Vraag

Wifi verbinding

  • 8 August 2016
  • 4 reacties
  • 343 Bekeken

Enkele weken geleden de Bbox 3 geinstalleerd. Op zich geen probleem. Wifi verbinding via 5GHz geen probleem voor Iphones, tablet en laptop. Maar vervelend dat bij het opstarten de toestellen automatisch de Wifi verbinding via 2.4GHz kiezen. En dat lukt niet. Iphone meldt een verkeerd wachtwoord (alhoewel handmatig aangepast), de laptop meldt 'beperkte toegang'. Om ook een uitgebreidere ontvangst te hebben, hebben wij een adapter extender (ook niet goedkoop) aangeschaft, maar...geen resultaat. Daarom heb ik de helpdesk gecontacteerd en heel vriendelijke man aan de telefoon gehad (moet gezegd worden). Samen een aantal stappen doorlopen, uitleg over het verschil tussen 2.4 en 5 GHz en tot slot de melding dat het een 'beetje stoeien' zou worden om de juiste instellingen en/of frequenties te vinden. Nu 'stoei' ik al een week of 2, maar sta nog geen stap verder. Daar net 'gechat' met een proximus-medewerker die mij aanraadde om de modem te resetten, ondertussen uitgevoerd maar niet opgelost! Zou er toch iemand zijn die mij goede raad kan geven? Alvast bedankt. Groeten, Katrien

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Een accespoint als je dat zou kunnen plaatsen was een betere keuze geweest dan de extender, bij een extender halveer je je snelheid, en ondersteunt de extender wel de 5Ghz ?
"accespoint" de wifi bridge die proximus verkoopt bv .
maar of ze die al hebben met zowel 5 en 2.4 GHz dat weet ik niet, eventueel aan proximus medewerker vragen.
Reputatie 6
Badge +4
Dag Katrien,

Wat die operator je in feite vertelde klopt.

Je hebt 2 op WLAN SSID ( van je bbox3 router) zowel de mogelijkheid tot 2.4 GHZ en 5 GHZ

http://simpeleuitleg.nl/uitleg/computers/het-verschil-tussen-een-24ghz-en-een-5ghz-wifi-netwerk/93

en in feite komt het er op neer op beide de juiste frequentie/ kanaal te vinden die voor alle devices oke is.

Dus wil je specifiek op de 5ghz voornamelijk werken pas je die aan van de 5GHZ ,

eventueel schakel je de 2.4 eens uit om te zien wat dat geeft.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_wifi/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/sneller-surfen-door-het-wifi-kanaal-te-wijzigen.html

Wanneer je op een device een draadloze verbinding configureert kan je ook kiezen of die automatisch moet verbnden of handmatig.

Indien automatisch ( wat meestal voorkeur is) gaat natuurlijk het device gaan verbinden met wat die beste optie vindt qua ontvangst op dat moment.

Raar, dat je daar wachtwoord fout op krijgt, dat duidt er dan toch op dat er een fout in het draadloos wachtwoord moet zitten.??

Kan je eens bovenstaande stappen doen ( channel op de 5ghz wijzigen en 2.4 uitzetten op de router,

dan op de iphone bijvoorbeeld profiel vergeten

opnieuw aanmaken en kijken wat dat geeft?

mvg sabine
Op 5 GHz loop je wel veel vlugger kans van slechte ontvangst te hebben (tov 2.4 GHz)
omdat de verzwakking groter is in functie van de afstand en van de materie van de obstakels die het signaal moet dorkruisen op zijn weg naar de ontvanger

Reageer