althans volgens een installateur van verwarmingsketels, al is het wel één van de concurrentie 😉




Geen idee, ik durf er niet meer aan komen hoor!
ja, daar verschiet ik niet van 😄
Update! Deze ochtend, out of the blue, ineens lamp 1 vast groen, lamp 2 rood pinken.

Ik wou in de app gaan kijken om hoe laat het gebeurd was, en daar zijn alle gegevens weg, ik heb daar niks meer.

Ik ben het meer dan moe.

Het product is totaal niet stabiel of betrouwbaar en ondersteuning door Viessman of de installateur is onbestaande.



Wou de huidige stand van zaken gewoon even doorgeven; ik ga ga er zelf geen tijd meer insteken, het is de frustratie gewoon niet waard.
Je bent goed bezig.....
Dag Martin,



Bedankt voor je reactie.

Het deel no-ip lijkt gelukt, DynDNS staat aan en geactiveerd.



Bij onderstaande ben je me echter kwijt:



Het werkt altijd gedurende ongeveer een minuut. Dan herstart de Vitoconnect spontaan en lukt het niet meer. Ik heb het net getest met Dyn DNS aan en zelfde probleem.



Dus die poorten open zetten neem ik aan, maar hoe precies?

Is dat bij poortmapping?
Daar had ik inderdaad al eens geneusd, maar is me tochn iet helemaal duidelijk hoor.

Actief : Selecteer het vakje --> Duidelijk

Dienst : Kies ‘geen’ --> Duidelijk

Protocol : Selecteer het protocol in functie wat de software-editor vraagt. --> ? Ik denk TCP-UDP

Externe/interne poort : Hangt af van de software wat er wordt gevraagd. --> ?Is ditdan 2x hetzelfde poortnummer? Men vraagt ook begin en einde

Interne poort : Voer het vaste IP-adres in van het apparaat (zoals een spelconsole) dat moet worden doorgestuurd. Het IP-adres vindt u in de apparaat instellingen. -->Zal men wel het vakje interne HOST bedoelen ipv poort

Externe poort : Leeg laten, tenzij de software-uitgever het anders aangeeft.

Beschrijving : Geef de poortnaam voor het doorsturen in. --> vrij te kiezen?



Ik heb hier echt geen ervaring mee...
Zoziet het er uit:
... ik heb een zwaar vermoeden dat DynDNS en poortmapping hier niet van toepassing zijn, de Viessmann app/server neemt dat zeer waarschijnlijk/quasi zeker voor zijn rekening ….

Tja, het werkt niet zonder, maar tot nu toe ook niet met....

Ik ga je niet tegenspreken, maar het staat wel letterlijk in de handleiding.






Werd bovenstaande "video"procedure gevolgd? Indien ja misschien best hulp zoeken op www.userbase.be.


De eigelijke plaatsing is gebeurd door de installateur, ik heb vervolgens alles gedaan via de app.
Vraag 1 = Ja

Vraag 2 = Ja

Vraag 3 = Ja









Hou je vast hier komt een hele uitleg.



Installatie is gebeurd door installateur.

Het app-gebeuren heb ik gedaan.

Dit was initieel op een Bbox2 en leek allemaal goed te lukken, niks speciaals moeten veranderen van DynDNS of poorten, geen idee hoe het stond. Evenwel 3x per dag werd ik "er af gebonjourd" en was de vitoconnect z'n wifi-verbinding kwijt. Gewoon heropstarten volstond om alles weer in orde te hebben.

Dat gebeurde wel 1 tot 3 maal per dag, dus niet houdbaar. Installateur stak het op slechte wifi-verbinding wat niet kan want vitoconnect staat op 4 meter van de wifi.

Ik heb dan besloten om naar de bbox3 over te gaan, onder het motto "moderner is beter?". Tja...

Dat heeft 3 dagen goed gewerkt, waarna het ineens weer mis was en nooit meer OK gekomen.

Ondertussen had ik al aan alles zitten prutsen en proberen dus in alle eerlijkheid: ik weet bij God niet meer of die beveiliging laag stond of niet op het moment van installeren.

Ik weet wel dat ik die DynDNS pas vandaag gedaan heb.

Ik zet deze weer effe uit om verder te testen.



Er even van uitgaande dat de poorten NIET open stonden (wat een mogelijkheid is), kan ik nu nog opnieuw beginnen? 😞
Reeds met de app van Proximus getest en OK bevonden, zowel de sterkte als het kanaal.
ok

vraag 2

Wat moet ik doen als mijn modem wordt vervangen?

Je zult vanuit ViCare-app je nieuw WiFi-paswoord moeten ingeven voor Vitoconnect. Hiervoor is een functie voorzien onder 'instellingen' --> 'WiFi'.





ik veronderstel dat dit aangepast werd bij de vervanging bbox2->3 (WiFi password op BBox3)
vraag 3

hoe staan de LEDs 1, 2 en 3 op de vitoconnect module p.13?
M_016, ik laat je dit beter verder afhandelen met TS.
De poorten op de Bbox3 staan nog open?



Zelf zou ik ofwel onderstaande proberen

https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html

Controleer of de 2 bovenste LED's op de Vitoconnect nog steeds branden. Het kan nodig zijn om de WiFi-verbinding van Vitoconnect naar je thuisnetwerk opnieuw te initialiseren (door ongeveer gedurende 10 s de toets op de linkerzijkant ingedrukt te houden) en nadien vanuit de ViCare-app de aanmeldprocedure vanaf het begin te hernemen

ofwel uw installateur contacteren voor controle of vervanging van de module (poorten open, WiFi beschikbaar maar geen contact met de Viesmann server dus rest er alleen de module of de registratie die niet ok zijn mijns inziens)
ok

vraag 2

Wat moet ik doen als mijn modem wordt vervangen?

Je zult vanuit ViCare-app je nieuw WiFi-paswoord moeten ingeven voor Vitoconnect. Hiervoor is een functie voorzien onder 'instellingen' --> 'WiFi'.





ik veronderstel dat dit aangepast werd bij de vervanging bbox2->3 (WiFi password op BBox3)




Ik heb hetzelfde wifi-paswoord op de bbox3 gestoken dat ik ook op de bbox2 had.
M_016, ik laat je dit beter verder afhandelen met TS.Nogmaals merci om mee te helpen.
vraag 3

hoe staan de LEDs 1, 2 en 3 op de vitoconnect module p.13?




Gisteren was het verhaal telkens hetzelfde:

-bovenste 2 lampen groen dus alles OK

-Binnen de minuut 3 witte lampen = toestel herstart vanzelf

-bovenste lamp groen, 2de lamp eerst heel kort groen, dan geel , dan rood

Alles wijst er dus op dat de vitoconnect wel verbindt met de bbox3, maar dat de bbox3 hem niet buiten laat.



Gisteren nog een fabrieksreset proberen doen o mdan eens van nul te kunnen beginnen.

Sindsdien zit ik met bovenste lamp vast groen en onderste lamp pinkt geel (actie aanmeldmodus of onderhoudsmodus-geen dataoverdracht). Ik vermoed dat laatste want de vitovconnect kan ook niet geconecteerd worden via wifi met mijn telefoon.

Ik geraak daar nu niet meer uit, enkel reset kan nog en dan kom ik weer in dezelfde situatie...



Ik ga nu bbox3 eens heropstarten, is mogelijk een dom idee maar ik weet het nu ook niet meer wat ik nog meer kan doen.
Update.



Ik heb eerst nog eens een finale poging gedaan en ben via de app alsnog met de vitoconnect in verbinding gekomen. Na het ingeven van het paswoord hebben de bovenste 2 lampen een lichtshow gegeven van je welste, ik heb alle kleuren wel eens zien passeren denk ik en was het eindresultat: 1= groen ; 2= geel vast branden.



Dan de bbox3 heropgestart en dit zorgde ervoor dat lampje 2 rood vast begon te branden. Voor mij een bevestiging dat ervoor er wel degelijk verbinding was met de bbox.



Na reset lampje 1 nog steeds groen, lampje 2 vast geel. Pffffff...
Ik heb net ook ergens gelezen dat het paswoord WPA2 moet zijn, is dat standaard zo?
p.16

lokaal ter plaatse - bij de vitoconnect met smartphone of laptop vanop het betrokken WiFi netwerk op het internet proberen te geraken



op basis van de info boven wordt de verbinding met de warmtegenerator, Wifi-netwerk en Viessmann server opgebouwd, maar komt de internetverbinding niet tot stand:

dus inderdaad ofwel is uw module "niet (correct) geregistreerd" ofwel is er een lokaal WiFi/internet probleem
Ik heb zonet ook eens getest met een verkeerd paswoord in te geven en dan blijft hij met onderste lamp geel pinken.

Na het ingeven van het correcte paswoord gaat hij wel verder in de eerder genoemde routine: groen/groen naar groen/geelpinken naar groen/geelvast.



Het ligt volgens mij dus niet aan het paswoord en ik vermoed dat er wel een succesvolle verbinding is met de bbox.

LAMP 1 vast groen = succesvolle verbinding vitoconnect met ketel

LAMP 2 vast geel = succesvolle verbinding vitoconnect met WLAN-router

volgende stap is connectie met de Viessman server en dat komt dus niet.

Reageer