Wijzigingen aantal streams en decoderprofielen (en nieuw VDSL2-profiel)

  • 25 October 2011
  • 72 reacties
  • 7345 Bekeken

Badge
/files/21d2e2d347/overzicht.jpg 1280x778

72 reacties

dus Belgacom TV HD krijgt 12% minder kwaliteit :o


bedankt voor de info Steven.
Reputatie 2
Badge +1
@Steven: bron??
Niet altijd hé Bart,

want je kunt het verglijken met een compressie algorithme zoals rar is ook kleiner dan zip en toch verlies je geen data.
Het zelfde voor TV als het compressie algorithme meer compressie toelaat door o.a. zaken meer te compresseren of zelfs volledig weg te laten die niet relevant zijn voor het menselijk oog dan heb je geen kwaliteitsverlies.
Steve als je de webtest doet kan je zien dat die aangepast is

want nu heb ik de mogelijkheid van 3 HD op 30/6 en vroeger maar 2 HD + 1 SD
Badge
Ricy, zoals ik dus al aangaf: de webtest is inderdaad aangepast en geeft nu voor iedereen de mogelijke configuraties op basis van de nieuwe streams.

Ik denk dat je trouwens gelijk hebt: er zal een ander compressie-algoritme gebruikt worden waardoor er niet noodzakelijk een kwaliteitsverlies optreedt. Ik merk in ieder geval geen verschil met vroeger. Maar misschien is mijn TV niet groot genoeg om verschil te zien :-)

PS: 't is SteveN
Sorry 'k heb me laten beinvloeden door het het nieuws van Steven er is nog niets verandert op de webtest van bgc.
'k had de bovenste regel gelezen van de tabel Schamen en ik was ervan overtuigt dat er 3 HD's stonden.

Zou het dan kunnen dat ze het nu terug veranded hebben, ik weet het niet meer!!!

Steve doe nog eens de webtest om te zien of nog klopt !! ???
Badge
@Axs: ik heb dit zelf vastgesteld. Mijn modem synct nog altijd aan 16,5 Mbps, toch is het decoderprofiel aangepast en kan ik nu HD opnemen en tegelijk zappen naar ander HD kanaal. Mijn vermoeden werd bevestigd door de webtest (die nu andere configuratiemogelijkheden weergeeft voor mijn 16,5 mbit profiel) en door wat snelheidsmetingen tot de bandbreedte van 6,5Mbps gekomen. Voor het 12 Mbit 'long reach' profiel: dat heb ik op het ADSL-BC forum gelezen.
Badge
@Ricy: kijk nog maar eens goed: wie nu 30/6 sync heeft ziet op de webtest wel degelijk een extra configuratiemogelijkheid staan. Maar blijkbaar is de wijziging zo recent dat er nog geen betiteling is voor deze nieuwe mogelijkheid (de bovenste regel heeft geen titeltje, maar is wel degelijk een geldige mogelijkheid: 3 decoders in HD). Trouwens, mensen met 16,5 mbit zullen dit nieuws snel kunnen bevestigen: trust me, het valt echt op dat je opeens geen meldingen meer krijgt à la "bij het zappen naar dit kanaal zal de opname gestopt worden"...
Badge
Ricy, speciaal voor jou nog eens getest met het adres van mijn schoonouders (30 mbit), resultaat in bijlage. Test geeft netjes aan dat 3 TV's in HD mogelijk zijn en als je kiest voor 3 tv's, dan krijg je een tabel waarbij de eerste lijn weliswaar geen titeltje krijgt, maar waar er 3 HD streams, verspreid over 3 TV's mogelijk zijn.
bedankt voor het nieuws, toch wel een belangrijke aanpassing

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Bij 2 TV's staat er duidelijk ook 1 TV HD kijken +HD opnemen, en 2e TV HD kijken.

Dat moet redelijk recent zijn, want verleden week had ik nog zo"n probleem met het bekende bericht "zappen zal deze opname stoppen, doorgaan ja of neen". Het zal alleszins bij veel mensen een verbetering zijn. Ik hoop dat er geen andere problemen door ontstaan. Gisteren viel het TV-netwerk uit bij mij, en ik had bijna een uur werk om alles terug in orde te krijgen (heropstart decoder --> noppens, factory reset modem (want VLAN30 was verdwenen), heropstart decoder --> weer noppens, want VLAN30 had nog steeds geen IPadres, modem startte spontaan nog eens op na 10 minuten, na weer 10 minuten was VLAN30 terug, dan decoder heropgestart, en eerst na nog een 20 minuten had ik terug TV.....). Ik weet natuurlijk niet of dit hier iets mee te maken had. Het kan ook gewoon een storing op mijn lijn geweest zijn.
ik zal een brilletje nodig hebben sinjoor71, bij mij staat er nu 3tv's beschikbaar in HD (30/6 profiel)

van mindere kwaliteit nog niets gemerkt

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Bij mij ook hoor Xenne, zojuist getest. Dat komt trouwens op hetzelfde neer als met 2 TV's HD kijken+opnemen op de 1e TV en HD kijken op de 2e TV. Het blijven 3 HD-streams. Meer mogelijkheden op dezelfde bandbreedte is altijd een goede zaak...Proficiat Belgacom zou ik zeggen. grtjes
ze zouden nu gebruik maken van een ander type encoder. daardoor zou de bitstream lager zijn voor dezelfde kwaliteit.

mvg
Ja als die 7Mbps klopt en er nu 3 HD's + 1 SD-opname mogelijk zijn, dan zou er nog ongeveer 6 Mbps overschieten voor het surfen bij 30/6 profiel, de mogelijkheid om dit te testen heb ik echter niet.

@SteveN weet je ook als er iets veranderd is aan de bitrate van SD en hoeveel die is nu.
Badge
@Ricy: voor SD heb ik geen aanpassingen gemerkt. Die is natuurlijk een tijd geleden al van 4 naar 2,5 gegaan door gebruik van een ander type compressie.
Ok en bedankt bedankt SteveN.
Dan zal ik mss nog aan 6,5 kunnen surfen ipv 6 Mbps ( 30 - 3hd_tv - 1sd_Pvr ) Knipogen
daarmee hebben we er een nieuw vdsl2 profiel bij, namelijk de 12/1
met onderstaande repairs:
12 Mbps/512 kbps
10 Mbps/512 kbps
7 Mbps/512 kbps

eigenlijk jammer dat we dit allemaal per toeval hebben moeten ontdekken

mvg
Ja ze willen hun favorite forum hoog in de vaandel houden Knipogen

Kan je op één of andere manier zien of de decoder aangepast is voor de nieuwe decodeerprofielen?
Badge
Je kan het decoderprofiel van je Belgacom TV decoder opvragen via "menu"->"instellingen"->"systeeminformatie". Met "cPVR" bedoelen ze daar opnemen op je eigen harde schijf.

Bij mij was dit tot voor het weekend: HD/SD TV + SD/HD cPVR (HD kijken + SD opnemen, of omgekeerd). Nu staat daar: HD TV + HD cPVR (= het hoogste decoderprofiel dat je op een decoder kunt hebben). Ik heb één decoder, aangesloten op een 16,5 Mbit lijn.

Ik weet niet of het een typfoutje was, maar je schreef decodeer-profiel. Als je daarmee bedoelde: is mijn decoder al geschikt om de nieuwe HD streams te decoderen, dan is het antwoord: ja, alle decoders (zelfs met de oudere software) zijn hiervoor geschikt. Ik leid dit af uit het feit dat mijn ouders met de vorige software-versie nog altijd HD tv kunnen kijken en ik me niet kan inbeelden dat Belgacom meer dan één type HD encodering tegelijk lopen heeft.
Inderdaad ik heb mij verkeerd uitgedrukt en bedoelde of je ergens kon zien ( software verrsie of aan iets anders ) dat de decoder de nieuwe encodering kan decoderen.
net gecontroleerd en de encoding/decoding is hetzelfde gebleven..
Badge +1
Hallo

Ik heb een 30/6 profiel en heb 3 tv's aangesloten op belgacom tv vroeger kon ik op 2 tv's HD bekijken. Zo stond dat ook als ik dit bekeek op http://www.belgacom.be/bwt/Login.action?productName=TV&request_locale=nl . Nu is mijn probleem dat er nu wel staat dat ik op 3 tv's HD kan bekijken nu is dit in praktijk niet zo. Als ik op mijn derde tv dit wil activeren dan staat er "Uw decoder laat niet toe om HD-zender te ontvangen door gebrek aan capaciteit". Hoe kan ik dit oplossen?

mvg
SD is nog steeds rond de 3Mb/s (ietsjes lager)
@ https:///people/fbc4d41ae3 wat staat als







Downstream line rate ????? kbps

op je webpagina => http://192.168.1.1 ?

Reageer