Vraag

VDSL2 Vectoring whitelist


Na enkele keren naar de bizz helpdesk te bellen (0800 22 500) en op de technische dienst uit te komen voor particulieren klanten, hoop ik hier meer geluk te hebben om mijn vraag beantwoord te vinden.
Als bedrijf hebben wij een nieuw bizz all in abonnement genomen, omdat wij met minder dan 10 medewerkers zijn konden we geen internet pro nemen. Omdat wij een IT bedrijf zijn dat toch wel wat extra beveiliging wil is een proximus router zonder firewall voor ons geen optie. Mijn keuze zou gaan naar een Cisco 887v router (http://www.cisco.com/c/en/us/support/routers/887v-integrated-services-router-isr/model.html) die ondersteuning heeft voor VDSL2 en vectoring (met firmware update 38H). Na wat onderzoek te doen kwam ik te weten dat niet elke VDSL2 vectoring compatibele router effectief werkt op het proximus netwerk, maar dat elke firmware eerst goedgekeurd moet worden door proximus. Is het mogelijk om deze router aan te sluiten en gebruikt te maken van de maximale snelheid? Staat de lijst met compatibele modems/firmware ergens gepubliceerd?

45 reacties

Badge +4
En wie zegt er dat er geen firewall inzit in die Bbox3 ?

Als modem/router Bbox en de Fritzbox kunnen op het proximus netwerk.
Whitelist Fritzbox 7360/7490/3490/7430 (zijn vectoring approved)
mits de juiste firmware. (de laatste door Proximus goedgekeurde firmware is de 06.52)

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7430/
Reputatie 3
Badge +1
Beste tcrabbe,

Je kan ook gewoon een "Modem Only" van je bestaande BBOX3 maken en dat maakt dingen makkelijker 😉 dan firmware etc te hoven checken etc...
Gewoon in je BBOX3 links vanboven "Netwerkverbinding" selecteren en bij "Internet" (even op het pijltje in de balk klikken) en daar bij "PPP-geactiveerd" even op "Uit" zetten en dan de WAN van je eigen router naar keuze op eender welke gele poort van je BBOX3 aansluiten en je WAN poortje van je router configureren als PPPoe.
Paar handige tips:
- Je kan de Wifi van de BBOX3 ook uitzetten door op de knop onder het ledje 3a4 sec te duwen tot het lampje uit gaat (Pas wel op want FON/Hotspot word dan wel gedeactiveerd voor je account)
- Je PPPoe Login en Pass kan je bekijken (Pass enkel aanpassen) via de MyProximus website onder "Mijn Producten" => "Internet Maxi/Comfort/Start" en daar naar beneden scrollen naar "Instellingen", hier kan je ook de poort 80,443 en 23 bv open zetten.
- Login zet je in je eigen router onder de vorm van vb. prxxxxxx@PROXIMUS.

Dan kan je naar hartelust je eigen netwerk instellen, doe dit ook zo 🙂
Als je hem als modem only gebruikt kan je in dit geval nog decoders aansluiten op je bbox3?

Ter verder info:
goedgekeurde-VDSL2-Vectoring-Mod
Reputatie 3
Badge +1
Als je deze rechtstreeks op de BBOX3 aansluit werken deze perfect, alleen de Netflix app werkt niet daar deze internet nodig heeft... Heb al verschillende dingen geprobeert zoals VLAN tagging en de DHCP uit in de BBOX3 via de switch om combinatie internet + TV te krijgen maar dan werken de opnames niet om af te spelen... Ben zelf een oplossing aan het zoeken omdat ik geen HTTPS en interne DNS aan mijn fixed IP aan de praat krijg als ik enkel via BBOX3 werk...
maar is het wel echt nodig van je bbox3 op modem only te zetten je kan toch een tweede pppoe opstarten op je eigen router ook?
Reputatie 3
Badge +1
Met een fixed IP hangt dat vast aan je PPPoe login, dus dan meld die je af bij de BBOX3 en omgekeerd als je dat aanzet, je kan in principe dezelfde login gebruiken maar dacht dat dit standaard gelimiteerd staat op 1 connectie, dus bij aanmelding verbreek je de connectie op je ander apparaat, denk niet dat het nu nog mogelijk is om meerdere login te doen met zelfde account.
Ok, ik had niet meteen aan fixed ip gedacht, in ieder geval kan ik met comfort nog altijd een tweede pppoe opstarten.
Reputatie 3
Badge +1
Raar, heb al een paar klanten gehad dat het zelfs met dynamic ip niet ging. De loginserver heeft wel laatst een update gehad, kan ook daarmee te maken hebben...
Is hier een medewerker die me kan zeggen wanneer hier de aanpassingen worden uitgevoerd zodat we hier ook van vectoring snelheid kunnen genieten?

Lijnnummer 015 25 29 58


Vriendelijke groeten

Dimitri
Er is al vdsl maar inderdaad nog geen vectoring
maar als de DLM zijn werk heeft kunnen uitvoeren zou je toch al een BBOX lijnsnelheid moeten hebben van 50 Mb/s
proximus.be/internetsnelheid :

Ik haal op dit moment 40/6 profiel met DLM dit is me iets te beperkt als dan ook nog de tv aan staat loopt dit nog verder terug. hopelijk beterschap in de toekomst
Als er geen reactie komt van proximus zou ik de vraag nog eens stellen in een privébericht
een privébericht aan Het Proximus Team kan via
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)

en hopelijk krijg je dan nog goed nieuws ook 😉
Badge +4
Het ziet ernaar uit dat dit zone 2 is, dus met vectoring kan dat gerust naar 85 en misschien 100 maar is geen garantie... hangt er vanaf hoe goed de kwaliteit van je lijn is. (lijn/verzwakking)
technieker zegt dat ik moet wachten op vectoring
Wachten is een heel schone deugd blijkbaar 😃

FYI: tabel met VDSL/Vectoring snelheden zie :
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577

Alvast bedankt voor julllie reactie,
Ik overweeg een overstap naar de concurrentie maar maak gebruik van de mobile covering extender en die kan ik niet missen hier binnen anders amper bereik. voor de rest wel tevreden
Inderdaad, In nieuwe gebouwen met hun huidige isolatie en ramen enz...heb je dikwijls op dat gebied problemen binnenshuis.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Dimitri,

Je lijn staat nu op 30/10Mbit.
Je komt niet via een ROP (straatkast) maar via een centraal gebouw, tot op heden is er nog geen Vectoring mogelijk via de centrale gebouwen omdat dit gestoord word door andere technologieen en storing geeft op andere modems, alsook last heeft van ISDN lijnen etc... Wel staat er momenteel een overrule op je lijn en zou je wel 50Mbit aankunnen, dus de DLM gaat je niet hoger zetten dan 30Mbit...
Waarom deze er op staat is me ook vrij onduidelijk. Het kan zijn dat je PLCv2 gebruikt en er zijn problemen met interferentie op de DLM, dus het kan zijn als de update die dit zal verhelpen er is dat je lijn automatisch naar 50Mbit gaat gaan, Vectoring gaat niet voor direct zijn in jouw geval en 50/10Mbit gaat je maximale snelheid blijven voorlopig.

Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid geeft. Misschien best even iemand van de forum medewerkers een berichtje sturen, wsh kunnen ze die overrule eraf halen als je geen PLCv2 hebt ?
Wat is PLCv2?
Reputatie 3
Badge +1
Deze toestelletjes https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_plc_install/particulieren/support/televisie/tv-materiaal-installeren/draadloze-tv-plc-wifi-bridge/installatie-van-de-plc-adapter.html

Mvg
alles is via kabel aangesloten bij mij
gebruik alleen de mobile covering extender
Reputatie 3
Badge +1
Dimitri,

Best eens vragen aan een medewerker via de link of ze je overrule van de lijn kunnen halen, ik kan deze wel bekijken maar er ook niet zelf afhalen (mag dat zomaar niet zonder ticket), deze staat daar meestal met reden op maar vind bij jou niets terug hierover, tenzij je in het verleden last hebt gehad van onderbrekingen of dergelijke zullen ze deze er wel afhalen...

MVG
Reputatie 3
Badge +1
Wachten is een heel schone deugd blijkbaar 😃

FYI: tabel met VDSL/Vectoring snelheden zie :
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577



Hey Martin,

Tegenwoordig heb je dyndyn profielen die eigenlijk de max van up en down bekijken en afzonderlijk regelen, dus de tabel is niet echt meer van toepassing in veel gevallen bij vectoring, word enkel nog gebruikt om lijnen te limiteren in geval van problemen meestal.
Zo kan je 75/20Mbit profielen tegen komen etc...
Dit heb ik alvast gestuurd : Beste is het mogelijk de overrule van mijn lijn te verwijderen daar ik geen gebruik maak van PLCv2 voor het verbinden van mijn toestellen ?

lijnnummer 015 25 29 58

Vriendelijke groeten

Dimitri Vermeulen

Reageer