Beantwoord

Wifi 2.4 en 5 GHz

  • 6 September 2016
  • 19 reacties
  • 2203 Bekeken

hallo
heb 2 laptop beide win 7
op de ene heb ik 2.4 ghz kan deze niet wijzigen
en de andere 5 ghz
komt dit door de interne modem of is dit een instelling
mvg
icon

Beste antwoord door sinjoor76 6 September 2016, 02:35

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Dat ligt inderdaad aan de (ingebouwde) Wifi-adapter/ontvanger in je laptop(s).
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb het nog niet zien passeren, dus:

* Heb je je modem al eens herstart?
* Heb je het kanaal van de WiFi al eens veranderd? misschien is er een stoorzender bijgekomen in de buurt.
* Heb je al een iets met een kabel aan je modem gehangen en dan de snelheid getest?
* Heb je dit voor op zowel de 2.4GHz als de 5GHz
* Kun je aub Mb en MB met de juiste hoofdletters schrijven zodat we zeker over hetzelfde spreken? Want zoals Frank al zei: 5.2MB = 41.6Mb en dan is je snelheid opeens helemaal normaal
* Verder gaand op het punt van Elsa: is je modem wit (BBox2) of zwart (BBox3)

@Elsa: met de BBox2 kun je in theorie tot 54Mb/s gaan (wifi 802.11g), alhoewel ik ermee akkoord ga dat je dit meestal niet zal halen.
Reputatie 6
Badge +3
je zegt: Frank al zei: 5.2MB = 41.6Mb en dan is je snelheid opeens helemaal normaal
toch zeker niet als TS een bb2 heeft
Nooit ga je 54 Mbps halen in de praktijk zo ongeveer maximaal 25 Mbps, als je alleen op het wifi kanaal zit zonder naburig kanaal dat samenvalt.


Inderdaad, en doordat er ook cijfers komen van speedtest.net vermoed ik dat het inderdaad als Mbps word bedoeld, maar ik ben het graag zeker 🙂. Net zoals we nog niet zeker zijn of het een bb2 of bb3 is.
mijn beide laptops van HP op windows 10 , één daarvan ondersteunt zijn wifi adapter 2.4 GHz maar geen 5 GHz en de tweede zijn wifi adapter ondersteunt beide maar nog geen wifi-AC, de meer recente toestellen ondersteunen nu ook wifi-AC net zoals de recent Bbox3's wifi AC ondersteunen
NB: om bv te zien of er naburige wifi kanalen u eventueel kunnen storen kan je bv met de 'wifi analyzer' app opsporen.
Reputatie 6
Badge +4
Hi,

Onze bbox3 routers sturen uit zowel in 2.4 Ghz als 5 Ghz,

afhankelijk dus van het device ( draadloze adapter) is het mogelijk met 5Ghz Wifi te verbinden,

niet alle devices zijn al compatible.

http://simpeleuitleg.nl/uitleg/computers/het-verschil-tussen-een-24ghz-en-een-5ghz-wifi-netwerk/93

mvg Sabine
heb maar 5mb download op mijn smart en tablet . is dit de minimum .
dacht dat het ervoor sneller ging ,heb het comfort pakket
heeft niks te maken met het pack dat je hebt maar wel de lijnsnelheid waarop je bbox modem maximaal kan synchroniseren.
lees hier af wat je minimum zou moeten hebben => https://proximus.be/internetsnelheid
heeft niks te maken met het pack dat je hebt maar wel de lijnsnelheid waarop je bbox modem maximaal kan synchroniseren.
lees hier af wat je minimum zou moeten hebben => https://proximus.be/internetsnelheid


volgens de test zou ik
Max: 45,4 Mb/s download - 3,91 Mb/s upload
Min: 18,3 Mb/s download - 1,7 Mb/s upload
maar krijg maar 5.2MB volgens een cm security binnen .
probeer eens met de speedtest.net heb je ook als app bv voor smartphone
dit testen moet je ook doen terwijl de decoders in standby staan en er geen opnames op harde schijf zijn.
Reputatie 6
Badge +3
Gebruik je de juiste eenheden ? Want 5.2MB = 41.6Mb want 1 B is gelijk aan 8 b.
Verschil grote en kleine letter.
De speedtest.net (of de app) zal het aangeven in Mbits/s dus zal het daar direct duidelijk worden voor Steve
of het verkeerde eenheden waren en dus uitgedrukt was in MB (MegaByte) ipv Mb .(Megabit)
Daarom dat ik ook altijd vraag van eens de http://speedtest.net te doen om zo'n misverstanden te vermijden

Reputatie 6
Badge +3
PS cm security toont wėl standaard met kleine letter.
't voordeel is als ik de waardes vraag aan iemand van de speedtest.net dat ze zelf mogen kleine grote letters of zelf geen gebruiken dat ik dan zeker ben dat het om Megabits gaat en anders komen ze met exotische testprogramma's af waar je soms nog niet van gehoord hebt en moet je dan zelf gaan uitvissen is het nu bits of bytes enz...(tijdverlies dus en verwarring) , als je nog kan volgen wat ik bedoel 😉
Heb een speedtest gedaan en ping 25ms Down 4,27MB upload 586
Op mijn werk had ik een download van rond de 30MB
doe je dat met het zelfde toestel en hoe ver sta je bvb van de bbox verwijderd thuis want met wifi op 5 GHz heb je veel vlugger minder signaalontvangst tov de 2,4 GHz
NB: speedtest.net (of de app) duidt toch geen MB aan maar Mb namelijk Mbps (Mega bits per seconde)
Ja met het zelfde toestel .de box staat al zeker 5j op de zelfde plaats en sinds 2 weken problemen,traag . Maar toch bedankt voor je hulp en bel maandag wel eens naar de concurrentie . Mvg
Heb je al eens de supportdienst gecontacteerd 0800 22 800 (7/7 tot 22u) anders kunnen ze eventueel je uw mailbox even laten omruilen.
Mss stellen ze ook vast dat je lijnsnelheid te laag is om één of andere reden.
Welke snelheid haal je bvb met de speedtest als je uw laptop verbindt met een utp kabel aan de bbox3.

Ben je zeker ook dat je thuis en op het werk wel op de zelfde wifi-band werkt want je hebt de 2.4 en de 5 GHz band (wifi-n /wifi-ac norm)
want thuis zit je mss op 2.4 en op het werk mss op 5GHz, enfin ik ben maar aan het nadenken waar eventueel de reden zou kunnen liggen.
natuurlijk als je zegt dat je het maar sinds 2 weken het probleem hebt zal het waarschijnlijk niet deze reden zijn.
Langs de andere kant spreek je over 5j en vraag ik mij af of je dan wel een bbox3 hebt en als je een bbox2 hebt zit je sowieso al op 2,4 GHz band en kan je maximaal maar ronde 22Mbps halen op deze wifi band (als ie niet gestoord wordt door naburige wifi signalen)
dan zou je eventueel eens op een ander kanaal kunnen proberen.
Maar als het nog een bbox2 is zou ik sowieso vragen om deze te mogen omruilen voor een bbox3
je zegt: Frank al zei: 5.2MB = 41.6Mb en dan is je snelheid opeens helemaal normaal
toch zeker niet als TS een bb2 heeft
Nooit ga je 54 Mbps halen in de praktijk zo ongeveer maximaal 25 Mbps, als je alleen op het wifi kanaal zit zonder naburig kanaal dat samenvalt.
aangezien het van speedtest.net komt ben je toch zeker dat er Mbps staat achter de waardes die gepost werden..
en inderdaad die vragen waar jij benieuwd in bent had ik hier ook al gesteld omdat het anders niet duidelijk is van waar het zogezegde probleem komt, als het natuurlijk te wijten is aan zijn lijnsnelheid die gedaald is om één of andere reden dan zal hij wel terecht moeten bij prox voor de oplossing, tenzij dat de reden is dat zijn datavolume op is, maar dat zal nu hier wel het geval niet zijn 🙂

Reageer