Wijzigingen aantal streams en decoderprofielen (en nieuw VDSL2-profiel)

  • 25 October 2011
  • 72 reacties
  • 7345 Bekeken

Badge
/files/21d2e2d347/overzicht.jpg 1280x778

72 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Onze discussies zijn al overgenomen op ZD-net....


Belgacom verhoogt compressie HD-stream
Zonder kwaliteitsverlies?
26 oktober 2011 | Jan Custers

De videostreams van Belgacom TV in hoge definitie nemen nu minder bandbreedte in.


Videostreams van Belgacom TV nemen sinds kort minder bandbreedte in beslag. Hierdoor kunnen sommige klanten meer simultane streams ontvangen.

Dat staat te lezen op de Belgacom Community-website en werd opgepikt door gebruikersforum Userbase. Een officiële mededeling van Belgacom is er nog niet, maar de onlinetest om na te gaan hoeveel simultane televisiestreams en of je HD-video kan ontvangen, is al aangepast.

Van 9 Mbps naar 6,5 voor HD
Daaruit blijkt dat een HD-stream nu maar 6,5 Mbps in beslag neemt. Voorheen was dat 9 Mbps. Afgaande op de reacties van gebruikers op de Belgacom Community-website zou dit geen kwaliteitsverlies mogen betekenen.

Het gevolg hiervan is dat klanten met een VDSL2-profiel aan 16,5 Mbit voortaan twee simultane HD-streams kunnen ontvangen. Voor het 30 en 50 Mbit-profiel zijn dat er drie.

Nieuw profiel
Ook werd een nieuw VDSL2-profiel in het leven geroepen voor klanten die tussen de 1000 en 1400 meter van de straatcabine wonen en een verzwakking kennen van maximaal 1,4 dB. Zij kunnen kiezen voor 12 Mbps down en 1 Mbps up. Klanten met dit profiel kunnen voortaan één videostream in HD en één in normale definitie tegelijkertijd ontvangen. Er blijft dan nog 2,5 Mbps over voor het internet.

Reputatie 7
Badge +1
nPVR opnames bekijken op TV-Overal was ergens de logica zelf, en was dus wel te verwachten maar daarom nog niet onmiddellijk operationeel..

25 zenders...ze zitten nu al aan 19 geloof ik (maar daar zit Belgacom Zoom 2 x in NL en FR).. Benieuwd wat er nog bijkomt. Alleszins bedankt voor de info Axs.
onlangs is er een voor mij onbekende zender bijgekomen, LCI (franstalig)

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Ze hebben dan nog plaats voor 6 zenders....zal VTM, 2Be, VT4, VijfTV erbij zijn ?? of weer allemaal franstalige zenders !

Of worden VTM en 2BE gebannen als voetbalzenders....zou heel kortzichtig zijn !

Ik weet het, dit is teveel off topic aan te worden....
Reputatie 2
Badge +1
Wat men vertelde is dat men onderhandelde met de commerciele zenders en met de RTBF...
Reputatie 7
Badge +1
OK Axs, de door mij genoemde waren allemaal commerciële..Knipogen
Badge +1
ik was idd een pvr programma op aan het nemen maar als ik dan geen pvr opname aan het opnemen ben dan kan ik nog steeds niet op 3 tv's hd activeren
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel nu dus vast, dat ik met 2 HD-streams van 6,5Mbps = 13Mbps tegelijk (kijken en opnemen) en met een 30Mbps profiel op de speedtest geen snelheidsermindering meer kan merken omdat ik nu altijd het maximum van 15Mbps (14,7 écht) voor Internet Comfort haal.....
Reputatie 2
Badge
Voor HD gebruikt men normaal 6M tot 8M maar ik heb ook al 18M weten gebruiken. Om een bepaalde kwaliteit te geven kan de bitrate zelfs met een factor 10 varieren in functie van het beeld. Bijvoorbeeld: een nieuwsuitzending is vrij statisch en kan je voor HD kwaliteit met een veel lagere bitrate uitzenden dan een aktiefilm. In de UK heeft men al een oplossing waar ze dit principe al gebruiken voor adaptive streaming. Dus in plaats van de player te laten kiezen gaat de operator zelf bepalen wat de player best kiest om een zo laag mogelijke bitrate te gebruiken en toch de beste kwaliteit te hebben in functie van de video "beweging".
Nu ik al enkele dagen naar HD (6,5 mbps) kijk, krijg ik nu toch meer en meer de indruk dat de beeldkwaliteit er toch wat op achteruit gegaan is !
Zijn er nog die die indruk gekregen hebben ?

@RolandT , Ik denk niet dat BGC met adaptieve streaming werkt?
Reputatie 7
Badge +1
Zoals ik al zei, merk ik geen verschil, maar ik heb een 37' HD ready. Op een 42' op 46' of nog groter zou het allicht wél kunnen. Het zal wel zijn zoals met resoluties voor foto's. Voor 10 x 15 foto's heb je geen 10 megapixels nodig (ik gebruik 5), voor een grote poster allicht wel.
adaptieve streaming wordt enkel gebruikt voor tv overal

wat betreft hd kwaliteit... ik denk dat het moeilijk is om daar nu nog over te oordelen. het zou straf zijn moest het niet te merken zijn eigenlijk, maar ik heb het in eerste instantie toch niet opgemerkt... nu we weten dat de stream verlaagd werd krijg je al eens sneller het idee dat de stream van een iets mindere kwailiteit is... maar jammer genoeg kunnen we niet meer vergelijken met wat het vroeger was

mvg
Reputatie 2
Badge
@Ricy, BGC TV werkt niet met adaptive streaming, dit is gewoon IP multicast aan 6M. (Mijn voorbeeld was een operator in UK die de techniek van variabele bitrate gebruikt in combinatie met adaptive streaming.) BGC TVoveral werkt wel met variabele (ik denk 2) bitrates maar de bitrate selectie zit enkel in de player.

Als er al een verschil zou zitten tussen 6M en 8M, kijk je best naar groot scherm en actie films (genre Die Hard 4). Zoals ik al zei, statische beelden hebben zelf geen 6M nodig. Wat soms ook een probleem is bij lagere bitrates (a.g.v compressie) is dat de zapping tijd ietsje langer kan worden.
Weet er iemand hoe het zit als je oude opnames hebt op je harde schijf (nog voor de aanpassing naar 6.5) en die afspeelt die zijn toch in een hoger bitrate opgenomen?
Volgen mij is die beeldkwaliteit beter .
Reputatie 2
Badge
@Ricy je oude opnames blijven in de hogere bitrate.
Reputatie 7
Badge +1
Lijkt me logisch voor PVR opnames, maar wat dan met nPVR ? die worden toch maar gestreamd als je ernaar kijkt ? ik heb er daarvan ook nog een deel staan, en toch zie ik ook daar geen verschil, maar, zoals ik al zei, met een 37' HD-ready.
Reputatie 2
Badge +1
Ik denk als men je niet verteld had dat er een andere methode gebruikt werd, je zelf niets had gemerkt...
Reputatie 7
Badge +1
Ik sluit me daarbij aan....Lachen

Ik heb bij mijn kozijn Telenet Internet + digitale TV laten installeren. Laatste nieuwe modem, laatste nieuwe digicorder, splinternieuwe Samsung 40' full HD TV. Toch vind ik het HD beeld niet écht beter dan Belgacom TV HD op mijn Samsung 37' HD ready van 4 jaar oud. Maar mijn ogen zijn niet nieuwe natuurlijk....toch zie ik het verschil met SD heel goed en vind ik het spectaculair beter dan SD.
Reputatie 2
Badge
@sinjoor71 nPVR worden opgenomen op servers' hard disks en de oude nPVR opnames zullen dus ook op de hogere bitrate ge-encodeerd blijven.
Reputatie 2
Badge +1
nPVR opnames kan men technische gezien perfect reeds hebben aangepast... wordt namelijk gewoon gestreamed vanaf de BGC servers.
mensen met een grote tv merken dit wel degelijk.
Maar langs de andere kant hebben de mensen die daar belang aan hechten toch geen Belgacom TV, want er zijn veel betere mediums als je deftige kwaliteit wil op grote tvs.

Reputatie 2
Badge
@axs zouden ze de encoding parameter niet hebben verandert om van 8M naar 6M te gaan. Ik zou niet verwachten dat ze oude nPVR opnamen gaan her-coderen.

Reageer