Skip to main content
Ik heb sinds enkele weken een vdsl-2 aansluiting met bbox-2 en een internet favorite abonnement, enkel internet, geen digitale tv noch voice. Onze aansluiting is 30/6mbps down/up. De binnenhuisaansluiting is zeer simpel, 1 kontaktpunt met vdsl-splitter naar de bbox. Toch haal ik nooit meer dan 18 Mbps down/4 up. Zou het kunnen dat de bandbreedte wordt gesegmenteerd en er bvb 10 Mbps wordt gereserveerd voor HDTV en of voice, en er dus max 20 Mbps ter beschikking is voor internet?
Op een internet Favorite abonnement is de maximum snelheid beperkt tot 25 Mbps, zelfs al synct uw modem aan 30 Mbps.

Met 25 Mbps max verwacht ik wel een iets hogere reële snelheid dan 18 Mbps (eerder rond de 22-23). Hebt u draadloos getest? Waren er andere downloads of uploads actief op uw netwerk toen u de test deed?

Bedankt voor de reactie. De test was idd. Draadloos, maar geen andere activiteit in parallel. Zal de test eens overdoen met een kabel op de bbox.
Er wordt geen vast deel voor TV gereserveerd volgens mij. Je ziet wel de invloed op je download als je TV opstaat op HD-zender bv.. Als ik TV heb ztaan op HD en ook tegelijk opneem in HD op decoder, zit ik nog rond de 17 Mbps download. Zonder TV (decoder in standby) haal ik vlot 25 Mbps. Dus als de TV niet opstaat haal je wel soms het maximum.

Beste Marc,

Zonder Tv zou u inderdaad hoger moeten scoren dat 18Mbps.

Maar graag had ik eerst de testwaarden met een kabel bekeken omdat het verlies van draadloos vaak onderschat wordt.

Indien de testwaarden niet beter uitdraaien kan u mij een privémail sturen met uw login of abonnementsnummer zodat ik uw lijn kan nakijken.

Mvg,

Eva van Belgacom

Reageer