Wifi traag, ethernet niet

  • 22 August 2015
  • 3 reacties
  • 690 Bekeken

  • New user
  • 0 reacties
Hoi


Ik ben al een ganse week aan het zoeken achter een antwoord voor mijn probleem, en ik raak er niet wijs uit daarom dacht ik eens even een berichtje hier achter te laten in de hoop dat er iemand wat raad kan geven.


Sinds vorige week heb ik last van slechte wifiverbinding. Ik heb de klantendienst gecontacteerd, en ik kon zonder problemen mijn oude BBOX2 omruilen voor een BBOX3. En hoera, het probleem was van de baan, ... voor ongeveer 2 dagen.


Even wat informatie; voor de problemen ontstonden (met de BBox2) haalde ik zonder problemen bijna een constante verbinding van 15mbps. Toen de problemen ontstonden was het niet de ganse dag dat ik er last van had, maar bepaalde momenten en slechts voor een bepaalde duur dat de wifi traag was (zowel piek als daluren). Toen de nieuwe BBox3 was aangesloten had ik perfecte wifiverbinding (25mbps) voor 2 dagen, waarna dezelfde problemen terug opdoken.


Ik zie geen vreemde apparaten aangesloten via wifi op de webpagina van de BBox, kanaal veranderen bood geen verbetering en ik heb de verbinding getest met een laptop vlak naast de modem (zowel ethernet als wifi). Ook deze had last van dezelfde problemen met de wifi, maar met een ethernetverbinding haalde hij wel de gewoonlijke snelheden. Op alle PC's gecheckt voor programma's die eventueel dataverkeer zouden kunnen opslorpen, maar niets gevonden en naar mijn weten is er weinig (niets) veranderd aan de PC's die gebruik maken van de wifi.


Hopelijk zijn er hier mensen die wat meer raad kunnen geven om de oorzaak van het probleem te kunnen ontdekken.




Edit: Kleine schets van de situatie vandaag. Wifi was traag rond ong. 11uur (3mpbs), ethernet was ok. Ondertussen een nieuwe test van de snelheid uitgevoerd (14u) en nu is de snelheid terug normaal (20mbps).







3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Hier hetzelfde probleem met de Bbox3. Eerst dacht ik dat het aan de Bbox3 z'n firmware lag maar aangezien u dat probleem ook had met de Bbox2 zal het dat misschien toch niet zijn.


Ik vind het ook vreselijk vervelend, vooral omdat het vroeger nooit voorviel. Bij mij is ongeveer 2 maand geleden begonnen, daarna was alles ok, en nu komt het sinds enkele weken terug regelmatig voor.


Aan mijn lijn ligt het in ieder geval niet, dat heb ik al eens laten controleren.


Reputatie 1
Hier ook hetzelfde probleem als ik verbind met de WiFi van de modem, tergend traag (maar niet altijd).


Normaal wordt hier wel gebruik gemaakt van de WiFi van mijn eigen router die verbonden is via ethernet, dat werkt dan weer perfect.
@llk, Als je internetsnelheid normaal is via utp kabel verbonden aan je modem dan kan je door je bbox2 te vervangen met een bbox3, zeker het probleem tergend traag via wifi niet oplossen tenzij je bbox2 wifi kaart zou defect zijn war heel zelden voorkomt dus de kans blijft klein dat dit een oplossing is.


Om te beginnen moet je uw wifi spectrum bekijken om vast te stellen of je gekozen wifi kanaal van je modem niet door naburige wifi routers verstoord wordt wwat meestal de reden is en dit kan door verschillende andere toepassingen verstoord worden ook, zoals microgolf ovens, babyfoons etc. en door afstand bediening gestuurde toestellen in het algemeen.......


Ik heb al verschillende testen gedaan en de wifi ontvangst/kwaliteit is niet noemenswaardig verschillend (bv als je bij beide de 2,4 wifi-g/n gebruikt )tussen bbox2 en bbox3.


Je kan wel voordeel hebben door de 5GHz band te gebruiken omdat die minder gestoord wordt en ook minder kan gestoord worden als je wifi-kaart die ondersteunt natuurlijk.


Als het probleem echter van Proximus zelf komt, slechte poort van DSLAM in de ROP en verderop zelf bij bepaalde servers die u bedienen (wat dikwijls dan regio gebonden is) dan zal je dit zeker nooit zelf kunnen oplossen en moeten er specialisten van Proximus opgezet worden om alles door te meten en zo vast te stellen van waar de oorzaak komt.(NB:maar dan moet je dit zowel voor hebben via wifi als via utp)

Reageer