Beantwoord

Vraag over IMAP en filteren van berichten

• 14 februari 2016
  • 18 reacties
  • 765 Bekeken

Hallo,
Is het mogelijk bij Proximus met IMAP om de berichten te filteren.
Ik gebruik nu POP3 bij Proximus en Windows Live Mail en daar kun je in WLM de binnenkomende berichten filteren op afzender, onderwerp, enz.
Dit gaat binnen WLM enkel bij POP3.
Vandaar mijn vraag als ik zou overschakelen naar IMAP, omdat ik recent ook een smartphone heb, of het IMAP protocol van Proximus filteren van de berichten (dus plaatsen in verschillende mappen en submappen) mogelijk maakt.
Ik heb momenteel twee grote mappen met een 30-tal submappen in WLM (met POP3 dus).

Tweede vraag : daar ik veel berichten bewaar op mijn computer en de mailbox van Proximus maar beperkt is (1 GB) is er dan niet snel kans dat die mailbox vol geraakt (bij IMAP dus)?
Ik heb hierover al ergens gelezen dat je ook op je computer plaatselijke mappen kunt maken. De berichten hierin verdwijnen dus van de IMAP-server.

Iemand ervaring met deze problemen?

Geert1964
icon

Beste antwoord door Bram 15 februari 2016, 18:00

Wel,

ik moet wel even meegeven dat een community manager niet per sé alle details van al onze producten kent ;-)
Maar... Ik heb zelf even rond gekeken en ik heb gezien dat je via onze webmail filters kan instellen...
  • Inloggen op webmail (http://webmail.proximus.be)
  • Klikken op configuratie
  • Links in het menu kiezen voor e-mail
  • En vervolgens filter kiezen in het menu

Uiteraard kan je zo geen mails verplaatsen naar een map op je PC, enkel binnen de IMAP mappen.

Groeten!
Bekijk origineel

18 reacties

Misschien niet direct een antwoord op je vragen maar wel een tip, ik gebruik gmail waar je veel meer opslagcapaciteit hebt en werkt heel goed en is gratis en daar heb je ook al die filter mogelijk heden om binnen komende mails in een bepaalde map op te slaan enz. , bv mijn skynet mail heb ik daar ingesteld om hem via gmail binnen te laten komen enz....
Je kan googelen op
gmail help
voor meer uitleg en hulp.
Reputatie 6
Badge +4
Dag Geert,

Dit heeft niks met Proximus te maken (IMAP is een universele standaard), maar wel met een beperking in Windows Live Mail. Tenzij ik me vergis, is het daar inderdaad niet mogelijk om regels in te stellen op IMAP mailboxen.
Je kan eventueel een andere mail client proberen, zoals Thunderbird.

Wat je 2de vraag betreft: je kan via je mailprogramma inderdaad mails verplaatsen van je IMAP mailbox naar een lokale map. Die mails zijn dan niet langer beschikbaar op onze mail servers (en dus ook niet via je eventuele andere toestellen), maar wel op je computer.
Om zo een map aan te maken, moet je er juist op letten dat je geen map aanmaakt binnen je IMAP mailbox (anders veplaats je mails van 1 map naar een andere, maar komt er geen plaats vrij op de server).
als je mail client geen filters ondersteunt voor IMAP zoals Bram zegt kan je die regels wel in stellen voor IMAP maar dan op de mail server, in ieder geval kan je dat bij gmail voor skynet heb ik dit nog niet geprobeerd aangezien ik die niet gebruik en alles laat passeren via gmail.
zie misschien ook hier waar er sprake is van
Windows Live Mail-Message-Rules-when-using-IMAP
Aan Bram en Elsa,
Inderdaad, in Windows Live Mail kun je geen filters instellen bij IMAP (wel bij POP3, wat ik nu gebruik). Maar dat wist ik al.
Mijn vraag was, of het IMAP van Proximus dit wel rechtstreeks ondersteunt, dus op de mail server.
Dit is een vraag voor Bram, denk ik, want hij lijkt mij de officiële medewerker van Proximus, hier.
Dat ik wel lokale mappen kan aanmaken, is mij duidelijk, maar dan moet je telkens je inkomende mail zelf sorteren en verplaatsen.
En dat is wat ik nu juist automatisch wil laten gebeuren.

Geert1964
Reputatie 6
Badge +4
Wel,

ik moet wel even meegeven dat een community manager niet per sé alle details van al onze producten kent ;-)
Maar... Ik heb zelf even rond gekeken en ik heb gezien dat je via onze webmail filters kan instellen...
  • Inloggen op webmail (http://webmail.proximus.be)
  • Klikken op configuratie
  • Links in het menu kiezen voor e-mail
  • En vervolgens filter kiezen in het menu

Uiteraard kan je zo geen mails verplaatsen naar een map op je PC, enkel binnen de IMAP mappen.

Groeten!
Hallo Bram,
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag.
Maar je zegt dat "je zo geen mails kan verplaatsen naar een map op je PC, enkel binnen de IMAP mappen".
Ik veronderstel dat WLM deze IMAP mappen overneemt (hij haalt ze zo binnen), en zodoende staan die dan ook op je PC.
Groeten,
Geert1964
Reputatie 6
Badge +4
Dat wel, maar het is dus geen oplossing voor je 2de vraag (mailbox ruimte van 1GB).
Toch wel, maar ik herhaal het niet meer want je zou het toch niet graag hebben dat ik het nog eens herhaal :-))
Hallo Bram en Elsa,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het heeft mij wijzer gemaakt.
Toch blijf ik voorlopig POP3 gebruiken, en wel omdat ik véél mappen en submappen heb met berichten en deze nogal eens veranderen, of er er komen er bij, enz.
In WLM onder POP3 kan ik nu direct mijn 'regels voor het filteren' aanpassen, daar waar met IMAP ik telkens op de website van de proximus server zou moeten inloggen, en daar dan de filterregels veranderen. Het gaat gewoon veel sneller in WLM zelf.
Maar ik heb nog een vraagje voor Elsa, uit nieuwgierigheid en omdat ik het wil weten.
Ik begrijp jouw 'systeem' niet goed.
Jij hebt zowel een skynet- als een gmail-e-mailadres.
Maar je gebruikt gmail als je e-mailclient.
Waarom heb je dan een skynet-adres nodig?
Kun je dat eens uitleggen?
Een mens kan altijd iets bijleren, niet?
Groeten,
Geert1964
Hallo Geert,
Ik heb niet echt een skynet-adres nodig, heb daar gewoon gebruik van gemaakt toen ik overgestapt ben van TN naar PX, Maar omdat de opslagruimte niet zo groot was en er ook ik ook een tijd af en toe problemen warren met skynet (de laatste tijd wel niet meer) heb ik besloten om gmail-adres erbij te nemen en daar ingesteld dat mijn post van skynet op gmail zou binnen komen. zodat ik niet iedereen zou moeten verwittigen dat mijn e-mail adres veranderd was naar een gmail-adres.
groetjes,
Elsa
Hoi Elsa,
Dus je skynet-e-mailadres gebruik je gewoon niet meer.
Welke e-mail cliënt gebruik je dan? Gewoon gmail zelf?
Ik heb altijd Windows Live Mail gebruikt, en ben daar heel tevreden over.
Het heeft vele mogelijkheden qua aanpassing en instelling van kleuren en opmaak.
En natuurlijk ook alle mogelijkheden om met de mail en mappen om te gaan.
Eigenlijk heb ik nog geen andere cliënt geprobeerd.
Groeten,
Geert1964
Ik gebruik hiervoor ook Windows Live Mail
Reputatie 5
Badge +3
Ik gebruik ook nog altijd WLM (POP3) omdat ik gebruik maak van de berichtregels zodat mails toekomen bij de juiste personen, reden dat ik Mail onder W10 niet gebruik wegens veel te weinig instellingen in vergelijking met WLM.

mvg.
Heb je dan geen problemen met WLM onder windows 10, omdat ik nog van velen hoor dat ze daar problemen mee ondervinden
Reputatie 5
Badge +3
@Elsa, neen geen problemen, ik gebruik vanaf de eerste uitrol W10 verder WLM, werkt even goed als daarvoor met W7.

mvg
@jdm_01,
Bestaat er niet zoiets nieuws als Mail in Windows 10?
Heb je daar ervaring mee?
Geert1964
Inderdaad maar de mogelijkheden zijn veel beperkter, zal wel nog aan bij gesleuteld moeten worden of 't zal zeker geen succes worden!
Reputatie 5
Badge +3
@Geert1964

Ik gebruik ook nog altijd WLM (POP3) omdat ik gebruik maak van de berichtregels zodat mails toekomen bij de juiste personen, reden dat ik Mail onder W10 niet gebruik wegens veel te weinig instellingen in vergelijking met WLM

Groeten,

mvg.

Reageer