Beantwoord

Waarom National Geographic Channel NL niet in HD?


Reputatie 2
Ik begrijp niet waarom PX NGC enkel voor nederlandstalingen (in Vlaanderen) uitsluitend in SD doorgeeft.
Waarom?
icon

Beste antwoord door Tien 4 July 2016, 22:51

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad, net als Animal Planet en net als al de rest trouwens, toch echt een HD zender.
Plus: in Brussel kunnen we er al helemaal naar fluiten; in Vlaanderen kunnen jullie geloof ik wel naar NGC Fr kijken, maar in Brussel kunnen/mogen we nog altijd niet naar NGC Nl kijken.
Reputatie 7
Badge +2
Via de oude TV Overal kan je wel naar de zender kijken, ook in Brussel. Maar goed dat is een vervelende omweg.
Reputatie 2
... in Vlaanderen kunnen jullie geloof ik wel naar NGC Fr kijken, maar in Brussel kunnen/mogen we nog altijd niet naar NGC Nl kijken.
Inderdaad NGC FR in VL. beschikbaar: om ons te plagen?
Reputatie 7
Badge +6
Grijns.🆒
Wel ook maar in SD, hé.
Reputatie 2
... in Vlaanderen kunnen jullie geloof ik wel naar NGC Fr kijken, maar in Brussel kunnen/mogen we nog altijd niet naar NGC Nl kijken.
Inderdaad NGC FR in VL. beschikbaar: om ons te plagen?


Het lijkt me dan toch vrij onlogisch voor die paar % Franstaligen die hier aan Vlaamse zijde wonen. Dan kon men beter beide versies uitzenden in HD, dan die Franstalige in een Nederlandstalig gebied waar geen kat Franstalig sprekende aanwezig is; (Bij wijze van spreken dan toch)
Reputatie 2
Wat ik mij afvraag: is het enkel een kwestie van de kostprijs of zijn er andere obstakels?
Reputatie 5
Badge +2
De reden is dat de Brusselse kabeloperator SFR een exclusiviteitscontract heeft met NGC voor NGC NL (SD en HD). Dit is al sinds zeker 2010. Proximus kan dan NGC NL in SD en HD aanbieden in Vlaanderen, maar wilt naar analogie met Discovery Channel VL HD, de HD-versie in een boeket steken (Nature & Discovery). Zoals je weet is een boeket nationaal beschikbaar, dus ook in Brussel waar SFR is. Dit levert dus volgende situatie op:

Vlaanderen:
- NGC NL en NGC FR in SD in basisaanbod
- NGC FR HD in boeket Nature & Discovery FR
- NGC NL HD kan niet in een boeket wegens het exclusiviteitscontract en wordt hierdoor niet aangeboden. (Nochtans het kan wel in het Vlaams basisaanbod aangeboden worden...)
- NGC Wild NL HD, dat in het boeket Nature & Discovery NL zit, valt buiten het contract.

Brussel:
- NGC FR SD in basisaanbod
- NGC FR HD in boeket Nature & Discovery FR
- Geen NGC NL SD of HD
- NGC Wild NL HD in boeket Nature & Discovery NL

Opmerkelijk feit: Proximus downgrade momenteel intern NGC NL HD naar SD. Mogelijk is het contract recent afgelopen na zes jaar. Wie weet dat dit jaar eindelijk NGC NL HD er komt voor de abonnees en niet enkel Proximus intern!
Natuurlijk wil je die natuurzenders in HD hebben, ik ook.

Woon je nu in Vlaanderen, Wallonië, Brussel iedere Belg weet dat er verschil is op politiek vlak maar PX is een bedrijf met privé kapitaal dus in mijn ogen moet hun aanbod in België overal hetzelfde zijn en niet politiek gericht. Nu lopen de klanten gefrustreerd rond omdat er een enorm verschil is in aanbod (vooral in HD) voor hetzelfde geld.

Nu komt het over bij mij en denk ook bij andere Vlamingen dat PX meer geld betaalt voor HD zenders in frans dan in het Nederlands.
Stom voorbeeld geven waarom zijn de NPO zenders niet in HD en privé zenders uit Luxenburg en Frankrijk kunnen wel in HD
http://support.en.proximus.be/euf/assets/pdf/tv-channels-wallonia.pdf

Uitleg graag PX THX
Reputatie 2
De reden is dat de Brusselse kabeloperator SFR een exclusiviteitscontract heeft met NGC voor NGC NL (SD en HD). Dit is al sinds zeker 2010. Proximus kan dan NGC NL in SD en HD aanbieden in Vlaanderen, maar...

Als die uitleg correct is, dan zal ik na mijn promotietarief van 6 maanden overstappen naar Telenet.
Ik wil niet als Vlaming (nederlandstalige in Vlaanderen) tweederangs behandeld worden.

Ik zie overigens dat NGC en Discovery beiden in HD in het basispakket zitten bij Telenet.
Het beeld dat ik krijg is dat je als franstalige kijker bij PX hoort en als nederlandstalige bij TN...
Reputatie 2
Wat ik mij afvraag: is het enkel een kwestie van de kostprijs of zijn er andere obstakels?

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat je vroeger die rivaliteit had tussen Belgacom en Telenet met hun exclusiviteit zenders, maar dit is nu helemaal weg gevallen. Nu heb je nog enkel proximus die met zijn eigen geen weg niet meer weet.
Reputatie 7
Badge +2
De reden is dat de Brusselse kabeloperator SFR een exclusiviteitscontract heeft met NGC voor NGC NL (SD en HD). Dit is al sinds zeker 2010. Proximus kan dan NGC NL in SD en HD aanbieden in Vlaanderen, maar wilt naar analogie met Discovery Channel VL HD, de HD-versie in een boeket steken (Nature & Discovery). Zoals je weet is een boeket nationaal beschikbaar, dus ook in Brussel waar SFR is. Dit levert dus volgende situatie op:

Vlaanderen:
- NGC NL en NGC FR in SD in basisaanbod
- NGC FR HD in boeket Nature & Discovery FR
- NGC NL HD kan niet in een boeket wegens het exclusiviteitscontract en wordt hierdoor niet aangeboden. (Nochtans het kan wel in het Vlaams basisaanbod aangeboden worden...)
- NGC Wild NL HD, dat in het boeket Nature & Discovery NL zit, valt buiten het contract.

Brussel:
- NGC FR SD in basisaanbod
- NGC FR HD in boeket Nature & Discovery FR
- Geen NGC NL SD of HD
- NGC Wild NL HD in boeket Nature & Discovery NL

Opmerkelijk feit: Proximus downgrade momenteel intern NGC NL HD naar SD. Mogelijk is het contract recent afgelopen na zes jaar. Wie weet dat dit jaar eindelijk NGC NL HD er komt voor de abonnees en niet enkel Proximus intern!


Dat is nu es een mooi voorbeeld van het feit dat rechten om bepaalde zenders te verdelen niet zo simpel is. En eigenlijk is het erg dat een kleine speler zoals SFR/Coditel zo Nederlandstaligen in een wurggreep houdt. Het heeft mij er in elk geval niet van weerhouden om bij hen te vertrekken. Ondanks de vele nadelen van PX zijn ze in Brussel stad voorlopig het beste alternatief voor SFR. Al was het maar dat het PX netwerk bij ons nog nooit is uitgevallen en bij SFR was dat minstens een paar keer per week. We konden zelfs geen deftige stream krijgen voor Netflix.
Reputatie 7
Badge +6
Wij zijn ook van pure ellende moeten vertrekken bij SFR. Proximus is dan veel beter, maar als ik naar het naburige Jette ga kijk ik toch met afgunst naar de Telenet boetiek: als TV kijker ben je Proximus toch maar povertjes bedeeld en het gaat van kwaad naar erger. Ik lees dat Proximus meer voetbal gaat uitzenden (meer matchen van de Proximus league in exclusiviteit, allicht ook handig omdat dat 'tweetalig' is zeker), maar wat meer goede zenders voor de Nederlandstaligen, die wat meer series enz. willen, en in HD, dat kan niet.
Op het Franstalig forum stond de opmerking van een medewerker dat het aanbod al goed gestoffeerd (étoffé) was en dat er voorlopig niet aan nieuwe zenders gedacht werd. Et pour les flamands la même chose?
Reputatie 7
Badge +6
Sorry, er was een echo (2 X zelfde bericht) 😳
Marleen ik dacht dat je tenminste één bericht in het NL en andere in het FR ging posten maar allebei in he NL dat is toch van het goede te veel ;-))))
Reputatie 7
Badge +2
@Marleen,

een klein beetje hopen dat TN nu wel SFR kan binnenlijven. Net gelezen dat Patrick Drahi SFR zal verkopen. Mocht TN deze keer niet naast de buit grijpen (2003), dan krijgen we misschien in Brussel stad een investering in het kabelnetwerk en ook het aanbod van TN. Ik droom hier al zo lang van. Toen ik in TN gebied woonde was ik er klant van het eerste uur (eerst telefoon en internet, later TV), had ook CanalDigitaal als eerste digitale TV aanbieder. Ik droom van de goede kwaliteit van TN. Hopelijk komt het uit. en koopt niet PX dat kabelnetwerk. Het is verouderd en er moeten investeringen gedaan worden om dat terug op peil te krijgen. PX heeft deze ervaring niet.

http://www.telecompaper.com/commentaar/kandidaten-genoeg-voor-sfr-belgie--1152251
http://www.zdnet.fr/actualites/sfr-belgium-patrick-drahi-sait-aussi-vendre-un-operateur-mais-un-petit-39839508.htm
http://www.lesechos.fr/tech-medias/hightech/0211108745473-patrick-drahi-met-en-vente-son-operateur-belge-2013049.php
Reputatie 2
Wij zijn ook van pure ellende moeten vertrekken bij SFR. Proximus is dan veel beter, maar als ik naar het naburige Jette ga kijk ik toch met afgunst naar de Telenet boetiek: als TV kijker ben je Proximus toch maar povertjes bedeeld en het gaat van kwaad naar erger. Ik lees dat Proximus meer voetbal gaat uitzenden (meer matchen van de Proximus league in exclusiviteit, allicht ook handig omdat dat 'tweetalig' is zeker), maar wat meer goede zenders voor de Nederlandstaligen, die wat meer series enz. willen, en in HD, dat kan niet.
Op het Franstalig forum stond de opmerking van een medewerker dat het aanbod al goed gestoffeerd (étoffé) was en dat er voorlopig niet aan nieuwe zenders gedacht werd. Et pour les flamands la même chose?


Meer voetbal is allemaal goed voor 50% van de bevolking. Maar je moet ook naar die andere helft kijken. Van die 2 zenders die er in September en Oktober bijkomen verwacht ik eerlijk gezegd ook niet veel. Ment in September is wel een goede zender, maar ook weer niet om 2 uur op te zetten. Ik zet hem nu wel geregeld op, en het is helemaal geen slager zender hier vernoemd werd. Maar er zouden wel al 2 nieuwe zenders moeten komen voor 13 THE STREETH en SYFY.
Als je dan natuurlijk bij Telenet ziet is het ook niet altijd koek en ei als je sport wil nemen. Want dan ben je al verplicht een volledig pack te nemen en dan kost je dit 17€ anders tot iets meer dan 24€ als je enkel tv neemt. Bestaande uit 8 zenders waarvan 4 in HD en nog eens 1 golf zender. Dus negen sport zenders met diverse sporten.

Reageer