waarom stereo over multichannel PCM?

  • 30 December 2010
  • 12 reacties
  • 4731 Bekeken

Ik heb mij onlangs een deftige AV receiver aangeschaft om mijn homecinema aan te sturen.

Dat Belgacom slechts in stereo uitzendt wist ik al. Maar wat ik nu wel echt jammer vind is dat ze dit stereogeluid dan ook nog eens verpakken in een multichannel PCM, waarbij het center- en de achterkanalen gewoon "blanco" blijven.

Het gevolg hiervan is dat zelfs Dolby Prologic II niet werkt. Prologic II "transformeert" stereo naar 5-kanaals, maar aangezien het bronsignaal technisch gezien al 5-kanaals is, lukt dit uiteraard niet.

Toch een kleine teleurstelling...

12 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hoi Wouter,


ondertussen heb ik dit kunnen proberen... en met succes!

Maar... na verder testen blijkt het zelfs ook via HDMI te werken! Moet wel zeggen dat ik onlangs mijn decoder ben moeten gaan omruilen en heb een nieuwe versie gekregen (v4). Heb toen wel geen aanpassingen gedaan aan mijn AVR, dus vermoed ik dat het probleem sinds de v4 is opgelost??
Reputatie 2
Badge +1
@Wouter: Ik zal het straks of morgen uittesten.
Dat verklaart natuurlijk alles.

Dan moet ik eens kijken of ik mijn Denon kan instellen dat deze het beeld via HDMI kan nemen, samen met het geluid via S/PDIF.

axs, heb jij een optisch kabelke liggen om dat eens uit te testen? Ik heb er geen...
Beste,


Ik heb dit even nagevraagd bij ons technisch team en dit blijkt een gekend probleem te zijn waarvoor de leveranciers van onze decoders en software een oplossing zoeken.

Een beetje technische uitleg voor de liefhebbers:
Er doen zich geen problemen voor bij toestellen die enkel PCM 2.0 kunnen ontvangen (zoals de meeste tv-toestellen), maar wel bij toestellen die PCM 5.0 aankunnen (zoals A/V-receivers).
Indien u een decoder hebt met S/PDIF aansluitingen, dan kunt u eventueel die gebruiken om uw A/V receiver aan te sluiten (S/PDIFF ondersteunt immers geen PCM maar wel Dolby 5.1). Het probleem doet zich immers enkel voor bij HDMI aansluitingen.

Vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom
Zou wel graag proberen, maar mijn AVR neemt geen audio binnen via HDMI (enkel beeld-is al een ouder model). De BC decoder heeft naast HDMI enkel een optische digitale uitgang, maar ik heb geen optische kabel welke lang genoeg is. De TV (Philps 40PFL7605H/12) is digitaal via cinch aangesloten op de AVR. Nog een eigenaardigheid welke ik vaststelde is dat wanneer ik een bluray afspeel en het geluid vanuit de TV betrek, ik enkel Dolby digital krijg; wanneer ik het geluid rechtstreeks uit bluray speler neem (via optical naar AVR) heb ik ook DTS (indien voorzien op de disc).
Reputatie 2
Badge +1
Beste Delegee,

zou je dit eens willen proberen aub? Wouter en ik zitten beiden met hetzelfde AVR type.

Post dan ook eens welke TV je gebruikt.

Misschien hier straks ook maar meteen eens proberen met de optische uitgang van de TV.
Blijkbaar wel, of uw Yamaha kan wel overweg met "verpakte" stereo?

Je kan eens kijken wat het geeft als je de decoder rechtstreeks aansluit op uw Yamaha.
Ik stuur het geluid digitaal van de TV (Philips) naar mijn Yamaha AV-receiver. Op die manier heb ik wel 5-kanaals geluid met PLII.

Zou de TV het 5-kanaals PCM signaal weer omzetten naar gewoon stereo?
Nee, dat is het niet. Ik heb in het kerstverlof tot op het maniakale af alles mooi afgesteld.

Het is gewoon een feit dat een eenvoudige verdubbeling van het stereosignaal nooit ofte nimmer het effect van PLII kan evenaren.
Reputatie 2
Badge +1
Staan je speakers niet uit-fase?
Hier ook Denon, en heb inderdaad ook al gevonden dat je 5CH stereo kan nemen, maar dat is gewoon een verdubbeling van het stereosignaal naar de achterste (+center) speakers, wat voor een "hol" effect zorgt. Vind ik niet zo aangenaam en is al zeker geen waardig alternatief voor PLII.

Hallo, Belgacom, het is stereo. Stuur het dan ook door als stereo...
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Wouter,

hier hetzelfde probleem, maar ik kan op mijn DENON receiver dit gewoon converteren naar 5CH stereo. Kijk eens of je dit ook niet kan op jouw receiver?

Reageer