Beantwoord

WIFI 5.0 niet zichtbaar

• 6 januari 2016
  • 9 reacties
  • 4589 Bekeken

Sinds kort klant bij Proximus. Via de bbox 3 zie ik dat er 2 wifi sterktes mogelijk zijn. Ik kan via mijn wifi zoeker enkel de 2.4Ghz terugvinden.

De 5.0 van ergens in de buurt wordt wel opgepikt. Wat doe ik fout?
icon

Beste antwoord door Bram 8 januari 2016, 11:23

Dag Jan,

Allicht wordt er voor de 5GHz Wifi een kanaal gebruikt dat niet (of niet goed) ondersteund wordt door uw toestel.
U kan zelf manueel een ander kanaal kiezen en vervolgens opnieuw zoeken naar de beschikbare wifi netwerken.
In deze FAQ leggen we uit hoe u dit kan doen.

Zorg wel dat u absoluut zeker weet dat uw toestel 5GHz wifi ondersteunt, anders is het een maat voor niks. De kans bestaat immers dat iemand in uw buurt een 2.4GHz netwerk heeft aangeduid met "Ghz" in de naam (ok, het zou vreemd zijn, maar valt toch niet uit te sluiten :D).

@ Elsa: Een reset is niet de oplossing voor alles 😳
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2
Badge
@ Bram: Jan heeft gezien in de UI van zijn bbox3 dat de 5GHz radio uit staat en dat hij die niet krijgt aangeschakeld

@Jan: de 5GHz radio schakel je aan/uit via de homepagina van je modem (192.168.1.1), klik op het tandwieltje naast de 5GHz en in die pagina heb je als eerste topic "Activation" met daarbij "Status" en die zou bij jou op "off" dan moeten staan. Die op "on" zetten en vervolgens op OK klikken heeft dus niet geholpen?
Als je uit de homepagina uitlogt, en nadien terug inlogt en gaat kijken, staat die status dan opnieuw op "off"?

Wat je ook nog zou kunnen proberen, is (nadat je de status op "on" hebt gezet) om met de WiFi aan/uit-schakelaar (vooraan op de modem, meest rechtse knop, naast de WPS) eens de WiFi volledig uit te schakelen, en nadien terug aan.

opm: mocht je na dat je de 5GHz op "on" hebt gezet willen je modem herstarten, kan je best een minuutje eerst wachten, want de modem gaat niet onmiddellijk je aanpassingen van zijn RAM naar zijn Flash wegschrijven.
Bij een collega van mij heb ik de bbox3 om die zelfde reden als Jan, een factory reset gegeven en dan was dit in orde. Dus als je alles anders eerst geprobeerd hebt probeer dan toch ook maar eens een factory reset en anders kan de helpdesk dit van op afstand in orde zetten.
met welk toestel zoek je de 5.0 want als die zijn netwerkadapter geen 5.0 ondersteunt zal je die natuurlijk ook niet zien in je lijst van wifi netwerken
Je kan deze controlleren door in te loggen op je modem via je pc http://192.168.1.1/ dan kan je kijken of die aanstaat zoja dan is het antwoord van elsa de uitslag
Zoals vermeld in mijn vraag pikken mijn toestellen wel de 5.0 van een ander netwerk in de buurt op. Dus dit kan het probleem niet zijn.
Via de user page van de modem heb ik die al gechecked en die staat inderdaad uit. Maar na verschillende pogingen krijg ik dit maar niet aangezet. Ik moet dus ergens nog iets over het hoofd zien, maar wat...
doe eens een reboot van je bbox3 door de spanning 20 seconden te onderbreken om te zien of je deze deze dan wel actief staat of kan gezet worden
anders een factory reset doen van je bbox3 door achteraan met bv een tandenstoker het verzonken knopje 20 seconden in te drukken (alle lichtjes gaan even uit ) en dan te lossen.
Als dit allemaal niet helpt bellen naar de helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
Reputatie 6
Badge +4
Dag Jan,

Allicht wordt er voor de 5GHz Wifi een kanaal gebruikt dat niet (of niet goed) ondersteund wordt door uw toestel.
U kan zelf manueel een ander kanaal kiezen en vervolgens opnieuw zoeken naar de beschikbare wifi netwerken.
In deze FAQ leggen we uit hoe u dit kan doen.

Zorg wel dat u absoluut zeker weet dat uw toestel 5GHz wifi ondersteunt, anders is het een maat voor niks. De kans bestaat immers dat iemand in uw buurt een 2.4GHz netwerk heeft aangeduid met "Ghz" in de naam (ok, het zou vreemd zijn, maar valt toch niet uit te sluiten :D).

@ Elsa: Een reset is niet de oplossing voor alles 😳
Je zou het niet zeggen als je op facebook Twitter en ontevredenklanten kijkt :-))))
Reputatie 6
Badge +4
@ Bram: Jan heeft gezien in de UI van zijn bbox3 dat de 5GHz radio uit staat en dat hij die niet krijgt aangeschakeld

Juist ja! Daar had ik even over gekeken...

Reageer