Beantwoord

Wifi-bereik vergroten


Ik zou het wifibereik willen vergroten en zit met volgende situatie. Het signaal komt uit de kelder. Er komt ook 1 (vrij lange) utp-kabel uit de kelder die nu aangesloten is op de decoder van Proximus. Daarnaast hebben we momenteel 2 powerline adapters van Proxiums (al enkele jaren oud). Hoe kan ik best mijn wifibereik uitbreiden zodat het signaal ver genoeg reikt en sterk genoeg blijft?

- Wifi-repeater hebben we al geprobeerd en was niet de ideale oplossing.
- Via een powerline adapter met wifi is een mogelijkheid (kan ik dan een adapter van eender welk merk kopen qua compatibiliteit?).
- Via een apparaat aan de utp kabel die naar boven komt (weet niet of dit mogelijk is).
- Misschien nog een andere optie?
icon

Beste antwoord door Wilin 24 June 2016, 14:00

Bekijk origineel

14 reacties

Powerlines die de zelfde chipset hebben de zelfde norm ondersteunen bv homeplug , zouden normaal gezien zonder probleem kunnen werken
Het nooit echt aageraden van verschillende merken ondereen te mengen.

Via een apparaat aan de utp kabel die naar boven komt (weet niet of dit mogelijk is).
Dit kan met een acces point
Reputatie 7
Badge +4
Beste,

De makkelijkste en beste oplossing is het Wifi signaal versterken door een Powerline adapter met Wifi.

Ook dit kan je via ons verkrijgen en via onderstaande link kan je ook alle info hierover vinden.

http://www.proximus.be/nl/id_cr_connecttv/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv.html

Een utp kabel naar boven brengen is ook een mogelijkheid maar hier zal waarschijnlijk boorwerk voor nodig zijn.

Met vriendelijke groeten

Koen
Reputatie 4
Badge +2
Een switch op het einde van je utp kabel, daar de decoder en je accespoint in.
Er is wel al een utp-kabel (van enkele meters) die naar boven komt en die momenteel in de decoder steekt. Geeft een powerline met wifi betere resultaten dan een access point?
Reputatie 6
Badge +3
Schakel de WiFi van de BBox uit.
Plaats een WiFi accesspoint bij je TV (je hebt daar toch al een kabel)

Als je BBox echt ver van de plaats waar je wifi wil staat, dan zorgt die alleen maar voor storingen. Het is efficienter om een nieuw accesspoint te installeren daar waar je WiFi wil.
De lengte van de utp-kabel zorgt niet voor een slechter signaal?
Reputatie 4
Badge +2
De lengte van de utp-kabel zorgt niet voor een slechter signaal?

Nee, zeker niet die paar meter die je hebt.
En is die switch noodzakelijk of is het gewoon utp kabel in accesspoint en nieuwe utp kabel van accesspoint naar decoder?
En nog een vraag, aan welke vereisten (qua snelheid of andere dingen) moet een access point voldoen om optimaal te werken in combinatie met de bbox3?
Reputatie 6
Badge +3
En is die switch noodzakelijk of is het gewoon utp kabel in accesspoint en nieuwe utp kabel van accesspoint naar decoder?
Dat hangt vooral af van de accesspoint. Indien de accesspoint meerdere poorten heeft zit er een switch in


En nog een vraag, aan welke vereisten (qua snelheid of andere dingen) moet een access point voldoen om optimaal te werken in combinatie met de bbox3?
Dit is waarom ik de WiFi van de bbox3 zou uitzetten, dan heb je geen problemen om ze samen te laten werken op vlak van WiFi. Voor de rest moet je er wel voor zorgen dat je accesspoint ofwel geen router is, of dat die functionaliteit uit staat (DHCP server uit, firewal, ... ).
Ik laat de wifi van de bbox ook opstaan en zo heb ik een roaming werking als je met je mobiel toestel verplaatst
Reputatie 4
Badge +2
Ik laat de wifi van de bbox ook opstaan en zo heb ik een roaming werking als je met je mobiel toestel verplaatst

Zo doe ik het dus ook, zelfde SSID, wel een ander kanaal.
Reputatie 6
Badge +3
Tjah, hangt uiteraard af van de situatie en de nieuwe accesspoint alles bereikt dat je wil of niet. Persoonlijk vind ik dat als je voldoende hebt aan het beriek van de accesspoint dat de andere WiFi af moet. zeker op de 2.4GHz is er al niet veel plaats, een WiFi die niet gebruikt wordt zorgt alleen maar voor problemen voor andere netwerken.
Ik laat de wifi van de bbox ook opstaan en zo heb ik een roaming werking als je met je mobiel toestel verplaatst

Zo doe ik het dus ook, zelfde SSID, wel een ander kanaal.

het lukt ook op het zelfde kanaal, als je bvb geen vrije kanalen genoeg vindt door naburige storende wifi signalen, maar dan moet je goed zien waar je de acess points zet want anders gaan ze met elkaar interfereren.

Reageer