Goeiedag,
Naar aanleiding van de commotie rond Telenet heb ik me wat zitten verdiepen in de courante downloadsnelheiden in België. Feit is dat ik nu een meer concreet beeld heb gekregen hieromtrent.
Ik weet al lang dat we nog op het zielige ADSL zitten en dat VDSL hier niet mogelijk is: ik heb hiervoor zowel http://www.lijntest.be/ als http://proximus.be/internetsnelheid gecheckt.
Onze downloadsnelheid? 3.9 Mbps.
Nu, de laatste jaren hebben we het ons niet zo erg aangetrokken. Mijn vader z'n werk betaalt de internetverbinding dus hoewel we niet zouden mogen klagen (wees gerust: dat snap ik), geraakt ons (vooral mijn) geduld stilaan op.
Daar komt nog bij dat m'n zus - die voorheen geen grootgebruiker was - in het weekend terugkeert van op kot en dan Netflix gebruikt waardoor u wel kunt verstaan dat als ik op Youtube zit en zij op Netflix, dit gewoonweg niet doenbaar is...
Hoe is het mogelijk dat Proximus zoveel berichtgeving brengt over VDSL en vectoring en DLM, terwijl er nog mensen op het oude ADSL zitten?
We hebben ver een jaar geleden eens naar de klantendienst gebeld. Ze zeiden dat we dit moeten 'aankaarten'. Nu vraag ik me toch serieus af waar we dit moeten 'aankaarten' als de 'klantendienst' het niet voor ons kan aankaarten.
Nu wens ik te weten:
- waar kaarten we dit aan?
- waar kunnen we zien wanneer de werken in het straat/de omgeving eindelijk gaan gebeuren?
Van 3 buren gaat hun router's zendbereik ver genoeg om hun SSID van hieruit te bepalen. Uit elk z'n SSID kan ik afleiden dat ze alle drie bij Telenet zitten... Om maar te zeggen: ik weet dat bepaalde straten minder voorrang krijgen als er weinig Belgacom/Proximus klanten zijn, maar uiteindelijk verwacht je toch dat elke straat uiteindelijk aan de beurt komt?
Nogmaals, we zijn ver 2015.
Ik wil uiteraard via PM het adres en Belgacom/Proximus telefoonnummer doorsturen.
Vriendelijke gefrustreerde groeten.
Bladzijde 2 / 3
Het zal niet altijd om die reden zijn dat ze dit zeggen, maar als je zal moeten wachten tot ze daarvoor zullen zorgen dan kan je mss nog lang wachten en dan ben je vlugger overgestapt,(wat je 100% zelf moet uitmaken en je niet laten beïnvloeden door om het eender wie)
trouwens als ze dat zeggen zal dat ook niets veranderen aan de zaak en zal Proximus toch afgaan op de kosten baten analyse en op niks anders.
trouwens als ze dat zeggen zal dat ook niets veranderen aan de zaak en zal Proximus toch afgaan op de kosten baten analyse en op niks anders.
Men zou er toch minstens voor moeten zorgen dat iedereen een aanvaardbare snelheid heeft, het zijn natuurlijk de mensen die al een goede snelheid hebben die je hier niet zult horen of nogal makkelijk zeggen dat je dan maar moet overstappen. Lees de kosten , meerkost en het verlies hier aan verbonden die niet iedereen zo maar kan dragen.
Het omgekeerde zal in de toekomst ook wel nog eens gebeuren
Als er nog eens wat geld op overschot.Eerst de overlopers van Telenet wat goedkope geschenkjes toeschuiven en hun eigen jarenlange klanten in de kou laten staan.Wat krijgen wij voor onze trouw al die jaren?
Men is wel zo slim genoeg om dit in de voorwaarden te zetten dat je niet kan komen zagen over de gehaalde snelheden dus ergens ook een vorm van vervalsing. Om eerlijk te zijn wist ik ook niet welke snelheid ik hier ging kunnen halen omdat die toen nog niet beschikbaar was via proximus en moet je enkel afgaan op de praatjespagina (verkoopspagina). Wat mij betreft zou het toch de norm moeten zijn dat je 30 mbps behaald download dan laat ik nog de upload snelheid in het midden wat voor mij iets minder belangrijk is maar voor anderen dan weer wel.
Ja en als je de proximus internetsnelheid test doet dat werkt die nu voorlopig nog niet 😉 zouden ze dat nu met opzet doen omdat er voor het ogenblik veel van TN geïnteresseerd om over te stappen en dus ook in de internetsnelheid die ze zouden kunnen halen, en om ze alzo niet teleur te stellen,
'niet weet niet deert'
'niet weet niet deert'
Laat ons een kat een kat noemen momenteel is het financieel beter bij Proximus prijs/kwaliteit dat was tenslotte ook de reden waarom ik indertijd bij TN ben weggegaan. Maar zoals aangegeven zijn dit pre-historische snelheden een provider onwaardig en vandaag de dag ongeloofwaardig bij de klant. Men moet niet afkomen met te stellen dat dit in gebieden gebeurd die veraf liggen en bijgevolg commercieel minder interessant want heb zelf ook geen hoge snelheden (gelukkig nog niet zo erg als boven genoemd maar zit ook op het randje) en woon in wat men noemt een kleine stad te midden het centrum. Kom zelf van een landelijk gebied waar mijn mogelijkheden op gebied van internet en tv veel beter waren. Het enige wat men steeds zegt dat is dat je regelmatig een speedtest moet doen.
M'n vader zei eens dat 'ergens begin 2015' dit zou opgelost geraken
Dit zal slaan op het einde van de Vectoring uitrol voor diegenen die al op vectoring staan , maar dit geldt alleen voor mensen die die niet te ver van de glasvezelkast wonen en in Q1 2015 is het de beurt aan deze die op VDSL2 staan en een lijnlengte hebben minder dan 700 meter.
Als je nu op ADSL staat en er moet iets voorzien worden voor VDSL2 dan gaat dit niet zo maar in één twee drie er moet ook van de gemeente toelating gegeven worden van de gemeente uit. Het enigste geval waar het wel (soms met wat geluk) vlug kan gaan is als je op een volzette ROP zit zat en er bv een abonnee wegvalt die op VDSL2 aangesloten was en je zo in de plaats kunt aangesloten worden.
Bijkomende vraag: Er staat daar:
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Maar moeten er niet eerst werken in de straat/de omgeving gebeuren om VDSL2 mogelijk te kunnen maken? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben?
Of gaat het werkelijk zo zijn dat van de ene dag op de andere VDSL2 toegepast zal worden?
edit: Ik heb de vraag even gesteld aan 'Onze medewerkers'. :)
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Maar moeten er niet eerst werken in de straat/de omgeving gebeuren om VDSL2 mogelijk te kunnen maken? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben?
Of gaat het werkelijk zo zijn dat van de ene dag op de andere VDSL2 toegepast zal worden?
edit: Ik heb de vraag even gesteld aan 'Onze medewerkers'. :)
Ik kreeg zonet antwoord van 'Onze medewerkers':
Na verschillende testen is terug gebleken dat het nog steeds niet mogelijk is om over te gaan naar VDSL2.
Er is hierover nog geen enkele richtdatum gekend.
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Alvast onze excuses voor het ongemak.
Tja... Toch wel jammer dat er nog geen richtdatum bekend is.
M'n vader zei eens dat 'ergens begin 2015' dit zou opgelost geraken. Waar hij dit vandaan haalde, had ik hem niet gevraagd. Misschien zei hij het wel gewoon om de discussie even te sussen lol.
Nu heb ik zwart op wit dat het niet zo zal zijn.
Toch eens zien of we dus naar Telenet kunnen overstappen.
Na verschillende testen is terug gebleken dat het nog steeds niet mogelijk is om over te gaan naar VDSL2.
Er is hierover nog geen enkele richtdatum gekend.
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Alvast onze excuses voor het ongemak.
Tja... Toch wel jammer dat er nog geen richtdatum bekend is.
M'n vader zei eens dat 'ergens begin 2015' dit zou opgelost geraken. Waar hij dit vandaan haalde, had ik hem niet gevraagd. Misschien zei hij het wel gewoon om de discussie even te sussen lol.
Nu heb ik zwart op wit dat het niet zo zal zijn.
Toch eens zien of we dus naar Telenet kunnen overstappen.
Als ze echt niks te bieden hebben en je ziet de mogelijkheid om naat bv TN over te stappen dan zou je dit nog kunnen overwegen als er toch in de nabije toekomst geen VDSL2 voorzien is voor u !
Best toch nog eens een klacht indienen via► contact_email normaal contacteren ze je dan, maar bij u hebben ze dit dan niet gedaan ?
Beste,
Hier download 2,7 Mbps en upload 407 Kbps.
Ik heb 2 klachten ingediend nu een maand geleden. U denkt toch niet dat er enige reactie komt op o.a. technische problemen en voorhistorische snelheden. Dit in tegenstelling met de facturatiedienst waar men in een minimum van tijd en correct reageert (Onlangs zelf ondervonden). Ik ben volledig op de hoogte van de zo vaak aangehaalde techniek, maar dit gaat mij niet aan; wij betalen en wensen tenminste een minimum ! Cadeaus hier en promoties daar maar bestaande klanten blijven in de kou staan !
Hier download 2,7 Mbps en upload 407 Kbps.
Ik heb 2 klachten ingediend nu een maand geleden. U denkt toch niet dat er enige reactie komt op o.a. technische problemen en voorhistorische snelheden. Dit in tegenstelling met de facturatiedienst waar men in een minimum van tijd en correct reageert (Onlangs zelf ondervonden). Ik ben volledig op de hoogte van de zo vaak aangehaalde techniek, maar dit gaat mij niet aan; wij betalen en wensen tenminste een minimum ! Cadeaus hier en promoties daar maar bestaande klanten blijven in de kou staan !
Maar de resultaten van de verschillende manier (die voorlopig wel werkten) spreken elkaar niet tegen, en inderdaad wijst dit uit dat je geen VDSL2 aansluiting zou kunnen hebben en in dit geval was het inderdaad aangeraden van een privé bericht te sturen om de specialisten het te laten na gaan of het mogelijk is of als er eventueel op korte termijn iets zou voorzien zijn om uit te breiden !
via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
Heeft niks te maken met wat Snor zegt want de medewerkers of beter gezegd Proximus is hiervan op de hoogte zoals ik hier al gemeld heb en dit is pas vanaf gisteren dat die foutmelding komt
NB: ook de derde manier werkte gisteren niet, zijn duidelijk aanpassingen aan het doorvoeren, zal iets te maken hebben met de upload snelheden
edit: ter info: ik woon in 9400 Ninove.
OK, ik heb volgende 3 manieren eens gedaan, uit de post van Elsa:
Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:
1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....
2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '
3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '
doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,
respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.
Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,
dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een
privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
1ste manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de melding 2 normale (niet-HD) TV's mogelijk is.
- via adres: Hier ook de melding van 2 normale (niet-HD) TV's.
2de manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
- via adres: Ik krijg dezelfde foutmelding.
3de manier:
- via telefoonnummer:
- via adres:
En zonet heb ik een reactie gehad van 'Onze medewerkers' dus zij gaan het nu eens nakijken. :)
OK, ik heb volgende 3 manieren eens gedaan, uit de post van Elsa:
Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:
1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....
2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '
3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '
doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,
respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.
Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,
dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een
privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
1ste manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de melding 2 normale (niet-HD) TV's mogelijk is.
- via adres: Hier ook de melding van 2 normale (niet-HD) TV's.
2de manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
- via adres: Ik krijg dezelfde foutmelding.
3de manier:
- via telefoonnummer:
- via adres:
En zonet heb ik een reactie gehad van 'Onze medewerkers' dus zij gaan het nu eens nakijken. :)
Ja dat Telenet en Proximus en andere geen grote kosten zullen doen als ze niet op voorhand weten dat het achteraf zal opbrengen dat weten we natuurlijk allemaal wel want in eerste plaats kunnen ze goed rekenen.
Maar dit wil natuurlijk nog niet dat er daarom een foutmelding zou moeten komen voor die +/- 15% gevallen dat is trouwens maar data invullen in een database en meer niet, zelf al klopt die dat niet, 't moet daarom geen foutcode genereren !
Maar dit wil natuurlijk nog niet dat er daarom een foutmelding zou moeten komen voor die +/- 15% gevallen dat is trouwens maar data invullen in een database en meer niet, zelf al klopt die dat niet, 't moet daarom geen foutcode genereren !
Gewoon ter info enkele cases uit bewuste No-Coverage regio's (+/-15%) met foutcoode:
M.i. focust Proximus zich vooral op de 85% gecoverde regio's waardoor BUG's die slechts +/-15% voorkomen helemaal niet- of slecht sporadisch behandeld worden.
Het is een strategie die alvast bijdraagt om beduidend goedkoper te blijven dan Telenet. Dus wellicht bewust (?)
- 9880 Lotenhulle (Aalter), Congostraat
- 9800 Deinze, Uilstraat
- 1740 Ternat, Iepenlaan
- 9750 Zingem, Weistraat
- etc
M.i. focust Proximus zich vooral op de 85% gecoverde regio's waardoor BUG's die slechts +/-15% voorkomen helemaal niet- of slecht sporadisch behandeld worden.
Het is een strategie die alvast bijdraagt om beduidend goedkoper te blijven dan Telenet. Dus wellicht bewust (?)
afgelegen/landelijke dorpjes
Eigenlijk mogen die van geluk spreken dat er nog een telefoon kabel ligt, want coax van Telenet zal je er dan ook wel niet vinden
Nu alle gekheid op een stokje, maar van al die mensen die mij vragen of ze van ADSL kunnen overstappen, daar heb ik het nog niet voor gehad ofwel zin er dan geen bij geweest die afgelegen woonden, maar soit als jij zegt dat je het al regelmatig voorgehad hebt dan zal dat ook wel zo zijn.
Beste Elsa,
test eens in een paar afgelegen/landelijke dorpjes waar Proximus enkel 'vaste lijn en zwakke ADSL' aanbiedt. Daar zal u frequent de foutcode krijgen die u rapporteerde op 02 oct.
nb: in de overige 85% regio's werkt de test goed tot heel goed.
test eens in een paar afgelegen/landelijke dorpjes waar Proximus enkel 'vaste lijn en zwakke ADSL' aanbiedt. Daar zal u frequent de foutcode krijgen die u rapporteerde op 02 oct.
nb: in de overige 85% regio's werkt de test goed tot heel goed.
Ja Snor, daarom zeg ik juist dat ik niet begrijp wat de reden waarom jij dat heb kunnen vast stellen van die 15 % foutmelding en ik nog nooit, ik heb niet gezegd dat het onmogelijk is dat je dit voor heb, alleen dat ik dat raar vind en mij afvraag wat dar de reden kan van zij, ik trek uw bewering niet in twijfel, mss heb je dit daaruit geconcludeerd , maar dat is dus bijlange niet wat ik bedoel en ik heel verwonderd ben dat ik dit nog niet vast gesteld heb op die honderden en meer testen die ik al moeten uitvoeren heb en 15% dan zou ik verwachten dat ik dit al zou tegengekomen zijn dat bedoel ik en juist daarom dat ik nu nog meer benieuwd ben naar de reden van onze verschillende bevindingen.
Natuurlijk spreek ik niet van de foutmeldingen die vanaf gisteren begonnen zijn, want dit was gekend bij Proximus.
Natuurlijk spreek ik niet van de foutmeldingen die vanaf gisteren begonnen zijn, want dit was gekend bij Proximus.
Ik heb bij de technische dienst ook eens navraag gedaan naar de mogelijkheden omdat ik ook op een klein profiel zit maar daar zei men me ook dat mijn lijn gemonitord wordt en zodra het mogelijk is de snelheid zal verhoogd worden zonder dat u hiervoor een verwittiging krijgt. Het enige wat je dan kan doen is regelmatig een speedtest uitvoeren.
Elsa i.v.m. ..... die test moeten doen maar nog nooit die foutmelding van 15% waarover u het hebt meegemaakt, ik vraag mij af .....
- Zie ook uw reactie van 02 oct 2014
ik heb nog eens een adres ingevoerd en krijg :
http://forum.proximus.be/files/ad615cad0e/Beschikbaar-fout.jpg" target="_file" title="Klik hier om de bijlage weer te geven of te downloaden. (21KB)
Inderdaad en dan via een zeer interessante 'groepsaankoop' terug naar Proximus
Zoals Elsa zegt, eens navragen bij de medewerkers hier of er vooruitzichten gekend zijn.
Is het antwoord negatief, dan weet je wat je te doen staat: vragen aan je vader of hij op zijn werk ook Mechelse gele abonnementen kan krijgen.
Is het antwoord negatief, dan weet je wat je te doen staat: vragen aan je vader of hij op zijn werk ook Mechelse gele abonnementen kan krijgen.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.