WiFi 2.4 vs 5.0 & connectiviteit

  • 26 May 2014
  • 0 reacties
  • 844 Bekeken


Beste,


Al vanaf het begin van onze keuze naar belgacom toe en de bijbehorende Bbox-3 heb ik een merkwaardig probleem.


Ik heb zelf een multimedia-server/nas staan in het netwerk die vie ethernet is aangesloten. Verder heb ik een aantal devices (MacBook, iMac, Windows Laptop, tablet..) aangesloten via WiFi.


Als ik nu verbinding wil maken naar mijn server om bijvoorbeeld te printen, fileserver, webinterface.. dan kom ik dikwijls tot het resultaat dat ik geen verbinding krijg met die server. Host vaststellen, meer niet, hij linkt het toestel (server) dus niet meer aan het IP ervan (en dat is statisch). Hoewel die server nog wel mooi in het overzicht staat op de webinterface van de Bbox-3.


Het merkwaardige is nu dat als ik via 5.0 WiFi verbind, dat alles terug werkt, waar ik dus voordien via de 2.4 verbonden was. Je zou dan kunnen zeggen van altijd die 5.0 te gebruiken, maar die is immens onstabiel (traag voor bestandsoverdracht/backup, soms geen connectie mogelijk..).


Iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken? Ik zou een andere router kunnen nemen maar dat is weer een toestel bij, en dan zit ik met de vectoring problemen in de toekomst enzovoorts. Kortom, ik wil er ook niet meer geld aan vuilmaken..


ps: als ik de bbox naar fabriekstoestand herstel is alles opgelost, maar omwille van de configuratie van mijn server doe ik dat liever niet, het zou me telkens een halve dag kosten om alles terug te configureren..


Alvast bedankt!


Mvg,


Philip

0 reacties

Geen reactie

Reageer