Verbeterd menu geeft verhoogde leesbaarheid??

  • 15 August 2012
  • 48 reacties
  • 458 Bekeken

Dan is hier toch iets goed mis, vrees ik : of met mijn televisie, of met mijn decoder, of met mijn ogen maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd.

Het lettertype is blijkbaar sterk verkleind waardoor ik noch de TVgids noch de samenvatting nog kan lezen zonder telkens voor het scherm te gaan zitten en de bleekblauwe letters op witte achtergrond die voorheen al geen prijzen wonnen qua zichtbaarheid zijn nu helemaal een ramp om van op een (normaal) afstandje te zien. En dan heb ik zelfs nog normale goede ogen (geen bril), wat moet het dan zijn voor mensen die wat minder goed zien?

Kortom, ik begrijp er echt niks van hoe dat als een verbetering kan worden aangemeld - kan iemand me uitleggen wat er nu beter aan zou zijn?

48 reacties

Ja Patrick die zal niet afgeven hoor, nu zal je direct de uitleg krijgen Inge (ik ken hem al die staat hier al ergen op het forum )

Ik wil aleen hem maar duidelijk maken zoals ji waarschijnlijk dat die theorie allemaal wel zal kloppen maar daar ben je vet mee als je het nu ineens minder goed kunt lezen dan vroeger en dat is alles ik beweer hier niet dat zijn theorie niet klopt hé.

groetjes, Elsa
Patrick, als je een vogel ziet op 20 meter, dan zie je niet goed zijn kleuren. Neem je een verrekijker dan zie je wel meer kleuren, en dit heeft niets met beeldpuntjes te maken.

Ik bedoel hier wel een echte vogel die in de natuur zit hé, niet een foto van een digit camera.
Ja ik heb de indruk dat hij zich blijft vastpinnen op die theorie met aantal pixels wat wel klopt maar als je een letter of een foto met minder pixels niet goed ziet dan kan je volgens hem blijkbaar die letter of foto niet beter zien met een verrekijker.

Maar dit gezegd zijde zijn we nu aan het afwijken van het echt probleem hé en verrekijker of geen verrekijker of meer of minder pixels het probleem dat sommige mensen ondervindt blijft wel bestaan en of BGC daar iets gaat aan veranderen of niet dat blijft natuurlijk de vraag want het percentage van mensen dat hierover klaagt t.o.v. het aantal dat niet klaagt weten we niet !

groetjes, Elsa
Niet akkoord dat BGC zomaar de laatste technologie moet volgen.

Ze zouden op z'n minst de klant de mogelijkheid moeten geven om zelf de grootte van de letters/menu's in te stelllen.

Mensen zonder recent TV-toestel zitten nu met de gebakken peren. Je kunt moeilijk verwachten dat klanten ook telkens hun TV "upgraden" bij een upgrade van hun digitale TV leverancier?

BTW: Telenet voorziet tenminste wel de mogelijkheid om dit in te stellen HDMI vs klassiek.
Dus, nog werk ad winkel voor BGC...
Reputatie 1
Badge
Jongens, wat maken jullie dat hier moeilijk.

Neem een beeldbuisTV en een HD TV, zet ze naast elkaar met datzelfde belgacom-menu. Met die nieuwe interface zal je dat scherp hebben op die HDTV en redelijk wazig op die beeldbuisTV. Met het oude menu was dat trouwens juist omgekeerd. Het moet iedereen toch al opgevallen zijn (als je tenminste een HDTV hebt) dat een hd-uitzending scherper is dan een niet HD uitzending (of zouden we beter heel dat HD gebeuren terug buiten gooien, en weer de PAL-norm invoeren ?). Mensen met een beeldbuisTV zullen waarschijnlijk nog niet eens gezien hebben dat het nieuws op VTM een scherper beeld heeft, dan dat op de VRT...

En Elsa : als je man dat wel makkelijk kan lezen, en jij niet : dan zou je toch beter eens je ogen laten nakijken, want dat klopt niet. Ik heb geen al te goeie ogen (draag dus wel een bril) en heb GEEN problemen met die menu's.

En die vogel : je plaatst die TV op een afstand die ergonomisch verantwoord is (als je TV boer tenminste je de juiste keuze heeft laten doen). TV's van 40" en meer op 2 m. afstand zoals bij sommigen vind ik nog altijd belachelijk. Die TV staat dus niet op 20 m, en die verrekijker heb je dus nergens voor nodig. Het idee alleen al om daarmee TV te kijken. Waar halen jullie het...

En dat heeft trouwens wel met beeldpuntjes te maken. Die vogel op 20 m. is gewoon te klein in je gezichtsveld om nog duidelijk weergegeven te worden (lees : te weinig beeldpuntjes). Met die verrekijker zoom je in op die vogel, zodat je gezichtsveld kleiner wordt, en je de vogel dus groter ziet (lees : meer beeldpuntjes).


Reputatie 1
Badge
Ik had vroeger zo'n decoder van telenet. Als je die aansluit op scart-aansluiting heb je gewoon een onscherp beeld op een HDTV : inderdaad een enorm goede zet om dan geen HDMI te gebruiken.

Trouwens : ook je HD decoder van Belgacom kan je via scart aansluiten, en je kan ook de resolutie kiezen. Wat dat betreft is er geen enkel verschil tussen de decoders van Belgacom en Telenet.
Patrick je lijkt alleen je eigen voor waarheid te nemen wat ik spijtig vind en ik spreek over mensen, dus ik niet alleen ik, die een HDTV bebben en die het minder goed leesbaar vinden tov de leesbaarheid van de vorige interface en ik herhaal met dezelfde HD TV . Dus wat die mensen ondervinde en beweren is dus allemaal zever voor u blijkbaar want jij kunt het goed lezen en daarmee is de zaak rond !

Dus ik zal je maar gelijk geven want het zal het enigste zijn waar je blijkbaar hoor zult naar hebben.

Werk je in opdracht van BGC mss want ik blijf je reactie raar vinden, en om te besluiten herhaal ik nogmaals dat je theorie kan kloppen maar je wil blijkbaar niet luisteren hoe de mensen het praktisch ervaren.

Nog een goeie avond maar ik doe in ieder geval niet meer mee aan deze discussie.

Groetjes, Elsa

Probleem is dat BGC minder pixels voorzien heeft voor het nieuwe menu (voor de niet-web-techneuten, vergelijk het met een MS Word doc met lettersize pt 6 ipv pt 12) .

Op een groot scherm is dit geen probleem. Maar op een kleine TV met beeldbuis dus wel.


@Elsa, nie aantrekken, Patrick is van de zon gepakt en dan kan je zoiets al hebben Glimlach
Reputatie 7
Badge +1
Ik vrees dat je daar zult moeten aan gewoon worden...Aan lettertypes en formaten hebben ze bij de vorige interface (nu nog op V3-decoders, en op nog niet gepushte V4-decoders), ook nooit meer wat veranderd. Ik vind vooral in de pop-ups v/d samenvattingen de tekst wat te klein. De rest valt wel mee. In de TV-gids blijft het contrast tussen letters en achtergrond nog altijd te weinig. Maar dat zullen ze mooi vinden zeker? In de pop-ups is het contrast wél beter (op witte achtergrond).
Badge
Patrick ik kan niet volgen?Welke aansluiting gebruikte je dan bij telenet?Ik begin hier precies ook de draad kwijt te geraken.
Reputatie 1
Badge
Met mijn oude beeldbuis-TV was dat via een scart-aansluiting, met mijn nieuwere HDTV heb ik zowel scart als HDMI uitgetest en uiteraard HDMI behouden. De enige reden dat ik INDI met dat beeldbuisgedrocht heb genomen, was omdat het analoge signaal hier te zwak was (en veel ruis gaf). Met INDI was dat tenminste al zonder ruis. Maar op een HDTV is digitale TV echt een heel stuk beter. (Voor zij die het niet weten : De HD-decoders van INDI en Telenet waren identiek, ...).

Belgacom heeft inderdaad het lettertype iets verkleint : op een HDTV blijft de scherpte daarmee minstens behouden en je hebt het voordeel dat je meer tekst op 1 scherm kan krijgen. Maar die grootte is allesbehalve gehalveerd en blijft goed leesbaar.

Bij een beeldbuisTV blijft die scherpte blijkbaar niet behouden, omdat je niet genoeg beeldpuntjes hebt om dat echt duidelijk weer te geven.

En HDTV een nieuwe technologie noemen ? Die beeldbuisTV kan je al een jaar of 5-6 zelfs niet meer kopen in België (toch niet op een deftig formaat). De eerste HD-uitzending (via INDI) dateert van eind 2006... Je kan toch moeilijk willen hebben dat Belgacom wacht met een interface op HD te zetten tot de laatste beeldbuistv in België is verdwenen ?

Ik ben allesbehalve van de zon gepakt. Iedereen mag toch een mening hebben, en ik vind die huidige interface een pak beter dan de vorige. Ik heb hier trouwens voor de rest ook niet veel problemen.

Met de vorige firmware is mijn box ook een aantal keer geblokkeerd (gewoon een zwart beeld), dat heb ik voorlopig nog niet gehad met de nieuwe.

Er zitten inderdaad een aantal fouten in, maar zaken die volgens mij verbeterd zijn, daarvan ga ik niet zeggen dat dat niet zo is, gewoon omdat dat hier blijkbaar zo hoort...


En ik werken voor Belgacom ? Heb je hier al alle posts gelezen, die ik hier al heb gedaan ? Er zaten er een paar bij die een pak minder positief waren, maar blijkbaar is je geheugen van de korte soort...

Na al uw uitleg zie ik de tekst ineens veel beter, bedankt Patrick_V ;

en zoals je zegt iedereen mag zijn mening hebben dus waarom jij ook niet hé !

Het is gelijk Sinjoor zegt 't zal toch blijven zoals het is want met de vorige soft is het ook gebleven zoals het was dus waarom nu ook niet.

groetjes, Elsa
@ Patrick : net wat je zegt : 'en je hebt het voordeel dat je meer tekst op 1 scherm kan krijgen.'

Maar dat voordeel gebruiken ze dus niet want zowel de TVgids als de samenvatting (zeker dat laatste) zijn zelfs een kleiner blok geworden. Begrijpe wie kan - jij blijkbaar wel, ik niet.
Nog een vraagje "Patrick_V" die "V" staat toch niet voor de "V" van Verrekijker ?

We mogen toch eens lachen ook hé en 't is beter dan zich druk te maken ;-)

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Daar heb je gelijk mee 😉.

Maar : ik dacht dat je hier niet meer ging meedoen ? Maar sommigen kunnen zich niet inhouden, hé...

PS : die V slaat niet op Verrekijker. D'er is hier een andere die mijn naam al had ingepalmd, dus ik heb er maar een V'tje achtergeplaatst (van vrije meningsuiting zeker...).
Inderdaad 't is een goeie die het zegt!

en ik dacht zo, waarom zou ik moeten afgeven als onze Patrick volhardt in de boosheid :-p

Groetjes, Elsa

PS: ik ga niet meer verder in op deze discussie van goed kunnen lezen of wel goed kunnen lezen want het is toch altijd dezelde uitleg die komt maar nooit een oplossing.
Badge
Spijtig,nu wou ik juist beginnen.
Geen probleem hoor Axana ga maar gerust je gang ;-)

Dat er nooit een oplossing komt mag niet verkeerd begrepen worden hé want ik bedoel daarmee da BGC daar zeker niks gaat aan veranderen.

Als bgc maar de andere bugs in orde brengt die meer storend zijn,

alhoewel hetgeen voor de een belangrijk is, is het dan weer niet voor een andere hé en dan zijn we weer vertrokken ....

Dus Axana laat je maar gaan, nu is het aan u hé

groetjes, Elsa
Badge
Bedankt Elsa maar ik denk dat het een wijs besluit is deze discusie te sluiten en het is te hopen dat de bugs die bij belgacom nog bij (sommigen)voorkomen er spoedig uitgaan.Al begin ik soms te twijfelen of dit ook niets kan te maken hebben met de plaats waar je woont en dat dit een lijn probleem is.En er zullen soms wel bugs in die upsates zitten maar dus wat niet gemeenschappelijk is meer te maken heeft met lijn problemen.
Ja inderdaad Axana we zullen best mensen van Belgacom hun werk laten doen en hopen dat het binnekort weer allemaal in kannen en kruiken is.

Nog een goed weekend verder,

Elsa
Reputatie 7
Badge +1
Dat sommige bugs niet overal even veel voorkomen, heeft allicht ook te maken met het verschillend en afwijkend gebruikersprofiel van de mensen.
Ik neem systematisch bijna alles op waar we naar kijken, hetzij PVR (vooral series) hetzij nPVR, en nPVR vanop afstand (niet meer te doen). Daarom kom ik waarschijnlijk ook de meeste problemen al eens tegen; maar ik heb door waakzaamheid toch nog niet veel moeten missen door een aangepast programmeergedrag.
Misschien is het goed om te vermelden welk een tv formaat je hebt , geen merk maar gewoon de groote diagonaal en breedbeeld of 3/4 , want als belgacom voor de 1 iets veranderd dan verslecht het soms voor de ander , dus heb je een groot breedbeeld scherm dan kun je wellicht de letters lezen van de menu en programmagids .

De echte oplossing van leesbaarheid ergens een menu bijmaken waar de klant zelf kan kiezen welke groote hij wil en welk formaat.

Dringend eerst hieraan werken , dan opnames en heel de cierk.

Reageer