Zwarte verticale banden

  • 25 July 2012
  • 1 reactie
  • 268 Bekeken

Mijn ouders hebben sinds gisteren digitale TV van Belgacom. Bij een aantal zenders of programma's zijn er links en rechts verticale zwarte banden zichtbaar. Ikzelf heb digitale TV bij telenet en heb dit probleem niet. Kan het zijn dat dit aan Belgacom ligt ? Ik betwijfel dat het aan het toestel ligt aangezien zij, net als ik, een Samsung TV hebben.

Graag had ik hier meer over geweten.


1 reactie

Reputatie 1
Badge
Dat is vrees ik normaal. De huidige TV's zijn 16/9 (breedbeeld) modellen. Maar geregeld worden er nog 4/3 uitzendingen uitgezonden. Als je dat standaard bekijkt op een 16/9 scherm krijg je links en rechts een zwarte balk.

Met de meeste TV's kan je bv. op dat beeld inzoomen, zodat die zwarte balken weg zijn, maar dan verlies je ook een deel van het beeld boven en onder. Meestal kan je ook enkel horizontaal inzoomen, maar dan vervorm je het beeld, wat helemaal nergens op lijkt.

Persoonlijk laat ik een 4/3 uitzending gewoon in dat formaat. Die zwarte balken rechts en links op een 16/9 TV vind ik niet belangrijk.

Als je een film bekijkt heb je op een 16/9 scherm gewoonlijk ook boven en onder een zwarte balk (voornamelijk als je dat via DVD of bluray doet). Een bioskoop-film is nog een breder formaat (ik dacht 21/9), zodat ook een 16/9 beeldscherm nog niet breed genoeg is. Philips heeft bv zo'n 21/9 TV model, maar dat is dus enkel bruikbaar voor dergelijke films (en is trouwens ook behoorlijk duur).

Dit heeft dus niets te maken met Belgacom of Telenet, maar gewoon met de verschillende beeldformaten die gebruikt worden.

Je moet uiteraard wel zorgen dat je decoder juist is ingesteld. Voor 16/9 schermen, moet je de decoder uiteraard ook op 16/9 instellen...

Reageer