Verbeterd menu geeft verhoogde leesbaarheid??

  • 15 August 2012
  • 48 reacties
  • 458 Bekeken

Dan is hier toch iets goed mis, vrees ik : of met mijn televisie, of met mijn decoder, of met mijn ogen maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd.

Het lettertype is blijkbaar sterk verkleind waardoor ik noch de TVgids noch de samenvatting nog kan lezen zonder telkens voor het scherm te gaan zitten en de bleekblauwe letters op witte achtergrond die voorheen al geen prijzen wonnen qua zichtbaarheid zijn nu helemaal een ramp om van op een (normaal) afstandje te zien. En dan heb ik zelfs nog normale goede ogen (geen bril), wat moet het dan zijn voor mensen die wat minder goed zien?

Kortom, ik begrijp er echt niks van hoe dat als een verbetering kan worden aangemeld - kan iemand me uitleggen wat er nu beter aan zou zijn?

48 reacties

Reputatie 1
Badge
Eigenlijk heb ik met die leesbaarheid toch geen probleem : heb een 32" LCD TV, zit op een 3 m. afstand, draag wel een bril : en toch vind ik het zaakje makkelijk leesbaar.

Misschien toch eens laten nagaan of je die bril toch niet kan gebruiken... Is toch goed dat Belgacom voor een gratis ogentest zorgt ?
@ Patrick : dan zal het verschil wel in de schermgrootte zitten ipv. in de ogen, ik heb nog een ordinaire ouderwetse TV met een kleiner scherm dus.

@ Elsa : bedankt, ik ga daar eens kijken!
Reputatie 1
Badge
Het heeft meer te maken met het aantal beeldpuntjes dat de huidige HD-TV kunnen weergeven. Die geraken dus aan 1080 lijnen, de "ouderwetse" CRT's in theorie 625, in praktijk 576.

Bij 16/9 weergave zijn er dat wel nog een pak minder (want dan moet je die zwarte balken boven en onder ook nog aftrekken). En dus zorgt zo'n CRT effectief voor een onscherp beeld, als je poogt daarop "HD" te bekijken.

Wat er dus beter is aan dat nieuwe menu : als je op een HDTV kijkt is het een pak beter, maar op een CRT zal het inderdaad minder goed zijn.

Je kan het Belgacom moeilijk verwijten dat ze wel meegaan in dat HD-verhaal, want op mijn TV was die oude menu eigenlijk behoorlijk onscherp.

Ziet er dus slecht uit voor mij, ik zal maar een verrekijker aanschaffen 😞 .
Reputatie 1
Badge
Die verrekijker helpt ook niet veel : daarmee krijgen die letters niet plots meer beeldpuntjes...
Nee, maar ik kon het voorheen wel lezen (met grotere letters dus) en dan had ik ook niet meer beeldpuntjes Tong uitsteken .
Ik heb het ook moeilijk om die teksten te lezen en ik vind het ook niet erg want dan ben ik iedere keer verplicht om uit mijn luie zetel te komen en moet ik niet naar de fitness

groetjes, Elsa
Het is ook zo dat de keuze de tekst achtergrond / voorgrondkleur combinatie een grote rol speelt in leesbaarheid.

Elsa
Kortom, zoals ik al eerder zei, dat nieuwe programma is waardeloos.

Overal stapellen de problemen zich op en wat doet Belgacom?

Probeer maar eens normaal op te nemen en af te spelen, en daarstraks, was naar t voetbal aan't kijken, kreeg ik plots een scherm dat er geen signaal was, duurde zeker 5 sec.

@Patrick V, een verrekijker helpt wel degelijk, je haalt de tekst korter bij.
Reputatie 2
Badge +1
Heb ook een LCD tv en vind het lettertype toch ook maar klein hoor.Zou iets groter mogen.Draag wel een bril voor ver te kijken,maar dan nog...

Reputatie 7
Badge +1
TV-gids en lijsten programmering en opnames gaan nog (de TV-gids vind ik zelfs duidelijker) maar voor de tekst van de samenvattingen (nu schermbreed) moet ik net als Elsa toch even uit mijn zetel...Schermbreed is beter, maar de tekst staat door de HD-omzetting meer samengedrukt (dat verschil zie je ook is ook bij de ondertiteling op SD en HD).
Het probleem van gebrek aan contrast tussen letters en achtergrondkleur is een oud zeer (bij de lijsten is het nu beter).
Over de displays kan je redetwisten, dat was ook al zo na de vorige aanpassing.
Het is begrijpelijk dat ze zich meer en meer aan grotere schermformaten aanpassen. Sedert de full-HD generatie kan je daar ook dichter gaan bijzitten, en beeldbuis-TV's verdwijnen meer en meer, zelfs in de RVT's wegens implosie- en brandgevaar.
Over opnemen en afspelen gesproken.

Als ik tijdens het bekijken van een programma het resterend gedeelte wil opnemen, ja, dat gaat, maar wil ik het bekijken dan staat het volledig programma erop en begin ik te bekijken van vooraf aan. Stop ik dan t programma, en wil naderhand verder kijken, dan begint t af te spelen ergens tussen het begin en waar ik gestopt ben en doe ik dit zo paar keer, begint t ook telkens ergens anders. Die Charel doet net wat m wil.

Gisteravond programmeer ik een programma om op te nemen, wat zie ik achteraf? Het is beginnen op te nemen aan t einde van het programma, dus meer dan de helft staat er niet op.

Kijk ik in het menu en klik op geprogrammeerd, dan zie ik een programma staan dat ik helemaal niet geprogrammeerd heb om op te nemen.

En teletekst? had een tijdje dat ik een boven en onderbalk nog zag bij het afsluiten en die ging weg als ik 2 of 3 zenders verder zapte en nu? Nu moet ik 20 zenders heel snel verder zappen eer het weg is. Zap ik rustig, dan blijven de balken staan.

En zo kan ik nog wel even door gaan met klachten.

@Sinjoor, op dat punt van die beeldbuis tv's heb je gelijk, maar moet nu iedereen een andere tv kopen omdat BGC dat zo wil?

Het wordt gewoon slechter ipv beter en ik vind dat het hoogtijd wordt dat BGC eens tussenkomt in het ongemak dat haar klanten hebben, al is het maar bvb een maand gratis kijken, dan hebben we toch iets.

@Sinjoor, op dat punt van die beeldbuis tv's heb je gelijk, maar moet nu iedereen een andere tv kopen omdat BGC dat zo wil?


Het is niet Belgacom die dit wilt ze willen alleen volgen zoals veel anderen met de nieuwe technieken, ik zou dus zeggen het zijn de meerderheid van de mensen die dit willen en daarom hebben de meesten full HD flatscreen TV's gekocht en staat de oude TV al lang op het recyclage park.

Maar ik beweer hier nu niet dat ik alles goed vind aan de nieuwe interface dat is nog iets anders!

groetjes, Elsa
Ok Elsa, je hebt gelijk dat ze de nieuwste technieken moeten volgen, maar dat ze het dan doen na grondige tests en niet zoals nu dat de mensen met zoveel ongemakken zitten. Bijna elke dag ontdek ik wel iets anders dat mis loopt en zoals ik al eerder zei, ik betaal voor een goed werkend product en niet voor rommel.

Het enige waar ik voor 80% zeker van ben is dat ik tv kan kijken en de rest moet ik maar gokken.

En wat me vooral hier op het forum stoort is dat ik nooit eens een reactie van Belgacom zie, iedereen probeert iedereen te helpen maar dat is de taak van BGC, zker nu hun "product" niet werkt zoals het hoort. Ik vind dat ze via elke comunicatie hun klanten moeten proberen te helpen, maar dat doen ze ook niet.

Groetjes en een lekker warme dag Glimlach
Reputatie 5
Badge +3
* Van de fouten die beste PeterS aanhaalt heb ik geen last, opnemen verloopt normaal ,teletekst veel verbetert in 16:9 formaat, dus zeer goed leesbaar...wel kan men geen opties meer opvragen zoals beeld op hold, mix van tekst en beeld, enz...als ik de teletekst modus verlaat heb ik geen balken of achtergebleven tekst.

* de leesbaarheid vind ik, maar dat is persoonlijk, in orde, veel beter dan voorheen door de HD en de breedbeeld omzetting, veel fijner en scherper, ok de lettergrootte en het contrast kan beter, maar voor mij is dit aanvaardbaar.

* Begrijp nog altijd niet dat er bij sommige klante bovengenoemde problemen opduiken en bij andere niet...en dit met dezelfde software en decorders? Inderdaad het stoort mij ook dat je van BGC niets hoort of ziet, ze hebben nochtans mogelijkheden zat via mail; de overbodige talrijke info kanalen op de TV; post; de menu balk; enz...ook wordt het stilaan tijd dat na bijna 2 maanden (uitrol 19-6) de bugs verleden tijd zijn!

mvg
Badge
Het zullen mijn zaken weer niet zijn,maar ik zie het nu toevallig.Dat beter of slechter zicht met die Charles of Diana of hoe ze die daar bij julie ook mogen noemen is al een oud zeer.Vroeger was dat ook al zo maar dan was het weer die blauwe achtergrond en dan kon je die letters niet zien of zo.Iets waar sommigen blijkbaar toch last van hadden,want ik heb er nooit iets van gemerkt.
Het is wel zo dat je niet ales kunt veralgemenen want ieder heeft een andere smaak en opvatting en wat voor de ene goed is dan weer slecht voor een ander.

De ene heeft een groot scherm en nog anderen een klein scherm en ids het dus logisch dat de ene de tekst goed en de andere slecht kan lezen enz....

Maar ik denk dat je er wel algemeen kunt uit concluderen dat BGC eerst meer voorafgaande degelijk testen zou moeten doen en ons pas dan als proefkonijn zouden mogen nemen!

groetjes, Elsa

Reputatie 7
Badge +1
Het product was duidelijk nog niet "af" toen ze het begonnen te pushen. Al teveel grotere en kleinere fouten, die in het gebruik gaan van vervelend tot irritant. Van opnames die fout lopen heb ik nog geen last gehad. Ik blijf zeggen, dat het online programmeren eerst moet opgelost worden. Tussen de geprogrammeerde lijst (decoder) en de TV-gids zitten soms ook fouten. Normaal moeten alle programma's die in de lijst van geprogrammeerde opnames staan, ook in de TV-gids met een cirkeltje komen. Meestal is dan wel zo, maar soms verdwijnt dat cirkeltje na een tijdje en word ik onzeker of het wel zal opgenomen worden. Ik ben misschien een controlefreak en hebben veel anderen hier niet eens last van. Ook tijdens de opname verdwijnt het rode cirkeltje soms uit de TV-gids (of de erbijhorende infoknop), terwijl het in de lijst van opgenomen programma's nog wél staat (onder het bitmapje linksboven). Allemaal kleine foutjes die misschien weinigen storen, maar die mij toch doen twijfelen aan de betrouwbaarheod van het systeem...Wenkbrauw ophalen
Reputatie 1
Badge
Ik heb zeer weinig problemen met die leesbaarheid. En eigenlijk doet de grootte van het beeldscherm daar niet zoveel aan.

Als je winkelier zijn job goed heeft gedaan, dan heeft hij de grootte van dat scherm aangepast aan de normale kijkafstand in je woning. Ik weet dat veel mensen liefst een zo groot mogelijke TV hebben, maar een 50" bekijken op 2 m. afstand is niet bijster verstandig. Wel goed voor de training van de nekspieren, maar daar stopt het.

Ik kan begrijpen dat op een oude beeldbuisTV de leesbaarheid nu minder goed zal zijn (die kleinere letters hebben daar te weinig beeldpuntjes om de letters nog echt scherp weer te geven). En daar zal ook een verrekijker NIETS aan veranderen.

Maar op een HDTV is die leesbaarheid een pak verbeterd. Ik heb hier geen problemen om alles makkelijk te lezen op 3 m. afstand op een 32" TV. Het meeste kan ik zelfs op 5 m. afstand nog lezen en mijn ogen zijn zo super goed niet (zonder bril moet ik niet met een auto rijden)...

Ik begrijp Belgacom hierin behoorlijk goed : digitale TV is voornamelijk bedoeld om de beeldkwaliteit te verbeteren, en dat lukt enkel echt goed op een HDTV. Op een beeldbuisTV zie je amper verschil tussen een HD-uitzending en 1 volgens de oude PAL norm.

En daar zal ook een verrekijker NIETS aan veranderen


Ik heb dit eens uit nieuwsgierigheid geprobeerd, omdat ik die discussie hier en al op een andere plaats gelezen heb, ewel kameraad dan moet je een nieuwe verrekijker kopen want dan moet ik niet uit mijn luie zetel komen om alles te kunnen lezen zenne ! Ofwel hou jij uw verrekijker onderste boven, trouwens het aantal beeldpuntjes is één maar de grootte van de letter is twee.

Mss kan je het met theoretische formules wel bewijzen maar bij mij telt de werkelijkheid, dus de praktijk.

Het gaat me hier niet om gelijk te halen hoor want of jij of ik gelijk heeft, maakt tenslotte niks uit het is wat een mens waarneemt dat telt.

Nu zal je ook zien dat na een zeker tijd die discussies een stille dood zullen uitsterven en weer opnieuw zullen beginnen bij een nog andere interface verandering.

Wat er ook op duidt dat een mens zich aanpast en er alleen maar op valt als hij er attent op wordt gemaakt.

groetjes, Elsa

Badge
Ik ken nog iemand die belgacom heeft,zou daar eens eerst moeten gaan zien hoe dat dat nu met die Charles werkt.Ik had bij die eerdere update niet veel moeilijk heden.En ik vond dat er toen ook al veel zaagden over die blauwe achtergrond,weet nu niet of er daar iets aan veranderdt is?
Reputatie 1
Badge
De scherpte van die letters wordt voornamelijk bepaald door het aantal beeldpuntjes. Als je die nieuwe interface bekijkt op een oude BeeldbuisTV, dan worden die letters gewoon met veel minder beeldpuntjes weergegeven, en zijn die letters dus niet scherp, terwijl ze dat dat wel zijn op een HDTV, want die heeft geen moeite om dat aantal puntjes weer te geven.

En daar verandert een verrekijker NIETS aan. Ik kan die tekst (op een deftige TV) zonder problemen lezen zonder verrekijker, dus als het nu al lukt zonder problemen, dan zal het met een verrekijker niet beter gaan...

Het valt mij op dat degenen die hier "zagen" over die beeldweergave, blijkbaar allemaal mensen zijn met een oude beeldbuistelevisie, en dat is dus behoorlijk logisch...

Ik vind trouwens dat er voldoende contrast is dus beeld en letters, dus ook daar helemaal geen probleem.
@ Patrick, jij trekt wel vlug je conclusies!

je bent altijd maar bezig met je aantal beeldpuntjes enz.... en oude beeldbuizen,

maar er zijn zoveel mensen die het moeilijk hebben met lezen van de tekst en die hebben wel een flatscreen van 40 inch alleen al in mijn vriendenkring en verschillende van mijn geburen hebben er mij ook al over aangesproken en 't zijn nog allemaal jonge koppels dus die hebben zeker geen beeldbuis tv meer en moeten ook nog niet brillen.

En de vraag is waarom de ene wel en de andere niet, om u maar een voorbeeld te geven ik moet nog geen bril dragen en zie dus nog altijd goed,

net zoals mijn man die ook nog goed ziet en die heeft nochtans geen last om de tekst te lezen en ik moet soms veel moeite doen en uit mijn zetel komen.

Dus waar ligt het dan wel aan ik denk toch dat we beiden even veel beeldpuntjes zien !!!!

Het is mss gewoon het contrastkleur die ook een grote rol speelt.

In ieder geval ik kan maar zeggen wat ik en andere mensen ervaren en we mogen hier nog duizend keer een uitleg geven ik denk dat het niet zal helpen om hen beter de tekst te kunnen laten lezen.

groetjes, Elsa

Oké, minder puntjes geeft minder scherp beeld, maar waarom zag ik alles dan vlekkeloos vóór de verandering? Gaf die vorige interface dan ook op oude beeldbuizen meer puntjes of zo?
Badge
Mij lijkt het dan eerder diegene die bij belgacom zitten hebben dan allemaal iets aan hun beeldbuis?Het geen je vertelt lijkt me wel een beetje logisch,maar ik zou niet weten of dit de enige oorzaak is.Want van zolang ik weet is daar bij belgacom al geklaag over op het forum dat het beeld niet zuiver is of niet zus of zo.

Reageer