Vraag

Alle connecties over ethernet vallen soms weg met bbox3

  • 29 December 2018
  • 3 reacties
  • 586 Bekeken

Beste,

sinds een paar maanden hebben we een bbox3 en dit was een enorme verbetering op de bbox2 qua verbinding. Nu hebben we sinds een paar weken echter weer problemen. Een paar keer per dag verliezen alle devices die verbonden zijn via ethernet kabel hun internet connectie. Dit zijn:
- Een tweede router, ingesteld als access point.
- Een derde router ingesteld als access point, die een ethernet kabel krijgt via een powerline adapter.
- Alle apparaten die verbonden zijn via WiFi of ethernet aan een van de twee extra routers (connectie toont nog steeds als beschikbaar, maar apparaten die er mee verbonden zijn, melden geen geldig ip adres te hebben).
De WiFi over 5GHz lijkt soms ook problemen te hebben, waardoor de televisie geen signaal meer krijgt. De standaard WiFi lijkt geen problemen te ondervinden.

Ik heb het al een beetje proberen trouble shooten, en heb geen directe oorzaak gevonden naast de bbox3 zelf. Wanneer ik een ander apparaat direct verbindt met een andere kabel op dezelfde of andere LAN poort van de bbox, krijg ik ook geen connectie.
Op de admin pagina van de bbox staan alle devices met problemen ook rood omrand en tonen als disconnected.

Wat ik verder geprobeerd heb:
- mijn apparaten een vast ip adres geven, het probleem komt nog steeds voor
- mijn bbox herstarten (via admin page of door stroom uit te trekken): dit werkt voor een tijdje, maar is zeer lastig. Het duurt 10-15 minuten en zo verliezen we gedurende de reboot ook de WiFi die nog wel werkte.

De duur van de problemen verschilt per keer. Soms is de connectie terug na een paar minuutjes, andere keren moet ik de bbox resetten omdat het te lang duurt.

Zijn er nog acties die ik kan ondernemen? Alvast bedankt voor uw hulp.

3 reacties

Ik zou proberen vanaf de basis te beginnen met testen dwz na de bbox gereset te hebben alleen met één toestel verbonden met utp of alles ok blijft, dan met één toestel alleen op 5 GHz of dan ook alles ok blijft en zo verder stap per stap ….. ik weet dat er ook dikwijls problemen komen door switchen / AP die last krijgen omdat ze geen igmp snooping ondersteunen
https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping
Ok, bedankt voor het antwoord. Als ik wat meer tijd heb zal ik het is grondig onderzoeken.
UPDATE: (aangezien een edit niet meer kon)
Na de router interface wat langer in de gaten te hebben gehouden, lijkt het probleem toch iets genuanceerder. Wat ik kan zien is dat verschillende apparaten die verbonden zijn via ethernet (apparaten verbonden aan de extra access points) en apparaten verbonden met het 5GHz netwerk, bijna willekeurig connectie verliezen.

De apparaten staan nog wel in de lijsten onder 5GHz en Ethernet, maar zijn grijs met een rode rand en hebben de 'Disconnected' status. Tot nu toe zie ik dat er minstens 1 toestel wel actief blijft per verbindingstype.
Ik zou denken dat dit duidt op een fout in de instellingen van de extra routers die als access points dienen, maar dan vind ik het gek dat het 5GHz netwerk ook problemen heeft, waar vaak ook de decoder de dupe van is. Ook is het raar dat ik dan ook niet rechtstreeks verbinding krijg via een ethernet poort op de bbox.
Zou dit aan de bbox firmware kunnen liggen?

Reageer