Van BBOX2 naar BBOX3

  • 19 November 2014
  • 13 reacties
  • 1045 Bekeken

Hallo,


Ik moet op aanraden van Proximus mijn BBOX2 vervangen door een BBOX3.


Na wat opzoekwerk zit ik met een paar vragen:


1) Zal mijn downstream verhogen (zit momenteel op 20/2 en ongeveer 350m van de ROP) want ik lees dat sommigen zelfs 50Mb en 70Mb halen

2) Zal Vectoring gebruikt worden?

3) BBOX3 samen met een Playstation 3 zou ook niet goed werken ivm NAT type

4) Voor deze vraag zal ik eerst de thuis-opstelling schetsen


Kamer 1

BBOX

TV 1 verbonden met BGC Decoder via UTP (BBOX en Decoder staan naast mekaar)

TV 2 via UTP naar een PLC 1 (PLC 2 staat in kamer 4)

LAN 1 via intnerne UTP-bekabeling naar Linksys Router in kamer 2 (NAT en DHCP uitgeschakeld en op 1 van de LAN poorten aangesloten)


Kamer 2

Linksys Router

LAN 1 via interne UTP-bekabeling naar LAN 1 van BBOX kamer 1

LAN 2 via interne UTP-bekabeling naar LAN 1 van Western Digital Router (ingesteld als Access Point) in Kamer 3


Kamer 3

Western Digital Router (ingesteld als Access Point)

LAN 1 via interne UTP-bekabeling naar Linksys Router in kamer 2


Kamer 4

Linksys Wireless Bridge met 4 LAN poorten

PLC 2 naar BGC Decoder


Omdat de BBOX3 geen aparte LAN poorten gebruikt voor internet en TV, kan ik dan de BGC Decorder (Kamer 4) via UTP verbinden met de Linksys Wireless Bridge zodat ik die PLC's niet meer hoef te gebruiken?



Hopelijk is het wat duidelijk ;-)

13 reacties

Hallo,


Ik moet op aanraden van Proximus mijn BBOX2 vervangen door een BBOX3.


De reden zal zijn dat ze de ROP waarop je aangesloten bent omgezet wordt naar Vectoring


Na wat opzoekwerk zit ik met een paar vragen:


1) Zal mijn downstream verhogen (zit momenteel op 20/2 en ongeveer 350m van de ROP) want ik lees dat sommigen zelfs 50Mb en 70Mb halen

2) Zal Vectoring gebruikt worden?


Als je op een 20/2 profiel zit dan zal vectoring voor jou nog niks uitmaken (is voor de volgende fase) , alleen de 30/6 profielen en op 70/6 komen

te staan , voor jou kan de DLM je eventueel nog verhogen naar 30/2.

3) BBOX3 samen met een Playstation 3 zou ook niet goed werken ivm NAT type

via een pppoe sessie die je opstart van je Playstation uit zou dit wel lukken volgens anderen die er al in geslaagd zijn.

4) Voor deze vraag zal ik eerst de thuis-opstelling schetsen


Kamer 1

BBOX

TV 1 verbonden met BGC Decoder via UTP (BBOX en Decoder staan naast mekaar)

TV 2 via UTP naar een PLC 1 (PLC 2 staat in kamer 4)

LAN 1 via intnerne UTP-bekabeling naar Linksys Router in kamer 2 (NAT en DHCP uitgeschakeld en op 1 van de LAN poorten aangesloten)


Kamer 2

Linksys Router

LAN 1 via interne UTP-bekabeling naar LAN 1 van BBOX kamer 1

LAN 2 via interne UTP-bekabeling naar LAN 1 van Western Digital Router (ingesteld als Access Point) in Kamer 3


Kamer 3

Western Digital Router (ingesteld als Access Point)

LAN 1 via interne UTP-bekabeling naar Linksys Router in kamer 2


Kamer 4

Linksys Wireless Bridge met 4 LAN poorten

PLC 2 naar BGC Decoder


Omdat de BBOX3 geen aparte LAN poorten gebruikt voor internet en TV, kan ik dan de BGC Decorder (Kamer 4) via UTP verbinden met de Linksys Wireless Bridge zodat ik die PLC's niet meer hoef te gebruiken?


Voor de bbox2 waren de 4 poorten als volgt twee voor IP (PC1 en PC2) en twee voor IPTV (TV1 en TV2)

(tenzij je hem zelf in full routed gezet had want dan is er uit alle vier de poorten zowel het Internet en IPTV beschikbaar).


Dus voor de bbox3 zal je op dit gebied geen probleem hebben aangezien deze default in full routed werkt en op alle vier de uitgangen zowel het internet als het tv signaal aanwezig is en die dus na een switch , PLC's enz ook beschikbaar blijven.



Hopelijk is het wat duidelijk ;-)
nog ter info:


bbox3 modem specificaties





Elsa,


Dat was zeer duidelijk, waarvoor dank ;-)


Ik weet zeker dat ik VDSL2 heb (heb daarstraks nog naar de klantendienst gebeld om dit te checken) en toch maar een 20/2 profiel heb.


Kan dat niet gewijzigd worden naar 30/6 of 70/6? Of heb ik in mijn geval daar geen recht op, of is het gewoon niet mogelijk in mijn straat?


Dan het PS3 verhaal... Ik heb dit forum eens even doorlopen en heb gelezen dat de Sagemcom BBOX3 geen NAT-problemen vertoont met gebruik van de PS3. Dus nu maar hopen dat ze in het Proximus-center een Sagemcom hebben want pppoe wil ik niet omdat de PS3 ook gebruikt wordt om films/series te streamen vanaf de mediaspeler die in kamer 4 staat. En mocht het echt niet lukken, kan ik dan de bbox3 terug omruilen naar een bbox2?

heb gelezen dat de Sagemcom BBOX3 geen NAT-problemen vertoont met gebruik van de PS3



Inderdaad dit zou blijkbaar zo zijn volgens getuigenissen van sommige gebruikers.


Je kan het ook in het Proximus center opgeven als reden waarom je een Sagemcom wilt , dit moet wel lukken en als ze zeggen dat er geen in stock zijn kan je altijd nog wachten tot ze er hebben of eventueel eens een ander center proberen !



Kan dat niet gewijzigd worden naar 30/6 of 70/6?



Dit houdt enkel en alleen af van de afstand en verzwakking en kwaliteit van je lijn tot aan de glasvezelstraatkast (ROP)


Er zijn soms grensgevallen die wel kunnen in een hoger profiel komen en mss zou dit kunnen het geval zijn bij de definitieve uitvoering van Vectoring zodat je in een beter 30/6 profiel komt te staan, maar dat is natuurlijk niet op voorhand te voorspellen ,


mss eens die vraag ook stellen via:


privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶ Onze medewerkers en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
Dankjewel Elsa...


En ik laat nog iets weten als deze Sagemcom inderdaad zijn werk goed doet samen met de Playstation ;-)
Ook, bedankt , is altijd interessant om weten.


Nog ter info: ► VDSL-profielen
Ik heb eens VDSLTool getest en dit is het resultaat:


Is dit ok?




code:


**************************************

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *

**************************************

download upload

Line: 20064 kbps 2040 kbps

Modem max: 46528 kbps n/a Estimated!

Calculated max: 38201 kbps 8003 kbps Estimated!

Profile: 8d

Line length: 462 m Estimated!

Training margin: 23.3 dB

Attenuation: 12.3 dB




zoals ik al dacht zit je juist op de rand van groter dan 400m !! en zoals je hier kunt zien ► ► http://bgctv.skynetblogs.be/#profielen" rel="nofollow


val je juist buiten het 30/6 profiel en zolang Proximus zich aan die strenge normen houdt zal je op dit 20/6 profiel blijven maar aan de waarden van Training margin en Attenuation te zien zou de DLM je wel op 25 en zelfs op30/2 kunnen zetten.

(ter info ► DLM )


Maar ik zou toch via privé bericht eens aan de medewerkers vragen of de technische dienst niet kan nagaan of eventueel 30/6 toch mogelijk is voor u !
voorbeeld van iemand in de zelfde omstandigheden als u die van de DLM al een verhoging van 20 naar 25Mbps gekregen heeft.


Eerlijk gezegd vrees ik er voor dat Proximus je op een hoger 30/6 zal willen zetten ! Want alles staat opgenomen in een database in een zogenoemd provisioning profiel en houdt rekening met lijn afstand en verzwakking en ze zullen daar niet graag van afwijken , maar je kan het maar vragen, vragen staat vrij 😉


**************************************

* VDSL2Tool 2.2 - http://hierzo.net/ *

**************************************

download upload

Line: 25184 kbps 2048 kbps

Modem max: 46588 kbps n/a Estimated!

Calculated max: 38251 kbps 8014 kbps Estimated!

Profile: 8d

Line length: 449 m Estimated!

Training margin: 20.1 dB

Attenuation: 15.6 dB
25/2 zou nog moeten lukken. 30/2 misschien ook nog.


Een 17a profiel (30/6 en meer) zal te hoog gegrepen zijn vrees ik. Uw training margin is nog ok, maar de attenuation is aan de hoge kant.

attenuation is aan de hoge kant



Ja, en waarom is die aan de hoge kant volgens u ?


Afgaand op die waarden moet 30/2 heel zeker lukken maar de DLM voert wel nog gans andere metingen uit en daarom kan je nooit op die waarden alleen afgaan het is een eerste richtlijn en ook niet meer dan dat !
Wanneer u en Proximus aansluiting heeft, wordt er een bbox router in huur tot beschikking gesteld voor de klant ( 0 euro), bij problemen met de router kan deze gratis omgeruild worden in een telecenter van Proximus mits het voorleggen van een dossiernummer verkregen bij contact met het helpcenter.MVG sabine

Reageer